CeesS schreef :
Er wordt op dit moment veel onderzoek verricht naar water-dieselemulsies om de uitstoot van diesels te verminderen. Het blijkt onmogelijk om zonder de toevoeging van oppervlakte-actieve stoffen of emulsifiers een stabiel diesel-watermengsel te maken :
'In general, emulsion fuels are thermodynamically unstable systems. Over a period, emulsion fuels are slowly separated into two immiscible phases. The most common processes of an emulsion fuel destabilization are droplet-droplet coalescence, flocculation and creaming [12]. To form a kinetically stable emulsion fuel, surfactants are used to lower the surface tension between water and diesel molecules.'
(uit Alexandria Engineering journal, september 2016)
Interessant! En elke vervuilde dieseltank bewijst het: water zakt naar beneden (coalescence) als je maar lang genoeg wacht (thermodynamica).
Water door de diesel (in losse moleculen, zeg maar, niet als plas water) heeft allerlei gunstige invloeden op de verbranding in een dieselmotor. Minder rommel in de verbrandingsgassen, en extra vermogen: extra O2 en brandbare H2. Autofabrikanten experimenteren ermee (maar zal na de sjoemelsoftware wel voorbij zijn: diesel is out).
Onlangs een rondleiding door de machinemaker van de SS Rotterdam gehad, door een oud-boordwerktuigkundige die er jaren op gevaren had.
Hij bevestigde dat wat water door de brandstof (dikke scheepsolie) een mooi effect had op de verbranding in de stoomketels: gratis merkbaar extra warmte!