Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 24 jan 2018 12:32 #911151

Beste forumleden,

Na afscheid te hebben genomen van onze polyvalk zijn we druk op zoek naar een kajuitzeilboot van 27 á 28 voet. We hebben er inmiddels al een behoorlijk aantal bekeken. Een aantal schepen die we hebben bekeken waren uitgerust met een 1 cilinder dieselmotor, type Yanmar YSM12 of een Yanmar YSE12 bouwjaar veelal rond 1980.

Graag zou ik wat meer willen weten over deze 1 cilinder dieselmotoren:
- Wat is het verschil tussen beide?
- Waar op te letten bij deze motoren?
- Wat zijn de nadelen van deze relatief oude 1 cilinder motoren?
- Onze voorkeur zou een twee of 3 cilinder motor zijn vanwege de rustigere loop wie deelt deze mening?

Alvast dank om ons van wat meer informatie te voorzien over bovenstaande.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 24 jan 2018 12:47 #911161

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3393
ben je hier iets mee?

dieseldokter.nl/yanmar-type/
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 24 jan 2018 13:10 #911173

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
het maakt weinig uit ;)
Yanmar zijn over het algemeen prima motoren, de kwaliteit van de elektriek kan beter maar is vrij simpel zelf te verhelpen.

Maarrrr... elke goede motor kun je in een paar minuten kapot draaien...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 24 jan 2018 13:12 #911174

Staar je niet blind dat een 3 rustiger moet lopen omdat hij 1 cyl meer heeft.....

een even aantal cilinders loopt altijd iets rustiger dan oneven aantal.

Waarom zal ik even toelichten :

Een 4takt motor zoals hier maakt 4 slagen > inlaat slag > compressie slag > Arbeid slag > Uitlaat slag.

Bij bv een 3 cilinder kun je dus maximaal 3x een fase hebben en mist er dus altijd 1 fase.

Daarom loopt een 4 cyl mooier dan een 2 cyl en een 6 nog weer mooier en een 12cyl nog weer mooier etc

maar er is geen reden om van een 3 cil af te zien ;) want die lopen prima !!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 25 jan 2018 12:05 #911452

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Een goede 1 cilinder motor is beter dan een slechte meercilindermotor. ;)
En de fabrikant heeft er genoeg "know how" ingestopt om een 1 cilinder mooi te laten lopen.
Nadeel: Een 1 cilinder maakt wat meer geluid.
Voordeel: Er kan maar 1 cilinder kapot gaan waardoor evt. reparatie kosten lager zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 jan 2018 12:09 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 25 jan 2018 12:08 #911455

Ervaring ja. Ik heb een YSM12.

Ik heb na aanschaf bij verschillende specialisten eens geïnformeerd of ik een potje zou moeten aanleggen om deze een keer te vervangen. Het antwoord was van allen een volmonig "nee". Liever reviseren dan een nieuwe. Het is zo ongeveer de meest betrouwbare yanmar die er gemaakt is.

Het is een luide en bonkige motor. Het loopt alles behalve rustig. Heel veel simepeler qua techniek word het ook niet.
Laatst bewerkt: 25 jan 2018 12:09 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 25 jan 2018 18:04 #911531

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
OK goed plan, dacht al dat die Yanmar in die Polyvalk moest :laugh: word het meer een soort opdrukkertje.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 25 jan 2018 20:18 #911600

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6227
Jeroen-pion schreef :
Staar je niet blind dat een 3 rustiger moet lopen omdat hij 1 cyl meer heeft.....

een even aantal cilinders loopt altijd iets rustiger dan oneven aantal.

Waarom zal ik even toelichten :

Een 4takt motor zoals hier maakt 4 slagen > inlaat slag > compressie slag > Arbeid slag > Uitlaat slag.

Bij bv een 3 cilinder kun je dus maximaal 3x een fase hebben en mist er dus altijd 1 fase.

Daarom loopt een 4 cyl mooier dan een 2 cyl en een 6 nog weer mooier en een 12cyl nog weer mooier etc

maar er is geen reden om van een 3 cil af te zien ;) want die lopen prima !!

Een 3 cilinder met de kruktappen om 120 graden loopt perfect rond hoor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 16:33 #912095

Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Staar je niet blind dat een 3 rustiger moet lopen omdat hij 1 cyl meer heeft.....

een even aantal cilinders loopt altijd iets rustiger dan oneven aantal.

Waarom zal ik even toelichten :

Een 4takt motor zoals hier maakt 4 slagen > inlaat slag > compressie slag > Arbeid slag > Uitlaat slag.

Bij bv een 3 cilinder kun je dus maximaal 3x een fase hebben en mist er dus altijd 1 fase.

Daarom loopt een 4 cyl mooier dan een 2 cyl en een 6 nog weer mooier en een 12cyl nog weer mooier etc

maar er is geen reden om van een 3 cil af te zien ;) want die lopen prima !!

Een 3 cilinder met de kruktappen om 120 graden loopt perfect rond hoor.

Dat klopt, maar snap niet wat je er mee wilt zeggen......... :unsure:

veranderd niets aan een 4 takt opstelling ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 16:59 #912104

hoi, Ik heb jarenlang zo'n ding in mijn Jeanneau gehad. Het is een zeer betrouwbare motor.
Ik heb hem uiteindelijk vervangen door een rustiger lopende Mitsubishi / Sole 2 cylinder, met iets meer pk's.


Wat is het verschil tussen beide?

weinig verschil, volgens mij is de YSM een update van de YSE.

- Waar op te letten bij deze motoren?

carteroverdruk (wijst op slijtage, of problemen met zuigerveren) en afstelling van de hogedruk brandstofpomp (luistert nauw bij deze motoren)

- Wat zijn de nadelen van deze relatief oude 1 cilinder motoren?

voordelen:
-zeer betrouwbaar
-eenvoudige techniek, makkelijk zelf te onderhouden
-laag verbruik
-onderdelen zijn er nog wel

Nadelen:
-motor schudt nogal door grote horizontale cylinder
-lawaaiig
-start lastig (geen gloeispiraal, veel compressie), je accu's moeten goed zijn, evenals start motor
-bij motor zeilen en erg scheef hangen heb je kans dat de motor zijn eigen olie gaat verbranden en op hol slaat. Remedie is dan om de inlaat dicht te stoppen met een lap.




- Onze voorkeur zou een twee of 3 cilinder motor zijn vanwege de rustigere loop wie deelt deze mening?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 17:27 #912113

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Onze voorkeur zou een twee of 3 cilinder motor zijn vanwege de rustigere loop wie deelt deze mening?

Ik, alleen ga je die niet snel vinden in een 27/28 ft van rond 1980.
Take what you get, in dit geval als er verder een knappe boot omheen zit.
Verdere hier genoemde argumenten zijn zeer betrekelijk.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 27 jan 2018 17:29 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 17:56 #912124

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Jeroen-pion schreef :
Staar je niet blind dat een 3 rustiger moet lopen omdat hij 1 cyl meer heeft.....

een even aantal cilinders loopt altijd iets rustiger dan oneven aantal.

Waarom zal ik even toelichten :

Een 4takt motor zoals hier maakt 4 slagen > inlaat slag > compressie slag > Arbeid slag > Uitlaat slag.

Bij bv een 3 cilinder kun je dus maximaal 3x een fase hebben en mist er dus altijd 1 fase.

Daarom loopt een 4 cyl mooier dan een 2 cyl en een 6 nog weer mooier en een 12cyl nog weer mooier etc

maar er is geen reden om van een 3 cil af te zien ;) want die lopen prima !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 18:00 #912125

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Ging niet helemaal goed, ging mij om “er mist een fase” die volg ik niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 18:17 #912136

pduick schreef :
Ging niet helemaal goed, ging mij om “er mist een fase” die volg ik niet

Nou ik dacht dat het er toch heel mooi stond

4 takt zijn 4 momenten waarin een motor verkeerd, 4 momenten is vrij lastig te verdelen over 3 cilinders

Vandaar dat 4 cilinder motoren erg populair zijn :)

Toevallig in de bootjes kom je oneven vrij vaak tegen

3 cilinders in de automotive bv in een vw fox, klinkt ook als een opgevoerde brommer
En de v5 ook van vw apart geluid dat wel

Dat was het zo’n beetje
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 27 jan 2018 18:18 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 18:35 #912143

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Bij een 1 cil heb je voor elke ontbranding twee omwentelingen krukas nodig = 720 graden per klap
Bij een twee cil 360 graden, bij een drie cilinder 240 graden krukas omwenteling. Waar raak ik een fase kwijt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 19:04 #912156

pduick schreef :
Bij een 1 cil heb je voor elke ontbranding twee omwentelingen krukas nodig = 720 graden per klap
Bij een twee cil 360 graden, bij een drie cilinder 240 graden krukas omwenteling. Waar raak ik een fase kwijt?

Ik heb het over een fase, dat heeft niets met graden te maken.....

4 takt werkt als volgd :

1 inlaat slag
2 compressie slag
3 arbeid slag
4 uitlaat slag


Bij een 3 cilinder mag jij er 3 kiezen, ben benieuwd hoeveel je er over houd :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 19:08 #912158

  • pduick
  • pduick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 48
Mag ik er dan bij een twee cilinder twee kiezen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 19:13 #912161

pduick schreef :
Mag ik er dan bij een twee cilinder twee kiezen?

zou ik maar doen ;) of jij moet iets weten dat 1 zuiger op hetzelfde moment 2 dingen kan, maar volgens mij wordt het dan een beetje een 2 takt :unsure: :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 19:19 #912164

zoek de verschillen :





Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 27 jan 2018 19:27 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 20:54 #912183

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
PDuik heeft volgens mij gelijk mits juiste krukas, 3 cilinder om 240 graden ontsteken 4 cilinder om 180 graden en 6 cilinder om 120 graden. Je mist dus niks, alleen is aantal graden per fase meer dan bij 4 clinder (240 tegen 180)
Dat laatste is reden dat een 6 cilinder heel trillingsvrij loopt net nog wat meer malen een arbeidsslag in de 720 graden zit. Dit alles wel, mits de krukas zo gemaakt is. Ik denk dat het soms voorkomt dat de krukas zo gemaakt dat die niet die tappen om de 120 graden heeft maar om de 180 omdat dit simpeler te maken is, dan "mis" je dus wel iets.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 27 jan 2018 21:25 #912190

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
freek1970 schreef :
PDuik heeft volgens mij gelijk mits juiste krukas, 3 cilinder om 240 graden ontsteken 4 cilinder om 180 graden en 6 cilinder om 120 graden. Je mist dus niks, alleen is aantal graden per fase meer dan bij 4 clinder (240 tegen 180)
Dat laatste is reden dat een 6 cilinder heel trillingsvrij loopt net nog wat meer malen een arbeidsslag in de 720 graden zit. Dit alles wel, mits de krukas zo gemaakt is. Ik denk dat het soms voorkomt dat de krukas zo gemaakt dat die niet die tappen om de 120 graden heeft maar om de 180 omdat dit simpeler te maken is, dan "mis" je dus wel iets.

Freek

Voor zover ik weet is er maar 1 produktiemotor geweest met kruktappen op 180 gr en een 3 cilinder en dat is de laverda (motor) dat is zo uniek dat het een leraar motortechniek jaren geleden deed zeggen dat er geen fabrikant zo stom zou zijn om een 3 cilinder met een 180gr krukas te maken.
Hij zat er dus naast.
Wel wandelt zoeen ding bijna als die op de middenbok staat en heeft een heel markant geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 28 jan 2018 08:46 #912272

Bedankt voor de reacties tot dusver. Bovenstaand verhaal gaat mij als motor techniek boven de pet.
Zijn er nog meer mensen met ervaringen van dit type die dit willen delen?
Waar specifiek op te letten bij aankoop?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 29 jan 2018 10:15 #912724

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6227
Jeroen-pion schreef :
Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Staar je niet blind dat een 3 rustiger moet lopen omdat hij 1 cyl meer heeft.....

een even aantal cilinders loopt altijd iets rustiger dan oneven aantal.

Waarom zal ik even toelichten :

Een 4takt motor zoals hier maakt 4 slagen > inlaat slag > compressie slag > Arbeid slag > Uitlaat slag.

Bij bv een 3 cilinder kun je dus maximaal 3x een fase hebben en mist er dus altijd 1 fase.

Daarom loopt een 4 cyl mooier dan een 2 cyl en een 6 nog weer mooier en een 12cyl nog weer mooier etc

maar er is geen reden om van een 3 cil af te zien ;) want die lopen prima !!

Een 3 cilinder met de kruktappen om 120 graden loopt perfect rond hoor.

Dat klopt, maar snap niet wat je er mee wilt zeggen......... :unsure:

veranderd niets aan een 4 takt opstelling ;)

Bij een 3 cilinder krijgt de krukas iedere (720/3) 240 krukgraden een duw van de arbeidsslag. Bij een 4 cilinder dus iedere 180 graden. Dat lijkt gunstiger. Maar omdat een 4 cilinder de kruktappen om de 180 graden heeft veranderen iedere 180 graden alle zuigers van richting. Ze staan alle 4 tegelijk in BDP en ODP. Dat vergroot de oneenparigheid van de beweging. Dat wordt opgevangen door het vliegwiel. Bij een 3 cilinder is dat effect niet aanwezig. Er staat altijd maar 1 zuiger tegelijk in ODP of BDP. Een 3 cilinder loopt daarom mooier rond.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 29 jan 2018 11:44 #912748

Andreaquila schreef :
hoi, Ik heb jarenlang zo'n ding in mijn Jeanneau gehad. Het is een zeer betrouwbare motor.
Ik heb hem uiteindelijk vervangen door een rustiger lopende Mitsubishi / Sole 2 cylinder, met iets meer pk's.


Wat is het verschil tussen beide?

weinig verschil, volgens mij is de YSM een update van de YSE.

- Waar op te letten bij deze motoren?

carteroverdruk (wijst op slijtage, of problemen met zuigerveren) en afstelling van de hogedruk brandstofpomp (luistert nauw bij deze motoren)

- Wat zijn de nadelen van deze relatief oude 1 cilinder motoren?

voordelen:
-zeer betrouwbaar
-eenvoudige techniek, makkelijk zelf te onderhouden
-laag verbruik
-onderdelen zijn er nog wel

Nadelen:
-motor schudt nogal door grote horizontale cylinder
-lawaaiig
-start lastig (geen gloeispiraal, veel compressie), je accu's moeten goed zijn, evenals start motor
-bij motor zeilen en erg scheef hangen heb je kans dat de motor zijn eigen olie gaat verbranden en op hol slaat. Remedie is dan om de inlaat dicht te stoppen met een lap.




- Onze voorkeur zou een twee of 3 cilinder motor zijn vanwege de rustigere loop wie deelt deze mening?

Kijk, daar leer ik dan weer van. Het slecht starten (her)ken ik totaal niet. Ik heb de motor al verscheidene keren met de hand gestart. Wel is het een hele kluif ja voor de startmotor. Wellicht had je versleten koolbortsels? Ik heb een broertje dood aan motorsailen en snap al helemaal niet waarom je motor aan moet als je scheef gaat. Maar wel goed om in het achterhoofd te houden!

Verder nog te noemen dat een ééncyslinder zeer langzaam op toeren komt bij het maneuvreren. Daar moet je aan wennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen 1 cilinder dieselmotor Yanmar YSM12 29 jan 2018 13:23 #912781

Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Staar je niet blind dat een 3 rustiger moet lopen omdat hij 1 cyl meer heeft.....

een even aantal cilinders loopt altijd iets rustiger dan oneven aantal.

Waarom zal ik even toelichten :

Een 4takt motor zoals hier maakt 4 slagen > inlaat slag > compressie slag > Arbeid slag > Uitlaat slag.

Bij bv een 3 cilinder kun je dus maximaal 3x een fase hebben en mist er dus altijd 1 fase.

Daarom loopt een 4 cyl mooier dan een 2 cyl en een 6 nog weer mooier en een 12cyl nog weer mooier etc

maar er is geen reden om van een 3 cil af te zien ;) want die lopen prima !!

Een 3 cilinder met de kruktappen om 120 graden loopt perfect rond hoor.

Dat klopt, maar snap niet wat je er mee wilt zeggen......... :unsure:

veranderd niets aan een 4 takt opstelling ;)

Bij een 3 cilinder krijgt de krukas iedere (720/3) 240 krukgraden een duw van de arbeidsslag. Bij een 4 cilinder dus iedere 180 graden. Dat lijkt gunstiger. Maar omdat een 4 cilinder de kruktappen om de 180 graden heeft veranderen iedere 180 graden alle zuigers van richting. Ze staan alle 4 tegelijk in BDP en ODP. Dat vergroot de oneenparigheid van de beweging. Dat wordt opgevangen door het vliegwiel. Bij een 3 cilinder is dat effect niet aanwezig. Er staat altijd maar 1 zuiger tegelijk in ODP of BDP. Een 3 cilinder loopt daarom mooier rond.

Ik weet echt niet hoe je dit bedoelt, en zeker dat je zegt dat een 3 cil mooier loopt dan een 4 is opmerkelijk te noemen

Bij een 3 moet je aardig knutteselen in het vliegwiel, omdat er 1 bdp staat en 2 odp, om het zaakje gewicht technisch enigszins in balans te krijgen .
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl