Yellow Boat schreef :
Toch is dat omdraaien van de stroomrichting fout. Dat filter werkt nl. ook als agglomerator die ervoor zorgt dat de heel fijne waterdruppels agglomereren en dan onderin uitzakken. Blijven ze te klein dan gaan ze mee het filter weer uit en naar de motor .
Nu merk je daar weinig van maar het kan wel op den duur tot corrosie in de hogedrukpomp en de verstuivers leiden met een peperdure reparatie als gevolg. Ad
We praten hier over waterdruppels in diesel, die in de dieseltank alle tijd hebben gehad om te coalesceren. Kleine waterdruppels zullen bij contact altijd samenvloeien tot grotere druppels onder invloed van de oppervlaktespanning. De 2e hoofdwet van de thermodynamica geeft aan dat een systeem altijd streeft naar een toestand van minimale entropie / potentiƫle energie, in dit geval dat kleine waterdruppels in elkaars nabijheid niet stabiel zijn, maar altijd zullen trachten samen te vloeien. Dit heet coalescentie en niet agglomeratie. Zie bv. hier :
dspace.library.uu.nl/bitstream.../1524.pdf?sequence=1 (een van de conclusies : ....'het proces van samenvloeiing wordt gedreven door de oppervlaktespanning'....)
Genoeg over de theorie, de praktijk zal zijn dat als er al kleine waterdruppels in de dieseltank zitten, ze zullen samenvloeien, en als dat daar niet gebeurd is, dan zal het ook niet in een filter of filterhuis gebeuren. De stromingsrichting is hier irrelevant.
Volgens de EN590 norm voor diesel mag de brandstof aan de pomp 200 mg water per kg bevatten. Die minimale hoeveelheid leidt niet tot schade aan HD pomp of verstuivers. Als er ernstig meer water in de tank zit, door problemen aan boord of door een slechte levering, zul je dit als een plas water in je tank vinden. En die wil ik niet door m'n filterelement hebben, maar rechtstreeks in het kijkglas onder de waterafscheider.
Ik praat hier uit ervaring, zie onderstaande foto direkt na een tankbeurt.