Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot?

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 08:27 #869960

  • Cromarty
  • Cromarty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
De dynamo van mijn Volvo MD22 motor heeft het begeven. Een nieuwe kost algauw zo'n 450 eurootjes, en dus keek ik even rond voor alternatieven. Er zijn er 'refurbished' te vinden voor ca. 275,- euro en in de automarkt vindt je er voor nog véél minder, ook met de zelfde capaciteit van 60 Ah en met bruikbare afmetingen.

Maar.... die auto-dynamo's hebben minder elektrische aansluitpunten. ik heb me laten vertellen dat dat is omdat in een auto geen aparte massakabel naar de batterij gaat. Op een boot blijkbaar wel. Tenminste, dat lijkt het grootste verschil tussen de 'marine' versie en de 'auto' versie.

Mijn vraag is dus: kan ik zo'n 'auto-dynamo' gebruiken in mijn boot of is dat om één of andere reden af te raden? Zo ja, welke reden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 08:30 #869963

Wat de massa aansluiting betreft, perfect bruikbaar. Het enige wat je moet doen is de massakabel bevestigen aan de bevestigingsbout van de alternator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 08:38 #869967

Goedkopee dynamo's voor bootmotoren zijn er ook genoeg te vinden hoor. Zolang je maar niet bij de motorfabrikant ( hier dus Volvo Penta ) bestelt. Hier bijv. www.svb.de/de/drehstrom-lichtmaschinen-12-v-24-v.html Maar er zijn er nog veel meer: www.google.nl/search?biw=1376&...b..0.0.0.B439EOXRIUY
En wel origineel VP maar goedkoper hier: www.keypart.com/stock/873770-r
Overigens gaat een autodynamo wel alleen betekent dat meestal wel dat die maar 13,6 Volt levert en geen 14-14,4 Volt . Dat betekent dat je accu minder snel en ook iets minder vol wordt geladen.

Overigens heeft een auto uiteraard ook een massakabel(min kabel) ,alleen valt die meestal niet zoveel op. Wat een auto natuurlijk niet heeft is een echte massakabel of beter gezegd aardkabel die je op een boot wel eens ziet en aan bijv. de kiel is verbonden. Een auto heeft immers geen electrisch geleidend contact met de aarde.
Ad
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 08:45 #869971

Ik heb in 't verleden 4 of 5 dynamo's van de autosloop gehaald: zelf uit het wrak sleutelen voor een tientje, of van de plank voor 2 tot 4 tientjes.
Even opletten of de bevestigingspunten bruikbaar zijn. Verder is 't handig als het voltage en de draairichting goed zijn. Check of er een regelaar is ingebouwd. Draai de as even en voel of de lagers lekker lopen. Kies de juiste poelie.
Bij mij ging 't altijd goed, nooit problemen mee gehad. Ik nam steeds dynamo's van europese auto's.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 09:35 #869992

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Yellow Boat schreef :
Overigens gaat een autodynamo wel alleen betekent dat meestal wel dat die maar 13,6 Volt levert en geen 14-14,4 Volt . Dat betekent dat je accu minder snel en ook iets minder vol wordt geladen.
Ad, weet je dat zeker? Het zou de oplossing zijn voor hen die voor de service accu willen overgaan op 4 LFP cellen...
Mijn VW T5 geeft 14,1V op de sigaretten aansteker... (1900 geblazen diesel, 75Ah loodzwavelzuur startaccu)
Overigens heeft een auto uiteraard ook een massakabel(min kabel), alleen valt die meestal niet zoveel op. Wat een auto natuurlijk niet heeft is een echte massakabel of beter gezegd aardkabel die je op een boot wel eens ziet en aan bijv. de kiel is verbonden. Een auto heeft immers geen electrisch geleidend contact met de aarde.
Ad
In boten wordt meestal een 'zwevende' alternator toegepast om geen gelijkstroom door de huid te laten lopen vanwege het elektrolyse gevaar. Bij houten en polyester rompen speelt dit niet.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 10:09 #870000

Peper schreef :
In boten wordt meestal een 'zwevende' alternator toegepast om geen gelijkstroom door de huid te laten lopen vanwege het elektrolyse gevaar. Bij houten en polyester rompen speelt dit niet.
Groeten, Peper.

Is dat zo? De alternator van mijn (standaard) Vetus zit anders gewoon direct aan de massa van het motorblok dus niet met een aparte kabel. Niet anders dus als bij een auto alternator .
Of bedoel je dat de motor niet verbonden is met de romp bij een stalen boot ?
Ad
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 10:54 #870023

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Wat ik bedoel is dat de 'min' niet aan het metaal van de alternator is gelegd, maar apart op een aansluiting is uitgevoerd. Albert45 heeft behoorlijk lopen knoeien in zijn vakantie met een vervangende alternator voordat Sprokkie uitvond dat de 'min' niet aan het aluminium van de alternator was verbonden. Dit wordt speciaal voor (aluminium) schepen gedaan, zodat je 'zwerfstromen' kunt beheersen.
Jij hebt bij mijn weten een polyester boot (ik ook) en daar is een aparte 'massa' aansluiting niet nodig. Er kunnen bij jouw boot geen zwerfstromen lopen al zou je het willen. Bovendien is polyester niet gevoelig voor elektrolyse. Zeker omdat je het woord 'standaard' toevoegt kan de bouwer hebben besloten er een 'min aan massa' alternator in te stoppen en geen 'zwevende' alternator.
Of de motor bij een metalen boot elektrisch met de romp is verbonden, hangt af van de geplaatste trillingsdempers (silent blocks), zijn deze goed geïsoleerd, dan is de romp nergens met de min verbonden, tenzij... (vul zelf maar in)
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 11:00 #870025

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Yellow Boat schreef :
Peper schreef :
In boten wordt meestal een 'zwevende' alternator toegepast om geen gelijkstroom door de huid te laten lopen vanwege het elektrolyse gevaar. Bij houten en polyester rompen speelt dit niet.
Groeten, Peper.

Is dat zo? De alternator van mijn (standaard) Vetus zit anders gewoon direct aan de massa van het motorblok dus niet met een aparte kabel. Niet anders dus als bij een auto alternator .
Of bedoel je dat de motor niet verbonden is met de romp bij een stalen boot ?
Ad

Bij een VP saildrive is dit niet het geval, daar is de min niet het blok van de motor. Staat ook heel duidelijk in de handleiding en met stickers op de motor; in geen geval de min van het 12V systeem aan de motor hangen.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 11:27 #870034

Dat zou me verbazen want mijn vorige boot met een md7a had gewoon de massa op het motorblok geschroefd. Was zo al bij de constructie want de kabel had dezelfde groene kleur van het blok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 11:43 #870040

Mijn MD5A precies hetzelfde.
Ook de 110S saildrive was absoluut niet geisoleerd van de motor.
Om een of andere mij nog steeds onduidelijke reden schrijft VP bij latee motoren voor dat de saildrive van de motor moet zijn geisoleerd vanwege corrosiegevaar, dat ondanks dat ik nog nooit gehoord heb van galvanische corrosieproblemen bij de MD05/07 motoreen emt saildrive.
Enige wat ik wel kan verzinnen is de CE regel dat alle metalen zaken aan boord met elkaar en met aarde moeten zijn verbonden maar dat maakt alleen zin als je constant aan de walstroom hangt zonder dat daar een beveiliging in de vorm van een scheidingstrafo o.i.d. .

Eigenlijk net zo iets onbegrijpelijks als de anodes op de bronzen VP saildrive klapschroeven wat andere bronzen klaoschroeven niet hebben. Ik heb VP Zweden er al eens naar gevraagd maar geen echt antwoord gekregen , alleen dat het galvanische corrosie moet voorkomen (maar wat dan? brons door rvs? wat dus niet gebeuren zal).
Vandaar dat ik veel wat VP voorschrijft met de bekende korrel zout neem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 12:23 #870051

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ga je het risico nemen? het kan goed zijn dat bij latere motoren er wat veranderd is. Misschien dat jullie saildrive op een andere manier geïsoleerd is.
Mijn stelling is aleen dat je erg moet oppassen als je dingen anders doet dan specifiek voorgeschreven.
Wij schrijven bv aanhaalmomenten voor in de montage handleiding van onze automotive sensoren, komt best nauw. Te los of te vast leid geheid tot lekkage. Kun je je schouders over ophalen, maar daarvan weet ik toch echt dat het tot problemen kan leiden.
Zelfde voor chip tuning, blok A heeft geen turbo bescherming en wordt lager begrensd dan blok B met een druk sensor. Ziet er identiek uit op een klein verschilletje na, wel handig als je dat weet vóór dat je vrolijk de software van B in A zet.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 12:38 #870058

MvN schreef :
Ga je het risico nemen? het kan goed zijn dat bij latere motoren er wat veranderd is. Misschien dat jullie saildrive op een andere manier geïsoleerd is.
Mijn stelling is aleen dat je erg moet oppassen als je dingen anders doet dan specifiek voorgeschreven.
Wij schrijven bv aanhaalmomenten voor in de montage handleiding van onze automotive sensoren, komt best nauw. Te los of te vast leid geheid tot lekkage. Kun je je schouders over ophalen, maar daarvan weet ik toch echt dat het tot problemen kan leiden.
Zelfde voor chip tuning, blok A heeft geen turbo bescherming en wordt lager begrensd dan blok B met een druk sensor. Ziet er identiek uit op een klein verschilletje na, wel handig als je dat weet vóór dat je vrolijk de software van B in A zet.

Over wat die andere zaken aangaat kan ik niet oordelen maar v.w.b. aantekkoppels of het wel of niet electrisch gescheiden zijn van saildrive en motor wel degelijk. Als twee zaken ( saildrive en motor) m.b.v. boutverbindingen zonder enige vorm van isolatie aan elkaar zijn gebout kun je er echt wel vanuit gaan dat er een electrisch geleidende verbinding is . Heb ik trouwens ook al eens gemeten.
Daanaast wijs ik nog eens op wat ik hiervoor schreef nl. dat VP op geen enkele manier wil (of misschien kan?) duidelijk maken waarop de betreffende voorschriften zijn gebaseerd.
Overigens heb ik al 14 jaar geleden een vetus motor ingebouwd i.p.v. de oude MD5A en ook daarbij is van electrische isolatie geen sprake. Desondanks geen enkele vorm van corrosie vastgesteld.
En zo kan ik nog even doorgaan.
Hoe dan ook. Zolang ik nergens kan achterhalen wat de echte en vooral ook logische reden is van die electrische isolatie tussen saildrive en motor zie ik dat als verkeerde interpretatie van VP.

Doet met trouwens ook weer denken aan het feit dat VP mmij niet wilde en naar eigen uitspraak zelfs kon vertellen van welke rubbersoort hun saildrivemembranen zijn gemaakt ook al omdat die door verschillende firma's worden gemaakt.Beetje vreemd dat je iets laat fabriceren en niet voorschrijft van welke materialen.

Je merkt wel , ik heb niet zo bar veel vertrouwen meer in de huidige technische vaardigheden van VP ( i.t.t. vroeger trouwens toen ze zelf nog hun motoren maakten).
Ad
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 12:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 12:42 #870059

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Cromarty schreef :
Mijn vraag is dus: kan ik zo'n 'auto-dynamo' gebruiken in mijn boot of is dat om één of andere reden af te raden? Zo ja, welke reden?

Ja, uitstekend. Ik doe al decennia niets anders voor klanten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 14:03 #870098

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Yellow Boat schreef :

Doet met trouwens ook weer denken aan het feit dat VP mmij niet wilde en naar eigen uitspraak zelfs kon vertellen van welke rubbersoort hun saildrivemembranen zijn gemaakt ook al omdat die door verschillende firma's worden gemaakt.Beetje vreemd dat je iets laat fabriceren en niet voorschrijft van welke materialen.

Je merkt wel , ik heb niet zo bar veel vertrouwen meer in de huidige technische vaardigheden van VP ( i.t.t. vroeger trouwens toen ze zelf nog hun motoren maakten).
Ad

Niet kunnen of misschien eerder niet willen vertellen. Daarnaast is het maar de vraag of je de juiste persoon gesproken hebt. Ook VP moet een IMDS entry doen en weten dus als het moet echt wel wat voor compound een manchet gemaakt is.
Dat het bij jouw goed gaat wil overigens niet zeggen dat het altijd goed gaat, het eerste is voor een individu afhankelijk het tweede voor een fabrikant.
Als een onderdeel bij -35C het niet doet in mijn auto zal het mij persoonlijk roesten, voor een fabrikant met klanten in noord zweden is het echter een groot probleem.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 14:08 #870101

Ik heb 2 jaar geleden ook gewoon een "auto"dynamo op mijn VP 2003T geschroefd.
Er moest ietsje geveild aan de montage/spanbeugel en heb nu een 70A voor € 275,- bij de APS.
VP kan wat mij betreft de boom in.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 14:12 #870103

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
Cromarty schreef :
De dynamo van mijn Volvo MD22 motor heeft het begeven. Een nieuwe kost algauw zo'n 450 eurootjes, en dus keek ik even rond voor alternatieven. Er zijn er 'refurbished' te vinden voor ca. 275,- euro en in de automarkt vindt je er voor nog véél minder, ook met de zelfde capaciteit van 60 Ah en met bruikbare afmetingen.

Maar.... die auto-dynamo's hebben minder elektrische aansluitpunten. ik heb me laten vertellen dat dat is omdat in een auto geen aparte massakabel naar de batterij gaat. Op een boot blijkbaar wel. Tenminste, dat lijkt het grootste verschil tussen de 'marine' versie en de 'auto' versie.

Mijn vraag is dus: kan ik zo'n 'auto-dynamo' gebruiken in mijn boot of is dat om één of andere reden af te raden? Zo ja, welke reden?

Weet niet waar je woont maar als het in de buurt is ga naar DEZE BV Beverwijk leverde mij een prima nieuwe Dynamo voor mijn VP 2020 voor €200,- ipv de idiote volvo prijzen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 14:42 #870114

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Ik weet niet waar de TS woont, maar in Roosendaal (N-Brabant) zit een gespecialiseert dynamo-revisie bedrijf. Mogelijk is dat ook een optie.
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 14:42 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 17:23 #870155

Saildrives horen van de motor geisoleerd te zijn, bij mijn Volvo´s waren ze dat ook.

De motor kan dan gewoon de massa zijn.

Een autogenerator heeft zeker de kwaliteit gelijk aan die van "scheeps" generatoren,
Het enige verschil is doorgaans de prijs.

Draairichting maakt niet uit voor de electra, maar het koelvinnetje zou om een bepaalde draairichting kunnen vragen.

Ook auto generatoren kunnen een Mindraad hebben die niet aan het huis is bevestigd. Komt zelden voor.

Voor hout en polyester voldoet een standaard auto generator prima, voor stalen en aluminium schepen eentje nemen die een aparte minaansluiting heeft.
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 17:24 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 18:45 #870182

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
PietO schreef :
Ik weet niet waar de TS woont, maar in Roosendaal (N-Brabant) zit een gespecialiseert dynamo-revisie bedrijf. Mogelijk is dat ook een optie.

Er is er ook een in Steenbergen (N-Brabant) en in meerder plaatsen zullen die wel te vinden zijn.
Zoek achter alternator revisie
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 18:48 #870183

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Mijn Vetus alternator moest vervangen worden, en het duurde even, bleek dat ze de alternator nog moesten mariniseren. Dat betekende voornamelijk dat ze de behuizing moesten poedercoaten ( tegen roest wegens de zoute omgevingslucht ).
Dus dat mariniseren stelt op zich niet te veel voor, hou er wel rekening mee dat een alternator behoorlijk warm kan worden, dus gewone verf zal er niet lang opzitten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 07 sept 2017 18:53 #870186

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Tony2920 schreef :
PietO schreef :
Ik weet niet waar de TS woont, maar in Roosendaal (N-Brabant) zit een gespecialiseert dynamo-revisie bedrijf. Mogelijk is dat ook een optie.

Er is er ook een in Steenbergen (N-Brabant) en in meerder plaatsen zullen die wel te vinden zijn.
Zoek achter alternator revisie

Eduard Ott in Amsterdam reviseert ook dynamo's





Geen aandelen. Wel een commerciële band :whistle:
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 07 sept 2017 18:54 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gewone dynamo uit autobusiness ook goed voor boot? 31 okt 2017 10:27 #886940

  • Cromarty
  • Cromarty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Uiteindelijk bleek de oude dynamo een vrij speciaal geval, met twee uitgangen - voor iedere batterijbank eentje. Als ik een eenvoudiger auto-dynamo had gekozen, dan zou ik een extra diodebrug hebben moeten kopen, wat de zaak dan weer minder interessant maakte. Ik heb dus bij Valeo exact de zelfde dynamo aangeschaft, met de zelfde kenmerken , dus dat was het handigste...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl