Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 19:23 #883627

Beste forumleden,

ik vaar wel eens met nieuwe mensen en wanneer die aan het motoren zijn probeer ik altijd te voorkomen dat ze direkt van vooruit naar achteruit gaan , of andersom, zonder eerst in neutraal te gaan.

ik heb onderstaand systeem (morse)


Bestaat er een hendel of een systeem die via een z-beweging gaat, waardoor mensen gedwongen zijn om even in neutraal te gaan alvorens te wisselen van versnelling?
Of een ander systeem.
gr.
jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 19:27 #883629

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zover ik weet bestaat z'n systeem niet, ben benieuwd of iemand wel iets weet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 19:48 #883639

Volgens mij is het een kwestie van opvoeden.
'Beste "nieuwe mensen", zo bedienen wij de motor en niet anders.'

Dit klinkt autoritair maar weet dat op ieder schip
de machinekamertelegraaf, motor- en schroefbediening 'heilig' en 'taboe' is.

Dus waarom op onze bootjes 'de eerste de beste nieuweling'
aan de hendels laten komen? En dat met kromme tenen laten gebeuren?
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 19:54 #883641

Er bestaat een bediening die je omhoog moet trekken om van neutraal naar voor-of achteruit te gaan. Als je dus terug naar neutraal gaat klikt hij naar beneden en moet je hem weer omhoog trekken om in te schakelen. Ik weet alleen niet echt welk merk het is. Ik heb die beveiliging er in elk geval afgehaald omdat ik gewend ben met mijn voet te schakelen tijdens het aanleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 20:00 #883646

Tulipe schreef :
Er bestaat een bediening die je omhoog moet trekken om van neutraal naar voor-of achteruit te gaan. Als je dus terug naar neutraal gaat klikt hij naar beneden en moet je hem weer omhoog trekken om in te schakelen. Ik weet alleen niet echt welk merk het is. Ik heb die beveiliging er in elk geval afgehaald omdat ik gewend ben met mijn voet te schakelen tijdens het aanleggen.

Wat voor merk motor heb je?
Misschien valt daar iets op te vinden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 20:41 #883665

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2985
Drie opmerkingen:

1. Je kan aan boord starten met een blokje 'hoe bedien ik de motorbediening': gewoon oefenen zonder draaiende motor, dan met. En tref je toch een onverbeterlijke lompe Harry (of Harriet), gewoon niet eraan laten komen, dan komt vanzelf het besef bij de persoon in kwestie om je verstand erbij te gebruiken.

2. Je kan op de Teleflex instellen hoe zwaar het mechaniek loopt: zwaarder zetten zorgt voor rustiger gebruik

3. Als je dan toch nog mensen treft die 'm in een keer doorrammen gaat er misschien iets mis in de situatie waarin je ze brengt: controle kwijt, niet meer goed weten wat je moet doen, vooruit-oh sh** toch achteruit-f*** te snel etc. Ik leer mensen als een van de eerste dingen om vooral rustig te werken, met zo min mogelijk gas, dan is 'doorschakelen' én minder verleidelijk én minder slecht voor je spullen als het toch gebeurt.


Ook: je zou misschien iets van een pal of schuifje naast de motorbediening kunnen monteren die je eerste opzij moet schuiven voor je de handle de andere kant op kan drukken ?
Laatst bewerkt: 20 okt 2017 20:43 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 21:10 #883679

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
het lijkt mij niet verstandig dit aan te passen.
rede;
als je ergens snel voor moet stoppen, dan ben je dus te laat :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 21:15 #883682

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
jaaph schreef :
Beste forumleden,

ik vaar wel eens met nieuwe mensen en wanneer die aan het motoren zijn probeer ik altijd te voorkomen dat ze direkt van vooruit naar achteruit gaan , of andersom, zonder eerst in neutraal te gaan.

ik heb onderstaand systeem (morse)


Bestaat er een hendel of een systeem die via een z-beweging gaat, waardoor mensen gedwongen zijn om even in neutraal te gaan alvorens te wisselen van versnelling?
Of een ander systeem.
gr.
jaaph

Kan me vergissen, maar als je schakelt gaat de koppeling altijd eerst naar vrij en dan naar de tegenovergestelde richting. Er is dus een moment dat de koppeling vrij staat,hoe kort het ook maar is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 21:19 #883683

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2985
douwe schreef :

Kan me vergissen, maar als je schakelt gaat de koppeling altijd eerst naar vrij en dan naar de tegenovergestelde richting. Er is dus een moment dat de koppeling vrij staat,hoe kort het ook maar is.

Alleen als je dit te snel doet draait je motor nog toeren terwijl je weer van vrij naar werk schakelt en krijgt de boel dus alsnog een oplawaai
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 21:26 #883684

holrobert schreef :
Drie opmerkingen:

1. Je kan aan boord starten met een blokje 'hoe bedien ik de motorbediening': gewoon oefenen zonder draaiende motor, dan met. En tref je toch een onverbeterlijke lompe Harry (of Harriet), gewoon niet eraan laten komen, dan komt vanzelf het besef bij de persoon in kwestie om je verstand erbij te gebruiken.

2. Je kan op de Teleflex instellen hoe zwaar het mechaniek loopt: zwaarder zetten zorgt voor rustiger gebruik

3. Als je dan toch nog mensen treft die 'm in een keer doorrammen gaat er misschien iets mis in de situatie waarin je ze brengt: controle kwijt, niet meer goed weten wat je moet doen, vooruit-oh sh** toch achteruit-f*** te snel etc. Ik leer mensen als een van de eerste dingen om vooral rustig te werken, met zo min mogelijk gas, dan is 'doorschakelen' én minder verleidelijk én minder slecht voor je spullen als het toch gebeurt.


Ook: je zou misschien iets van een pal of schuifje naast de motorbediening kunnen monteren die je eerste opzij moet schuiven voor je de handle de andere kant op kan drukken ?

1 en 3 en nog wel meer geprobeerd. Maar is vaak niet genoeg, zelfs.niet bij ervaren zeilers.
Daarom op zoek naar iets waardoor ze even moeten stoppen in neutraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 21:45 #883690

'Ervaren zeilers' weten toch wel
dat het geen manouvreren is
met voor- en achteruit kolkend schroefwater
zonder dat het gelijdelijk langs het roerblad stroomt?
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 20 okt 2017 21:48 #883694

Ik zeg gewoon 'doe je dat met je auto ook?'

:woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 02:10 #883704

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Bas van Dijk schreef :
Ik zeg gewoon 'doe je dat met je auto ook?'

:woohoo:

Dat is achteraf. Dan is het kwaad al geschied.

Argument om snel om te kunnen schakelen en dus niet zo'n "stop" er in maken vind ik wel een sterke.
Blijft alleen nog over de mensen vooraf en misschien zelfs autoritair, goed te instrueren hoe ze het heilige pookje moeten bedienen.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 08:25 #883738

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6748
Sloe Gin schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik zeg gewoon 'doe je dat met je auto ook?'

:woohoo:

Dat is achteraf. Dan is het kwaad al geschied.

Argument om snel om te kunnen schakelen en dus niet zo'n "stop" er in maken vind ik wel een sterke.
Blijft alleen nog over de mensen vooraf en misschien zelfs autoritair, goed te instrueren hoe ze het heilige pookje moeten bedienen.
Als je snel 'moet' schakelen, ben doe je niet meer aan manoeuvreren maar aan paniekvoetbal.
Op grote schepen met grote keerkoppelingen is dit ingebouwd. Het inschakelen gebeurt pas als het motortoerental stationair is en de schroefas stilstaat.
Op echt heel grote schepen heb ik nooit gevaren, maar zelfs in de kustvaart is het normaal dat van vol vooruit tot vol achteruit een volle minuut duurt. Dit dwingt je wel tot zorgvuldig manoeuvreren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 09:05 #883751

Bas van Dijk schreef :
Ik zeg gewoon 'doe je dat met je auto ook?'

:woohoo:

De handjes met een ty-rap aan elkaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 09:18 #883757

Ik heb het eens opgezocht, het is een Ultraflex B85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 09:54 #883767

Tulipe schreef :
Ik heb het eens opgezocht, het is een Ultraflex B85.

Hartelijk dank!
Dit is waarschijnlijk wat ik zoek.
gr.jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 10:14 #883772

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
rooiedirk schreef :
Sloe Gin schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik zeg gewoon 'doe je dat met je auto ook?'

:woohoo:


Op echt heel grote schepen heb ik nooit gevaren, maar zelfs in de kustvaart is het normaal dat van vol vooruit tot vol achteruit een volle minuut duurt. Dit dwingt je wel tot zorgvuldig manoeuvreren :)

Zelfs met de "ouderwetse" bediening in de machinekamer ging het sneller, want anders is het in de haven van boem is ho. Toerental terugdraaien, van vooruit naar vrij en door naar achteruit en toerental opdraaien kost echt geen minuut. En als je niet goed/snel reageerde op de telegraaf, had je een probleem ;) . Been there, done that!
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 21 okt 2017 10:17 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 10:26 #883775

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Is hier niet gewoon sprake van n communicatie en gezagsprobleem?

Als jij, als schipper/eigenaar, bepaald gedrag wilt, dan gebeurt dat. Punt uit.

Dat kan gaan over hoe de plee bediend wordt, wanneer er vesten gedragen worden, en hoe de motor bediend wordt. Ik zie t probleem niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 10:37 #883778

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
rooiedirk schreef :
Sloe Gin schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik zeg gewoon 'doe je dat met je auto ook?'

:woohoo:

Dat is achteraf. Dan is het kwaad al geschied.

Argument om snel om te kunnen schakelen en dus niet zo'n "stop" er in maken vind ik wel een sterke.
Blijft alleen nog over de mensen vooraf en misschien zelfs autoritair, goed te instrueren hoe ze het heilige pookje moeten bedienen.
Als je snel 'moet' schakelen, ben doe je niet meer aan manoeuvreren maar aan paniekvoetbal.
Op grote schepen met grote keerkoppelingen is dit ingebouwd. Het inschakelen gebeurt pas als het motortoerental stationair is en de schroefas stilstaat.
Op echt heel grote schepen heb ik nooit gevaren, maar zelfs in de kustvaart is het normaal dat van vol vooruit tot vol achteruit een volle minuut duurt. Dit dwingt je wel tot zorgvuldig manoeuvreren :)

Toevallig vorige week nog eens een noodstop uitgevoerd als test.
Om na te gaan hoe snel ik de vaart eruit had.
Met matige snelheid in de haven, even in neutraal en dan vol gas achteruit.
Binnen 1 bootslengte lag ik stil. Goed om te weten, maar niet om dagelijks uit te voeren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 21 okt 2017 11:23 #883788

Joop66 schreef :
Is hier niet gewoon sprake van n communicatie en gezagsprobleem?

Als jij, als schipper/eigenaar, bepaald gedrag wilt, dan gebeurt dat. Punt uit.

Dat kan gaan over hoe de plee bediend wordt, wanneer er vesten gedragen worden, en hoe de motor bediend wordt. Ik zie t probleem niet zo.

Juist Joop , als je alles dombo proef moet maken nou dan wil ik zo'n boot wel eens zien :)

Bij mij idem eerste keer rustig uitleggen dan

Waarschuwing 1

Waarschuwing 2

Nr 3 slaan we over, en brengen de dombo netjes naar de wal, hoe hij thuis komt ? Tja succes ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 24 okt 2017 07:36 #884652

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
misschien is dit nog een nuttige tip;
de gaskabel iets "losser" zetten.
zo duurt het iets langer met "gas er op" bij voor naar achteruit omdat de keerkoppeling dan iets meer tijd krijgt om te schakelen.

let wel bij Volvo met MS keerkoppeling werkt het heel anders;
deze keerkoppeling werkt alleen bij gas geven omdat dan de schroefdruk de conische ringen in de koppeling tegen elkaar drukken.
de schroefas mag ook geen druklager hebben omdat hij iets "naar binnen en buiten" moet kunnen bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 24 okt 2017 09:35 #884690

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6748
Proost schreef :
rooiedirk schreef :
Zelfs met de "ouderwetse" bediening in de machinekamer ging het sneller, want anders is het in de haven van boem is ho. Toerental terugdraaien, van vooruit naar vrij en door naar achteruit en toerental opdraaien kost echt geen minuut. En als je niet goed/snel reageerde op de telegraaf, had je een probleem ;) . Been there, done that!
Een beetje off topic, maar ik kan er slecht tegen om voor jokkebrok uitgemaakt te worden :)
voorbeeldje: Scheepje van 138m en 239 seconden (4 minuten!). Moderne scheepsmotoren zijn computergestuurd en gas geven gaat erg langzaam omdat de turbo eerst op toeren moet komen voordat er meer brandstof ingespoten wordt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2017 09:39 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 25 okt 2017 18:08 #885053

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Och, ik zeg niet niet dat je een jokkebrok bent. Gewoon andere ervaringen heb ik opgedaan met ouderwets telegraafwerk van stuurhuis naar machinekamer waar de bediening o.a. door mij gedaan werd. Kan nog vermelden dat bediening in de havens voor bepaalde personen verboden werd vanwege traag reageren met schade tot gevolg.

Modernisering is niet weg te denken maar dat neemt niet weg dat het in het verleden anders ging.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

van vooruit naar achteruit,even in neutraal of v.v 15 aug 2023 11:59 #1502285

Je kan een motorbedoening van een buitenboord motor ook gewoon plaatsen en aansluiten op de keerkoppeling en de gasklep/inspuitpomp regulateur net zoals je dat met een morsehendel doet, aan de b.b motor afstandsbediening zitten ook gewoon morse duw/trek kabels die ook passen op de inboard motor! Deze afstandsbedieningen van bv Yamaha, Mercury, Honda, enz hebben een extra drukknop aan de hendel die je altijd in zijn vrij moet indrukken alvorens naar vooruit of achteruit te schakelen en dus van vooruit naar achteruit moet je door de neutraal heen en moet je de drukknop in drukken alvorens je verder kan gaan naar de andere draairichting! Dit zijn ook hele prettige afstandsbedieningen omdat je deze tenopzichte van een conventionele inboard morse hendel echt ook in een langzaam toerental kan zetten zonder dat deze terug veert naar neutraal wat vaak wel gebeurd bij de conventionele types.

Zijn wel altijd voor zij montage en niet voor top montage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl