De as die je laat zien heb ik hier thuis ook liggen, ook licht ingesleten na 40 jaar
Er zijn zoals je gezien hebt drie groeven waar de kogel in kan vallen. In de middelste (iets grotere) groef staat de keerkoppeling in zijn vrij en staat het gas stationair. In de andere twee groeven staat de keerkoppeling in voor- of achteruit en het gas nog steeds neutraal. Druk je de gashendel dan verder, dan pas gaat de motor (als alles goed is afgesteld) meer toeren maken. Wanneer er een beetje een baan is ingesleten door de kogel zou dat op zich niet al te veel uit hoeven maken, mits de hendel maar niet al te soepel loopt, of de trek-drukkabel niet al te soepel glijdt of de veer aan de andere kant op de motor bij de gasklep niet al te sterk is. Beweegt alles echter lekker gladjes en zit er een beetje een stevige veer aan de andere kant van de gaskabel op de motor, dan zal het toerental doordat die veer aan de gaskabel trekt terugzakken, met of zonder groef, totdat de kogel weer in de eerste groef gedrukt wordt. Doordat er een groef is ingesleten zal de veerdruk op de kogel het terugzakken naar de groef bespoedigen, waardoor je nog sneller terugzakt in toeren.
De kogel eruit halen zou ik niet doen. Beter zou zijn wanneer je de weerstand van de gashendel wat kunt verhogen. Helaas is daarvoor op dit type voor zover ik me herinner geen mogelijkheid aanwezig, iets wat bij hedendaagse uitvoeringen meestal wel het geval is. Je zou dus kunnen kijken of je de veer aan de andere kant van de gashendel wat lichter af kunt stellen, zolang deze maar wel in staat blijft om het gas dicht te trekken wanneer de morsekabel wordt ontspannen. Of gewoon geduld hebben, na verloop van tijd gaat alles vanzelf wat stroever lopen.
En volgens mij het is het deel met de groeven op de as geperst. Ik heb er met een kunststof hamer wat klappen op gegeven maar krijg er geen beweging in.
Mocht je wat willen experimenten met een as die misschien wat minder is ingesleten dan die jij daar hebt liggen: ik heb de reserve onderdelen die ik hier over heb (bij mij was de behuizing door corrosie aan vervanging toe) ook weer om niet van iemand van het ZF gekregen, dus laat maar weten of je denkt daarmee geholpen te zijn, dan zorg ik dat ze jouw kant op komen.