We zijn al 6 maand aan onze van der stadt 44 aan het klussen. Gekocht met een motor die vol met water stond. In samenwerking met een werf in Vlissingen hebben we er een tweedehands nagekeken DAF 575 ingebouwd. Na veel werk zijn we begin augustus vertrokken naar Amsterdam. Helaas tussen scheveningen en ijmuiden viel de oliedruk weg. We vonden een olielekkage die twee opties had: of vanuit de olieleiding naar oliedruk meter (meest waarschijnlijkst) of uit het vliegwielhuis (plug gat). Nadat ik de olieleiding provosorisch had gemaakt lekte er geen olie meer.
3 weken geleden stond mijn motor vol met water. Na de olieleiding nu definitief vervangen te hebben wou ik de motor starten maar dat lukte niet. Er kwam direct water lopen uit de plug van het vliegwielhuis. Direct actie ondernomen, water er uit gepompt, en motor geconserveerd. Maar we zijn dus terug bij af. Maar hopen nog op goede afloop met het blok zelf.
Maar nu wil ik voorkomen dat dit ooit nog gebeurd. Maar de reden van het water in de motor is nog steeds onduidelijk.
Expert Overweel denkt aan hevelen. Maar waardoor precies kon hij niet zeggen. Mogelijke redenen die hij aangaf:
- De ontluchter zit maar 10 a 20 cm boven de waterlijn. Die zou hoger moeten.
- Ook loopt de aansluiting van injectiepunt tot waterlock maar licht naar beneden. Dit moet sterker dalen.
Eigen monteur denkt dat de waterlock 0.4liter te weinig capaciteit had ten opzichte van inhoud uitlaat systeem.
Mijn actie nu:
1. Samen met monteur eerst motor weer lopende krijgen om condens er uit te krijgen met de hoop dat er niks aan de hand is met motor.
2. Uitlaatsysteem aanpakken:
- Ontluchter zo ver mogelijk omhoog plaatsen
- Nieuwe waterlock laten maken (om passend te krijgen zie foto)
- Waterlock 17 cm naar beneden plaatsen om een betere aflopende helling te krijgen in waterinjectie leiding
Zie foto van huidige situatie.
Daarnaast is de afstand van waterlock richting uitlaat langer dan 3 meter die ik overal online aangeraden zie worden. Dit omdat de motor midscheeps ligt en hij ook om de slaapkamer achter is gemonteerd.
Onderstaand schema geeft aan dat de lengte van waterlock naar bovenkant zwanenhals (richting uitlaat) 3 meter mag zijn. Is dit ernstig en wat kan ik hier aan doen?
Nu heb ik 3 vragen:
1: Waar denken jullie dat de oorzaak ligt?
2: Met het vergroten van waterlock en verhogen van de ontluchter, is dan het probleem opgelost?
3: Dat mijn afstand van waterlock tot bovenkant zwanenhals toch ongeveer wel 6 meter is. Is dit ernstig en wat kan ik hier aan doen? Een extra waterlock bij de zwanenhals?