Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha 6pk 2cilinder

Yamaha 6pk 2cilinder 22 nov 2017 13:05 #893503

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Hello,
Ik heb mijn oog laten vallen op een yamaha 6pk 2 cilinder 4takt uit 2007.

Op dit moment heb ik een 1 pitter Honda 4takt in de bun en ik ben het gebonk en getril eigenlijk een beetje zat.

Zijn er mensen die deze motor hebben en wat is jullie ervaring? Qua gewicht zit er geen verschil tussen de F6 en F8 dus is de 6pk versie gemakkelijk op te voeren tot een 8pk? (Dwz hebben ze er een restrictor ingestopt?).

Via alle handleidingen kom ik er niet echt uit of de 6pk uitvoering nu ook een laadstroom spoel heeft om een accu op te laden of dat dat niet standaard is.

Wie kan me helpen? Thnx!
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 22 nov 2017 13:20 #893510

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29244
MvdLans schreef :
Hello,
Ik heb mijn oog laten vallen op een yamaha 6pk 2 cilinder 4takt uit 2007.

Op dit moment heb ik een 1 pitter Honda 4takt in de bun en ik ben het gebonk en getril eigenlijk een beetje zat.

Zijn er mensen die deze motor hebben en wat is jullie ervaring? Qua gewicht zit er geen verschil tussen de F6 en F8 dus is de 6pk versie gemakkelijk op te voeren tot een 8pk? (Dwz hebben ze er een restrictor ingestopt?).

Ik denk dat die Yamaha 6 pk tweecilinder viertakt één van de betere, zo niet de best motor is in die categorie. Qua rustige loop kan het niet beter bij een bbm. Voornaamste nadeel van de motor is het gewicht (rond de 40 kg, als ik me niet vergis.

Ik zou me geen zorgen maken over dat opvoeren. Belangrijker is: zit er een werkschroef op of niet? Met een werkschroef (dat wil zeggen een schroef die is afgestemd op een een waterverplaatsende boot (in tegenstelling tot een planerende boot) heb je vermogen genoeg. Ook achteruit.

De 1 pitter Honda; is dat de aloude 5 pk? Dat schijnen inderdaad nogal rauw lopende motoren te zijn.
Een 1 cilinder Mercury, Tohatsu of Mariner 6 pk viertakt loopt rauwer dan de 2 cilinder Yamaha, maar geeft met werkschroef ook voldoende kracht, loopt zuinig en is ruim 10 kg lichter.
Succes met je keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 22 nov 2017 16:08 #893551

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
lodewijk stegman schreef :
De 1 pitter Honda; is dat de aloude 5 pk? Dat schijnen inderdaad nogal rauw lopende motoren te zijn.

Yep ik heb de oude vertrouwde BF5A in de bun. Prima motor, start gelijk. Maar bij lage toerentallen, vooral met gemanoeuvreer in de haven, wil die nog wel eens afslaan. En dat is erg irritant bij een beetje wind in een volle haven.....

En omdat die in de bun zit resoneert alle herrie behoorlijk in de kuip. De 10kg extra gewicht neem ik er op de koop toe als het minder herrie maakt en trilt.

Komende week even opmeten of die ook in de bun gaat passen. Die van de Etap 22i is niet heel erg ruim bemeten.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 22 nov 2017 20:58 #893632

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 412
Wij hebben thuis de 8 pk kortstaart versie.
Erg stil en zuinig.
Super betrouwbaar.
Het verschil in pk is volgens mij afhankelijk van de carburateur.

Succes met zoeken.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 22 nov 2017 22:32 #893674

Even knip en plak van het Tohatsu topic;

Langs deze weg mijn ervaring na een maand gebruik.
Ik ben erg positief over de motor, de 2 cilinder Yamaha 6 pk (belt drive) blijkt een gedownsized 8 pk model te zijn wat te merken is dat deze amper toeren maakt.
Het grote voordeel is dat hij fluisterstil en zeer zuinig en reukloos is.
Nadeel is het hoge gewicht en de relatief grote motor, ik was mij hiervan bewust en vind het een acceptabel compromis.

Back to topic, de 6 pk is voldoende voor de Friendship 22 (ruim 1300 KG) en brengt de snelheid naar 6.5 knoop, voor mij voldoende het is tenslotte geen m :blush: torboot.

Omdat ik al eens een 6 pk 1 cilinder kortstaart heb gehad denk ik dat deze qua omvang en gewicht beter bij de boot zou passen, alleen irriteerde ik mij destijds mateloos aan het schudden tijdens stationair het harde dreunende geluid op voltoeren en het toch wel zware aantrekken van de motor.

De vermogens restrictie zit in de ontstekings module heb ik mij laten vertellen.
Laatst bewerkt: 22 nov 2017 22:38 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 23 nov 2017 08:27 #893719

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Hey super @Ventouxengine, merci!

Heb je op jouw motor ook een laadstroom uitgang om je accu op te laden?

Via de manual is me niet duidelijk of dat er nu wel of niet standaard op zit.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 23 nov 2017 11:52 #893785

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412

als het een yamaha f8 cmhs of een f6 cmhs is dan zit er een lichtspoel in, nodig voor de ontsteking
die spoel zit onder de starterkrans
stel je er niet teveel van voor trouwens, laad niet veel


bij dit steker blokjes zijn er een paar stekertjes over
de plus van de kabel aan de (ik meen) de witte, zou ik op moeten zoeken
de min ergens op de massa van het blok
je kan er zelf ook een startmotor op bouwen
voor de startmotor zelf is het blok al voorbereid, vastzetten met 2 bouten, klaar
in de duistere krochten van ZF is er een draadje met aansluitschema, en benodigdheden
kosten totaal ,rond de 240 eur
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 23 nov 2017 12:17 #893799

MvdLans geen dank, ik ben erg enthousiast over de Yamaha.

Uit het typenummer is te herleiden welke opties de motor heeft.
www.buitenboordmotor-onderdele...uitenboordmotor.html

Mijn motor heeft geen startmotor of lichtspoel.

Ik heb overwogen dit in te bouwen maar de motor wordt daardoor nog zwaarder dan hij al is.
Zoals hierboven aangegeven is de opbrengst van de laadspoel marginaal.
Ik investeer dan liever in een PV setje.

Verder heb ik gelezen dat de motor op 1 van de cilinders een automatische decompressie heeft waardoor deze makkelijker handmatig te starten is.
Het starten gaat met 1 trek.
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 12:28 door Ventouxengine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 23 nov 2017 15:17 #893865

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Merci,

@Ton die versie met de startmotor bestaat geloof ik alleen vanaf de 8pk versie. En jij hebt het over de éénpitter toch? Die heb ik al, teveel gebonk voor mij. ;)

En die heb ik nou net niet gevonden. Ik ga volgende week de 6pk versie bekijken. Startmotor heb ik idd niet nodig, dat aantrekken van de motor zal wel loslopen. Ik heb al gezien dat er een kans is dat ik eventueel dat kan verbouwen van mijn oude 2takt F8, de startmotor lijkt zo op het eerste gezicht identiek.

Vraag me alleen af of het vliegwiel ook hetzelfde is, dat denk ik niet. Wie weet kan de lichtspoel wel overgezet worden. Ik denk idd dat het geen zin heeft om stroom op te wekken via de laadspoel. Wie weet krijgt de bobine dan weer te weinig prik en heb je weer een belabberde vonk....

Wat is trouwens een PV setje @Ventoux?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Laatst bewerkt: 23 nov 2017 15:18 door MvdLans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 23 nov 2017 15:26 #893873

Daar bedoelde ik een zonnepaneel met omvormer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 14 dec 2017 10:31 #898971

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Nou ff een kleine update:
De bun van de Etap is te klein!! De Yam heeft minstens 50cm nodig vanaf de as van de motorsteun. En ik heb 48cm!! :angry:

Natuurlijk is die 2cm wel ergens op te vangen door de motorsteunen te verplaatsen maar dat zint me niet want dan maakt de motor wel weer ergens anders contact met de boot en gaat 't klapperen.

Dus wie oh wie weet zo uit zijn hoofd welke fabrikant een erg compacte 2cilinder 4takt maakt?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 14 dec 2017 11:47 #898993

kleiner, 2 cilinder en 4-takt? Dat bestaat volgens mij niet.
De oude kleine Johnson/Evinrude's zijn allemaal 2 cilinders, maar ook 2-takt en dat wil je uiteraard niet. Die 6 pk 2 cilinder Yamaha is een mooi motortje en ik kan me niet voorstellen dat deze niet gaat passen.

In mijn Etap22 heeft ooit een 2 cilinder 10 pk 4T Yamaha gezeten voordat ik 'm kocht.
Voor mijn huidige motor (1 cil. 6pk 4T Evinrude / Tohatsu) heb ik het motorplankje juist wat naar achteren gezet, dat is heel eenvoudig te doen; Steunen losschroeven, motor aan de plank hangen, positie bepalen, aftekenen, nieuwe gaten boren en weer vastzetten.
Even opletten dat het staartstuk niet tegen de voorkant van de bun komt, vooral bij volgas, dus een cm of 2-3 speling houden.

Door eventueel iets te spelen met de hoek van de ophanging van je motor moet het lukken om een goede positie te vinden. Als de motor daarbij iets voorover komt te hangen is dat niet zo'n ramp; de schroef zit diep genoeg. Maar waarschijnlijk is dit niet eens aan de orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 14 dec 2017 11:57 #898997

Zie nu dat je een 22i hebt , geen 22.
In detail is dat iets anders, maar op internet vindt ik deze: precies jouw motor, in een Etap 22i



En anders modificeren naar de Etap22 oplossing:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 30 juli 2018 07:39 #964130

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Zo het is uiteindelijk een Honda 2-pitter geworden die ik voor niet al teveel op de kop kon tikken. Het pastte maar nét in de bun. Vooral het staartstuk is erg dik.
Moest een beetje met de slijptol de voorkant van de anti cavitatie plaat aanpassen zodat die niet tegen de huid aan zat te klapperen. En de klep van de bun hoger bevestigen.

8pk geeft een bulk vermogen en de boot komt nu gemakkelijk aan zijn maximale snelheid. Voldoende restpower voor op zee met zwaar weer.

De motor is ook fluisterstil als er met laag toren gevaren wordt, een verademing met de éénpitter.

De techniek is ook een stuk verfijnder van zo'n 8pk, oliefilter, oververhitting beveiliging, 'automatische' sproeier regeling. Kortom ik ben erg happy!

Nu het verbruik nog meten! :)
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha 6pk 2cilinder 30 juli 2018 08:37 #964156

Grappig hoe mensen tot verschillende keuzes kunnen komen.
Op onze boot (beladen 1500kg, bbm in bun) zat een Honda 8pk. Deze heb ik vervangen door een Yamaha 6pk/1cyl/werkschroef vanwege het lagere gewicht en het smallere staartstuk. Ik heb hier door minder gewicht in de buurt van de spiegel en duidelijk merkbaar minder weerstand van het staartstuk tijdens het zeilen.
Wel iets meer geluid. Verbruik weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl