Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Thermostaat stuk?

Thermostaat stuk? 14 mrt 2018 23:49 #926000

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb bij het winterklaar maken de thermostaat zoals gebruikelijk verwijderd uit het motorblok (Yanmar 2GM20). Daar zat wat kalkaanslag op, dus ik heb hem mee naar huis genomen om hem te verwennen met een azijnbadje. Maar volgens mij klopt er iets niet.



Deze foto is genomen in koude toestand (kamertemperatuur). Bij verwarmen gaat het schuifje een klein stukje verder open, maar bij afkoelen gaat ie niet echt meer dicht. Ik meen me van vorige winters te herinneren dat het klepje bovenaan volledig naar binnen moet klappen.

Klopt dat?
En zo ja, is hier nog wat aan te doen? Indien niet: waar haal ik een vervanger en hoe urgent is dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 15 mrt 2018 05:12 #926009

  • Peak-t
  • Peak-t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Het is klaar, mechanisch vastgelopen en / of bimetaal veer gebroken ... nieuwe thermostaat installeren!
Frank
Mijn dutch kan alleen maar beter worden!
www.DeTechnicus.eu
-- Ik kan het doen! --
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 15 mrt 2018 06:49 #926023

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Hij kan ook nog niet schoon genoeg zijn, ik zie nog kalk resten. Misschien loopt ie daar op vast. Reanimeer hem eens in een pannetje heet water/schoonmaak azijn en controleer of ie verder open gaat en daarna wel sluit.Zo niet dan is ie echt stuk.

www.abma-sneek.nl/webshop/zoeken?prod_id=492003
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 15 mrt 2018 06:55 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 15 mrt 2018 06:55 #926026

  • Peak-t
  • Peak-t's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 78
Om veiligheidsredenen zou ik onmiddellijk een nieuwe nemen, je kunt het werk niet bekijken ... het is altijd goedkoper om een nieuwe thermostaat te installeren dan een kapotte cilinderkoppakking of erger!
Frank
Mijn dutch kan alleen maar beter worden!
www.DeTechnicus.eu
-- Ik kan het doen! --
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 15 mrt 2018 07:04 #926027

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 900
Ik leg het in WC eend en het kalk schuimt er af, maar als het kapot zal dit ook niet helpen!

Mocht je een nieuwe gaan kopen?

Bewaar dan het afsluit rubber want deze zijn niet los te koop!


S6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 15 mrt 2018 22:34 #926296

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik ga hem nog eens in de azijn badderen. De veer is niet gebroken, ik zie verder ook geen schade dus het kan geen kwaad om de thermostaat nog eens tot leven proberen te wekken.

@Peak-T: als deze niet meer goed sluit is er weinig aan de hand, het zal alleen langer duren voor de motor op temperatuur is. Daar gaat het torretje niet zomaar van stuk :) Bovendien zou ik een kapotte nooit weer terug installeren maar lekker zonder thermostaat doorvaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 15 mrt 2018 23:39 #926298

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Okee, die is dus afgeschreven. Hij wil met geen mogelijkheid meer sluiten, dus meteen maar een nieuwe besteld.

Nou weet ik eindelijk hoe een kapotte thermostaat eruit ziet :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 18 mrt 2018 00:09 #926804

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Als afronding van dit topic nog even een plaatje van kapotte en nieuwe thermostaat naast elkaar:


Boven de oude, onder de nieuwe. Goed te zien is dat het 'dekseltje' van de oude open blijft staan, terwijl de nieuwe keurig sluit.

Na een half uur borrelen in een azijnbadje kreeg ik nog steeds geen sluitende thermostaat. Het schijfje waarop de veer rust, gaat met geen mogelijkheid meer naar beneden, ook niet met veel kracht. Ik weet niet precies waarom de schijf in die hogere positie blijft zitten, er zal wel iets van corrosie zitten of zo, maar het zit vast en wil niet los.

De nieuwe gaat volgende week zijn maiden trip maken. Gaatje moet naar boven wijzen, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 18 mrt 2018 00:14 #926807

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Dat ziet er weer fris uit.
Gaatje idd naar boven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 18 mrt 2018 07:35 #926824

Delphi32 schreef :
Ik ga hem nog eens in de azijn badderen. De veer is niet gebroken, ik zie verder ook geen schade dus het kan geen kwaad om de thermostaat nog eens tot leven proberen te wekken.

@Peak-T: als deze niet meer goed sluit is er weinig aan de hand, het zal alleen langer duren voor de motor op temperatuur is. Daar gaat het torretje niet zomaar van stuk :) Bovendien zou ik een kapotte nooit weer terug installeren maar lekker zonder thermostaat doorvaren.
Bij het bovenstaande nog een aanvulling: ga een defecte thermostaat zo snel mogelijk vervangen nadat je hebt vastgesteld dat de gemonteerde thermostaat defect is. Blijf niet wekenlang doorvaren met een defect exemplaar. Als het alleen aanslag uit het koelwater is dan wel roest; een poging doen deze aanslag te verwijderen, lukt dat niet is het enige middel een nieuwe thermostaat bestellen en monteren. Vooral niet gaan varen zonder een thermostaat.!!
In mijn werkplaats zijn we bezig met een Volvo/Penta 7 A die was vastgelopen wegens oververhitting. Nadat we de gehele motor hadden gedemonteerd bleek dat deze motor o.a. was vastgelopen omdat er geen thermostaat meer inzat. De ruimte waarin de thermostaat gemonteerd behoorde te zijn was geheel dichtgeslibt door een combinatie van kalkaanslag en roest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 18 mrt 2018 13:00 #926947

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4472
Alphons, dan is er wel wat meer mis gegaan met het onderhoud dan alleen het niet monteren van een thermostaat, is het niet?

Kalk en roest krijg je niet in een maand tijd en zal zich niet alleen afzetten in het thermostaathuis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Thermostaat stuk? 18 mrt 2018 13:50 #926963

SanderH schreef :
Alphons, dan is er wel wat meer mis gegaan met het onderhoud dan alleen het niet monteren van een thermostaat, is het niet?

Kalk en roest krijg je niet in een maand tijd en zal zich niet alleen afzetten in het
thermostaathuis
Sander, dat heb je heel scherp opgemerkt. ;)
We hebben deze Volvo/P 7 A voor bijna een oud ijzerprijs gekocht van een zeiler die er afstand van moest doen omdat deze motor "behind restauration "was. Wanneer de motor hersteld ging worden door een revisiebedrijf kwamen de kosten boven de drieduizend Euro, eventuele onderdelen niet meegerekend.Voor een motor die ca. 40 jaar oud is dat niet verantwoord dus heeft hij een nieuwe motor geplaatst. We hebben nu het "stoffelijk overschot"van deze VolvoP/Penta 7 A deze winter geheel gedemonteerd en zijn nu bezig om deze motor weer te monteren en te voorzien van nieuwe onderdelen voorzover deze nog leverbaar zijn. Ik maak daar zo veel mogelijk foto s van en een beschrijving van alle ellende die ik tegenkom om, wanneer dit project is afgerond, op het Forum hiervan verslag te kunnen doen. Wellicht kunnen dan andere zeilers en/of gebruikers van deze oude Volvo/P motoren met mijn ervaringen nog iets positiefs aanvangen. Mijn eerste conclusie is dat deze Volvomotoren, wanneer zij een open koelsysteem hebben, zeker elke twee jaar een grondige reiniging dienen te ondergaan van het koelsysteem. Bij het schoonmaken het gebruik van zoutzuur, oxaalzuur en caustic soda niet schuwen voor het reinigen intern van het koelsysteem. Tevens is het van belang om de cilinderkop en het uitlatspruitstuk bijzondere aandacht te geven omdat deze onderdelen het meest kwetsbaar zijn en het eerst dicht zitten waardoor deze motoren vanwege "hitte komen te "overlijden".
Vriendelijke groet,
Alphons B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl