Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roken Craftsman motor

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 09:17 #922581

  • Norlin
  • Norlin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
4 jaar geleden heb ik een nieuwe Craftsman 42 pk diesel geplaatst in mijn Norlin 37. De motor voldoet prima maar gaat roken als deze warm is bij flinke belasting. De rook is grijs van kleur. Inmiddels heb ik de volgende zaken gecontroleerd: Schroef, koeling en klepspeling. Ik vaar sinds ingebruikname op GTL. Heeft iemand een suggestie of weet iemand een goede specialist omgeving Lelystad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 09:21 #922583

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Ik ben Craftsman dealer en kan je wellicht van dienst zijn.
Het kan aan de verstuivers en inspuiting liggen.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:08 #922606

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Vervuild luchtfilter?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:37 #922619

  • Norlin
  • Norlin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Luchtfilter lijkt mij niet het probleem. Het roken was vanaf dag 1 en de motor was hagelnieuwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:43 #922623

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1874
Vanaf dag 1 al?
Waarom de huidige leverancier er toen niet bij gehaald en nu 4 jaar later dit opgooien?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:44 #922624

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
en nu schrijf je; van dag 1..

is de combinatie motor <> schroef dan wel goed?
haal je uberhaupt max toerental?
of door te testen; ook veel rook in zijn vrij met max toeren?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:54 #922630

Wat bedoel je precies met grijs?
Lichtgrijs kan gewoon duiden op een krappe koelwatertoevoer , bijv. door een te nauwe inlaat , afsluiter of slang. Overigesn is grijze damp bij de huidige temperaturen , zo tot een graad of 5010 heel normaal en is gewoon waterdamp ( net als je eigen adem). Vergaat niet dat de uitlaatgassen als ze naar buiten komen verzadigd zijn met waterdamp en dus in koudere lucht condenseren.
Grijs kan echter ook een probleem met de verstuivers zijn , nadruppelen of lekken.
Dan moet echter de rook naar diesel ruiken.
Is eigenlijk ook niet zo waarschijnlijk als het van nieuw af al optrad .
Dus te weinig koelwater is ook een mogelijkheid waardoor de temperatuur van de uitlaatgassen en het koelwater uit de uitlaat te hoog worden.
Normaal is hooguit een graad of 40 , vaak lager.
Probeer eens te meten.

Overigens komt het ook voor dat fabrikanten een te kleine koelwaterpomp , te krappe leidingen of een verkeerde warmtewisselaar installeren. Beta heeft zo'n probleem bijv. gehad en leverde daarvoor later een ombouwset met waterpomp grotere leidingen en een andere (meerpass) warmtewisselaar.
Fabrikanten zitten er dus ook wel eens naast heelaas :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:55 #922631

  • Norlin
  • Norlin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik had de motor al 3 jaar op de plank i.v.m. een refit. Garantie was dus al verlopen. Heb wel gebeld met Drinkwaard en die hielden het op koeling. Het eerste seizoen was de schroef te zwaar en ik weet het euvel daaraan. Na montage van goede schroef nog steeds rook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 10:57 #922632

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
@Norlin
zie mijn vragen


lijkt me dus een systeemfout
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 11:08 #922634

Norlin schreef :
Ik had de motor al 3 jaar op de plank i.v.m. een refit. Garantie was dus al verlopen. Heb wel gebeld met Drinkwaard en die hielden het op koeling. Het eerste seizoen was de schroef te zwaar en ik weet het euvel daaraan. Na montage van goede schroef nog steeds rook.

Een te grote schroef geeft overbelasting van de motor die dan ook zijn maximale toerental niet zal halen en kan in erge gevallen leiden tot donkergrijze tot zwarte rook bij vol gas.
Lichtgrijze rook zal echt geen overbelasting zijn.

Overigens denk ik ook dat Drinkwaard het bij het goede eind heeft .
Meet eens de koelwaterinlaat en afluiter op en de lengte en maat van de koelwaterslangen. Ook kijken of er niet ergens een koelwaterslang geknikt is door een verkeerd type .
De enige jusite heeft een metalen versterking waardoor hij niet knikt , bijv. deze: www.georgekniest.nl/catalogus/...ngen/koelwaterslang/ of deze: www.georgekniest.nl/catalogus/...ng-met-rvs-wapening/ ( alleen voor de koelwaterinlaat , dus koud water!)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 11:59 #922649

  • Norlin
  • Norlin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
De schroef en de koeling zijn de eerste zaken die ik heb gecontroleerd. Volgens Drinkwaard is de waterpomp groot genoeg en ik heb zelfs de mogelijkheid van 2 toevoeren. 1 via de saildrive en een nieuwe inlaatschelp van 1" dus vrij groot. Zelfs als ik beide inlaten gebruik veranderd er niets.De inlaat via de saildrive vond ik te klein
vandaar de nieuwe inlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 12:14 #922656

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
maar, rookt hij nu ook zonder belasting....?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 13:08 #922672

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Norlin schreef :
4 jaar geleden heb ik een nieuwe Craftsman 42 pk diesel geplaatst in mijn Norlin 37. De motor voldoet prima maar gaat roken als deze warm is bij flinke belasting. De rook is grijs van kleur. Inmiddels heb ik de volgende zaken gecontroleerd: Schroef, koeling en klepspeling. Ik vaar sinds ingebruikname op GTL. Heeft iemand een suggestie of weet iemand een goede specialist omgeving Lelystad?

Omdat het alleen optreedt als de motor warm is en bij een flinke belasting denk ik toch aan waterdamp. Toch ook nog voldoende water om uitlaat koel te houden? Ik neem aan dat er ook nog water uit de de uitlaat komt. Zo ja dan is er weinig aan de hand. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 13:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 13:13 #922674

  • Norlin
  • Norlin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
sy helios schreef :
maar, rookt hij nu ook zonder belasting....?

De motor gaat roken boven 1900t belast. Daarna blijft hij roken, ook als hij niet wordt belast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken Craftsman motor 04 mrt 2018 13:16 #922678

  • Norlin
  • Norlin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik denk dat ik eerst maar eens de capaciteit van de waterpomp ga meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl