Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geheimzinnig onderdeel koelsysteem

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 14 dec 2018 04:48 #1005115

Dan wel een kleine bypass om de solenoid-klep bouwen, anders functioneert de temperatuurmeting niet bij gesloten klep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 14 dec 2018 04:55 #1005117

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Yellow Boat schreef :
37south schreef :
De motor is maar net gestart en is nog koud. Thermostaat is dicht, geen coolant flow. Maar dat staat los van de raw water flow.

Het zou trouwens wel een enorm efficiente warmtewisselaar zijn als het buitenwater in een enkel reisje er doorheen 70 graden warmer zou worden, goeie genade.

O , dan is best wel mogelijk hoor met een goed ontworpen (tegenstroom) warmtewisselaar .
Overigens gaat het buitenwater er eigenlijk ook niet enkele reis door maar meerdere keren in tegenstroom ( meer passes) wat bij de warmtewisselaars normaliter het geval is.
Of het water 70 graden opgewarmd zou worden hangt uiteraard af van de hoeveelheid warmte die er afgevoerd moet worden , samen met de hoeveelheid buitenwater.

Maar je hebt gelijk dat die 70 graden bij een scheepsmotor nooit zal worden bereikt bij normale omstandigheden.

Hoe dan ook , 7,5 liter buitenwater per minuut is bij 20 KW ( dus inderdaad op maximum toeren !) veel te weinig en zou dan 70 graden warmer worden, dat is een simpel fysisch feit.
Maar maar uiteraard zal 7,5 liter/per minuut bij bijv. maar 1000 rpm ( zal ongeveer hooguit 5 KW kunnen leveren) wordt dan uiteraard maar 70/4 = 17,5 graden warmer worden en dat is inderdaad een normale waarde die hetzelfde zal blijven omdat het debiet vrijwel evenredig is met het toerental.Dat laatste is echter alleen het geval als de pomp en/of de impeller geen slijtage vertonen want dan is het geen echte verdringerpomp meer.

ps. Van dat lijstje kan ik echt geen wijs worden hoor :huh: .

Ad


01:06:12.98 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00

Dat "lijstje" is een deel van het NMEA 0183 log van mijn zelf gemaakte engine monitoring systeem. Zie de draad daarover als je geinteresseerd bent. De waardes zijn wat er in werkelijkheid wordt gemeten.
Van 5 sensors worden 1 x per seconde de gemeten waardes in deze NMEA zinnen ge-output. Ik heb er al veel plezier van gehad.

$ERXDR = Transducer sentence ID voor motor.
Per transducer zijn er 4 velden; type, gemeten waarde, units, transducer ID. Dit geheel volgens de NMEA standard.

C = Temperatuur (op thermostaat gemeten)
28 = gemeten waarde
C = Celcius
T1 = Sensor ID (temperature 1)

T = Tachometer
1699 = RPM
R = units RPM
R1 = Sensor ID

R = Flow rate (liters/min)
10.3 = gemeten waarde (sensor vlak na raw water impeller pomp)
l = units (liters)
F1 = Sensor ID (flow 1)

R = Flow rate (liters/min)
0.0 = gemeten waarde (sensor in retour leiding van circulation pomp naar motorblok)
l = units (liters. Nu nog 0.0 omdat thermostaat dicht staat.
F2 = Sensor ID (flow 2)

R = Flow rate (liters/min)
0.0 = gemeten waarde (sensor in water lube leiding naar prop shaft seal)
l = units (liters)
F3 = Sensor ID (flow 3)

*00 = checksum
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 14 dec 2018 05:02 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 14 dec 2018 05:08 #1005118

Maar je kunt de relevante informatie toch wel even uit deze data trekken voor ons, in dit draadje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 14 dec 2018 06:12 #1005121

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nachtvlinder schreef :
Maar je kunt de relevante informatie toch wel even uit deze data trekken voor ons, in dit draadje?
Natuurlijk, als daar behoete aan is, maar daar gaat het even niet om. YB begreep het “lijstje” niet, dus dat leg ik even uit, dat is alles.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl