Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klapschroef ervaringen gevraagd

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 13:27 #1002162

Bas van Dijk schreef :
Ik had een Flexofold besteld,
Vanwege de zeer wisselende berichten hier en ook elders op Internet heb ik Flexofold gebeld met de vraag in hoeverre ze garanderen dat de schroef zou werken.
Antwoord: De schroef werkt, als hij niet werkt is er een fout gemaakt met de berekeningen.
Ik heb ze het toen zelf laten berekenen (kwam exact hetzelfde uit) en gevraagd of ik dus garantie had dat het werkt en dus opgelost zou worden als er een probleem is.
Antwoord: 'Er zijn nooit problemen, als er een probleem is is het een probleem met je koppeling die slipt. Er zit garantie op, maar dan mag de schroef niet langer dan 1 dag gebruikt zijn en geen krassen of andere gebruikssporen bevattan want dan kunnen we hem niet meer aan een ander verkopen. 'Dat snapt u natuurlijk wel meneer''Nou eigenlijk niet nee, als de schroef het niet doet snap ik niet dat het belangrijk is dat hij nog verkocht kan worden. Hierop kreeg ik geen antwoord meer.

Dat deed het hem wel voor mij.. Kans bestaat dus dat ik een gebruikte schroef koop die bij een ander al niet werkte. En als de problemen pas op dag 2 duidelijk worden is het jammer maar helaas.

Inmiddels zit er een 2de handse maxprop op.

Maar mijn conclusie uit het hele verhaal is dus ook dat het een gok is, voor sommige werkt het prima, voor anderen niet.
Bizar dat Flexofold zelf er niet alles aan doet om er achter te komen waar dat aan ligt, dat wekt weinig vertrouwen in hoeveel belang ze hechten aan kwaliteit.


Groet,
Bas

Vreemd hoor , dat proberen onder garantie uit te komen.
in heel de EU geldt een minimum fabrieksgarantie van 2 jaar en daar heeft mijnheer Flexofold zich ook aan te houden. Dat gebruik langer dan één uur dat teniet zou doen is natuurlijk onzin, dat egldt alleen voor zaken die aan normale slijtage onderhevig zijn en regelmatig moeten worden vervangen , ook binnen een garantietermijn.
Mogelijk heeft hij je vraag een beetje verkeerd begrepen of heb je niet gevraagd of bijv. een onbalans of niet uitklappen binnen de termijn door hun wordt gerepareerd . Dat zij geen garantie geven op de door hun op grond van jouw opgaven gamaakte berekening kan ik me voorstellen want dat de performance daarvan afwijkt is ook in principe ook niet mogelijk als de bootgegevens juist zijn.
Wat staat er eigenlijk in hun garantievoorwaarden of heb je die er helemaal niet bij gekregen? Dan zijn ze al helemaal fout bezig.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 13:48 #1002168

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
dat van die 1 dag geldt waarschijnlijk als je de bladen zou moeten omruilen wegens foute berekening en dus 1:1 omruilt met bladen met een andere spoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 14:41 #1002178

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Bas van Dijk schreef :
Ik had een Flexofold besteld,
Vanwege de zeer wisselende berichten hier en ook elders op Internet heb ik Flexofold gebeld met de vraag in hoeverre ze garanderen dat de schroef zou werken.
Antwoord: De schroef werkt, als hij niet werkt is er een fout gemaakt met de berekeningen.
Ik heb ze het toen zelf laten berekenen (kwam exact hetzelfde uit) en gevraagd of ik dus garantie had dat het werkt en dus opgelost zou worden als er een probleem is.
Antwoord: 'Er zijn nooit problemen, als er een probleem is is het een probleem met je koppeling die slipt. Er zit garantie op, maar dan mag de schroef niet langer dan 1 dag gebruikt zijn en geen krassen of andere gebruikssporen bevattan want dan kunnen we hem niet meer aan een ander verkopen. 'Dat snapt u natuurlijk wel meneer''Nou eigenlijk niet nee, als de schroef het niet doet snap ik niet dat het belangrijk is dat hij nog verkocht kan worden. Hierop kreeg ik geen antwoord meer.
Deze ervaring is wel tekenend voor de klantenservice van Flexofold lijkt het. Mensen die problemen ondervinden worden steevast afgescheept met de reactie dat het aan iets anders ligt (motor, koppeling, rompvorm, de wijze van gebruik etc.) maar niet aan de schroef zelf. Of ze krijgen geen antwoord, wat ik ook heb ervaren. De vorige set bladen die ik (tweehands) gekocht had klapten achteruit ook niet uit, zoals ook bij (een klein aantal) andere gebruikers zich ook voordeed. Ik wilde het uiteraard niet verhalen op Flexofold, maar wel hun mening horen over het feit dát de bladen niet uitklapten, ongeacht het toerental. De man die ik aan de lijn kreeg reageerde als of hij voor het eerst hoorde van een dergelijke situatie, wat ik ongeloofwaardig vond. Hij meende dat de schroef mogelijk niet bij de romp zou passen en daardoor niet goed reageerde of dat de keerkoppeling kapot was (de huidige Flexofold schroef werkt probleemloos). Voor meer info daarover zou ik teruggebeld worden door de technische man, nooit meer iets van gehoord.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 14:55 #1002183

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Baasklusje schreef :
blommie schreef :
Hanse switcht continu, eerst volvo, dan yanman, dan weer volvo, en nu weer yanmar.

Hanse wil natuurlijk gewoon de goedkoopste oplossing. Dus spelen ze leveranciers tegen elkaar uit. En die dumpen vervolgens de tweede-keus-spullen daar.

Meuk inderdaad. Nooit kopen. Maar ze zeilen wel lekker snel! ;-)
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 14:59 #1002184

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Bezwaarlijk inderdaad. Maar ook daarin is de service blijkbaar wisselend. Mij werd verteld dat ik de schroef gewoon 8 dagen in het water mocht proberen. Mocht 'ie niet voldoen, kon 'ie terug. Dit omdat ik eigenlijk 1 inch grotere diameter bladen wilde en Flexofold overtuigd was dat ze de juiste schroef berekend hadden. Uiteindelijk hadden ze gelijk. Tja, ervaringen verschillen blijkbaar per Accountmanager. Of ze doen extra aardig tegen mij :-)
ilCigno schreef :
Bas van Dijk schreef :
Ik had een Flexofold besteld,
Vanwege de zeer wisselende berichten hier en ook elders op Internet heb ik Flexofold gebeld met de vraag in hoeverre ze garanderen dat de schroef zou werken.
Antwoord: De schroef werkt, als hij niet werkt is er een fout gemaakt met de berekeningen.
Ik heb ze het toen zelf laten berekenen (kwam exact hetzelfde uit) en gevraagd of ik dus garantie had dat het werkt en dus opgelost zou worden als er een probleem is.
Antwoord: 'Er zijn nooit problemen, als er een probleem is is het een probleem met je koppeling die slipt. Er zit garantie op, maar dan mag de schroef niet langer dan 1 dag gebruikt zijn en geen krassen of andere gebruikssporen bevattan want dan kunnen we hem niet meer aan een ander verkopen. 'Dat snapt u natuurlijk wel meneer''Nou eigenlijk niet nee, als de schroef het niet doet snap ik niet dat het belangrijk is dat hij nog verkocht kan worden. Hierop kreeg ik geen antwoord meer.
Deze ervaring is wel tekenend voor de klantenservice van Flexofold lijkt het. Mensen die problemen ondervinden worden steevast afgescheept met de reactie dat het aan iets anders ligt (motor, koppeling, rompvorm, de wijze van gebruik etc.) maar niet aan de schroef zelf. Of ze krijgen geen antwoord, wat ik ook heb ervaren. De vorige set bladen die ik (tweehands) gekocht had klapten achteruit ook niet uit, zoals ook bij (een klein aantal) andere gebruikers zich ook voordeed. Ik wilde het uiteraard niet verhalen op Flexofold, maar wel hun mening horen over het feit dát de bladen niet uitklapten, ongeacht het toerental. De man die ik aan de lijn kreeg reageerde als of hij voor het eerst hoorde van een dergelijke situatie, wat ik ongeloofwaardig vond. Hij meende dat de schroef mogelijk niet bij de romp zou passen en daardoor niet goed reageerde of dat de keerkoppeling kapot was (de huidige Flexofold schroef werkt probleemloos). Voor meer info daarover zou ik teruggebeld worden door de technische man, nooit meer iets van gehoord.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 15:00 #1002186

"Heb hiervoor een boot gehad waar een 13*9 radice klapschroef op zat, nou kan je een ding vertellen.... die nooit meer!"

Mijn Radice bevalt juist prima. Natuurlijk is er wielwerking, maar niet meer (misschien zelfs minder) dan de oude, vaste 2-blads schroef. Ik vraag me ook af of wielwerking nou alleen een eigenschap van de schroef is. Zit dat ook niet gewoon in het design van je boot, waar de schroef zit t.o.v. het roer, het roer zelf, etc. ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 15:17 #1002190

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
@yellowboat:
"in heel de EU geldt een minimum fabrieksgarantie van 2 jaar"

Waar komt dat vandaan? Bij mijn weten is 12 maanden nog steeds de gangbare garantietermijn voor volledige garantie en soms langere termijnen onder specifieke voorwaarden. lak op auto's en zo...

En dan zijn er ook zaken waar nauwelijks garantie op wordt gegeven zoals een broodje haring :sick:
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 15:17 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 15:30 #1002194

HPV schreef :
@yellowboat:
"in heel de EU geldt een minimum fabrieksgarantie van 2 jaar"

Waar komt dat vandaan? Bij mijn weten is 12 maanden nog steeds de gangbare garantietermijn voor volledige garantie en soms langere termijnen onder specifieke voorwaarden. lak op auto's en zo...

Je hebt een beetje gelijk. :whistle:
De richtlijn van de EU is inderdaad 2 jaar maar Nederland heeft dat kennelijk niet overgenomen en daarom is het hier minimaal een jaar. De meeste spullen krijgen echter een garantie van twee jaar , heb genoeg van die garantiebewijzen liggen.( moet ze toch eens opschonen :blush: ).
www.consuwijzer.nl/elektronica...tieperiode-in-europa
Eat de termijn in Denemarken dus is weet ik ook niet maar dat moet wel bij de verkooppapieren zitten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 17:45 #1002231

Garantie is natuurlijk alleen op productiefouten.
Ik had het over omruilen als het niet bevalt, ik had het woord garantie niet moeten gebruiken.

Ik bedoelde dat ze me konden garanderen of als ik niet tevreden ben over achteruit dat ik hem terug kon geven.
Als flexofold zegt dat het de koppeling ligt of de romp dan is het geen garantie meer natuurlijk.

Overigens, sorry : ik schreef 1 dag maar bedoelde 1 week!!! Dat is wel een verschil natuurlijk.

Punt blijft dat ze het niet echt serieus lijken te nemen dat sommigen toch echt een probleem hebben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 18:37 #1002248

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Flexofold geeft 3 jaar garantie. Wel moet binnen 2 week nadat een defect is opgemerkt dit aan Flexofold worden gemeld.
Onder mijn vorige boot zat een 2 blads Flexofold gemonteerd op een Volvo Penta saildrive. Deze heeft in 12 jaar tijd geen enkel probleem opgeleverd. Boot wel elk jaar uit het water. In die tijd 1 keer gedemonteerd en helemaal ingevet. Verder eigenlijk alleen een beetje watervast vet tussen de vertanding gesmeerd kort voor te waterlating. Min of meer homeopathisch in mijn ogen, maar toch maar gedaan.

Mijn huidige boot heeft een 2 blads Volvo Penta klapschroef van 18 jaar oud. Werkt op zich prima, alleen erg veel last van turbulentie op het roerblad. Ik overweeg deze te vervangen. Gori en Flexofold bieden beide een 3 blads schroef aan. Flexofold kwam vlot met een offerte en antwoord netjes binnen 48 uur op aanvullende vragen. Gori heeft wel een offerte gestuurd, maar daar moest ik lang op wachten. Ik wacht al weken op antwoord op aanvullende vragen. Gori valt eigenlijk ook in een andere prijsklasse, hij is na korting nog altijd 42% duurder.
Tja ik neig dus tegen alle adviezen in toch naar Flexofold.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 18:51 #1002252

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
gori drieblads klapschroef?
of dat model met een overdrive functie? die klappen niet maar de bladen roteren over een as die naar het hart van de schroef is gericht.
wezenlijk andere constructie.
Of je daar gelukkig van wordt hangt er een beetje vanaf. Ik ken mensen die helemaal maf werden van die overdrive functie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 20:11 #1002295

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Ik bedoel de "3-bladet Gori foldepropeller" zoals ze dat ding bij Gori in Denemarken noemen. Op klapschroef.nl hebben ze het over een Gori klapschroef, dus ik noem het ook maar zo. En inderdaad heeft dat ding een overdrive functie. Allerlei rampverhalen over te vinden op het internet. Maar dat geldt eigenlijk voor elke denkbare schroef. Eigenlijk zou je een ratio negatieve reviews t.o.v. totaal verkochte aantallen moeten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 03 dec 2018 20:21 #1002299

KeepSmiling schreef :
Na 11 seizoenen is mijn Maxprop versleten. Ondanks de lovende verhalen die ik indertijd hoorde over minstens 20 jaar levensduur. Het ding is niet meer betrouwbaar bij omschakelen van achteruit naar vooruit. Dat begon al een jaar of 5 geleden. Het heeft inmiddels 2 keer tot schade geleid. Service van Maxprop is nul, Ook niet repareerbaar.
Ik heb net een Maxprop laten repareren voor de boot van een vriend van mij. De service dealer hier in Seattle gaf aan dat een maxprop iedere 10 jaar of iedere 8000 draaiuren gereviseerd zou moeten worden omdat er speling op de bladen en tandwielen komt. De 19" drieblads schroef heb ik opgestuurd en 3 weken later had ik die voor USD 1100 weer terug en net zo goed als nieuw.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 04 dec 2018 07:07 #1002350

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Maxprop ook hier prima ervarigen mee (op meerdere boten). Zou nooit meer een klapschroef willen (vs een vaanstandschroef)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 04 dec 2018 07:14 #1002353

gmdv schreef :
Flexofold geeft 3 jaar garantie. Wel moet binnen 2 week nadat een defect is opgemerkt dit aan Flexofold worden gemeld.
Onder mijn vorige boot zat een 2 blads Flexofold gemonteerd op een Volvo Penta saildrive. Deze heeft in 12 jaar tijd geen enkel probleem opgeleverd. Boot wel elk jaar uit het water. In die tijd 1 keer gedemonteerd en helemaal ingevet. Verder eigenlijk alleen een beetje watervast vet tussen de vertanding gesmeerd kort voor te waterlating. Min of meer homeopathisch in mijn ogen, maar toch maar gedaan.

Mijn huidige boot heeft een 2 blads Volvo Penta klapschroef van 18 jaar oud. Werkt op zich prima, alleen erg veel last van turbulentie op het roerblad. Ik overweeg deze te vervangen. Gori en Flexofold bieden beide een 3 blads schroef aan. Flexofold kwam vlot met een offerte en antwoord netjes binnen 48 uur op aanvullende vragen. Gori heeft wel een offerte gestuurd, maar daar moest ik lang op wachten. Ik wacht al weken op antwoord op aanvullende vragen. Gori valt eigenlijk ook in een andere prijsklasse, hij is na korting nog altijd 42% duurder.
Tja ik neig dus tegen alle adviezen in toch naar Flexofold.

Niet tegen ALLE adviezen in, een groot deel is zeer tevreden.
Het lijkt een beetje een gok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 09 dec 2018 20:49 #1003909

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Er wordt hier nu wel aardig asymmetrisch over flexofold geschreven (no pun intended :-)). Ik ga slechte service zeker niet goedpraten, maar blijkbaar was het verhaal niet 1 dag en omruilen op garantie, maar 1 week en "bevalt niet" geld terug. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of je bij één van de andere leveranciers uberhaupt een andere reactie gaat krijgen, zo onredelijk lijkt het mij niet.

Begrijp me niet verkeerd - als ze bij een schroef die kuren vertoont (niet uitklappen) geen garantie verlenen is daar geen excuus voor.
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 20:49 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 10 dec 2018 12:15 #1004070

redshift schreef :
Er wordt hier nu wel aardig asymmetrisch over flexofold geschreven (no pun intended :-)). Ik ga slechte service zeker niet goedpraten, maar blijkbaar was het verhaal niet 1 dag en omruilen op garantie, maar 1 week en "bevalt niet" geld terug. Ik vraag mij eerlijk gezegd af of je bij één van de andere leveranciers uberhaupt een andere reactie gaat krijgen, zo onredelijk lijkt het mij niet.

Begrijp me niet verkeerd - als ze bij een schroef die kuren vertoont (niet uitklappen) geen garantie verlenen is daar geen excuus voor.

Ik was niet duidelijk idd en mijn excuses daarvoor, is niet correct.

- Ik heb specifiek gevraagd: WAT als ik de problemen heb waarover ik hoor dat hij niet uitklapt.
- Daarop kwam het antwoord: omruilen kan binnen 1 week als er geen beschadigingen zijn en geen AF erop etc.

Maw, normale omruilgarantie.
Op zich idd niet zo vreemd, behalve:
- Als hij niet uitklapt lijkt mij dit een garantie probleem en dan kan je je niet beroepen op 1 week en geen beschadigingen.
- Ze ontkende dat ze ooit problemen hadden gehoord. Wat me sterk lijkt omdat ik nu meerdere mensen heb gesproken die problemen hadden en die ook met flexofold hebben besproken.

Groet
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 10 dec 2018 12:34 #1004074

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Nog even het probleem in beeld. Dit waren ook o.a. ook onze klachten naast een buitensporige schroefwerking.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 10 dec 2018 13:35 #1004086

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik heb ook geprobeerd om zo'n filmpje te maken, dat maakt het toch wel een stuk inzichtelijker. Helaas nog geen succes wegens te weinig zicht onder water, de cam kan niet focussen op de schroef. Volgend seizoen hopelijk meer succes op zee of de Grevelingen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 21 dec 2018 11:43 #1007146

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Mijn Radice schroef gaf een vervelend piepend geluid bij lage toerentallen en is al 2 jaar een ergernis.
Nu de boot op de wal staat de bladen gedemonteerd.
1 borging met een inwendige inbus was niet los te krijgen zelfs met een gas brander niet om eventuele locktite te kraken.
Nou je raad het al inbus dol gedraaid.
Inbus uitgeboord en ik ga er weer schroefdraad in tappen.
Nu de vraag, wat is de oorzaak van dat irritante gepiep?
DE schroef bladen draaien elk om een as.
Deze assen zijn geborgd met een tapse rvs bout.
assen zijn zuiver en niet ingelopen.
Moeten de assen nu vast gedraaid worden met de borgschroeven of ook mee draaien?
Of draaien alleen de schroefbladen?
Foto's die hier te zien zijn zie je de kraag borging bij de 1 vervuild en de andere glimmend.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 21 dec 2018 12:41 #1007167

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
dehler schreef :
Mijn Radice schroef gaf een vervelend piepend geluid bij lage toerentallen en is al 2 jaar een ergernis.
Nu de boot op de wal staat de bladen gedemonteerd.
1 borging met een inwendige inbus was niet los te krijgen zelfs met een gas brander niet om eventuele locktite te kraken.
Nou je raad het al inbus dol gedraaid.
Inbus uitgeboord en ik ga er weer schroefdraad in tappen.
Nu de vraag, wat is de oorzaak van dat irritante gepiep?
DE schroef bladen draaien elk om een as.
Deze assen zijn geborgd met een tapse rvs bout.
assen zijn zuiver en niet ingelopen.
Moeten de assen nu vast gedraaid worden met de borgschroeven of ook mee draaien?
Of draaien alleen de schroefbladen?
Foto's die hier te zien zijn zie je de kraag borging bij de 1 vervuild en de andere glimmend.

De assen mogen niet draaien.
Het schroefblad draait om de as heen.
Zit het piepgeluid misschien in het eindlager van de schroefas.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 21 dec 2018 13:40 #1007176

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Het eindlager met inwendig rubber is nog prima.
Het idee dat de borg bout vast moeten op de as dat idee had ik ook.
Alleen zou ik dan kiezen voor een borg gaatje.
Inmiddels getapt en neem volgend jaar contact op met allpa.
Laatst bewerkt: 21 dec 2018 13:44 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 21 dec 2018 14:52 #1007187

dehler schreef :
Het eindlager met inwendig rubber is nog prima.
Het idee dat de borg bout vast moeten op de as dat idee had ik ook.
Alleen zou ik dan kiezen voor een borg gaatje.
Inmiddels getapt en neem volgend jaar contact op met allpa.

Ik vaar al meer dan 20 jaar en 2300 motoruren met zo'n radice klapschroef en nog nooit dit soort problemen meegemaakt .
Als ik dat bruine goedje zie op die lagerpennen vermoed ik dat dat gewoon roest is . Ja , roest! Ook rvs gaat roesten als de beschermende chroomoxidelaag eraf is. Die laag beschermt juist het rvs tegen roesten ( het is trouwens niet roestvrijstaal zoals vaak gezegd wordt maar roestvaststaal) Tenslotte bestaan rvs nog altijd voor 70% of meer uit gewoon ijzer.
Je kunt het eventueel testen door een beetje roest af te krabben en er een magneet bij te houden. Rvs wordt nl. niet aangetrokken maar roest wat erop komt wel .
Ik vermoed ook dat de bladen zijn vast gaan zitten om de pennen en deze daardoor zijn gaan meedraaien. Daardoor zal de oxidelaag op het rvs ter plaatse van de borging van de pennen gaan slijten en gaat er roest ontstaan , vooral als het water ook nog eens zout is.
De oorzaak ligt naar mijn mening is of niet goed vastgedraaide conische borgschroeven of onvoldoende onderhoud. Het is ook verstandig eens per een of twee jaar de boel uit elkaar te halen en te smeren met een goed schroefasvet of , naam mijn mening nog beter, siliconenvet.
Dan kan zoiets niet meer gebeuren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 21 dec 2018 16:05 #1007198

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De scharnier assen zaten los en konden heel soepel draaien.
De schroefas bladen draaien ook soepel er omheen.
Als ik de as groef bekijk is er 1 glanzend en de andere niet en die rommel in de groef kan een oxide zijn.
Het piepende geluid zou van de glanzende as groef kunnen zijn.
De uiteinde van de borgpennen kunnen ingesleten zijn en het probleem veroorzaken.
Ik bestel er wel 2.

Om de 2 jaar zet ik de bewegende delen in waterbestendig vet.
Siliconen vet is een goed idee maar blijft dit zitten met de centrifugaal kracht van de schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 04 apr 2019 11:45 #1034952

Beste mensen,
Ik begon dit item omdat mijn maxprop problemen gaf. Uit jullie reacties maakte ik op dat dat toch een goede schroef kan zijn. Inmiddels is ie op de fabriek gereviseerd. Kostte wel bijna 600 euri. Meteen ook een inch kleiner laten maken van 18 naar 17 inch, anti fouling en nieuw dun vet erbij. Na montage bleek hij inderdaad spelingvrij en draaide soepel. Gisteren te water. Vooralsnog ben ik blij met het resultaat. Hopelijk kan hij er weer een jaar of 5 tegen. Bedankt voor alle suggesties.
Bijlagen:
Gerard Hartman
sy Keep Smiling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl