Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil GTL en Blauwe diesel (B100)

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 29 aug 2018 21:39 #973999

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
GTL (Gas-To-Liquid)
Blauwe diesel wordt aangeduid als B100 brandstof of HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)

www.denhartogbv.com/brandstoff...verschil-hvo-en-gtl/
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 08:42 #1030033

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Vaar al een paar jaar met GTL en heb m net volgegooid met Blauwe Diesel. Ik heb me laten wijsmaken dat het (bijna) CO2 neutraal is, zuiverder is, minder roet, beter is voor de motor en er geen bacteriegroei kan plaatsvinden. Het schijnt ook biologisch afbreek te zijn; dus een paar druppels in t water zou niet erg zijn minder schadelijk zijn.

Veel positieve eigenschappen dus op papier. Ik ga t eens uitproberen en kijken hoe t bevalt.

Owja.. het kost hier wel ruim 1,80 per liter!! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 09:12 #1030038

Is dat soms die diesel uit 100% plantaardige stoffen?
Jammer dan , toch kennelijk niet meer zo duurzaam als altijd verkocht .
Talloze berichten over te vinden , o.a. :
www.ad.nl/buitenland/palmolie-...ang-oetang~a30c6142/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 09:37 #1030042

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Tja uiteindelijk weet je toch nooit helemaal wanneer je écht goed bezig bent buiten de optie om geen diesel te verstoken uiteraard. Ze maken het nu uit oude / gebruikte plantaardige olie bijv. frituurolie. Er wordt onderzoek gedaan naar andere bronnen zoals oude autobanden, cellulose (oud papier) en algen. Dat lijkt me in ieder geval een mooi alternatief op aardolie. En ja ook die frituurolie en banden zullen vast niet altijd even duurzaam zijn geproduceerd, maar nu kunnen we in ieder geval het afval nog s gebruiken zonder aanspraak op nieuwe fossiele bronnen.

Het is zo gezegd volledig fossielvrij; biodiesel is dat niet. Dat is reguliere fossiele diesel gemengd met biospullen. Dat artikel gaat over volgens mij; dus wel iets genuanceerder dan je schrijft toch?
Laatst bewerkt: 16 mrt 2019 09:37 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 09:53 #1030045

Diesel uit afval maken , hergebruik dus , is inderdaad de betere oplossing.
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel energie een dergelijk proces kost en dat valt momenteel heelaas nogal tegen.
Maar hoe dan ook , eigenlijk is alles waarmee je (weer) CO2 in de atmosfeer brengt verkeerd.
Maak er waterstof van en recycle de rest terug naar grondstoffen voor andere producten, da's tenminste echt milieuvriendelijk .
Eigenlijk is brandstof maken uit afval een beetje onzin want dan kun je het net zo goed gelijk naar een verbrandingsoven sturen en er electriciteit mee maken om daar dan weer auto's op te laten rijden . Scheelt een hoop energie om van dat afval diesel en dergelijke te maken . De energieinhoud van dat afval is zo net zo groot als van die diesel uit afval , alleen stop je er daarbij nog extra energie in die ook weer ergens vandaan moet komen.

Dat is allemaal het probleem dat je maar zelden iets leest over de hele energiehuishouding ( o.a. de product lifecycle) rond die zogenaamde milieuvriendelijke producten . Vaak komen daar verassende en soms negatieve resultaten uit .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 10:11 #1030051

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk is brandstof maken uit afval een beetje onzin want dan kun je het net zo goed gelijk naar een verbrandingsoven sturen en er electriciteit mee maken om daar dan weer auto's op te laten rijden . Scheelt een hoop energie om van dat afval diesel en dergelijke te maken . De energieinhoud van dat afval is zo net zo groot als van die diesel uit afval , alleen stop je er daarbij nog extra energie in die ook weer ergens vandaan moet komen.
Ad

Maar hoe moeten we onze bootjes veilig de haven in en uit sturen? Je hebt diesel simpelweg (voorlopig) nog nodig. Je moet er overigens niet aan denken wat er gebeurt als er een totaalverbod op diesel komt in de (plezier)vaart. Maar ik vrees dat het toch een keer komt...

Hoewel de totale belasting van de pleziervaart in het niet valt in vergelijking met de commerciële vaart, zullen de interventies bij de pleziervaart beginnen, verwacht ik.
Laatst bewerkt: 16 mrt 2019 10:14 door arendonk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 11:00 #1030065

Blauwe diesel wordt met hetzelfde proces gemaakt als GTL. Alleen de grondstof is anders. Voor GTL wordt gas uit aardgasvelden gebruikt. Blauwe diesel wordt gemaakt uit vergast plastic/bioafval.
Kost nog steeds veel energie om het te produceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 14:03 #1030110

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
arendonk schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk is brandstof maken uit afval een beetje onzin want dan kun je het net zo goed gelijk naar een verbrandingsoven sturen en er electriciteit mee maken om daar dan weer auto's op te laten rijden . Scheelt een hoop energie om van dat afval diesel en dergelijke te maken . De energieinhoud van dat afval is zo net zo groot als van die diesel uit afval , alleen stop je er daarbij nog extra energie in die ook weer ergens vandaan moet komen.
Ad

Maar hoe moeten we onze bootjes veilig de haven in en uit sturen? Je hebt diesel simpelweg (voorlopig) nog nodig. Je moet er overigens niet aan denken wat er gebeurt als er een totaalverbod op diesel komt in de (plezier)vaart. Maar ik vrees dat het toch een keer komt...

Hoewel de totale belasting van de pleziervaart in het niet valt in vergelijking met de commerciële vaart, zullen de interventies bij de pleziervaart beginnen, verwacht ik.

Ach de meeste uitstoot veroorzaakt de schipper met het van en naar de boot rijden met zijn leaseauto B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 14:35 #1030120

groom schreef :
arendonk schreef :
Yellow Boat schreef :
Eigenlijk is brandstof maken uit afval een beetje onzin want dan kun je het net zo goed gelijk naar een verbrandingsoven sturen en er electriciteit mee maken om daar dan weer auto's op te laten rijden . Scheelt een hoop energie om van dat afval diesel en dergelijke te maken . De energieinhoud van dat afval is zo net zo groot als van die diesel uit afval , alleen stop je er daarbij nog extra energie in die ook weer ergens vandaan moet komen.
Ad

Maar hoe moeten we onze bootjes veilig de haven in en uit sturen? Je hebt diesel simpelweg (voorlopig) nog nodig. Je moet er overigens niet aan denken wat er gebeurt als er een totaalverbod op diesel komt in de (plezier)vaart. Maar ik vrees dat het toch een keer komt...

Hoewel de totale belasting van de pleziervaart in het niet valt in vergelijking met de commerciële vaart, zullen de interventies bij de pleziervaart beginnen, verwacht ik.


Ach de meeste uitstoot veroorzaakt de schipper met het van en naar de boot rijden met zijn leaseauto B)

Ach , ik loopt altijd of fiets die 700 meter wel :P
Ad
Laatst bewerkt: 16 mrt 2019 14:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil GTL en Blauwe diesel (B100) 16 mrt 2019 14:43 #1030122

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
:laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl