Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat?

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 12:00 #904279

  • 1Rom
  • 1Rom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
'Ahoi', schip is met huidige maatstaven 'ondergemotoriseert'(13.5 PK tegenover 5.500 kg,L=9 m, S-spant).
Wat is passend naar huidige maatstaven en past MD11C in de plaats van MD7A? Waar moet je dan op letten.
Groet Rom.
Ahoi,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 12:12 #904281

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
1Rom schreef :
'Ahoi', schip is met huidige maatstaven 'ondergemotoriseert'(13.5 PK tegenover 5.500 kg,L=9 m, S-spant).
Wat is passend naar huidige maatstaven en past MD11C in de plaats van MD7A? Waar moet je dan op letten.
Groet Rom.

Je moet veel aanpassingen doen.
Fundatie past niet, want 11 is langer dan 7. 7 is 2 cilinder, 11 is 3 cilinder
Schroef moet je aanpassen.
Dus ook kijken of 11 in de motor ruimte past.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 jan 2018 12:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 12:22 #904284

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Een MD11C is een 2-cilinder de 17 is een 3.

Is er op de VP website niks te vinden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 12:46 #904296

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Joop66 schreef :
Een MD11C is een 2-cilinder de 17 is een 3.

Is er op de VP website niks te vinden?

Joop je hebt gelijk.
Maakt het voor TS misschien eenvoudiger
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 12:55 #904301

  • 1Rom
  • 1Rom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Ahoi, ook net gecheckt, 2 cilinder inderdaad. Goed punt is kijken op site VP. Verder nog wat is passend naar huidige maatstaven , Hoeveel Pk's tegenover 5.500 kg?
Groet Rom
Ahoi,
Laatst bewerkt: 04 jan 2018 13:23 door 1Rom. Reden: verduidelijking vraag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 13:00 #904307

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
1Rom schreef :
Ahoi, ook net gecheckt, 2 cilinder inderdaad. Goed punt is kijken op site VP Wat is passend naar huidige maatstaven , Pk's tegenover 5.500 kg?
Groet Rom

De maximum snelheid van de boot zal niet veel uitmaken .
Hooguit 0,5 knoop meer.
Alleen met tegenwind en golven zullen die 9 pk extra goed helpen.
Probeer uit te vinden of de afstand van de motorsteunen overeen komen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 jan 2018 13:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VolvoPenta MD7A vervangen door MD11C, past dat? 04 jan 2018 13:31 #904318

douwe schreef :
1Rom schreef :
Ahoi, ook net gecheckt, 2 cilinder inderdaad. Goed punt is kijken op site VP Wat is passend naar huidige maatstaven , Pk's tegenover 5.500 kg?
Groet Rom

De maximum snelheid van de boot zal niet veel uitmaken .
Hooguit 0,5 knoop meer.
Alleen met tegenwind en golven zullen die 9 pk extra goed helpen.
Probeer uit te vinden of de afstand van de motorsteunen overeen komen.

Afstand motorsteunen is vrij makkelijk aan tye passen door een dikke stalen strip 10-20mm)op de huidige steunpunten vast te bouten en draad te tappen waar de nieuwe steunen komen.
Dan hoef je niet de hele motorfundatie aan te passen.
Overigens kun je met Vicprop ( www.vicprop.com/displacement_size.php ) niet alleen uitrekenen wat de optimale schroef is maar ook wat de maximale snelheidsverandering zal kunen zijn .
Je zult theoretisch waarschijnlijk van maximaal ca. 5,4 naar ca, 6,5 knopen gaan ( wat ongeveer de rompsnelheid zal zijn).Daarvoor zul je wel de schroef moeten aanpassen aan dat grotere vermogen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl