Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 08 dec 2018 18:52 #1003549

Dag allen,

Voorjaar ‘17 ter vervanging van een gestolen 9.9 high thrust van 15 PK kocht ik een tweedehands 15A, geen high thrust.

Van deze motor verwachtte ik ook weer vele probleemloze uren vaarplezier.

Maar.... na ongeveer 4 uur varen slaat hij af. Ineens. Alsof je het contact uitzet, of de killswitch eruit trekt.
Het is dus geen carburatie- of benzineprobleem.

Als hij afslaat start hij daarna altijd meteen weer! Daarna loopt hij echter niet langer dan 15 minuten, of 20. Dus geen 4 uur meer. Dat doet hij pas na een dag ofzo, waarna het proces van afslaan na +- 4 uur zich op de volgende dag herhaalt.

Wat is er aan gedaan:
nieuwe elektronische ontsteking
nieuwe pick-up

En nog steeds hetzelfde probleem.

Onlangs kon ik in een windstille tocht precies horen wat er gebeurde: 1 a 2 seconden voordat hij afsloeg liep hij ietsje slechter. Maar hij gaat niet: “langzaam dood...... Dus ook toen: alsof je het contact uitzet.

Je zou denken dat het met een warmteprobleem te maken heeft.
Maar waarom start hij altijd meteen weer?

Het afslaan tijdens het varen is onafhankelijk van hoe hard er gevaren wordt.
De koelwater-straal stroomt altijd.

Wie weet raad?
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 08 dec 2018 19:00 #1003553

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik wil niet zeggen dat 't zo is maar problemen met na paar uur afslaan van een buitenboordmotor zitten vaak in de brandstof toevoer via de tank. Hele stuk slang, ballon en indien aanwezig het kraantje op motor nalopen op vuil/valse lucht is wel verstandig. Ik heb dit ook gehad en nu de keuzekraan vaste tank/losse tank op de motor vervangen is, is het weg.
Bovendien kan de motor door te weinig brandstof (schraal mengsel) toch te warm worden en dit zou het opnieuw afslaan kunnen verklaren. Hopend je wat te kunnen helpen met zoeken zo maar blijft altijd vrij moeilijk met dit.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 08 dec 2018 19:02 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 08 dec 2018 19:14 #1003557

Iets dergelijks heb ik al eens gehad bij een oude Evinrude.
Uiteindelijk bleek het de condensator van de ontsteking te zijn die , wanner de motor boven een bepaalde temparatuur kwam er mee ophieldwaardoor de bougie geen vonk meer kreeg.
Vervangen en daarna geen problemen meer.
Gewoon een keer proberen te vervangen, kost maar hooguit een paar tientjes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 08 dec 2018 19:26 #1003560

CDI die te warm wordt en er mee stopt?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 08 dec 2018 20:53 #1003593

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ik zou het toch ook eerder in de brandstoftoevoer zoeken...vapour lock misschien?
koelkanalen keertje reinigen om de temp te verlagen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 09 dec 2018 09:22 #1003649

It Paradyske schreef :
CDI die te warm wordt en er mee stopt?

Had de Yamahe 15A ( 2-takt) al een CDI dan?
Overigens is de werking daarvan eigenlijk hetzelfde als van de ouderwetse ontstekingen ( CDI = capacitor oftewel condensator discharged ignition ) alleen dan zonder contactpunten. Maar het effect is hetzelfde als die te temperaturugevoelig wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 17 dec 2018 23:47 #1006163

misschien iets heel erg doms maar kan het zijn dat de brandstoftank niet voldoende lucht aan kan zuigen en zodoende dus vacuüm trekt.
Ik heb er nog nooit van gehoord bij bbmetjes maar wel bij de vespa club daar worden nogal eens beluchtings gaatjes in tankdeksels dichtgelakt :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 08:40 #1006222

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik hou het op een of ander brandstof probleempje.

ik persoonlijk zou meteen al de benzine slangetje vervangen en het filtertje als dat er al een tijdje in zit, brandstofpompje bekijken en eventueel meteen nieuw revisiesetje erin.

enzo enzo !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 dec 2018 08:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 09:03 #1006234

  • diwil
  • diwil's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Ik denk ook aan een brandstof probleem.

Afgelopen zomer een zelfde probleem gehad.
Motor sloeg ook zonder reden af. Soms moest ik even pompen en dan ging het weer.

Begin van het seizoen een nieuwe aanvoerslang, connectoren en pomp van Yamaha gekocht (complete set)
en daar lag uiteindelijk het probleem. [Niet volgens de dealer uiteraard :angry: ]

Ik heb geprobeerd een aantal zaken uit te sluiten, de Carburateur was schoon, de benzine pomp deed het.
Dan ineens viel op dat de pompbal alleen hard werd als ik deze zo hield dat de pijl naar boven wees.
Zodra de pomp horizontaal of de pijl naar beneden wees kreeg ik de bal niet hard. Daarop de oude set weer aangesloten en bij deze set maakte het niet uit hoe ik de pomp hield.
Daarna ook de kracht vergeleken van de beide pompen. De oude was echt 10x zo krachtig als de nieuwe.
Daarnaast sloot de nieuwe Yamaha connector minder goed dan de oude. (Valse lucht)

Om een lang verhaal kort te maken, wellicht iets om even na te kijken.
Ottenhome Polyvalk
'Smurf'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 09:26 #1006245

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
Niet echt ter zake doende, mijn oplossing voor moderne elektronica problemen.


We zijn lang geleden naar de Med vertrokken met een “moderne” buitenboordmotor aan boord.
Ik gebruik de buitenboord uiterst zelden, we hebben een vaste roei- zeilboot als dingy. Het motortje word enkel gebruikt als we met z´n tweeën ergens heen moeten met veel wind – golven.
Bij hoge golven en zwaar beladen kan ik de roeiriemen niet hoog genoeg uit het water halen, mis wel eens een roeislag en dan schiet je niet echt op.
Die moderne motor bleek een constante bron van erger te zijn. Alle kunststof en rubber onderdelen vonden hun dood onder de Mediterrane zon.
Ik ben nogal handig en heb een minidraaibankje aan boord dus ik kon het motortje aan het lopen houden. Zo ongeveer alles is stuk geweest, zelfs de plastic propeller heb ik moeten herstellen met een roestvrijstalen “Inlay”
De meest ingrijpende herstelling : zelf een nieuw waterpomp huis gebouwd uit plexiglas en er ook nog een gevonden Suzuki asdichting op gezet.
Omdat dat motortje soms maanden ongebruikt in weer en wind hangt ging nogal wat fout.
Op een bepaald moment liep het onderste krukas lager vast. De naalden van het Torrington naaldlager waren gewoon driehoekig. Lang heb ik verzocht een nieuw lager of naalden te vinden.
We waren toen in Turkije, niks. Ook niet via internet.
Een Franse vriend zeiler gaf me dan de raad de naalden van de twee lagers om en om te monteren.
Dus een goede ronde naald, dan een driehoekige als “ Spacer “.
Ik had zo mijn bedenkingen maar wonder boven wonder werkte het motortje weer.
Ik had echter totaal geen vertrouwen in het ding, gebruikte het nog minder.
Daar kwam nog bij dat ik het draaiende motortje niet kon aanraken zonder een elektrische schok te krijgen. Ik heb het ding tien keer zowat helemaal uit mekaar gehad, kon niet vinden waar het verlies zat. Mijn vrouw vond het bijzonder geestig, zat altijd te gieren van het lachen als ik weer zo´n smerige schok kreeg. Het was zo erg dat ik bij het gas geven ( metalen schuifje verzetten ) mijn gummielaars over m´n hand trok of m´n crock klomp gebruikte. Die hoogspannings schokken waren zo gemeen dat ik vaak een uur lang naar binnen gekrulde tenen had.
Als je aan de Zuidoost kust van Rhodos eiland ankert en gebruikt het motortje wegens de altijd aanwezige windkracht zes á zeven, dan wil je er niet aan denken wat er gebeurt als dat brommertje er mee ophoud. Met twee personen en bagage kun je zelfs met onze goede roeiboot niet tegen die wind oproeien, je eindigt ergens in Egypte. Erg dorstig neem ik aan.
Een buitenboordje moet 100% te vertrouwen zijn. Wat zeg ik, driehonderd procent.
Dus toen ik op Simi eiland een oud klein Seagulletje op het oud ijzer stort ontdekte kocht ik het voor 10 €.
Heb flink wat moeten herstellen, nu werkt het antieke machientje als nieuw.
Niks kan stuk, alles, zelfs de impeller en carburatorvlotter zijn metaal.
Heb er een gewijzigde vlotternaald in dus het olieverbruik is gehalveerd.
Honderd % vertrouwen en het oude gedeukte ding zal ook niet gestolen worden.
Komt nog bij dat het prutteltje een grote aaibaarheidsfactor heeft. Onze dingy met het luggerzeil en die motor word veel gefotografeerd als het aan de kade dobbert.
Mij hoef je niks te vertellen over Carbon footprint, Ik heb waarschijnlijk de laagste van alle forumleden. Dat oude motortje hoort daarbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 09:56 #1006255

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Hmmm, lastig probleem. Ik heb zelf ook een F15A (4-takt) en denk toch aan een brandstoftekort. Het probleem wat jij omschrijft ken ik niet, maar ik weet wel dat de connectie tussen brandstofslang en motor van dubieuze kwaliteit is. De connector gaat snel stuk. Soms moet ik hem 2 of 3 keer plaatsen omdat er benzine lekt en ook schiet hij tijdens het varen wel eens spontaan los. De motor is alleen wel zo zuinig dat je dat aanvankelijk niet merkt, tot 'ie plotseling afslaat. Dat is het enige dat een beetje vergelijkbaar is met jouw probleem. Daarom denk ik een beetje in de richting van een "vapour lock". Ik heb er alleen geen verklaring voor waarom dat pas na 4 uur varen gebeurt.
Andere mogelijkheid: hoe is de staat van je benzinefilter? Ik had ooit een auto waar water in het benzinefilter bleek te zitten. Op een warme dag begon die, na een stuk rijden, ook spontaan af te slaan, om direct daarna weer te starten. Filter vervangen, probleem over.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 18 dec 2018 15:34 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 09:58 #1006258

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Een erg leuk verhaal..
en wie heeft er nu niet een mini-metaaldraaibankje aan boord staan.

OldBawley schreef :
Niet echt ter zake doende, mijn oplossing voor moderne elektronica problemen.


We zijn lang geleden naar de Med vertrokken met een “moderne” buitenboordmotor aan boord.
Ik gebruik de buitenboord uiterst zelden, we hebben een vaste roei- zeilboot als dingy. Het motortje word enkel gebruikt als we met z´n tweeën ergens heen moeten met veel wind – golven.
Bij hoge golven en zwaar beladen kan ik de roeiriemen niet hoog genoeg uit het water halen, mis wel eens een roeislag en dan schiet je niet echt op.
Die moderne motor bleek een constante bron van erger te zijn. Alle kunststof en rubber onderdelen vonden hun dood onder de Mediterrane zon.
Ik ben nogal handig en heb een minidraaibankje aan boord dus ik kon het motortje aan het lopen houden. Zo ongeveer alles is stuk geweest, zelfs de plastic propeller heb ik moeten herstellen met een roestvrijstalen “Inlay”
De meest ingrijpende herstelling : zelf een nieuw waterpomp huis gebouwd uit plexiglas en er ook nog een gevonden Suzuki asdichting op gezet.
Omdat dat motortje soms maanden ongebruikt in weer en wind hangt ging nogal wat fout.
Op een bepaald moment liep het onderste krukas lager vast. De naalden van het Torrington naaldlager waren gewoon driehoekig. Lang heb ik verzocht een nieuw lager of naalden te vinden.
We waren toen in Turkije, niks. Ook niet via internet.
Een Franse vriend zeiler gaf me dan de raad de naalden van de twee lagers om en om te monteren.
Dus een goede ronde naald, dan een driehoekige als “ Spacer “.
Ik had zo mijn bedenkingen maar wonder boven wonder werkte het motortje weer.
Ik had echter totaal geen vertrouwen in het ding, gebruikte het nog minder.
Daar kwam nog bij dat ik het draaiende motortje niet kon aanraken zonder een elektrische schok te krijgen. Ik heb het ding tien keer zowat helemaal uit mekaar gehad, kon niet vinden waar het verlies zat. Mijn vrouw vond het bijzonder geestig, zat altijd te gieren van het lachen als ik weer zo´n smerige schok kreeg. Het was zo erg dat ik bij het gas geven ( metalen schuifje verzetten ) mijn gummielaars over m´n hand trok of m´n crock klomp gebruikte. Die hoogspannings schokken waren zo gemeen dat ik vaak een uur lang naar binnen gekrulde tenen had.
Als je aan de Zuidoost kust van Rhodos eiland ankert en gebruikt het motortje wegens de altijd aanwezige windkracht zes á zeven, dan wil je er niet aan denken wat er gebeurt als dat brommertje er mee ophoud. Met twee personen en bagage kun je zelfs met onze goede roeiboot niet tegen die wind oproeien, je eindigt ergens in Egypte. Erg dorstig neem ik aan.
Een buitenboordje moet 100% te vertrouwen zijn. Wat zeg ik, driehonderd procent.
Dus toen ik op Simi eiland een oud klein Seagulletje op het oud ijzer stort ontdekte kocht ik het voor 10 €.
Heb flink wat moeten herstellen, nu werkt het antieke machientje als nieuw.
Niks kan stuk, alles, zelfs de impeller en carburatorvlotter zijn metaal.
Heb er een gewijzigde vlotternaald in dus het olieverbruik is gehalveerd.
Honderd % vertrouwen en het oude gedeukte ding zal ook niet gestolen worden.
Komt nog bij dat het prutteltje een grote aaibaarheidsfactor heeft. Onze dingy met het luggerzeil en die motor word veel gefotografeerd als het aan de kade dobbert.
Mij hoef je niks te vertellen over Carbon footprint, Ik heb waarschijnlijk de laagste van alle forumleden. Dat oude motortje hoort daarbij.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 14:21 #1006334

  • klaas40
  • klaas40's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Ik had een gelijkwaardige storing en die was opgelost na vervangen van de 2 ignition coils.
Deze zijn als set te bestellen samen met de bougie kabels en bougie aansluitdoppen.
als de ignition coils warm worden werken ze niet goed meer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 14:25 #1006337

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Kijk toch even goed naar de brandstoftoevoer voordat je dingen gaat bestellen/vervangen.
Puur om dat echt met zekerheid uit te sluiten.

Neem dan even een kijkje naar de brandstoftoevoerslang, het wil nog wel eens voorkomen dat daar de benzine gaat vergommen. En dn krijg je een blokkade bij het aansluitpunt van de slang naar de motor.

Verder qua elektronica, zit er een krukassensor of een equivalent daarvan op?
Laatst bewerkt: 18 dec 2018 14:27 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 14:29 #1006340

Dat van de Seagull herken ik wel.
Bij mijn zoon aan boord hing ook een oude Seagull.
Ik vond het wel leuk om hem eens na te kijken en om te proberen hem aan de praat te krijgen.
Alles uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en weer gemonteerd en verrek hij ging gewoon aan de praat.
Geweldig. Niet kapot te krijgen.

Gr Gert
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 14:58 #1006350

klaas40 schreef :
Ik had een gelijkwaardige storing en die was opgelost na vervangen van de 2 ignition coils.
Deze zijn als set te bestellen samen met de bougie kabels en bougie aansluitdoppen.
als de ignition coils warm worden werken ze niet goed meer

Dat noemen ze in Nederland meestal een bobine :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2018 14:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 18 dec 2018 15:07 #1006353

Plotseling benzinetekort door bv onvoldoende tankontluchting kan wel degelijk opeens afslaan veroorzaken.

Makkelijke test: busje starter pilot meenemen. Als hij afslaat in de inlaat spuiten, als hij dan gelijk weer aanslaat is het zeker brandstof.

anders zou ik ook aan de condensator denken.

Of te weinig olie in de mengsmering... :ohmy: :ohmy:

te weinig smering geeft een plotselinge vastloper.. boenk. Paar keer gehad op mijn brommertje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:11 #1008689

Dag Freek,

Dankjewel voor je antwoord, maar de manier van afslaan is alsof je het contact uitzet. Dus ik denk zelf niet aan brandstofproblemen, want dan gaat de motor eerst slechter lopen.

Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:12 #1008690

Condensator! Nog helemaal niet aan gedacht. Weet niet of die erop zit maar ga dit zeker natrekken. Erg bedankt, weer een stapje verder.

Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:14 #1008691

Is al vervangen, zelfde probleem.
Bedankt voor je reactie.

Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:16 #1008692

Bobine heb ik aan de monteur gevraagd. Kan dat nog wel eens doen.
Bedankt voor je antwoord!
Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:17 #1008693

Motor is 4 takt, dus geen mengsmering...

Starter pilot niet nodig want hij start sowieso steeds weer..
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:19 #1008694

Condensator vervangen is best een goed idee.

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:23 #1008696

Dankjewel voor je antwoord. Ik ga er eens een nachtje over slapen hoe ik je onderwerpen in het voorjaar ga onderzoeken,
Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hardnekkig afslaan Yamaha BBM 15A 28 dec 2018 20:26 #1008697

Krukassensor ga ik uitzoeken, dankjewel voor deze tip.

Heb alleen maar proefgevaren met verse benzine en schoongemaakte tank.

Groetjes, Maarten.
Navigare necesse est.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl