FransD schreef :
Ik lees veel waarheden maar 1 ding niet. Je hebt een turbo Yanmar. Prachtig maar in de meeste zeiljachten niet geschikt. De turbo is watergekoeld. En niet alleen het draaiende gedeelte maar de gehele turbo schelp. Bij te veel allen motoren op laag vermogen, veel kort in bedrijf etc wordt die turbo dus niet heet en her gevolg daarvan is veel koolafzetting. Dan gaat de turbo minder druk Leveren en dus verandert je verbrandings mengsel. Met alle zichtbare en waarneembare verschijnselen xoals ik heb gelezen. Mijn ad vies is, haal eerst de slang van de inlaatdrukzijde los vd turbo en voel of het asje goed draait. Of dat het asje veel speling heeft. Als hier al afwijkingen zijn waar te nemen kijk dan is aan de uitlaatkant vd turbo of die zwaar en vet is aangekoold. In deze hoek zou ik het zoeken. Succes.
dit is inmiddels 6 jaar geleden, ik denk dat het inmiddels wel opgelost is