Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verstuiver problemen Yanmar.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 30 mei 2018 19:32 #948028

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
Heb vandaag uit voorzorg een fles Wynns diesel injector cleaner aan een tankvulling toegevoegd. Baat het niet schaadt het niet.

www.wynns.be/product/diesel-plus-treatment/

zie ook www.jachtbouwactueel.nl/nc-mar...tieven-zin-en-onzin/

Bijlage:

Bestandsnaam: W51663-Die...1-NL.pdf
Bestandsgrootte:201 KB
Laatst bewerkt: 30 mei 2018 19:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 30 mei 2018 21:45 #948054

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Jollenbaas schreef :
De drie verstuivers zijn weggebracht, ik ben benieuwd!

en dan maar hopen dat de koperen bussen nog steeds zullen afdichten zoals @ DAMIR S opmerkt. Bij mij niet in ieder geval en moest de kop er alsnog af. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 30 mei 2018 21:46 #948055

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
CeesS schreef :
Heb vandaag uit voorzorg een fles Wynns diesel injector cleaner aan een tankvulling toegevoegd. Baat het niet schaadt het niet.

www.wynns.be/product/diesel-plus-treatment/

zie ook www.jachtbouwactueel.nl/nc-mar...tieven-zin-en-onzin/

Bijlage:

Bestandsnaam: W51663-Die...1-NL.pdf
Bestandsgrootte:201 KB

Natuurlijk altijd als eerste proberen ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 30 mei 2018 21:57 #948057

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
svalk schreef :
en dan maar hopen dat de koperen bussen nog steeds zullen afdichten zoals @ DAMIR S opmerkt. Bij mij niet in ieder geval en moest de kop er alsnog af. B)

Een Yanmar kent geen koperen bussen zoals de oude VP's. Zie hier de constructie van een Yanmar 3GM30 :





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 06:56 #948085

CeesS schreef :
zoals @ DAMIR S opmerkt. Bij mij niet in ieder geval en moest de kop er alsnog af. B)

Een Yanmar kent geen koperen bussen zoals de oude VP's. Zie hier de constructie van een Yanmar 3GM30 :





[/quote]

Kijk zo'n duidelijke tekening zocht ik!
Staat deze in een manual en is deze ergens te verkrijgen?

Nog even heel wat anders..... ik heb ergens gelezen dat bij de GM serie een van de twee gouverner veren kan stukgaan. Hoe merk je dat?
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 07:37 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 07:10 #948090

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
CeesS schreef :
svalk schreef :
en dan maar hopen dat de koperen bussen nog steeds zullen afdichten zoals @ DAMIR S opmerkt. Bij mij niet in ieder geval en moest de kop er alsnog af. B)

Een Yanmar kent geen koperen bussen zoals de oude VP's. Zie hier de constructie van een Yanmar 3GM30 :






Ok, dat is dan wel een voordeel !! Thx Cees S. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 07:35 #948101

  • damir s
  • damir s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
CeesS schreef :
svalk schreef :
en dan maar hopen dat de koperen bussen nog steeds zullen afdichten zoals @ DAMIR S opmerkt. Bij mij niet in ieder geval en moest de kop er alsnog af. B)

Een Yanmar kent geen koperen bussen zoals de oude VP's. Zie hier de constructie van een Yanmar 3GM30 :






And what is copper gasket?????
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 07:36 door damir s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 07:38 #948104

Dat is een koperen afdichtring.
Daarop ligt de bovenste precombustion camber, dan een heat shield en een hele dunne koperen ring. Dan pas de verstuiver.

De O-ring zit om de verstuiver als stof/vuilafdichting.
Aanvulling: en idd van bovenaf.
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 11:58 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 08:25 #948129

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Jollenbaas schreef :
Dat is een koperen afdichtring.
Daarop ligt de bovenste precombustion camber, dan een heat shield en een hele dunne koperen ring. Dan pas de verstuiver.

De O-ring zit om de verstuiver als stof/vuilafdichting.

ja zal best wel kloppen maar dan wel voor vuil van bovenaf. Die koperen pakkingringen zijn toch wel de afdichting van de motorzijde naar buiten toe. Dit zijn bij VP koperen bussen en zijn erg lastig te verwijderen en moet door een specialist gebeuren. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 13:53 #948280

Bericht ontvangen over de drie verstuivers.
(@Philip: is toch Spaarnestad in Haarlem geworden)

Zien er prachtig uit, hij had zelden zulke nette verstuivers gezien.
Oorzaak mogelijk een vuiltje en de leeftijd van 15 jaar speelt zeker een rol.
Zijn weer schoongemaakt en afgesteld.
Gelukkig maar.

Wel vreemd hoor dat plots zo'n vuiltje, ondanks GTL, alle brandschone filters etc., zulke problemen kan geven. :S
Zou het kunnen dat GTL dat heeft "losgeweekt"? :dry:

Op mijn vraag over het gebruik van GTL zei hij dat GTL juist beter is dan de gewone diesel en zeker niet nadeliger!

Ps.
Op een gegegeven moment ga je overal aan twijfelen.....
Heb ergens gelezen dat bij de GM serie een van de twee governor veren kan stukgaan. Hoe merk je dat?
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 22:47 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 15:58 #948329

Jollenbaas schreef :

Wel vreemd hoor dat plots zo'n vuiltje, ondanks GTL, alle brandschone filters etc., zulke problemen kan geven. :S
Zou kunnen dat GTL dat heeft "losgeweekt". :dry:

Waren ze er niet niet zo lang geleden al eens uit geweest?
Misschien voor het weer installeren de aansluileiding van de verstuiver niet heel goed schoongemaakt of doorgeblazen want dat is wel erg belangrijk. Daar kan nl altijd wel wat rommel in komen bij zo'n klus
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 31 mei 2018 16:19 #948332

De verstuivers en HD-leidingen zijn sinds de eerste ingebruikname (15 jaar geleden) nog nooit losgemaakt.

De verf was nog onbeschadigd.....
Laatst bewerkt: 31 mei 2018 21:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 01 juni 2018 11:41 #948523

Update:
Bij het ophalen van de drie verstuivers bleek dat ze alleen zijn getest en schoongemaakt. :huh:
De druk was van alle drie 150 Bar i.p.v. 170 kgf/cm2.

Mijn vraag was: nakijken en schoonmaken maar ook afstellen conform de waarden en de nozzles en veren vervangen.
Verder ook alles in de conserveringsolie zetten zodat ze gereed liggen als vervangende verstuivers na 500 uur.

Wordt dus vervolgd. :whistle:
Laatst bewerkt: 01 juni 2018 16:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 01 juni 2018 18:16 #948603

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30106
Gewoon te weinig gebruikt,meer uren maken ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 01 juni 2018 18:16 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 01 juni 2018 21:04 #948649

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
Hier details van een Yanmar verstuiver uit de GM serie :



Een verstuivertest hoort de volgende elementen te bevatten :

1. Openingsdruk van de verstuiver. Spec : 170 +/- 5 bar. Indien te laag, kan deze bijgesteld worden door shims toe te voegen aan de drukveer. Mag niet (na)druppelen bij een druk van 20 bar.



2. Spray patroon



afwijkingen :



3. Beweegt de nozzle naald zonder problemen




Het nozzle ontwerp is specifiek voor Yanmar voorkamer diesels, de vormgeving van de naaldpunt wijkt af van b.v. Bosch verstuivers. Yanmar produceert ze zelf, of laat ze op Yanmar specificatie toeleveren.

Laatst bewerkt: 01 juni 2018 21:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar 03 juni 2018 13:25 #948875

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
Jollenbaas schreef :
(...) Meen dat de smerende eigenschappen ervan juist beter zijn waardoor o.a. de geringe geluidsreductie bij het gebruik van GTL merkbaar is.

Het smerend vermogen van dieselolie wordt vastgesteld in een HFRR waarde (460 um in EM590 en 520 um in ASTM D975) Shell GTL Fuel voldoet aan zowel de EN590 norm alsmede aan de ASTM D975 norm.
(bron: Shell kennisgids)

Hier is enige nuancering op z'n plaats : met de High Frequency Reciprocating Rig test (HFRR) kan in 75 minuten worden nagegaan welke slijtage er optreedt als een stalen kogel met een diameter van 6 mm onder een belasting van 200 gram over een plaatje metaal heen en weer wordt bewogen, met als smeermiddel de te testen dieselolie. De diameter van het slijtagecirkeltje op de kogel wordt opgemeten en als de HFRR-waarde opgegeven. Hoe lager de waarde, des te beter de smering.

De test is algemeen aanvaard, er is in het recente verleden veel discussie geweest over de toelaatbare HFRR-waarde. Brandstof injectie-syteem fabrikanten als Bosch en Lucas prefereren een maximum waarde van maximaal 400 micron, de brandstofleveranciers vonden dat 520 micron zou moeten kunnen. Voor EN590 brandstof is de norm dus op 460 micron vastgesteld, 15% boven de eigenlijk gewenste waarde.

In het verleden bevatten alle brandstoffen een percentage zwavel, dat dienst deed als smeermiddel. Toen het zwavelgehalte een aantal jaren geleden om te beginnen in Zweden drastisch werd verlaagd, ontstonden er HFRR-waarden van 800 micron, aangevend dat er ernstige slijtage van de injectiesystemen was te verwachten. Er zijn sindsdien additieven ontwikkeld die worden toegevoegd aan de huidige laagzwavelige brandstoffen, en die een acceptabele HFFR waarde zouden moeten geven.

GTL is zelfs volledig zwavelvrij, en is wat smering betreft volledig afhankelijk van additieven. Wat wij aan de waterkant als GTL tanken is van een niet te achterhalen afkomst als het niet onder het logo van grootleverancier Shell wordt verkocht. In dit krachtenveld is Yanmar er kennelijk niet van overtuigd, dat ze carte blanche kunnen geven voor het gebruik van GTL. Wel met de (mijn) aantekening, dat onze simpele voorkamer dieseltjes minder slijtage-gevoelig zijn dan de modernste common-rail types.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 03 juni 2018 15:04 #948888

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
interessant gegeven...
Zou je dan bij gebruik van GTL van onbekende herkomst zelf een additief als smeermiddel kunnen toevoegen en zo ja welke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 03 juni 2018 15:45 #948894

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
HPV schreef :
interessant gegeven...
Zou je dan bij gebruik van GTL van onbekende herkomst zelf een additief als smeermiddel kunnen toevoegen en zo ja welke?
Ik denk dat het niet nodig is. Brandstof fabrikanten zijn niet op hun achterhoofd gevallen ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 04 juni 2018 19:42 #949179

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
douwe schreef :
HPV schreef :
interessant gegeven...
Zou je dan bij gebruik van GTL van onbekende herkomst zelf een additief als smeermiddel kunnen toevoegen en zo ja welke?
Ik denk dat het niet nodig is. Brandstof fabrikanten zijn niet op hun achterhoofd gevallen ;)
Ik denk dat je gelijk hebt, ik probeer alleen een mogelijke verklaring te vinden voor het onwaarschijnlijke gelijktijdig uitvallen van 3 verstuivers bij een Yanmar die op GTL draait.
Kan natuurlijk toeval zijn, misschien was er toch iets anders aan de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 04 juni 2018 22:00 #949214

Heb niet aangegeven dat alle drie verstuivers stuk waren. Wel starten hij plots slecht en liep beroerd, denk op twee ipv. drie cilinders. Een verstuiver was aan de buitenkant vies.

Na het monteren van de drie nieuwe verstuivers draaide de motor weer keurig.

Van de oude was de inspuitdruk teruggelopen tot 150 Bar. Momenteel worden de oude gereviseerd en krijgen ze gelijk nieuwe nozzles en veren. Alles wordt gelijk in de conserveringsolie gezet zodat ze gereed liggen als vervangende verstuivers na 500 uur.

Heb nog twee vragen die ik niet zo kan beantwoorden, hoe merk je dat:
- de HD-pomp aan revisie toe is?
- een of twee regulateur veren stuk zijn?

Het revisiebedrijf Spaarnestad is positief over GTL.
Laatst bewerkt: 05 juni 2018 05:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 05 juni 2018 07:36 #949263

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Jollenbaas schreef :
Heb niet aangegeven dat alle drie verstuivers stuk waren. Wel starten hij plots slecht en liep beroerd, denk op twee ipv. drie cilinders. Een verstuiver was aan de buitenkant vies.

Na het monteren van de drie nieuwe verstuivers draaide de motor weer keurig.

Van de oude was de inspuitdruk teruggelopen tot 150 Bar. Momenteel worden de oude gereviseerd en krijgen ze gelijk nieuwe nozzles en veren. Alles wordt gelijk in de conserveringsolie gezet zodat ze gereed liggen als vervangende verstuivers na 500 uur.

Heb nog twee vragen die ik niet zo kan beantwoorden, hoe merk je dat:
- de HD-pomp aan revisie toe is?
- een of twee regulateur veren stuk zijn?

Het revisiebedrijf Spaarnestad is positief over GTL.

als de HD brandstof pomp versleten is zal je motor steeds minder vermogen gaan leveren.
Ik zou niet bang zijn dat dit gaat gebeuren.
Als er regulateurveren stuk zijn zal de motor onregelmatig gaan lopen (hunten).
Vooral als de motor stationair draait.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 13 juni 2018 20:58 #951686

Een update.
Vanmorgen de drie gereviseerde verstuivers opgehaald bij "Spaarnestad Haarlem".
Alle nozzles en veren zijn vervangen, afgesteld en in de conserveringsolie gezet en in plastic dichtgeseald.
Kosten € 88,00 per stuk excl btw.



De oude nozzles en veren netjes meegekregen.
Valt gelijk op dat er een verschil is in codering: 2x 02A en 1x 02C?
Van de nozzle met code 02C kan ik de naald er echter niet uithalen, die loopt halverwege erg vast. Wellicht zit daar ergens het probleem.....
Denk haast dat de naald door de druk halverwege de verstuiver bleef hangen en - omdat hij vast liep - niet terug "viel".
Maar waarom hij dan vast zit......?

Die zat ook juist in de verstuiver welke aan de buitenkant vuil was en waarbij de bovenste wervelkamer erg vast zat.
De andere twee naalden gaan er wel uit maar dat gaat niet vanzelf. Kan ze rustig ondersteboven houden zonder dat ze eruit vallen.
Gek genoeg was van alle drie het verstuiverbeeld normaal, de druk 150 Bar (ipv. 170).



Ps.
Trouwens bij "Spaarnestad Haarlem" zien ze geen nadelen bij gebruik van GTL.
In tegendeel ze zijn er ook erg enthousiast over.
Wel dat de motorfabrikanten erg huiverig zijn voor claims.
Laatst bewerkt: 14 juni 2018 17:31 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 15 juni 2018 21:38 #952258

Yanmar Almere gesproken.

Het verschil in eindletters zit in de productie series. Als de overige letters en cijfers maar gelijk zijn.

Dat een naald halverwege best vast blijft zitten komt door vervuiling.
Laatst bewerkt: 15 juni 2018 21:41 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 16 juni 2018 12:29 #952308

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
Volgens het werkplaatshandboek, waarvan het betreffende deel een aantal posts terug is geplaatst, dient een verstuiver afgekeurd te worden als de naald niet uit zichzelf onder invloed van de zwaartekracht in de verstuiver zakt. Vervuiling kan ook ontstaan door het beetpakken van de naald met je blote vinger. De passing is ongelooflijk krap.

Toch roept het hele verhaal nog steeds vragen op. De toestand van de verstuivers was niet van dien aard dat de motor er niet mee zou kunnen starten. Toch waren de problemen opgelost na het plaatsen van nieuwe verstuivers. Zou het toch geen lucht geweest kunnen zijn in het HD gedeelte ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 16 juni 2018 21:51 #952395

@Cees,
Van een nozzle valt de naald niet terug, lijkt haast de oorzaak. Denk dat door de persdruk die naald halverwege bleef hangen.

Zou het ook kunnen verklaren dat de motor de dag ervoor prima draaide en de volgende dag slecht starten en op twee "poten" liep.

Alle nozzles en veren zijn daarom nu vervangen.

Kan vrij makkelijk alles ontluchten, was echt lucht vrij.
Laatst bewerkt: 16 juni 2018 22:12 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl