Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Koelwater en directe koeling

Koelwater en directe koeling 19 okt 2018 22:04 #989669

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
Hoi,

De boot ligt op het droge en ik zou willen wachten met het toevoegen van de antivries tot het echt gaat vriezen.

Blijft er na het uitzetten van de motor nog koelwater in het blok of is het blok geheel leeg?
Is het noodzakelijk dat het motorblok gevuld moet zijn met water of mag het ook leeg zijn?


Of te wel mag ik wachten met het toevoegen van anti vries?

vrgrt

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 19 okt 2018 22:24 #989670

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7739
Juist op de wal krijg je veel sneller bevriezing van je koelsysteem, dan in het water liggend.

Het beste is om eerst even je motor te laten draaien op leiding water (bij zeewater) en daarna op anti-vries. Voor de zekerheid zou ik ook even de thermostaat verwijderen.

Motor kan gewoon op de wal draaien. Anti-vries giet je al draaiend in het wierfilter of met een trechter in de losgekoppelde koelwater aanzuig slang.

Waarom zou je wachten ? Vorst kan plotseling invallen, zoals vele bootzitters tot hun schrik hebben ervaren.

Bevriezen van de motor resulteert meestal in een gescheurd motorblok en/of keerkoppeling. Op de verzekering hoef je niet te rekenen. Vorst is geen onzeker voorval.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 05:26 #989678

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
brambo schreef :
Voor de zekerheid zou ik ook even de thermostaat verwijderen
Bram

Dat is een absolute noodzaak bij het vullen van een koude motor met antivries. De thermostaat werkt als een driewegkraan, bij een koude motor wordt het koelwater buiten het blok omgeleid door de thermostaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 06:21 #989684

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Dat is neem ik aan alleen nodig als je geen gescheiden koeling hebt toch? Bij intern koelsysteem zit thermostaat alleen in je interne koeling toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 06:27 #989686

Als je op het droge staat tap je toch gewoon het water af? Dan ga je toch neit met antivries zitten klungelen? Gewoon leeg laten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 06:54 #989689

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
Erikdejong schreef :
Als je op het droge staat tap je toch gewoon het water af? Dan ga je toch neit met antivries zitten klungelen? Gewoon leeg laten.

Ik weet hoe de handelingen zijn en dit doe ik normaal ook ieder jaar ( thermostaat verwijderen en antivries in het blok laten lopen +/- 3,5 liter )

Waar het mij omgaat en dat haalt Erikdejong aan is of het leeg laten van het blok zonder nadelige gevolgen mogelijk is.

Laat je dan gewoon de motor lopen en wacht tot er geen koelwater meer uit komt? ofte wel hoe controleer je dat?

vrgrt

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 07:06 #989691

Hangt een beetje van je model motor af. Sommige hebben een boutje of een kraantje op het laagstepunt waarbij je het water er op die manier uit kunt laten lopen. Als je een beluchter hebt kun je ook deze openzetten en dan zou de rest er vanzelf uit moeten lopen. Meestal moet je bij een direct gekoelde motor ook even de thermostaat eruit halen om al het water eruit te krijgen.
het is niet direct noodzakelijk om elk druppeltje eruit te krijgen, als er voldoende ruimte om het water heen zit om uit te zetten, dan kan er ook niets kapot vriezen.

Als er zoutwater in de motor zit zou ik het overigens eerst doorlaten lopen met zoet water. De achtergebleven zoutkristallen kunnen anders overmatige corrosie veroorzaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 07:09 #989694

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
Het gaat hier om een Yanmar 2GM20

Volgens mij is er geen aftapkraantje.

Gaat het blok niet roesten aan de binnenzijde?

Vrgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 07:12 #989696

MrDJ schreef :

Laat je dan gewoon de motor lopen en wacht tot er geen koelwater meer uit komt? ofte wel hoe controleer je dat?

vrgrt

MrDJ

Elke motor ,of met directe of mmet indirecte koeling heeft aftappluggen of eventueel kraantjes om alles restloos af te kunnen tappen .
Staat gegarandeerd beschreven in de manual van je motor die je eventueel hier wal kunt vinden : www.motoren.cloudns.cx/Engines.html
Of anders op de website van de dieseldokter .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 07:46 #989706

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
Yellow Boat schreef :
MrDJ schreef :

Laat je dan gewoon de motor lopen en wacht tot er geen koelwater meer uit komt? ofte wel hoe controleer je dat?

vrgrt

MrDJ

Elke motor ,of met directe of mmet indirecte koeling heeft aftappluggen of eventueel kraantjes om alles restloos af te kunnen tappen .
Staat gegarandeerd beschreven in de manual van je motor die je eventueel hier wal kunt vinden : www.motoren.cloudns.cx/Engines.html
Of anders op de website van de dieseldokter .
Ad

Beste Ad,

ik heb in de docu ( 1gm10_servicemanual.pdf ) wat gevonden en ga straks een even de praktijk bekijken!

vrgrt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 07:59 #989711

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
Het aftap kraantje zit in de omgeving van de pijlstok.
Wat hoger kijken en als het goed is zit er ook een slangetje aan vast.
Laatst bewerkt: 20 okt 2018 08:00 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 08:54 #989728

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7739
Let op ! Let op !. Bij directe gekoelde motoren vervuilt de motor in de koelkanalen. Diverse gevallen meegemaakt dat vuil zich bij het leeglopen ophoopt voor het aftappunt.

Het idee bestaat dan dat de motor is afgetapt. Wat niet het geval is.

Herhaaldelijk doorprikken van de vuil ophoping is absoluut noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 12:35 #989763

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
dehler schreef :
Het aftap kraantje zit in de omgeving van de pijlstok.
Wat hoger kijken en als het goed is zit er ook een slangetje aan vast.

Ik wist niet zeker of deze het was maar wel open proberen te draaien wat niet lukte!
Zal bij gelegenheid nog eens proberen.

Brambo:

Moet ik bij "vuil" denken aan kalk of aan andere vuiligheid.

Valt dit aftappen van dit koelwater op deze wijze onder een "normaal" onderhoud cyclus?

Vrgrt,

MrDJ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 13:41 #989775

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7739
Je zuigt koud buitenwater op met allerlei verontreiniging. Motor temperatuur wordt bij directe koeling bewust laag gehouden op circa 60o. Inwendig krijg je roestvorming, kalkafzetting. Een gedeelte hiervan bezinkt en beweegt niet meer meer met de doorstroming.

Bij sommige motoren raken koelkanalen verstopt en loopt bijvoorbeeld de cilinderkop warm met als gevolg een gescheurde cilinderkop.

Op het ZF forum staat meermalen beschreven pogingen om het koelcircuit te reinigen.

Het komt veel voor dat het kraantje vastzit en dat vuil is opgehoopt op het laagste punt. Dat is waar het aftap kraantje zit. Vandaar mijn "let op !"

Bram
Laatst bewerkt: 20 okt 2018 15:47 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 14:03 #989781

Heb je een plaatje van dat kraantje?
Als het kraantje niet open wil kun je meestal het hele ding eruit schroeven.
Bij de MD5A van VP bijv. heb ik dat ook al eens gedaan en hem meteen vervangen door een sinpele stop. Vee meer doorlaat dan dat minieme gaatje in zo'n kraantje.
Hier die van een MD5A . Het is duidelijk dan helemaal eruit schroeven met een passende sleutel heel wat makkelijker zal zijn.
Ding kost trouwens nieuw maar liefst €48,40 :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 14:39 #989794

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4489
FAL schreef :
Dat is neem ik aan alleen nodig als je geen gescheiden koeling hebt toch? Bij intern koelsysteem zit thermostaat alleen in je interne koeling toch?

Kijk svp naar de titel van dit draadje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 14:47 #989797

CeesS schreef :
FAL schreef :
Dat is neem ik aan alleen nodig als je geen gescheiden koeling hebt toch? Bij intern koelsysteem zit thermostaat alleen in je interne koeling toch?

Kijk svp naar de titel van dit draadje

Nou ja , ook het interne koelcircuit moet wel eens afgetapt en ververst woerden met nieuwe koelvloeistof hoor. Dat spul heeft niet het eeuwige leven.
Normale verversingsfrequentie is elke 1000 draaiuur of een keer per twee à drie jaar.
Staat in je handleiding (als het goed is).
Alleen zal dat circuit normaliter niet of nauwelijks vervuilen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 15:36 #989814

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3475
dehler schreef :
Het aftap kraantje zit in de omgeving van de pijlstok.
Wat hoger kijken en als het goed is zit er ook een slangetje aan vast.
Bij de 3GM30 zit het kraantje vlak achter de wisselstroom dynamo. Zou dat bij de 2GM20 ook niet zo zijn?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 15:46 #989820

Nee bij 2 gm als je voor het blok staat links iets boven de olie peilstok

Zwart rond draai knopje , als het nog origineel is
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 16:57 #989841

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 881
Jeroen-pion schreef :
Nee bij 2 gm als je voor het blok staat links iets boven de olie peilstok

Zwart rond draai knopje , als het nog origineel is

Helemaal juist, het geheel komt over of de schroef er scheef is ingedraaid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 17:00 #989844

Daar?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 20 okt 2018 18:52 #989867

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4041
ja,dat is de aftap kraan,
Gewoon de handleiding lezen en of eens goed de motor bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 21 okt 2018 20:13 #990040

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
MrDJ schreef :
Hoi,

De boot ligt op het droge en ik zou willen wachten met het toevoegen van de antivries tot het echt gaat vriezen.

Blijft er na het uitzetten van de motor nog koelwater in het blok of is het blok geheel leeg?
Is het noodzakelijk dat het motorblok gevuld moet zijn met water of mag het ook leeg zijn?


Of te wel mag ik wachten met het toevoegen van anti vries?

vrgrt

MrDJ

Behalve je motorblok zal je waterlock ook misschien wel blij zijn met wat antivries.
natuurlijk is een waterlock goedkoper te vervangen dan een motorblok maar waarom het risico lopen.
Tenzij je dat ook kunt leeglaten.

Er zijn vele omstandigheden die kunnen meespelen met al of niet antivries in je motor te doen.

Als je makkelijk bij je boot kunt, en hem eenvoudig kunt straten zelfs als de boot droog staat, kan je best wachten. Als je echter op zeker wilt spelen, en je op grotere afstand van je boot woont, en je accu uit de boot wil halen etc is het verstandiger om bij het droogzetten van de boot antivries te gebruiken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 22 okt 2018 07:35 #990070

Tony2920 schreef :

Behalve je motorblok zal je waterlock ook misschien wel blij zijn met wat antivries.
natuurlijk is een waterlock goedkoper te vervangen dan een motorblok maar waarom het risico lopen.
Tenzij je dat ook kunt leeglaten.

Alleereerst zal een waterlock niet kapotvriezen omdat die nooit helemaal gevuld is (als de maat goed is gekozen tenminste) Alleen een volledig gevulde ruimte zou kapot kunnen vriezen hoewel waarschijnlijk de grote slangen aan beide kanten de uitzetting ook wel op zullen vangen.
Ten tweede zijn de meeste waterlocks tegenwoordig van polypropyleen kunststof wat altijd een beetje flexibel is .
Daarnaast hebben , in ieder geval die kunststof en ook de meeste metalen waterlocks altijd een aftapstop onderaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater en directe koeling 27 okt 2018 06:43 #991454

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7824
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :

Behalve je motorblok zal je waterlock ook misschien wel blij zijn met wat antivries.
natuurlijk is een waterlock goedkoper te vervangen dan een motorblok maar waarom het risico lopen.
Tenzij je dat ook kunt leeglaten.

Alleereerst zal een waterlock niet kapotvriezen omdat die nooit helemaal gevuld is (als de maat goed is gekozen tenminste) Alleen een volledig gevulde ruimte zou kapot kunnen vriezen hoewel waarschijnlijk de grote slangen aan beide kanten de uitzetting ook wel op zullen vangen.
Ten tweede zijn de meeste waterlocks tegenwoordig van polypropyleen kunststof wat altijd een beetje flexibel is .
Daarnaast hebben , in ieder geval die kunststof en ook de meeste metalen waterlocks altijd een aftapstop onderaan.
Ad
De meeste wel, mijn 30 jaar oude, volledig RVS waterlock heeft geen aftapstop.
En er zijn meer schepen van die ouderdom die zo een basic waterlock hebben.
Is het de moeite om die te vervangen ? Volgens mij niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl