Vandaag de schakelaar vervangen. Op mijn motorpaneel is de witte tekst inmiddels vervaagd, maar de bewuste schakelaar zit boven de startknop, net op de onderrand van het Lexaan ruitje wat het paneel beschermd.
Yanmar heeft de vier draden vastgezet met een soldeerverbinding, wel met een stukje krimpkous erover. Dat knip ik gewoon los.
De nieuwe verbindingen maak ik met vlakstekers.
Ik zet er nog een stukje krimpkous overheen, wellicht overbodig hier maar kwaad kan het nooit.
Bij het paneel waren alle draden dik afgetaped. Behalve van de tape op den duur plakkerig en vies wordt maakt het lastig om eventuele aders te volgen bij storingen. Ik werk liever met ty-raps:
Deze schakelaar voelt mechanisch veel beter aan dan de oude, dat geeft vertrouwen. Meteen maar even alle waarschuwingslampjes controleren. Spanning op het paneel, de zoemer, de verlichting van de toerenteller en de lampjes 'laadstroom' en 'oliedruk' werken. Hè, juist het lampje 'koelwatertemperatuur' dat je test met de schakelaar werkt niet. Zou het kapot zijn? Nee, lampje is in orde. Schakelaar toch verkeerd aangesloten? Multimeter er op, alles in orde. Vreemd. Zou het alarm wel afgaan als ik de sensor op de motor overbrug? Nope, werk ook niet. Sh*t!
Ergens een kabelbreuk misschien? Of wacht even...ik test tot nu toe met stilstaande motor, zou het uitmaken als de motor draait? Ja hoor, dan werkt het koelwaterlampje en bijbehorend alarm zoals het hoort als ik op de testknop druk. Met dank aan Yanmar een half uur voor niets lopen zoeken.....