Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: gaatje in uitlaatdemper

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 19:32 #929523

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Beste zeilers,

Ik heb ontdekt dat er een zeer klein gaatje in de demper van mijn natte uitlaat zit. het zit in het deel waar de slang vanaf de motor opzit. als de motor draait, dan spuit hier nu dus een straaltje water uit en dat is niet de bedoeling... :laugh:

Vraag: Hoe kan ik dit repareren? En is dit echt goed te repareren? Of moet ik aan een nieuwe demper denken... :ohmy:

Groeten,

Niels
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 19:44 #929529

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Corazon,
Heb je er een foto van? Zit het lek in de bocht aan het uitlaatspruitstuk onder de rubber manchet van de koelwaterkoeler? Type motor?

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 25 mrt 2018 19:45 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 20:29 #929544

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Hoi Peter, ik heb er geen foto van.

Vanaf de motor gaat er een dikke korte zwarte slang naar de demper. De slang zit dan om een korte ijzeren buis die aan de demper vastzit. Daar zit onderop een heel klein gaatje. Aan de andere kant van de demper zit een langere buis met een bocht erin richting bakskist. De demper is van metaal. Is het zo wat duidelijker?
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 20:38 #929549

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Corazon,
De volgorde is dus: motor, slang, demper met gaatje, slang naar buiten.
Dan rijst de vraag: is het een demper van RVS of van kunststof.
Ik vraag dat omdat een demper van RVS meestal wel dicht gelast kan worden. Kunststof is weinig aan te doen. Vandaar.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 25 mrt 2018 20:44 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 21:13 #929568

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Hoi Peter, de demper is van RVS / Metaal.
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 21:23 #929572

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Corazon,
Ja, sorry, was er even niet helemaal bij. Als het metaal (RVS) is, wil ik het wel even voor je dicht lassen. Dordrecht, vanuit Zwijndrecht wel te doen dacht ik op een avond of zo. Moet je hem er zelf even tussenuit slopen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 21:32 #929577

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Hartelijk dank voor je aanbod Peter! Alleen dat eruithalen is nog wel een dingetje....
De bocht aan de andere kant van de demper gaat door de wand en zit dan onder de tank. Ik heb al zitten kijjken, maar daar kom je praktisch niet bij.

Ik hoopt eigenlijk op een oplossing om met epoxy oid het gaatje ter plekke dicht te maken... :P weet alleen niet goed welke en of dat een goede blijvende oplossing is....?
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 25 mrt 2018 21:37 #929579

Gewoon uitlaat kit???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 08:48 #929648

Wat FriendlySailor bedoelt is Gun Gum te koop in elke automaterialen zaak. Blijft heel goed zitten is mijn ervaring, iig op mijn motoren vaak gebruikt. Meestal is het volgende probleem dat het materiaal rond het gaatje ook gaat. Gun Gum moet wel heet worden om uit te harden dacht ik dus ik weet niet of je uitlaat hier heet genoeg wordt? Anders even de brander erop. Wordt met water gladgestreken dus dat de uitlaat nat is is geen probleem.

En anders is denk ik (als het niet te heet wordt daar) zo'n 2 componenten kneedbaar metaalstick een optie? Plek er rond schuren en ontvetten en een lekker eilandje rond het lek plaatsen.

Veel druk staat er niet op, als het niet houdt kan je altijd nog gaan lassen, maar ik denk dat je er zomaar een paar jaar van af bent. Maar het blijft een lapmiddel natuurlijk, lassen is een constructievere oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 10:22 #929671

GunGum is niet echt geschikt voor een koude ( waterinjectie) uitlaat en voortdurende belasting met water.

Als de demper trouwens van rvs ( althans bij het vaak gebruikte 316) is dat is dat gaatje waarschijnlijk door putcorrosie veroorzaakt en is de kans erg groot dat er meer op komst zijn.
Rvs 316 is op zich prima op zoet water maar met name op zeewater gevoelig voor dat soort corrosie bij de toch hogere ( 30-50 graden) temperaturen die je daar hebt .
Als het ding van staal is is dat gaatje een teken dat de rest ook slecht zal zijn omdat je dan meer egale corrosie zult hebben ( van binnenuit).

Misschien is een nieuwe kopen toch verstandiger.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 16:51 #929768

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 256
Kijk eens hier naar ResQ-tape® Zwart.
Is bestand tot 250 garden Celsius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 17:29 #929774

Schroefje erin draaien. Is het voorlopig dicht.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 17:47 #929777

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
een gaatje is vaak een voorbode van meer onheil, vervangen dus. of je loopt het risico dat je jouw boot een keer volpompt met uitlaatgas en water
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 18:01 #929781

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18838
Als ge het niet meer wit,

dan vatte kit,

kiekt ge er dan nog dúr,

Dan vatte Pur :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 18:17 #929791

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9244
Gaatjes in uitlaten komen zelden alleen.

Lassen in een boot, zo naast een tank is ook niet handig.

En inderdaad, alles met plak en dergelijken (band, tape, epoxy, kauwgum, gungum, kit) blijft maar zeer tijdelijk zitten.

Als je de boot volgend jaar wilt verkopen, prima, anders nieuw. Je blijft aan de gang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 18:42 #929804

Ik zeg vervangen die demper, het gaatje is ontstaan door een samenwerking van zuren in de uitlaatgassen en zout water. Neem maar van mij aan dat de rest van de demper ook behoorlijk aan het verteren is, lassen valt zeker niet meer omdat het ernaast ook retedun is geworden en het materiaal verontreinigd is door de inwerking van het zuur en zout. Als je het al gelast krijgt dan moet dat in ieder geval buiten de boot en als je dan toch de demper los hebt kun je hem maar beter vernieuwen, dan ben je weer voor jaren zorgeloos wat betreft dat deel van je boot.
Ander is hij volgend jaar een paar cm verder weer lek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 26 mrt 2018 23:07 #929892

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1110
Hartelijk dank voor alle hulp! Ik heb inmiddels besloten de demper te laten vervangen. Wordt op 10 april gedaan samen met wat ander motoronderhoud.
HR Forever!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 27 mrt 2018 07:41 #929941

Die oude demper meenemen en eens goed bekijken hoe hij er uit ziet.
En probeer eens te lassen. Kijken af dat gaat.
Als je de spullen hebt.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 28 mrt 2018 13:58 #930435

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Uitlaatdemper of stalen (watergekoeld)uitlaatspruitstuk is prima te lassen hoor.
Het is echter wel van belang om te weten hoe de algemene staat is. Als deze slecht is, dwz veel inwendige putcorrosie, dan is oplassen soms lastig omdat tie overal dun is. Dan is uitslijpen en opnieuw inlassen eventueel nog een optie.

Maar dat het ijzer of rvs niet te lassen zou zijn omdat er 'zuren' op ingewerkt zouden hebben is nonsens. Schoonmaken en gaan met toorts.

Groeten Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gaatje in uitlaatdemper 28 mrt 2018 14:09 #930436

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
als het een incidenteel gaatje is door een zwakke plek kan je met flink afkloppen er wel achter komen of de rest gewoon sterk en dik is. Kan er mogelijk alsnog een schroef in.

Sla je er meer gaten is wees dan maar blij dat je bent gaan slaan, heb je meteen duidelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl