MvN schreef :
Ga je het risico nemen? het kan goed zijn dat bij latere motoren er wat veranderd is. Misschien dat jullie saildrive op een andere manier geïsoleerd is.
Mijn stelling is aleen dat je erg moet oppassen als je dingen anders doet dan specifiek voorgeschreven.
Wij schrijven bv aanhaalmomenten voor in de montage handleiding van onze automotive sensoren, komt best nauw. Te los of te vast leid geheid tot lekkage. Kun je je schouders over ophalen, maar daarvan weet ik toch echt dat het tot problemen kan leiden.
Zelfde voor chip tuning, blok A heeft geen turbo bescherming en wordt lager begrensd dan blok B met een druk sensor. Ziet er identiek uit op een klein verschilletje na, wel handig als je dat weet vóór dat je vrolijk de software van B in A zet.
Over wat die andere zaken aangaat kan ik niet oordelen maar v.w.b. aantekkoppels of het wel of niet electrisch gescheiden zijn van saildrive en motor wel degelijk. Als twee zaken ( saildrive en motor) m.b.v. boutverbindingen zonder enige vorm van isolatie aan elkaar zijn gebout kun je er echt wel vanuit gaan dat er een electrisch geleidende verbinding is . Heb ik trouwens ook al eens gemeten.
Daanaast wijs ik nog eens op wat ik hiervoor schreef nl. dat VP op geen enkele manier wil (of misschien kan?) duidelijk maken waarop de betreffende voorschriften zijn gebaseerd.
Overigens heb ik al 14 jaar geleden een vetus motor ingebouwd i.p.v. de oude MD5A en ook daarbij is van electrische isolatie geen sprake. Desondanks geen enkele vorm van corrosie vastgesteld.
En zo kan ik nog even doorgaan.
Hoe dan ook. Zolang ik nergens kan achterhalen wat de echte en vooral ook logische reden is van die electrische isolatie tussen saildrive en motor zie ik dat als verkeerde interpretatie van VP.
Doet met trouwens ook weer denken aan het feit dat VP mmij niet wilde en naar eigen uitspraak zelfs kon vertellen van welke rubbersoort hun saildrivemembranen zijn gemaakt ook al omdat die door verschillende firma's worden gemaakt.Beetje vreemd dat je iets laat fabriceren en niet voorschrijft van welke materialen.
Je merkt wel , ik heb niet zo bar veel vertrouwen meer in de huidige technische vaardigheden van VP ( i.t.t. vroeger trouwens toen ze zelf nog hun motoren maakten).
Ad