Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verstuiver problemen Yanmar.

Verstuiver problemen Yanmar. 23 mei 2018 20:46 #946139

Ons plan was om via het IJsselmeer en Friesland naar de zomerhaven te varen.
Het liep echter iets anders....
De eerste dag had de motor er wat aarzelend zin (was al vreemd maar toch...) maar de Yanmar 3GM30 uit 2002 draaide als gebruikelijk keurig en zonder rook.
De volgende dag in Muiden startte hij opeens slecht en liep beroerd. :blink:
Niet varen dus! :S

Dacht eerst filters of lucht maar twijfelde daar gelijk aan omdat ik GTL tank en nooit vieze filters of lucht had. Toch de filters maar vervangen, maar alles zag er schoon en fris uit. De brandstoftank was ook schoon en verder geen lekkages te zien.
Alles ontlucht maar het probleem bleef: erg slecht starten, beroerd draaien (denk op twee verstuivers) en onder lichte belasting willen afslaan.

Dan de drie verstuivers eruit.
Twee gingen er vlot uit maar de andere koste wat moeite en ging er ook uit.
Deze verstuiver was aan de buitenkant behoorlijk vies.
Links de smerigste oude en rechts de nieuwe verstuiver:



Toen de bovenste wervelkamers eruit om de pakkingen te vervangen.
Ondertussen een erg prettig contact met de Yanmar dealer Modus marine uit Lelystad.
Hun advies was de verstuivers terugzetten in de bus met de brug erover en de twee moeren losjes en dan zonder brandstof even kort starten. Dat werkte, de twee eerste wervelkamers kwamen gelijk los en kon deze met een dun rvs draadje eruit gehaald. De derde echter niet.
Omdat de derde erg vies was met kool lukte dat helaas niet. Na wat prutsen (grrr...) een nachtje in een paar drupjes GTL en later wat drupjes smeerolie gegeven.
De volgende ochtend zat hij nog steeds muurvast.... :sick:

Ondertussen bezorgde Modus marine drie nieuwe verstuivers en bijbehorende pakkingen, koperen ringen en met een duidelijker montage schema in Muiden. Service met een hoofdletter!!
Ook van de KNR&ZV in Muiden was de medewerking en service uitstekend! :)

Maar moet de kop eraf of met een slaghaak proberen?
Toch maar de auto thuis opgehaald en bij Modus marine een slaghaak kunnen lenen maar helaas... wat nu?

De doppenkoffer bracht uitkomst!
Met een M8 bout van 80 mm lang met respectievelijk: een moer net onder de boutkop, grote ring, grote dop, twee moeren, een grote ring een poelietrekker gemaakt.
Deze aan de onderzijde afgesteld op 5 mm. Deze voorzichtig in de bovenste wervelkamer geschroefd. Daarna de moer net onder de boutkop langzaam aangedraaid. Dat werkte prima en na een paar minuten was de hardnekkige bovenste wervelkamer eruit!





Daarna drie nieuwe bovenwervelkamers erin met bijbehorende pakkingen, koperen ringen, etc., drie nieuwe verstuivers, HD leidingen en retourleiding monteren, ontluchten en starten! :woohoo:

Achteraf blijkt dat het vorig jaar soms niet makkelijk willen starten een voorteken was.
De drie oude verstuivers laat ik nakijken en reviseren, deze zijn nu de reserve.
Het controleren van de verstuivers na 600 draaiuren (idd conform de manual) is - ondanks het uitblijven van rook - dus toch noodzakelijk!
Laatst bewerkt: 24 mei 2018 05:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen. 23 mei 2018 20:57 #946147

Mooi opgelost, nu weer lekker varen.
Maar als je op gtl vaart, krijg je dan alsnog zoveel aanslag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen. 23 mei 2018 20:58 #946149

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Zo zo....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen. 23 mei 2018 21:06 #946153

WADnWIND schreef :
Zo zo....

Toen wij de woensdag elkaar tegenkwamen bij Andijk kwamen wij uit Muiden varen.
De motor heeft toen 7 uur keurig rond de 3000 toeren gedraaid. :)
Laatst bewerkt: 23 mei 2018 22:17 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen. 23 mei 2018 21:07 #946154

van der Heide schreef :
Mooi opgelost, nu weer lekker varen.
Maar als je op gtl vaart, krijg je dan alsnog zoveel aanslag?

Juist dan veel minder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen. 24 mei 2018 11:05 #946299

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Dat de derde verstuiver veel meer vervuild is dan de andere, is geen goed teken. Dat duidt erop dat de verbranding in die cilinder niet optimaal is. Kan aan de verstuiver liggen, maar ook bijvoorbeeld aan een verlies aan compressie. Verstuivers kun je prima laten testen op prestatie, en zonodig opnieuw laten afstellen. Eigenlijk hoef je ze naar 600 uur normaal gesproken niet te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 24 mei 2018 11:36 #946311

@CeesS
Zou er compressieverlies kunnen zijn? De motor rookt niet en verbruikt vrijwel geen olie.

Vanwege de vakantie was drie nieuwe verstuivers plaatsen de snelste oplossing! De oude laat ik reviseren.

De verstuiverkop aan de wervelkamer cq. verbrandingskamerzijde zag er niet viezer uit als de andere twee. Echter alleen om die ene verstuiver heen was het aan de buitenkant vies met kool.

Laatst bewerkt: 24 mei 2018 20:49 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 26 mei 2018 10:38 #946827

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nu je 3 nieuwe verstuivers hebt geplaatst zou je na een poosje deze nog eens kunnen lossen en vergelijken op koolaanslag. Dan heb je de verstuivers in elk geval al uitgesloten, of kunnen constateren dat er iets meer mis is. Of juist vals alarm B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 26 mei 2018 13:17 #946867

Jollenbaas schreef :
@CeesS
Zou er compressieverlies kunnen zijn? De motor rookt niet en verbruikt vrijwel geen olie.

Vanwege de vakantie was drie nieuwe verstuivers plaatsen de snelste oplossing! De oude laat ik reviseren.

De verstuiverkop aan de wervelkamer cq. verbrandingskamerzijde zag er niet viezer uit als de andere twee. Echter alleen om die ene verstuiver heen was het aan de buitenkant vies met kool.


Nee hoor dat is een lekkend brandplaatje geweest, dat koperen ringtje dus.

of te los gezeten, trillen of wat dan ook, of ooit te vast gezet, gaat hij op den duur ook lekken.

Het is een mooie licht grijze uitlaatgas aanslag, niks aan de hand, alleen had het niet zo langs de verstuiver mogen komen.

iets lek was hij ooit even, na een tijdje dicht geslipt, daarom kreeg je hem er ook lastig uit.


niks aan de hand dus , zeker na jouw operatie :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 26 mei 2018 14:26 #946877

Dat lekkende brandplaatje kan wel eens het gevolg zijn van onvoldoende moment bi het vastzetten.
Dus monteren met een momentsleutel met het juiste aanhaalmoment.
Ik neem aan dat de leverancier die erbij heeft gegeven of anders opzoeken in de workshop manual . Vind je met een beetje mazzel hier: www.motoren.cloudns.cx/menus/yanmar.php
Ad
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 14:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 26 mei 2018 20:09 #946931

Dank jullie wel voor de reacties. :)
Laatst bewerkt: 26 mei 2018 20:10 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 27 mei 2018 06:27 #946973

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
wees verstandig en controleer en stel de kleppen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Verstuiver problemen Yanmar. 27 mei 2018 06:41 #946975

b100 schreef :
wees verstandig en controleer en stel de kleppen.
De kleppen heb ik vorig voorjaar gecontroleerd en halverwege het seizoen nog een keer gecontroleerd.

Het aantal motoruren voor een hercontrole, conform de manual, haal ik nog niet.
Laatst bewerkt: 27 mei 2018 08:34 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 27 mei 2018 19:45 #947159

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
Dat lekkende brandplaatje kan wel eens het gevolg zijn van onvoldoende moment bi het vastzetten.
Dus monteren met een momentsleutel met het juiste aanhaalmoment.
Ik neem aan dat de leverancier die erbij heeft gegeven of anders opzoeken in de workshop manual . Vind je met een beetje mazzel hier: www.motoren.cloudns.cx/menus/yanmar.php
Ad

Zie hier :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 28 mei 2018 04:50 #947199

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Zou je hier misschien willen delen wat de bevindingen zijn van de inspectie en het eventuele herstel van de vervangen verstuivers ?

Achtergrond : onze Yanmar heb ik 2007 vervangen door een nieuw exemplaar, die sindsdien ruim 1200 draaiuren heeft. De laatste jaren grotendeels op GTL gedraaid. Start nog steeds als de beste, rookt niet en haalt onder volle belasting nog steeds het maximum toerental.
Ik onderhoud ook de oude 2QM15 van een familie lid, die in een sloep staat en qua verstuivers na 40 jaar trouwe dienst geen krimp geeft.
Ik bedoel maar te zeggen dat het zeker niet normaal is dat na 600 uur de Yanmar verstuivers zulke grote problemen geven dat de motor niet meer start. Van mijn eerste motor was na ca. 2000 draaiuren de inspuitdruk teruggelopen, en door een niet optimale verbranding rookte die iets meer dan normaal, maar startte nog prima. Door een scheur in de kop bleek vervangen economisch gezien een betere optie dan reparatie.

Wat heeft in jouw geval veroorzaakt dat na 600 uur alle verstuivers kennelijk in een zodanig slechte staat waren dat de motor niet meer functioneerde ? Wellicht zijn hier voor overige Yanmar bezitters lessen uit te trekken ?
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 05:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 28 mei 2018 05:40 #947200

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Daar ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij moet een verstuiver flink naar zijn gootje zijn voor een motor niet meer start.

Ik heb dezelfde motor als Jollenbaas maar dan uit 1995. Totaal aantal uren weet ik niet maar vast meer dan die 600 want de helft heb ik al gedraait in de afgelopen 6 jaar. De verstuivers zijn er wel eens uitgeweest voor controle. Druk verschillen waren best groot maar in gebruik was daar weioning van te merken. Zeker geen startproblemen.
Opnieuw afpersen was weer voldoende volgens het revisie bedrijf. Kosten waren 35 euro ex btw. Een drietal nieuwe wil ik niet eens weten wat dat kost denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 28 mei 2018 05:55 #947201

Uiteraard laat ik de verstuivers nakijken en zal de resultaten hier delen.
Binnenkort breng ik de verstuivers weg.

De motor rookt niet en haalt onder volle belasting het maximum toerental.
Het starten lukte eind vorig seizoen soms al wat minder (voorteken?). Nu moeizaam en het moest met wat meer gas geven dan gebruikelijk en hij liep af en toe op twee ipv. drie cilinders. Daarom dacht ik als eerste aan lucht of vuile filters.
Het is idd vreemd na slechts 600 draaiuren en zeker dat het van de een op de andere dag gebeurde.

Hoop niet dat GTL de oorzaak is dat smeert juist beter dan gewone diesel. De motor loopt er ook mooier op.

@Philip: welk bedrijf heeft jouw verstuivers gereviseerd?
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 11:25 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver problemen Yanmar. 28 mei 2018 06:31 #947209

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Misschien iets met de brandstofpomp, is het een lijnpomp of een roterende?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 28 mei 2018 06:33 #947210

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Jollenbaas schreef :
@Philip: welk bedrijf heeft jouw verstuivers gereviseerd?
Oudejans Motorenrevisie in Amsterdam (dicht bij de boot)

Maar meer dan afpersen was het niet. Meer was ook niet nodig volgens hen.
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 06:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 28 mei 2018 08:37 #947234

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Hoop niet dat GTL de oorzaak is dat smeert juist beter dan gewone diesel. De motor loopt er ook mooier op

In februari dit jaar mocht de compromisclub in de keuken kijken bij Yanmar Europe in Almere. Vanuit hier wordt wereldwijd de marine sector aangestuurd. Indrukwekkend bezoek.
Uiteraard kwam het nog steeds ontbreken van de goedkeuring van Yanmar voor de toepassing van GTL in hun motoren aan de orde. Het antwoord is, dat er nog steeds overleg is met o.a. de Shell. Yanmar is van mening dat de smerende eigenschappen van GTL te 'schraal' zouden zijn. Ik hoop niet dat jouw verstuiver probleem daarvan een gevolg is...
Voor de goede orde : ben zelf een enthousiast gebruiker van GTL
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 08:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar 28 mei 2018 09:49 #947253

Ik ben ook erg enthousiast over GTL.

Meen dat de smerende eigenschappen ervan juist beter zijn waardoor o.a. de geringe geluidsreductie bij het gebruik van GTL merkbaar is.

Het smerend vermogen van dieselolie wordt vastgesteld in een HFRR waarde (460 um in EM590 en 520 um in ASTM D975) Shell GTL Fuel voldoet aan zowel de EN590 norm alsmede aan de ASTM D975 norm.
(bron: Shell kennisgids)
Laatst bewerkt: 28 mei 2018 10:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar 28 mei 2018 10:48 #947277

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Jollenbaas schreef :
Ik ben ook erg enthousiast over GTL.
Meen dat de smerende eigenschappen ervan juist beter zijn waardoor o.a. de geringe geluidsreductie bij het gebruik van GTL merkbaar is.

De geluidsreductie bij het gebruik van GTL ontstaat door het vrijwel ontbreken van aromaten en andere minder gewenste bestanddelen, die tot wel 50% voorkomen in conventionele diesel. Volgens Shell bestaat GTL vrijwel uitsluitend uit 'normale paraffines met rechte ketens en vertakte iso-paraffines', die een rustiger verbranding geven. De geluidsreductie heeft m.i. niets te maken met de smerende eigenschappen.

Laatst bewerkt: 28 mei 2018 10:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar 28 mei 2018 10:58 #947281

Aangezien verstuivers en ook injectiepompen zelden of nooit door de motorenfabrikanten gemaakt worden maar door specialistische firma's zoals Bosch , Denso , Siemens of Delphi vraag ik me af hoe Yanmar zoiets überhaupt kan/moet beoordelen. Lijkt me meer iets voor de fabrikanten van die dingen.
Misschien kun je daar info vinden? Merk van pomp en verstuiver staat vaak in de handleiding van de motor en anders wel in de workshop manual ( meestal ook het preciese type).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar 28 mei 2018 11:04 #947285

  • damir s
  • damir s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
This crude layer is the leakage of exhaust gases between the injector and the copper ring. It is very important that this copper ring to be removed (make sure that the old copper ring sometimes are two inside ,one old forget ), the seat of the injector ring must be clear. The copper ring can be released to heat up with the gas lamp to the red colour and cool down by pouring into cold water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verstuiver problemen Yanmar. 29 mei 2018 14:28 #947656

De drie verstuivers zijn weggebracht, ik ben benieuwd!
Laatst bewerkt: 29 mei 2018 14:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl