Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Oud diesel torretje, geen voorgloei

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 09:16 #986144

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 368
Ik heb gegoogeld maar niets kunnen vinden, dus daarom mijn vraag hier: wat doet dat eigenlijk, dat 'olie in het buisje gieten voor een koude start'?

Ik heb hier nog nooit van gehoord en ben dan ook erg benieuwd wat nou precies de werking van dit mechanisme is. Kan iemand me dat uitleggen?

( de trucs om een Dieseltje te starten dmv buitenaf toegevoerde warmte ken ik trouwens. Een stuk krant in het luchtfilter steken en vervolgens aansteken heb ik al meerdere malen gebruikt - bij auto's weliswaar-. Genereert flink warmte en de motor mag de verbrande krant gewoon aanzuigen, wordt verpulverd en gaat gewoon via de uitlaatklep de motor weer uit. Werkt goed, maar hoort natuurlijk niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 09:26 #986145

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3418
die olie loopt via krukas en kleppen in de cylinder en helpt deze beter dichten tijdens het starten om hogere compressie te krijgen

uit het Sabb handboek:

Regels voor het starten
I .'s Zomers : Als de motor in orde is, start deze dadelijk als de zuiger
haar hoogste punt heeft bereikt met volle kompressie .

II.'s Winters : Indien de motor niet start, kan men door 4-5 stoten-op
het oliespuitje smeerolie door de startsigaret opening (bz . 12 - fig .
7), aan de voorzijde van het motorblok, in de cylinder spuiten .,_
Bij heel koud weer wordt zowel de toevoeging van smeerolie'als de
startsigaret gebruikt. Onder zeer ongunstige omstandi heden'kan men,
na de plug (blz . 12 - fig . 17) to hebben verwijderd -de koelmantel
met warm water vullen .
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 09:33 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 09:32 #986147

tuur schreef :
Ik heb gegoogeld maar niets kunnen vinden, dus daarom mijn vraag hier: wat doet dat eigenlijk, dat 'olie in het buisje gieten voor een koude start'?

Ik heb hier nog nooit van gehoord en ben dan ook erg benieuwd wat nou precies de werking van dit mechanisme is. Kan iemand me dat uitleggen?

( de trucs om een Dieseltje te starten dmv buitenaf toegevoerde warmte ken ik trouwens. Een stuk krant in het luchtfilter steken en vervolgens aansteken heb ik al meerdere malen gebruikt - bij auto's weliswaar-. Genereert flink warmte en de motor mag de verbrande krant gewoon aanzuigen, wordt verpulverd en gaat gewoon via de uitlaatklep de motor weer uit. Werkt goed, maar hoort natuurlijk niet)

Het is een oude truc.
Enerzijds verkleind de hoeveelheid olie de compressieruimte, waardoor de druk hoger oploopt (en dus de temperatuur). Anderzijds dicht dat laagje olie de zuigerveren een beetje af waardoor er minder lucht wordt verloren. En verder smeert die olie natuurlijk de cilinderwand waardoor de zuiger makkelijker beweegt en de motor dus iets sneller zal rondgaan bij het starten.

Het geeft een klein rookwolkje, maar dat is zo weer weg.

Gebruik geen dikke olie voor deze truc. Eventueel 1:1 verdunnen met gasolie (diesel) of petroleum.

Oude handgestarte Listers hebben ook zo'n vuldopje op de luchtinlaat, en daar doe je pure gasolie in voor hetzelfde resultaat.

Verder hebben veel motoren (maar ik weet niet of de jouwe dat ook heeft) een koude-startknopje op de regulator. Als die ingedrukt wordt geeft de brandstofpomp een grotere en vooral vroegere inspuiting. Met name dat laatste, die vroegere inspuiting dus, doet wonderen! Dit systeem zit vooral op Simms en CAV-regulators.
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 09:47 #986151

Yellow Boat schreef :
Ouderwetse gloeikopdiesels moesten (vaak?) vóór het kunnen starten een flinke tijd opgewarmd worden met een grote gasbrander op een grote butagasfles . Daartoe werd een dikke , ik meen koperen pen die uit de kop stak heetgestookt ............
Ad

Gloeikoppen zijn geen diesels maar middendrukmotoren.
Ze hebben een heet punt nodig, zowel bij de start als bij het gewone bedrijf, omdat de compressie te laag is om de brandstof spontaan te laten ontbranden (= het dieselprincipe).
In de kop zit een ongekoeld stuk dat voor de start heetgestookt wordt; als de motor eenmaal loopt, blijft dit ongekoelde stuk vanzelf heet genoeg, behalve als de motor langdurig onbelast draait.
Modernere Scandinavische middendrukmotoren, zoals bijvoorbeeld Brunvoll, doen dat voorgloeien electrisch en dat kan binnen 1 minuut.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 10:20 #986163

Nog even anekdotisch over dat moeilijk starten en het inspuitmoment:

De hellinglieren van de werf in de Oude Haven te Rotterdam werden aangedreven door een 1 cilinder liggende Deutz uit 1929. Ziet er uit als een stoommachine maar is wel degelijk een viertakt-diesel van 15 pk bij 450 rpm. Cilinderinhoud 6,5 liter, gewicht 1600 kilo. Type MIH428.
Deze motor moest aangeslingerd worden: uit alle macht proberen een hoge snelheid te krijgen met de inlaatklep gelicht, en dan gooit de tweede persoon de klep dicht. Als je hard genoeg gedraaid had, ging de motor door de compressie en zou hij aan moeten slaan. (Als je net niet hard genoeg gedraaid had, veerde de motor terug op de compressie en vloog de starthendel terug naar het baasje. Zo kom ik aan dat deukje in m'n voorhoofd).
Nou was het probleem, dat de motor gewoon niet wilde aanslaan, ook al kreeg je hem door de compressie heen en ondanks hulpverstuiver en startlontjes. We vulden hem al met heet water (8 grote emmers gingen er in), smeerden hem vet, maar dan nog: het kreng wilde niet aanslaan!
Op een gegeven moment had ik al 13 startpogingen gedaan (en na elke poging lag ik hijgend en kwijlend op de vlonders) tot die k*tdeutz eindelijk besefte dat-ie wakker moest worden.

Op een dag kwam de heer Vlieg langs, een oude monteur van Deutz Sluisjesdijk. Die vroeg naar het inspuitmoment. Dat had ik allang gecontroleerd en dat was precies volgens de handleiding 24 graden voor BDP (bovenste dode punt). Hij zei, zet 'm maar op 30 graden voor BDP.
Motortechnisch gezien is dat een kolossaal verschil.
En starttechnisch ook: daarna startte de motor onverbiddellijk bij de eerste slag die hij door de compressie kwam. Fantastisch!
De geluiden werden wel wat angstaanjagend: de verbrandingsklappen klonken als mokerslagen op die gietijzeren zuiger.
O ja, en als je nu net niet hard genoeg draaide, dan sloeg de motor extra hard terug mét verbranding. Daarom loopt er nóg iemand rond met een putje in het voorhoofd.

Na een jaar hijgen en kwijlen hebben we er een luchtstartsysteem opgezet. Bij mijn weten is zo het aantal personen met geput voorhoofd tot twee beperkt gebleven.

Wim.

PS: de metaboodschap van dit verhaal aan TS: check even je inspuitmoment.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 11:04 #986185

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
douwe schreef :
svalk schreef :
Terug on topic :

De enigste weg is de verstuiver te demonteren als dat gaat en te LATEN testen, kun je wel zelf doen maar denk dat de kosten van aanschaf van materialen duurder zal zijn dat bij uitbesteden. Ik weet niet of je ook een koperen bus in het verstuivergat hebt zitten net zoals bij VP maar die willen na het demonteren en monteren nog wel eens wat diesel gaan lekken en raak je langzaam alleen maar verder van huis want dan moet je kop eraf, niet je eigen kop maar die van de motor. B) en anders onze Fer eens vragen of hij de verstuiver wil en kan testen. B)

Als de koperen bus(injector sleeve) in niet goed gemonteerd is krijg je geen diesellekkage maar water/gaslekkage.
En wel water naar cilinder als motor stil staat en gas naar koelwatermantel als motor draait.

Goed lezen Douwe ! Ik had het NIET over het verkeerd monteren van de koperen bus maar over het demonteren en weer monteren van de verstuiver in dezelfde koperen huls. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 11:25 #986191

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
svalk schreef :
douwe schreef :
svalk schreef :
Terug on topic :

De enigste weg is de verstuiver te demonteren als dat gaat en te LATEN testen, kun je wel zelf doen maar denk dat de kosten van aanschaf van materialen duurder zal zijn dat bij uitbesteden. Ik weet niet of je ook een koperen bus in het verstuivergat hebt zitten net zoals bij VP maar die willen na het demonteren en monteren nog wel eens wat diesel gaan lekken en raak je langzaam alleen maar verder van huis want dan moet je kop eraf, niet je eigen kop maar die van de motor. B) en anders onze Fer eens vragen of hij de verstuiver wil en kan testen. B)

Als de koperen bus(injector sleeve) in niet goed gemonteerd is krijg je geen diesellekkage maar water/gaslekkage.
En wel water naar cilinder als motor stil staat en gas naar koelwatermantel als motor draait.

Goed lezen Douwe ! Ik had het NIET over het verkeerd monteren van de koperen bus maar over het demonteren en weer monteren van de verstuiver in dezelfde koperen huls. B)
Dan zou je gaslekkage hebben tussen de koperen bus en de verstuiver.Het resultaat wordt dan dat er een opeenhoping van koolaanslag opbouwt tussen de bus. Maar als je diesellekkage zou hebben betekend dat dat de verstuiver zelf niet goed in elkaar zit.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 11:45 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 12:38 #986205

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Leuk verhaal wel,Berghout-2 schreef :
Nog even anekdotisch over dat moeilijk starten en het inspuitmoment:

De hellinglieren van de werf in de Oude Haven te Rotterdam werden aangedreven door een 1 cilinder liggende Deutz uit 1929. Ziet er uit als een stoommachine maar is wel degelijk een viertakt-diesel van 15 pk bij 450 rpm. Cilinderinhoud 6,5 liter, gewicht 1600 kilo. Type MIH428.
Deze motor moest aangeslingerd worden: uit alle macht proberen een hoge snelheid te krijgen met de inlaatklep gelicht, en dan gooit de tweede persoon de klep dicht. Als je hard genoeg gedraaid had, ging de motor door de compressie en zou hij aan moeten slaan. (Als je net niet hard genoeg gedraaid had, veerde de motor terug op de compressie en vloog de starthendel terug naar het baasje. Zo kom ik aan dat deukje in m'n voorhoofd).
Nou was het probleem, dat de motor gewoon niet wilde aanslaan, ook al kreeg je hem door de compressie heen en ondanks hulpverstuiver en startlontjes. We vulden hem al met heet water (8 grote emmers gingen er in), smeerden hem vet, maar dan nog: het kreng wilde niet aanslaan!
Op een gegeven moment had ik al 13 startpogingen gedaan (en na elke poging lag ik hijgend en kwijlend op de vlonders) tot die k*tdeutz eindelijk besefte dat-ie wakker moest worden.

Op een dag kwam de heer Vlieg langs, een oude monteur van Deutz Sluisjesdijk. Die vroeg naar het inspuitmoment. Dat had ik allang gecontroleerd en dat was precies volgens de handleiding 24 graden voor BDP (bovenste dode punt). Hij zei, zet 'm maar op 30 graden voor BDP.
Motortechnisch gezien is dat een kolossaal verschil.
En starttechnisch ook: daarna startte de motor onverbiddellijk bij de eerste slag die hij door de compressie kwam. Fantastisch!
De geluiden werden wel wat angstaanjagend: de verbrandingsklappen klonken als mokerslagen op die gietijzeren zuiger.
O ja, en als je nu net niet hard genoeg draaide, dan sloeg de motor extra hard terug mét verbranding. Daarom loopt er nóg iemand rond met een putje in het voorhoofd.

Na een jaar hijgen en kwijlen hebben we er een luchtstartsysteem opgezet. Bij mijn weten is zo het aantal personen met geput voorhoofd tot twee beperkt gebleven.

Wim.

PS: de metaboodschap van dit verhaal aan TS: check even je inspuitmoment.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 13:57 #986224

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
douwe schreef :
svalk schreef :
douwe schreef :
svalk schreef :
Terug on topic :

De enigste weg is de verstuiver te demonteren als dat gaat en te LATEN testen, kun je wel zelf doen maar denk dat de kosten van aanschaf van materialen duurder zal zijn dat bij uitbesteden. Ik weet niet of je ook een koperen bus in het verstuivergat hebt zitten net zoals bij VP maar die willen na het demonteren en monteren nog wel eens wat diesel gaan lekken en raak je langzaam alleen maar verder van huis want dan moet je kop eraf, niet je eigen kop maar die van de motor. B) en anders onze Fer eens vragen of hij de verstuiver wil en kan testen. B)

Als de koperen bus(injector sleeve) in niet goed gemonteerd is krijg je geen diesellekkage maar water/gaslekkage.
En wel water naar cilinder als motor stil staat en gas naar koelwatermantel als motor draait.

Goed lezen Douwe ! Ik had het NIET over het verkeerd monteren van de koperen bus maar over het demonteren en weer monteren van de verstuiver in dezelfde koperen huls. B)
Dan zou je gaslekkage hebben tussen de koperen bus en de verstuiver.Het resultaat wordt dan dat er een opeenhoping van koolaanslag opbouwt tussen de bus. Maar als je diesellekkage zou hebben betekend dat dat de verstuiver zelf niet goed in elkaar zit.

Klopt helemaal, echter bij mij was het duidelijk diesel die naar boven kwam en ¨helaas¨ kwam er geen koolaanslag doordat de compressiedruk te hoog is waardoor het bleef lekken en dus de kop er af moest om nieuwe bussen te steken. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 14:11 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 14:10 #986229

Als je de verstuiver trekt moet je vóór het terugplaatsen eerst de koperen sleeve en vooral de bodem daarvan goed schoonmaken .
Het beste kun je daarvoor een krabbertje maken wat zo precies mogelijk de vorm heeft van met name de beide delen met de pijl op de foto.
Als materiaal daarvoor bijv. aluminium gebruiken maar ook hardhout wil wel , als het maar wat zachter is dan het koper van de sleeve.
Als de sleeve zo schoon is gemaakt heb je de meeste kans dat de verstuiver weer goed afdicht ( let op de voorgeschreven aanhaalkoppels van de bevestiging).
Mij is het in ieder geval al een paar keer gelukt zonder de sleeve te moeten vernieuwen.
Ik meen trouwens dat er ook iets over in de workshop manual staat.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 14:13 #986231

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Yellow Boat schreef :
Als je de verstuiver trekt moet je vóór het terugplaatsen eerst de koperen sleeve en vooral de bodem daarvan goed schoonmaken .
Het beste kun je daarvoor een krabbertje maken wat zo precies mogelijk de vorm heeft van met name de beide delen met de pijl op de foto.
Als materiaal daarvoor bijv. aluminium gebruiken maar ook hardhout wil wel , als het maar wat zachter is dan het koper van de sleeve.
Als de sleeve zo schoon is gemaakt heb je de meeste kans dat de verstuiver weer goed afdicht ( let op de voorgeschreven aanhaalkoppels van de bevestiging).
Mij is het in ieder geval al een paar keer gelukt zonder de sleeve te moeten vernieuwen.
Ik meen trouwens dat er ook iets over in de workshop manual staat.
Ad


Goede tip Ad, ik was er niet van op de hoogte helaas, gelijk de hele kop maar overgehaald want ik was nu toch bezig. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 14:59 #986248

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
svalk schreef :
douwe schreef :
svalk schreef :
douwe schreef :
svalk schreef :
Terug on topic :

De enigste weg is de verstuiver te demonteren als dat gaat en te LATEN testen, kun je wel zelf doen maar denk dat de kosten van aanschaf van materialen duurder zal zijn dat bij uitbesteden. Ik weet niet of je ook een koperen bus in het verstuivergat hebt zitten net zoals bij VP maar die willen na het demonteren en monteren nog wel eens wat diesel gaan lekken en raak je langzaam alleen maar verder van huis want dan moet je kop eraf, niet je eigen kop maar die van de motor. B) en anders onze Fer eens vragen of hij de verstuiver wil en kan testen. B)

Als de koperen bus(injector sleeve) in niet goed gemonteerd is krijg je geen diesellekkage maar water/gaslekkage.
En wel water naar cilinder als motor stil staat en gas naar koelwatermantel als motor draait.

Goed lezen Douwe ! Ik had het NIET over het verkeerd monteren van de koperen bus maar over het demonteren en weer monteren van de verstuiver in dezelfde koperen huls. B)
Dan zou je gaslekkage hebben tussen de koperen bus en de verstuiver.Het resultaat wordt dan dat er een opeenhoping van koolaanslag opbouwt tussen de bus. Maar als je diesellekkage zou hebben betekend dat dat de verstuiver zelf niet goed in elkaar zit.

Klopt helemaal, echter bij mij was het duidelijk diesel die naar boven kwam en ¨helaas¨ kwam er geen koolaanslag doordat de compressiedruk te hoog is waardoor het bleef lekken en dus de kop er af moest om nieuwe bussen te steken. B)
Er vond dus ook geen verbranding plaats t.g.v. de lekke verstuiver. Dus kan er dan ook geen koolaanslag ontstaan.
Wees maar blij want anders was de koperen bus na verloop van tijd ook nog verbrand.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 15:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 08:23 #986890

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 368
Proef op de som genomen en de 'startsigaret' gebruikt. Kennelijk was het een typisch gevalletje van RTFM..
De motor sloeg véél sneller aan dan dat ik gewend ben. Het werkt dus.

Ontzettend bedankt voor de tips, deze manier van starten had ik anders nooit ontdekt.

( en wat is het toch gigantisch mooi op een bijna verlaten Markermeer!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 08:39 #986899

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
tuur schreef :
Proef op de som genomen en de 'startsigaret' gebruikt. Kennelijk was het een typisch gevalletje van RTFM..
De motor sloeg véél sneller aan dan dat ik gewend ben. Het werkt dus.

Ontzettend bedankt voor de tips, deze manier van starten had ik anders nooit ontdekt.

( en wat is het toch gigantisch mooi op een bijna verlaten Markermeer!)

Heel goed. Je leert iets kennen als het niet goed werkt.
"Startsigaret" is uit een vertaal site. In de motortechniek wordt het "startlont" genoemd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 16:39 #987018

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Nu wil ik geen pretbederver zijn hoor... Maar,, een diesel zou in goede staat niet zoveel verschil moeten laten zien als het nog minstens 10 graden is.
Mijn auto (16 jaar oude diesel) start met deze temperaturen zelfs zonder gloeien gelijk.
Mijn direct ingespoten diesel van zo'n 50 jaar oud start met 0 graden nog net zo als met 20 graden. En deze motor heeft fabrieksaf geen gloei-installatie.

Ook heb ik (zeer) veel oude diesels gehad en herken zeker niet dat een diesel met deze buitentemperturen al moeilijk start.
Als je motortje het nu al slecht doet dan kun je er vanuit gaan dat er iets niet goed is. En bij een diesel is dat dan in 99 procent een gevalletje van compressieverlies. Oorzaak koud flink op zijn donder geven. Een diesel die altijd op temperatuur draait is eigenlijk onverwoestbaar, koud zijn ze kwetsbaar. En in zeilbootjes worden ze helaas meestal koud flink gebruikt.

Beetje remmenreiniger in de luchtinlaat verricht wonderen bij een moeilijk startende motor :blink: :blink: :blush:

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 17:48 door ST-5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 16:47 #987021

Lispeltuut schreef :
Nu wil ik geen pretbederver zijn hoor... Maar,, een diesel zou in goede staat niet zoveel verschil moeten laten zien als het nog minstens 10 graden is.
Mijn auto (16 jaar oude diesel) start met deze temperaturen zelfs zonder gloeien gelijk.
Mijn direct ingespoten diesel van zo'n 50 jaar oud start met 0 graden nog net zo als met 20 graden. En deze motor heeft geen fabrieksaf geen gloei-installatie.

Ook heb ik (zeer) veel oude diesels gehad en herken zeker niet dat een diesel met deze buitentemperturen al moeilijk start.
Als je motortje het nu al slecht doet dan kun je er vanuit gaan dat er iets niet goed is. En bij een diesel is dat dan in 99 procent een gevalletje van compressieverlies. Oorzaak koud flink op zijn donder geven. Een diesel die altijd op temperatuur draait is eigenlijk onverwoestbaar, koud zijn ze kwetsbaar. En in zeilbootjes worden ze helaas meestal koud flink gebruikt.

Beetje remmenreiniger in de luchtinlaat verricht wonderen bij een moeilijk startende motor :blink: :blink: :blush:

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Helemaal mijn idee 10 graden is niet koud, paar dagen -10 dan mogen ze beetje morrelen.

Let op remreiniger is verslavend voor een diesel :P :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 16:48 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 17:41 #987040

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
leuk topic , ik hou wel van die oude pruttels.

Maar wat een gewichten ten opzicht van het aantal pk,s
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 17:49 #987045

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
50 jaar direct en direct ingespoten maakt me toch wel nieuwsgierig naar welke motor dat is.

Lispeltuut schreef :
Nu wil ik geen pretbederver zijn hoor... Maar,, een diesel zou in goede staat niet zoveel verschil moeten laten zien als het nog minstens 10 graden is.
Mijn auto (16 jaar oude diesel) start met deze temperaturen zelfs zonder gloeien gelijk.
Mijn direct ingespoten diesel van zo'n 50 jaar oud start met 0 graden nog net zo als met 20 graden. En deze motor heeft geen fabrieksaf geen gloei-installatie.

Ook heb ik (zeer) veel oude diesels gehad en herken zeker niet dat een diesel met deze buitentemperturen al moeilijk start.
Als je motortje het nu al slecht doet dan kun je er vanuit gaan dat er iets niet goed is. En bij een diesel is dat dan in 99 procent een gevalletje van compressieverlies. Oorzaak koud flink op zijn donder geven. Een diesel die altijd op temperatuur draait is eigenlijk onverwoestbaar, koud zijn ze kwetsbaar. En in zeilbootjes worden ze helaas meestal koud flink gebruikt.

Beetje remmenreiniger in de luchtinlaat verricht wonderen bij een moeilijk startende motor :blink: :blink: :blush:

Groeten Jeroen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Mystere 26 1973
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 17:49 door hengelst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 18:04 #987054

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Origineel Fiat scheepsdiesel (fiat 803am).
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 18:10 door ST-5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 18:19 #987061

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
ah een langzaamloper dus. Gaaf spul!
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 18:26 #987063

  • ST-5
  • ST-5's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Nou, ik zou het niet gelijk een langzaamloper willen noemen hoor.
Hij heeft een maximum toerental van 3200 toeren (onbelast).
Bij mij draait deze motor maximaal 2200 toeren en dat is voluit.
Kruissnelheid zit tie rond de 1200.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 18:43 #987066

Kijk, dit is een langzaamloper. Maximaal 600 toeren. 400 pk. cilinderinhoud bijna 100 liter. Bouwjaar 1959.
Stond in m'n sleepboot.
Wim.

Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 20:20 #987096

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Dat is nog altijd geen echte langzaam loper, die doen max 100rpm.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 20:37 #987104

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Jutter schreef :
Dat is nog altijd geen echte langzaam loper, die doen max 100rpm.

Je hebt langzame lopers, langzame langzame lopers en extreem langzame lopers en zijn allemaal langzame lopers en je kunt me niet vertellen dan 400 RPM geen langzaam loper is. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 11 okt 2018 20:58 #987113

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Berghout-2 schreef :
Kijk, dit is een langzaamloper. Maximaal 600 toeren. 400 pk. cilinderinhoud bijna 100 liter. Bouwjaar 1959.
Stond in m'n sleepboot.
Wim.


Dit is wat een "medium speed diesel"genoemd wordt.
Trouwens mooi machientje ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 21:00 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl