Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Oud diesel torretje, geen voorgloei

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 10:09 #985807

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Zoals in een ander topic al reeds aangekaart; ik heb een oud (jaren '70 ) 1 cilinder dieseltje in m'n bootje (Solé Mini 2). Deze motor heeft geen voorgloei installatie. Normaal geen enkel probleem; iets langer starten dan wat bij moderne motoren normaal is, maar hij doet het altijd.
Echter, nu de buitentemperaturen flink beginnen te dalen en het 's morgens toch flink koud is, merk ik dat ik nu wel erg lang - voor m'n gevoel- moet starten voordat ie aan slaat. Ik vermoed dat dit komt omdat de injector geen perfecte mist meer inspuit. Iets wat pas echt naar voren komt zodra het wat kouder wordt lijkt me.

Hoe kan ik testen of de injector nog naar behoren werkt? Mensen met ervaring mbt een diesel zonder voorgloei?

Alvast dank voor de input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 10:14 #985810

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Afnemende compressiedruk is de meest voorkomende oorzaak van slecht starten bij oudere motoren. Versleten zuigerveren, cilinderslijtage en lekkende kleppen zijn daar weer de oorzaak van. Meten is weten.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 10:24 #985813

Kun je zelf wel testen maar dat zou ik in dit geval niet zelf doen , ook omdat daar nogal wat risico's aan zitten.
Gewoon de verstuiver eruit halen en laten testen bij een motoren reparatiebedrijf of een Bosch service station maar je kunt hem ook gewoon naar een Sole dealer brengen ( die het trouwens meestal ook niet zelf doet). Kost je een paar tientjes als er niks vervangen hoeft te worden.
Zelfs via een autogarage moet het wel kunnen want die hebben dat ook vaker bij de hand.
Hoe je hem moet demonteren staat wel in een van deze handleidingen: www.motoren.cloudns.cx/menus/sole.php
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 10:25 #985814

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3413
uit www.solediesel.com/en-gb/suppo...s/lombardini-lo.aspx

Startlng in very cold cllmates
1f the éngine does not start with the aboye methods, proceed as
follows:
a)Rmove the rubber plug marked "Starter" located on the
rockercover(Fig.1). '
b) fill the primer pot wlth oil.
e) refit the plug t1ghtly.
d) Proceed as before.

start en stopmethode lijkt op mijn Sabb H :laugh:
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 10:29 #985817

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
Zijn er nog andere symptomen ?
Bij problemen met de injectors denk ik aan bvb andere kleur uitlaatgas ?
Bij probleem met de kleppen verlies aan vermogen ? Minder snelheid bij volgas ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 11:22 #985831

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
@ Davids: Thanks! die kende ik nog niet. Ga ik proberen.

Er zijn verder geen andere symptomen. Blokje loopt prachtig, heeft geen olieverbruik (ik heb al flink wat uren moeten motoren).
Klepspeling heb ik al gecontroleerd en was binnen toleranties. In 2014 is de compressie getest (heb het rapport) en compressie was nog prima. Dat is de reden dat ik aan de verstuiver denk.

Ik ga de koude start methode proberen, ik hoop dat het gewoon een 'operator error' was B)

Zo niet, dan ga ik de verstuiver er maar eens uit halen en laten testen (dank voor de tip Ad).

Cheers!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 11:42 #985836

Misschien toch goed om even het gevoel uit te schakelen, en echt te meten hoe lang die er over doet om te starten.
Ik vind namelijk 5 seconden al best wel heel erg lang, terwijl dat voor iemand anders misschien wel normaal is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 11:49 #985838

5 seconden is bij lage temperaturen voor een direct ingespoten diesel zonder gloeiplug niet echt bijzonder hoor.Pas als het 10 seconden of nog meer wordt moet je je zorgen gaan maken.
Dat is ook een nadeel van een diesel zonder gloeiplug.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 11:52 #985840

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29256
It Paradyske schreef :
Misschien toch goed om even het gevoel uit te schakelen, en echt te meten hoe lang die er over doet om te starten.
Ik vind namelijk 5 seconden al best wel heel erg lang, terwijl dat voor iemand anders misschien wel normaal is.

Pcies.
Dat een diesel wat moeizamer start als de nachttemperaturen ruim beneden de 10 graden celsius komen is vrij normaal. Dat merk ik bij m'n eigen motor ook en die wordt wel voorgegloeid. Het duurt bijvoordeeld even voordat de motor mooi 'rond' loopt (3-clinder).

Wat ik me afvraag: is dit het eerste najaar dat je meemaakt met deze motor en zo nee: heb je dat moeizame starten vorig jaar in het najaar ook opgemerkt? Met andere woorden: is er verschil met voorgaande jaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 12:39 #985851

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3413
It Paradyske schreef :
Misschien toch goed om even het gevoel uit te schakelen, en echt te meten hoe lang die er over doet om te starten.
Ik vind namelijk 5 seconden al best wel heel erg lang, terwijl dat voor iemand anders misschien wel normaal is.

op mijn Sabb met voorgloei moet ik in de zomer ook zo'n 5 sec draaien om de druk in het cylinder boven de 40 bar (of psi of weet-ik-wat) te krijgen. Eens daarboven decompressiehendel dicht en het beest bromt. Wel altijd een paar druppels olie via het klepje bovenop de cylinder ingooien.

Zelfs in de winter gebruik ik de voorgloei niet.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 13:42 #985873

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2818
Als je aan de walstroom ligt even een haarfohn op de warmste standvoor de luchtinlaat houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 13:49 #985875

En als je niet aan de walstroom ligt zo'n spuitbus hobbybrandertje . Maar niet te dichtbij hoor :ohmy:
Ook voor heel andere klussen best handig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 16:18 #985918

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Op GTL start je motor aanzienlijk sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 20:42 #986034

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8027
CeesS schreef :
Op GTL start je motor aanzienlijk sneller.
Met remmenreiniger in de luchtinlaat of met start pilot ook.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 08 okt 2018 21:04 #986042

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
En als je niet aan de walstroom ligt zo'n spuitbus hobbybrandertje . Maar niet te dichtbij hoor :ohmy:
Ook voor heel andere klussen best handig.
Ad

Hebben we het over vuile met olie doordrenkte lappen gehad die spontaan in de fik zouden kunnen vliegen en dan gaan we met open vuur in het motor compartiment rommelen. Slim!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 okt 2018 21:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 05:41 #986071

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
Wonderlijk advies inderdaad. :lol: Gas uit een spuitbus onder in je boot, daar is al vaker over geschreven, enkelen durven er zelfs niet op te koken :sick: .
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 05:44 #986073

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
De Turkse vissers voeren vroeger met eencilinder diesels, lange slag. Pancar diesel, boten tussen de 5 en 8 meter. Geen inlaat filter, geen uitlaat behalve een rechte buis tot net buitenboord, geen keerkoppeling. Manoeuvreren deden ze met de riemen. De diesel was enkel voor langere afstanden.
Zwaar te starten alhoewel het in Zuid Turkije niet echt koud word. Heb er toch enkele keren ijs op het dek gehad s´morgens.
Een trucje voor het starten was een in diesel of olie gedrenkte vod op een stokje aansteken en die tijdens het starten ( met de hand ) vóór de inlaat houden. Opletten dat de vod niet in de motor gezogen word.
Een voordeel van deze simpele motoren was dat je zelfs een motor die onder water geweest was binnen het uur weer aan het lopen had. Ze schudden wel de hele boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 06:56 #986087

Ouderwetse gloeikopdiesels moesten (vaak?) vóór het kunnen starten een flinke tijd opgewarmd worden met een grote gasbrander op een grote butagasfles . Daartoe werd een dikke , ik meen koperen pen die uit de kop stak heetgestookt .
De ouders van een klasgenoot hadden destijds een voetveerverbinding en hun oude , niet meer in gebruik zijnde veerboot had zo'n motor. Paar keer met een groepje mee gevaren .
Dus zo raar is/was dat gebruik van een gasbrander niet maar je moet je motorruimte wel schoonhouden uiteraard. :whistle: Vandaar ook dat advies geen olielappen in de motorrruimte te bewaren.

Overigens zijn er tegenwoordig ook accu-heteluchtpistolen , misschien iets voor eigenaren van notoire slechtstarters met een vuile motorruimte :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 07:17 #986092

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
Je zou ervoor kunnen kiezen om heatpads op de motor te plakken zodat deze zowieso een warme start maakt. Dat wordt volgens mij in noordelijke landen heel vaak bij motoren toegepast in de winter.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 07:20 #986093

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
DavidS schreef :
It Paradyske schreef :
Misschien toch goed om even het gevoel uit te schakelen, en echt te meten hoe lang die er over doet om te starten.
Ik vind namelijk 5 seconden al best wel heel erg lang, terwijl dat voor iemand anders misschien wel normaal is.

op mijn Sabb met voorgloei moet ik in de zomer ook zo'n 5 sec draaien om de druk in het cylinder boven de 40 bar (of psi of weet-ik-wat) te krijgen. Eens daarboven decompressiehendel dicht en het beest bromt. Wel altijd een paar druppels olie via het klepje bovenop de cylinder ingooien.

Zelfs in de winter gebruik ik de voorgloei niet.

Om het voorgloeien niet te gebruiken lijkt me niet echt verstandig , men bouwt dat er niet voor niets in en het zou wel eens zeer ongelijke krachten op je krukas kunnen geven. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 07:24 #986098

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Terug on topic :

De enigste weg is de verstuiver te demonteren als dat gaat en te LATEN testen, kun je wel zelf doen maar denk dat de kosten van aanschaf van materialen duurder zal zijn dat bij uitbesteden. Ik weet niet of je ook een koperen bus in het verstuivergat hebt zitten net zoals bij VP maar die willen na het demonteren en monteren nog wel eens wat diesel gaan lekken en raak je langzaam alleen maar verder van huis want dan moet je kop eraf, niet je eigen kop maar die van de motor. B) en anders onze Fer eens vragen of hij de verstuiver wil en kan testen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 07:25 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 08:58 #986137

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
svalk schreef :
Terug on topic :

De enigste weg is de verstuiver te demonteren als dat gaat en te LATEN testen, kun je wel zelf doen maar denk dat de kosten van aanschaf van materialen duurder zal zijn dat bij uitbesteden. Ik weet niet of je ook een koperen bus in het verstuivergat hebt zitten net zoals bij VP maar die willen na het demonteren en monteren nog wel eens wat diesel gaan lekken en raak je langzaam alleen maar verder van huis want dan moet je kop eraf, niet je eigen kop maar die van de motor. B) en anders onze Fer eens vragen of hij de verstuiver wil en kan testen. B)

Als de koperen bus(injector sleeve) in niet goed gemonteerd is krijg je geen diesellekkage maar water/gaslekkage.
En wel water naar cilinder als motor stil staat en gas naar koelwatermantel als motor draait.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 09:18 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 08:59 #986138

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6077
zou bij zo een oude best heel gave motor een keramische toevoeging niet een beetje helpen, zodat er wat meer compressie kan komen, en er betere smering is met koude start.

Doen ze vaker met oude dieselmotoren in autoos, of het echt werkt ? geen idee.

zie tecflow
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 09 okt 2018 09:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 09:08 #986141

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
Misschien toch goed om even het gevoel uit te schakelen, en echt te meten hoe lang die er over doet om te starten.
Ik vind namelijk 5 seconden al best wel heel erg lang, terwijl dat voor iemand anders misschien wel normaal is.

Pcies.
Dat een diesel wat moeizamer start als de nachttemperaturen ruim beneden de 10 graden celsius komen is vrij normaal. Dat merk ik bij m'n eigen motor ook en die wordt wel voorgegloeid. Het duurt bijvoordeeld even voordat de motor mooi 'rond' loopt (3-clinder).

Wat ik me afvraag: is dit het eerste najaar dat je meemaakt met deze motor en zo nee: heb je dat moeizame starten vorig jaar in het najaar ook opgemerkt? Met andere woorden: is er verschil met voorgaande jaren?

Ik heb het bootje sinds afgelopen mei. Ik heb dus nog geen ervaring met lage(ere) temperaturen.
Het is natuurlijk een blokje uit de jaren '70 dus ik heb ook geen moderne verwachtingen. Uit de auto branche weet ik dat de dieseltjes uit die tijd ook flink moeite konden hebben om aan te slaan als het onder de 10 graden kwam.
Echter, zoals hierboven ook beschreven, zit er een 'koude start truc' op deze motor waar ik nog niet van af wist. Ik ga dit morgen ochtend proberen en zal verslag uit brengen ;)

Ik hoop dan ook dat het aan 'verkeerd bedienen' van mijn kant ligt en niet aan het torretje zelf...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oud diesel torretje, geen voorgloei 09 okt 2018 09:13 #986143

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6388
tuur schreef :
@ Davids: Thanks! die kende ik nog niet. Ga ik proberen.

Er zijn verder geen andere symptomen. Blokje loopt prachtig, heeft geen olieverbruik (ik heb al flink wat uren moeten motoren).
Klepspeling heb ik al gecontroleerd en was binnen toleranties. In 2014 is de compressie getest (heb het rapport) en compressie was nog prima. Dat is de reden dat ik aan de verstuiver denk.

Ik ga de koude start methode proberen, ik hoop dat het gewoon een 'operator error' was B)

Zo niet, dan ga ik de verstuiver er maar eens uit halen en laten testen (dank voor de tip Ad).

Cheers!
Klepspeling zegt niets over lekkage. Kleppen kunnen inslaan en corrosie van zitting en klep is ook niet ondenkbaar. Commpressietest uit 2014, kan nu heel anders zijn.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl