Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Pitch instelling vaanstandschroef

Pitch instelling vaanstandschroef 19 aug 2017 12:19 #863731

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zie geen andere reden dan een gebrek aan vermogen waarom je bij deellast zo langzaam gaat. Als de schroef nu te 'zwaar' is dan zou je bij 2000rpm toch juist lekker hard moeten gaan? Het tegendeel is het geval.. De regulateur spuit brandstof in om het toerental constant te houden. Dus het vermogen wordt aangepast aan dat wat de schroef vraagt voor een bepaald toerental. Aangezien je weinig snelheid maakt bij 2000 rpm en nog 'gas' over hebt wordt de motor op dat moment niet overvraagd. Ik zou dus zeggen dat de schroef eerder te weinig dan te veel vermogen 'vraagt' momenteel. Maar dan zou je met gemak het maximale toerental moeten kunnen halen en het gekke is dat dat niet zo is...
Laatst bewerkt: 19 aug 2017 12:20 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 19 aug 2017 12:21 #863732

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Baasklusje schreef :
douwe schreef :
Maar met een fluctuerend toerental.

Waarom fluctuerend? (ik heb er geen verstand van).

Kan het zo niet uitleggen, maar ik heb deze situatie ondervonden. Oorzaak vervuilde pers-en zuigklepjes van de opvoerpomp.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 19 aug 2017 12:23 #863733

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
FMJ schreef :
Ik zie geen andere reden dan een gebrek aan vermogen waarom je bij deellast zo langzaam gaat. Als de schroef nu te 'zwaar' is dan zou je bij 2000rpm toch juist lekker hard moeten gaan? Het tegendeel is het geval.. De regulateur spuit brandstof in om het toerental constant te houden. Dus het vermogen wordt aangepast aan dat wat de schroef vraagt voor een bepaald toerental. Aangezien je weinig snelheid maakt bij 2000 rpm en nog 'gas' over hebt wordt de motor op dat moment niet overvraagd. Ik zou dus zeggen dat de schroef eerder te weinig dan te veel vermogen 'vraagt' momenteel. Maar dan zou je met gemak het maximale toerental moeten kunnen halen en het gekke is dat dat niet zo is...

Ik onderschrijf dit.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 21 aug 2017 15:35 #864336

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op welke manier kan ik controleren of er voldoende (?) brnadstoftoevoer is?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 13 sept 2017 04:48 #872116

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De pitch cassette is inmiddels binnen.

Weet iemand in Zeeland een plaats waar ik een boot die 2mtr steekt rechtop kan laten droogvallen om zo de cassette te vervangen? In de singels bij een jachtwerf kan zou mijn tweede optie zijn. Beetje rond gebeld en die prijzen lopen nogal uiteen....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 13 sept 2017 05:40 #872121

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
weet alleen een bankstelling in Oostende
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 13 sept 2017 06:09 #872124

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
HPV schreef :
weet alleen een bankstelling in Oostende
Dank je. Leuk tochtje, maar geen gelegenheid voor.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 16 sept 2017 07:38 #873222

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Inmiddels de cassette vervangen. De metingen zijn niet onder dezelfde omstandigheden gedaan; het waaide.... Max. toerental is opgelopen van 2800 naar 3400rpm. De motor gaat wel roken vanaf 3000rpm.

De cassette met tool om de oude eruit te halen.


Verschil tussen cassettes:





Meetomstandigheden zijn niet gelijkwaardig, dus onderstaande gegevens van 15sep17 zijn ter indicatie. NB. Kijk alleen naar de snelheid; zie dat de geplaatste grafiek niet de juiste versie is (rpm legenda).
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 16 sept 2017 10:15 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Pitch instelling vaanstandschroef 16 sept 2017 09:30 #873251

Hoeveel was het weer anders? Veel of weinig beroerder?

Ik zou met deze gegevens een stap verder gaan en met rustig weer op zo´n 3800 RPM willen kunnen komen.
Dan wordt de motor niet overbelast, zal waarschijnlijk ook niet roken en heb je wat ruimte wanneer het zwaarder wordt voor de motor.

Neem van alles waar je maar kunt de maten op en maak gedetailleerde foto´s van de cassettes, kan heel handig zijn voor in de toekomst. En mogelijk voor iemand die de volgende schroef van deze leverancier koopt.

Verder ben ik van mening dat je cassettes behoort te kunnen wisselen (binnen redelijke tijd) tot de schroef goed op de boot is aangepast. Met verzendkosten als enige eraan verbonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl