Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Opgevoerde VP MD7A

Opgevoerde VP MD7A 23 okt 2018 16:01 #990514

Ik heb een Fortissimo 33 met daarin (volgens het typeplaatje) een Volvo Penta MD7A.

Ik zit eraan te denken om deze motor te vervangen door een recenter model VP. Een D1-20 of een D1-30.

Om te bepalen wat het benodigde vermogen is heb ik de gegevens ingevuld op de vicpropsite. En daar gaat het een beetje mis. Mijn boot heeft een topsnelheid (op de motor) van zo'n 6.2 knopen. Volgens vicprop zou ik dan een 18 pk motor moeten hebben....

Dus? Is mijn MD7A opgevoerd tot een MD7B? Of klopt vicprop niet?

Heb ook eens een review gelezen van de Marieholm 33 die met een D1-20 ook zo'n 6.2 knopen haalt....

Dit doet mij vermoeden dat MD7A meer moet leveren dan de 13,5 pk uit het boekje....

Kortom wordt het een D1-20 of een D1-30?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 07:36 #990657

Weet je heel zeker dat het een MD7A is en geen MD7B ( of MD7 zonder toevoeging ) ? Want die is 17 pk en dan kan het wel bijna kloppen.
En hoe heb je die snelheid gemeten? Geen stroom mee gehad en ook geen wind ?
Ook zonder zeil ga je met de wind achterlijker dan dwars harder op de motor dan met wind voorlijker dan dwars.De enige juiste manier is twee keer meten met de gps ( een log wijst zelden echt juist aan) en dan de twwede keer met een koers 180 graden t.o.v. de eerste meting.
In ieder geval is 6,2 knopen met een 4,65 ton boot op stil water onder wind onmogelijk met maar 13,4 pk.
Vicprop klopt echt wel en anders mag je dit excel programma ook wel eens proberen: drive.google.com/file/d/1v_dr1...8Nz/view?usp=sharing ( is niet van mij hoor ;) maar die link stond ooit in PBO als ik me niet vergis.
Moet je wel eerst downloaden en je hebt excel nodig om ermee te draaien.
Komt ook uit dat je voor de rompsnelheid 19,8pk nodig hebt.

Overigens heeft je Fortissimo ( althans volgens sailboatdata.com/sailboat/fortissimo ) een gewicht van minstens 4,65 ton en dan heb je voor de rompsnelheid van ca. 6,5 knopen dik 20 pk nodig dus dat wordt dan zeker een driecilinder en het is de vraag of die zonder rigoreuse aanpassingen past in je boot.
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 08:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 11:26 #990725

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9244
13.5 pk is rijkelijk onderbemeten voor een boot van 4.5 ton. Langkieler ook nog, dus veel nat oppervlak. Het zal je onder rustige omstandigheden de haven in en uit brengen, maar niet veel meer. Dus de kans dat die werkelijk in je Fortissimo ligt, is klein.

Mijn optima 92 (4250kg) heeft een MD11C. Die levert 23 pk. Dat is ruim. En dat is erg prettig.

Wat Ad zegt: kijk wel uit met de inbouwmaten. Dat kan een flinke verbouwing worden. Kijk ook naar de bereikbaarheid voor veel voorkomende werkzaamheden: waterpomp, v-snaar, olie verversing, etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 11:45 #990730

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Ik was vorig jaar ook aan het zoeken voor een vervanger van de VP2002 en wist niet van het bestaan van een Yanmar 3YM20.

21 PK bij 3600 toeren, driecilinder, 120A dynamo en een complete natte droom van een motor.

vult precies het gat tussen de wat krappe D1-20 van 18 pk en de grotere motoren zoals de mitsubishi van 27pk of de D1-30 die nog wat zwaarder is.

Met een fijne beurskorting aangeschaft en met hulp ingebouwd.
Op deze motor geattendeerd door jachtservice lelystad (modus)

Enige verschil:
linksdraaiend wordt rechtsdraaiend
fundatie moet 7 graden aangepast worden, oude kk had deze hoek. nieuwe is recht.
Maar eigenlijk peanuts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 11:59 #990735

HPV schreef :
vult precies het gat tussen de wat krappe D1-20 van 18 pk en de grotere motoren zoals de mitsubishi van 27pk of de D1-30 die nog wat zwaarder is.

Dat is toch geen probleem ?
je kunt bijv. zo'n (ook nog eens goedkopere) Mitsubishi van 27 pk probleemloos downsizen naar bijv. 23 pk door de stelschroef van de gaskabel die normaliter op maximaal toerental verzegeld is) terug te ( eventueel laten )schroeven van 3600 naar bijv. 3000rpm en daar weer te vergrendelen. Dan zal die motor ongeveer 22-23 pk hebben.
Je kunt natuurlijk ook niet teveel gas gebven maar zo voorkom je dat de motor overbelast wordt.
Vetus bijv. doet dat ook bij zijn "verschillende" motoren die 3100 of 3600 kunnen draaien en zo verschillende vermogens hebben.
Zo was er in de tijd dat ik mijn M2C5 van 11 pk kocht ook een M2D5 die i.p.v. 3100 3600 rpm liep en daardoor i.p.v. 11 naar 13pk ging.
Enig verschil was het plakplaatje op de inlaatdemper.
Hier kun je bijv. zien dan terugschroeven van 3600 naar 3000 rpm max de motor van een 29pk naar een van 24 pk brengt.Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat de keerkoppeling overbrenging en de schroef bij dat lagere maximum toerental passen. Voro de motor is het geen probleem.
Bijkomend voordeel kan ook nog eens het wat hoger koppel zijn bij dat lagere maximale toerental en het lagere verbruik.(zie grafiekje).
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 12:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 13:41 #990775

Ik baseer mijn vermoeden dat het een MD7A is op het typeplaatje op de motor.





Inderdaad lijkt het mij ook sterk dat ik ruim 6kn haal met 13,5 pk. Dus dan valt de d1-20 waarschijnlijk af...

D1-30 moet redelijk makkelijk op de plaats van de md7 kunnen. Is iets kleiner en aanzienlijk lichter....

Ga ook eens naar de Yanmar kijken. De d1-20 is net te klein en de D1-30 net te groot....

Kan een tweede hands D1-30 kopen voor EUR 4000 met 600uur op de teller.....
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 13:52 door oostenwind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 14:27 #990794

Een driecilinder kleiner dan een tweecilinder?
dat lijkt me sterk.
Misschien in de hoogte en/of de breedte maar niet in de lengte . Ergens moet die derde cilinder immers naar toe. ook de fundatie moet zeker worden aangepast.
En juist de lengte die je kwijt kunt is meestal beperkt.
Daarom moest ik ook de kajuittrap verplaatsen toen ik naar een tweecilinder ging wat niet eens zo makkelijk was.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 14:43 #990801

Md7a + MS kk = 713mm lang
D1-30 + kk = 728mm lang. Inderdaad 15mm langer... Dat gaat vast wel passen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 14:46 #990803

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Yanmar 3YM20 met KK = 693mm ...
Dat is echt een puik motortje.
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 14:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 14:54 #990806

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
oostenwind schreef :
Md7a + MS kk = 713mm lang
D1-30 + kk = 728mm lang. Inderdaad 15mm langer... Dat gaat vast wel passen....

Zie trouwens dat die gele jongen(vetus M3.29) op het plaatje van AD ook 713 mm lang is. Dat is vermoedelijk ook een 3 cilinder.
Ja die oude jongens waren veel zwaarder gebouwd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opgevoerde VP MD7A 24 okt 2018 14:54 #990807

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Yellow Boat schreef :
Een driecilinder kleiner dan een tweecilinder?
dat lijkt me sterk.
Normaal gesproken heb je gelijk als je motoren uit gelijke tijdperken vergelijkt. Maar toch hield ik opeens ruimte over voor een homokineet en studrwuklager toen ik van een 2 cilinder naar een drie cilinder ging. Die oude was beduidend langer dan mijn 3 cilinder met evenveel pk. Moderne motoren worden een stuk compacter gebouwd en dat kan best meer schelen dan dat die extra cilinder toevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl