Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD6A keerkoppeling vertraging ?

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 08:04 #931523

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Bij het inschakelen van de keerkoppeling bij stationair gaat de schroefas
niet gelijk meedraaien , hij pakt ‚m pas op bij een beetje gas geven , is dat normaal ( vertraging) ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 08:24 #931529

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
De Volvo Penta keerkoppeling heeft conische koppelingen. Die door de stuwdruk van de schroef worden bekrachtigd.

Dus als je schroefas erg stroef heen en weer beweegt dan komt de koppeling minder snel tot stand en moet je extra gas geven.

Verder moet de schroefas ook voldoende ruimte hebben om te bewegen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 10:15 #931570

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Dus in principe draait de schroefas dus te strak in het vetkoord?
Ik heb het koord vervangen en dus blijkbaar iets te strak aangedraaid ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 11:15 #931588

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Je moet vetkoord zover aandraaien, dat deze net niet lekt of alleen maar een druppeltje.

Het je het vetkoord op juiste wijze in ringen aangebracht ?

Je geeft nu zelf aan wat er verandert is in de installatie. Dan lijkt mij de oorzaak duidelijk.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 11:19 #931589

brambo schreef :
De Volvo Penta keerkoppeling heeft conische koppelingen. Die door de stuwdruk van de schroef worden bekrachtigd.

Dus als je schroefas erg stroef heen en weer beweegt dan komt de koppeling minder snel tot stand en moet je extra gas geven.

Verder moet de schroefas ook voldoende ruimte hebben om te bewegen.

Bram

Dus dat zou betekenen wanneer er een stuwdruklager in de schroefaslijn is opgenomen de betreffende keerkoppeling niet goed meer werkt?
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 11:21 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 11:33 #931596

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Precies !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 21:20 #931713

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
brambo schreef :
Precies !

En hoe kan de schroefas stuwdruk gaan geven als je een klapschroef hebt. En nog sterker hoe kan de schroef stuwdruk geven voordat hij draait.
Ik geloof je verhaal niet! En ik denk dat Hurley het ook niet gelooft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 21:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 21:32 #931714

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8192
Beste D,

ik heb een MD7A met een klapschroef. Er staat niet dat de koppeling niet werkt. Er staat alleen dat je meer gas moet geven voor deze koppelt.

Het zijn kegelvormige frictie koppelingen die op een spiraalvormige baan bewegen.

Die spiraal zorgt ervoor dat de koppelingen worden aangedrukt door de schroefas.

Bij een dergelijke MS koppeling moet de schroefas in de langsrichting kunnen bewegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 01 apr 2018 21:33 #931715

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wopa schreef :
Dus in principe draait de schroefas dus te strak in het vetkoord?
Ik heb het koord vervangen en dus blijkbaar iets te strak aangedraaid ?

Je moet gaan zoeken in de afstelling van de schakelhandel op de keerkoppeling. Het heeft niets met de schroefas te maken.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 02 apr 2018 09:47 #931809

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 735
brambo schreef :
Beste D,

ik heb een MD7A met een klapschroef. Er staat niet dat de koppeling niet werkt. Er staat alleen dat je meer gas moet geven voor deze koppelt.

Het zijn kegelvormige frictie koppelingen die op een spiraalvormige baan bewegen.

Die spiraal zorgt ervoor dat de koppelingen worden aangedrukt door de schroefas.

Bij een dergelijke MS koppeling moet de schroefas in de langsrichting kunnen bewegen.

Aandrukkracht van de conussen wordt (via de spiraal = schroefdraad.) geleverd door het schroefaskoppel - de stuwdruk heeft er niets mee te maken.
Denk inderdaad dat je eens naar de afstelling van het schakelhefboompje op de keerkoppeling moet kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 03 apr 2018 05:04 #932010

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
Gisteren schroef as gecontroleerd , die draait zonder weinig weerstand met de
hand rond .
Ik zal de schakel boom eens controleren .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 03 apr 2018 13:09 #932135

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 857
Bij mij gebeurd het later inschakelen als er teveel (verse) olie in de keerkoppeling zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 03 apr 2018 13:27 #932141

Is het mogelijk dat er een verkeerde oliesoort in is gedaan?
VP heeft een aantal jaren de specificatie voor diverse van hun kk's en saildrives gewijzigd , o.a. wegens slippende kopeplingen.
Er is ook een mooi lijstje van maar heelaas kan ik dat niet meer vinden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 03 apr 2018 15:59 #932192

  • Wopa
  • Wopa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
In eerste instantie heb ik gekeken of er uberhaupt wel olie in zat , peil is tussen de twee
streepjes in dus dat zit wel goed .
Ben ook benieuwd of verkeerde olie een oorzaak kan zijn .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 04 apr 2018 05:30 #932350

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 346
Ik heb hetzelfde 'euvel' met de MS koppeling achter mijn MD7a.
Toevallig gisteren even mee bezig geweest. Probleem lijkt m in dr gashendel te zitten, de bediening van de keerkoppeling geeft niet de volledige uitslag bij inschakelen. Als je een beetje gas geeft zie je de bedieningshendel nog een paar mm verder tegen de kabel drukken. Had nog geen zin gehad om de boel los te halen maar ik verwacht dat daar t probleem zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD6A keerkoppeling vertraging ? 04 apr 2018 07:57 #932375

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1215
Misschien is het genoeg om de gaskabel iets losser te zetten.
En/of het hefboompje van de keerkoppeling korter te maken. Soms zitten er meerdere gaatjes in die hefboompjes, en kun je de kabel een gaatje naar binnen zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl