Yellow Boat schreef :
......Want een schip met dezelfde waterlijn lengte maar wat bijv. 2* zwaarder is heeft toch echt het dubbele vermogen nodig voor zijn rompsnelgheid.
Immers , dat vermogen verplaatst de dubbele hoeveelheid water bij deelfde snelheid.En vermogen is nu eenmaal meter*kg/sec .............
Ad
Beste Ad, je maakt hier een klein denkfoutje. Voor vermogen met betrekking tot verhogen van
potentiële energie geldt inderdaad die formule. Dat geldt dus als je met het motorvermogen vertikaal de lucht ingaat. Dat gebeurt echter zelden tijdens het varen, is mijn ervaring.
We hebben het hier over vermogen dat nodig is om een klomp ijzer/plastic/aluminium min of meer horizontaal door een vloeibaar medium te drukken, en daarbij geldt dat voornamelijk wrijvingsweerstand (met water & wind) overwonnen moet worden. Hierbij is het gewicht van het object duidelijk minder belangrijk dan de vorm en snelheid ervan, en is de verhouding tussen gewicht en benodigd vermogen zeker niet lineair.
In de beroepsvrachtvaart is het heel duidelijk waar te nemen: schippers noemen het "laders" of "lopers", waarmee wordt aangeduid dat schepen vol/vierkant gebouwd kunnen zijn (die nemen veel lading mee maar zijn amper vooruit te branden) of juist slank en geveegd (die nemen minder lading mee maar lopen met weinig pk's heel hard).
Nog extremer: Met mijn sleepboot heb ik ook wel betonnen woonarken vervoerd: van die vierkante bakken. Gemiddeld genomen was ik erg blij als ik dan 8 km/uur haalde. Met dezelfde sleepboot (en dus hetzelfde aantal pk's) sleepte ik de eerste Damen bijlboeg (52 x 12 meter, ruim 3 meter diepgang en duidelijk veeeel zwaarder dan een woonark) zonder enige weerstand te merken, 16 km/uur.
Conclusie:
Elke vuistregel voor de verhouding tussen gewicht en vermogen is zinloos/flauwekul/misleidend/overbodig. En er is geen lineair verband tussen gewicht en benodigd vermogen (zolang er sprake is van horizontale verplaatsing).
Wim.