FlatEric schreef :
Beste Ad,
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Beide schepen hebben onderhoud gehad en zijn (vlak voor onze vakantie) te water gelaten. We zijn zonder aangroei, en absoluut geen roest aan de kiel, op pad gegaan.
Origineel werd deze Elan met een vaste schroef van 15x13 geleverd. 1 van ons voer al geruime tijd met een 15x12 Radice klapschroef. Tijdens het laatste onderhoud heb ik de vaste schroef ook gewisseld met een 15x12 Radice klapschroef om het verschil in snelheid onder zeil te elimineren. (overigens ook gelukt).
Met VicProp ben ik bekend en heb ik de berekening gedaan met onderstaande als resultaat:
Waterline length in feet: 26.2 feet
Beam at the waterline in feet: 9.4 feet
Hull draft in feet (excluding keel): 1.64 feet
Vessel weight in pounds: 7750 lbs
Engine Horsepower: 18 HP
Number of engines: 1
Total Engine Horsepower: 18 HP
Engine R.P.M. (max): 3200 RPM
Gear Ratio: 2.39:1
Shaft R.P.M. (max): 1339 RPM
Number of shaft bearings (per shaft): 1
Desired speed in Knots: 7 knots
Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
2 Blade 15.7 X 10.2
3 Blade 15.0 X 10.1
4 Blade 14.1 X 9.9
Tja , dat wijst al in de richting van de oorzaak.
Je kunt trouwens met dat programma ook proberen of je tot de maten van je huiige schroef kunt komen.
Simpelweg je werkelijk maximaal behaalde toerental invoeren bijv. 2800 i.p.v. die 3200 en voor het vermogen iets minder dan linear lager vermogen dan de 18 pk , voor 2800 rpm zo'n 16-16,5 pk i.p.v. 18.
Nog beter is het als je de echte vermogenscurve van je motor gebruikt maar die staat heelaas meestal alleen in de brochure en niet in de manual.
Maar ik heb hem gevonden. Moet dus voor 2800 rpm inerdaad 16,5 pk zijn.

Het programma zal dan vrijwel zeker je huidige schroef berekenen wat tevens aangeeft wat er te doen staat.
Ad