Kitehert schreef :
Ho, ho, laten we vriendelijk blijven, broeder in de zeilerij!

Ik wil het juist graag goed doen, maar ben geen techneut van huis uit, moet het dus hebben van uitleg en advies (waarvoor dank!). Maar met je laatste omschrijving snap ik de bedoelde constructie. Ik zal eens zien bij de "watersport-juwelier" of ze me hieraan kunnen helpen. Kan dat schroefdraad gewoon staal op staal gemonteerd worden, of moet daar nog iets tussen gesmeerd of getaped?
ps.: Maar wat is er nou precies mis met een zwevende kraan? Begrijp dat dat niet de voorkeur heeft, maar waarom? Kan het kapot/ los gaan bijv., of is het simpelweg tegen de loodgietersetiquette?
Om met het laatste te beginnen: in een motorruimte en eigenlijk overal laat je leidingwerk zo min mogelijk zweven. Beugelen en vastzetten is het devies. De waterleiding zweeft toch ook niet door de keuken?
Een kraantje voegt gewicht toe en kan en kan ervoor zorgen dat de leiding (eventueel op termijn) gaat doorhangen en ergens terechtkomt waar ie nog minder gewenst is. In de buurt van de schroefas, bijvoorbeeld.
Het bedoelde hulpstukje zal vermoedelijk van messing zijn. Als afdichting kun je teflontape gebruiken, zoals bij een normale waterleiding. Hoewel sommigen twijfelen aan de brandstofbestendigheid daarvan. Ik heb mijn fittingen in deze sfeer gewoon vastgelijmd met ingedikte epoxyhars. Zit dan wel voor eeuwig vast, maar een kraan in een dergelijke positie gaat een bootleven mee.
Als je de maten van de benodigde schroefdraad hebt (waarschijnlijk iets in de buurt van 1/2 duims) kun je ook even gewoon bij de bouwmarkt gaan kijken voor dat koppelingetje. Die van de watersportjuwelier zijn niet beter..