Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuze klapschroef

Keuze klapschroef 09 dec 2018 14:29 #1003770

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Ik wil mijn huidige motor (1GM10) vervangen door eentje met twee keer zoveel vermogen (2GM20). Beide motoren zijn identiek in maximum toerental etc. Het liefst zou ik mijn huidige klapschroef (14x10) niet vervangen. Wat zou het effect zijn als ik de huidige schroef handhaaf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 14:45 #1003781

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ebt schreef :
Ik wil mijn huidige motor (1GM10) vervangen door eentje met twee keer zoveel vermogen (2GM20). Beide motoren zijn identiek in maximum toerental etc. Het liefst zou ik mijn huidige klapschroef (14x10) niet vervangen. Wat zou het effect zijn als ik de huidige schroef handhaaf?

Je kunt dezelfde schroef wel gebruiken, maar dan moet de reductie van de keerkoppeling kleiner zijn als van je oude motor. als je dezelfde reductie hebt, heb je niets aan die extra PK's.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 14:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 14:48 #1003784

ebt schreef :
Ik wil mijn huidige motor (1GM10) vervangen door eentje met twee keer zoveel vermogen (2GM20). Beide motoren zijn identiek in maximum toerental etc. Het liefst zou ik mijn huidige klapschroef (14x10) niet vervangen. Wat zou het effect zijn als ik de huidige schroef handhaaf?

Heel simpel.
Ervan uitgaand dat die schroef nu precies de goede maat heeft zul je met die 11.9/9 keer sterkere motor maar zo'n 75% van het beschikbare vermogen gebruiken , simpelweg omdat de schroef niet meer vermogen dan die 9 pk die hij nu in het water kan stoppen.
Alleen als je nu niet het maximale toerental kunt halen win je een beetje en ga je wat sneller maar anders verandert er niks.
Dat betekent ook dat je nieuwe motor altijd wordt onderbelast wat niet echt goed is voor zo'n motor.
Niet doen dus en gewoon een nieuwe schroef kopen.
Het goedkoopste is een Radice klapschroef .
Je zult iets van een 15*11 of 16*11 of zoiets nodig hebben en die kost hier www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html zo'n dikke €700 .In Nederland bij Allpa waarschijnlijk wat duurder.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 14:56 #1003788

Nou, dat klopt niet helemaal.
Als je de schroef eenvoudigweg meer toeren laat maken (met een andere reductie, zoals douwe al schreef) dan kun je wel degelijk dezelfde schroef handhaven.
Ik weet niet hoe dit bij Yanmar zit, maar bij mijn Vetus was dit al voorzien. Ik had een 1 op 2,7 reductie en mijn vetus had een 1 op 2 reductie, voor een machine die 60% meer vermogen leverde. Ik heb toen thuis een spreadsheet-berekening gemaakt en kwam tot de conclusie dat die 1 op 2 waarschijnlijk net iets teveel van het goede was (en dat bleek ook: mijn machine kwam niet goed op toeren bij vol gas) en dat ik dus de spoed van mijn schroef iets moest aanpassen (van 9,5" naar 9", maar bij Jooren maakten ze er 8.5" van en dat was ook goed). Mijn bootje loopt nu bijna een knoop harder op de machine en mijn machine haalt zijn maximale toerental (ietsje te gemakkelijk, maar dat is niet zo'n probleem).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 14:57 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 15:15 #1003798

steef ton schreef :
Nou, dat klopt niet helemaal.
Als je de schroef eenvoudigweg meer toeren laat maken (met een andere reductie, zoals douwe al schreef) dan kun je wel degelijk dezelfde schroef handhaven.
Ik weet niet hoe dit bij Yanmar zit, maar bij mijn Vetus was dit al voorzien. Ik had een 1 op 2,7 reductie en mijn vetus had een 1 op 2 reductie, voor een machine die 60% meer vermogen leverde. Ik heb toen thuis een spreadsheet-berekening gemaakt en kwam tot de conclusie dat die 1 op 2 waarschijnlijk net iets teveel van het goede was (en dat bleek ook: mijn machine kwam niet goed op toeren bij vol gas) en dat ik dus de spoed van mijn schroef iets moest aanpassen (van 9,5" naar 9", maar bij Jooren maakten ze er 8.5" van en dat was ook goed). Mijn bootje loopt nu bijna een knoop harder op de machine en mijn machine haalt zijn maximale toerental (ietsje te gemakkelijk, maar dat is niet zo'n probleem).

Hoezo klopt dat niet? Ik heb niks fouts geschreven hoor.
Natuurlijk , met een andere keerkoppeling gaat het wel als je tenminste een passende voor die schroef en de nieuwe motor kunt vinden en als je die niet apart erbij moet kopen.
Anders is een nieuwe schroef beter.
Overigens is een snellere schroef minder geschikt voor een verdringer . Een langzamere , grotere schroef is meestal beter en heeft een wat betere efficiency. beste is de grootste schroef die onder de boot past (qua diameter) en daarbij de geschikte keerkoppeling kiezen. Alleen heb je die keuze niet altijd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 15:21 #1003803

Daar heb je natuurlijk wel helemaal gelijk in. Overigens is het rekenwerk zeker wel te doen, maar het is wel even wat werk. Een schroef een kleinere spoed geven is wat slijpwerk en goedkoop (180 euro bij Jooren), een grotere spoed vergt volgens mij zetwerk en uitgloeien en zo (weet iemand dat precies? Vast wel) en lijkt me een stuk duurder. En dan is een nieuwe schroef natuurlijk al snel een betere optie (maar ook kostbaar). Een andere keerkoppeling hoeft niet zo duur te zijn, als je er een kunt vinden (al eens gezien voor 150 euro).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 17:02 #1003832

steef ton schreef :
Daar heb je natuurlijk wel helemaal gelijk in. Overigens is het rekenwerk zeker wel te doen, maar het is wel even wat werk. Een schroef een kleinere spoed geven is wat slijpwerk en goedkoop (180 euro bij Jooren), een grotere spoed vergt volgens mij zetwerk en uitgloeien en zo (weet iemand dat precies? Vast wel) en lijkt me een stuk duurder. En dan is een nieuwe schroef natuurlijk al snel een betere optie (maar ook kostbaar). Een andere keerkoppeling hoeft niet zo duur te zijn, als je er een kunt vinden (al eens gezien voor 150 euro).

Dat gaat allemaal wel bij een gewone scheepsschroef ( daar hebben ze ook mallen voor om de spoed er letterlijk opnieuw in te hameren) maar heelaas niet bij een klapschroef. Al eens gevraagd bij Propeller service Delfzijl en daar daarom mijn klapschroef alleen af laten draaien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 09 dec 2018 18:33 #1003862

Yellow Boat schreef :
steef ton schreef :
Daar heb je natuurlijk wel helemaal gelijk in. Overigens is het rekenwerk zeker wel te doen, maar het is wel even wat werk. Een schroef een kleinere spoed geven is wat slijpwerk en goedkoop (180 euro bij Jooren), een grotere spoed vergt volgens mij zetwerk en uitgloeien en zo (weet iemand dat precies? Vast wel) en lijkt me een stuk duurder. En dan is een nieuwe schroef natuurlijk al snel een betere optie (maar ook kostbaar). Een andere keerkoppeling hoeft niet zo duur te zijn, als je er een kunt vinden (al eens gezien voor 150 euro).

Dat gaat allemaal wel bij een gewone scheepsschroef ( daar hebben ze ook mallen voor om de spoed er letterlijk opnieuw in te hameren) maar heelaas niet bij een klapschroef. Al eens gevraagd bij Propeller service Delfzijl en daar daarom mijn klapschroef alleen af laten draaien.
Ad
Toch wel hoor. De mijne is een Gori tweeblads en bij Jooren hebben ze die prima op 8,5" geslepen. De spoed vergroten is idd lastiger, vandaar dat je dan toch echt beter naar een andere keerkoppeling kunt gaan kijken, of dus idd een nieuwe schroef.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 dec 2018 18:34 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 10 dec 2018 21:33 #1004266

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Bedankt allemaal voor jullie nuttige reacties. Het was zoals ik me al had gedacht. Mijn berekening wijst uit dat ik een 15x10 of 15x11 klapschroef nodig heb. Een alternatief is een 2,21 : 1 (i.p.v. 2,61 : 1) ratio keerkoppeling met behoud van dezelfde schroef afmeting. De spoed vergroten van mijn 14 inch schroef gaat dus niet lukken en is wellicht niet afdoende. Een andere schroef is dan voor mij dan de betere oplossing. Ik ga eerst eens op zoek naar een 2e handse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 10 dec 2018 22:31 #1004274

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik ga eerst eens op zoek naar een 2e handse.
Dat is verstandig. Met de info van de gebruikte (en goedkope) schroef in de hand weet je veel beter wat je nodig gaat hebben. Berekeningen zitten er vaak een beetje maar soms ook veel naast.....ojee..wat zeg ik nu weer :laugh:
Laatst bewerkt: 10 dec 2018 22:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 10 dec 2018 22:53 #1004279

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ebt schreef :
Bedankt allemaal voor jullie nuttige reacties. Het was zoals ik me al had gedacht. Mijn berekening wijst uit dat ik een 15x10 of 15x11 klapschroef nodig heb. Een alternatief is een 2,21 : 1 (i.p.v. 2,61 : 1) ratio keerkoppeling met behoud van dezelfde schroef afmeting. De spoed vergroten van mijn 14 inch schroef gaat dus niet lukken en is wellicht niet afdoende. Een andere schroef is dan voor mij dan de betere oplossing. Ik ga eerst eens op zoek naar een 2e handse.

Ik weet niet of je een nieuwe of een gebruikte motor gaat kopen.
I.g.v. een nieuwe kun je voor dezelfde prijs kiezen welke reductie je wilt hebben.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 11 dec 2018 08:28 #1004310

@ ebt: Heb je toevallig al met Jooren gebeld? Misschien valt het vergroten van de spoed wel mee (in kosten)? Dan ben je meteen klaar. Anders een andere schroef of, wat Douwe zegt: juiste kk kiezen, als dat kan. Nu ja, komt wel goed, denk ik.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 11 dec 2018 09:07 #1004313

Ik heb nog een klapschroef liggen, weet het merk niet, voor een saildrive denk ik, 12" 2 blads.

Ooit eens gekocht om te proberen, samen met wat andere spullen, maar hij past niet want ik heb geen saildrive :-)

Althanks, ik neem aan dat het een Saildrive is, er zit een vrij dunne, getande baan in.

De schroef zelf is niet in nieuwstaat, zitten wat putjes in.

Als iemand interesse heeft om te proberen laat maar weten. Als je de verzendkosten betaaald stuur ik hem op, mocht hij bevallen komen we wel uit een prijsje.
Laatst bewerkt: 11 dec 2018 09:07 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 13 dec 2018 18:33 #1004996

  • ebt
  • ebt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Ik ben vandaag bij Jooren geweest. Mijn Flexofold schroef (14x9) aanpassen naar een grotere spoed is geen probleem en kost 110€. Inmiddels heb ik een goede Radice klapschroef gevonden (15x10R) voor 265€. Wat is volgens jullie de betere keuze? Yanmar heeft toch een rechtse schroef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 13 dec 2018 20:04 #1005043

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Volgens mij zijn de Yanmar schroefassen rechts. De saildrives zijn, op hoge uitzonderingen na, altijd links. Alleen bij saildrives die paarsgewijs op een catamaran zitten is er ééntje rechts.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 13 dec 2018 22:22 #1005091

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ebt schreef :
Ik ben vandaag bij Jooren geweest. Mijn Flexofold schroef (14x9) aanpassen naar een grotere spoed is geen probleem en kost 110€. Inmiddels heb ik een goede Radice klapschroef gevonden (15x10R) voor 265€. Wat is volgens jullie de betere keuze? Yanmar heeft toch een rechtse schroef?

De goedkoopste optie.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 14 dec 2018 10:34 #1005154

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Ik zou eerst niks aan de schroef doen de rede:

Uitgaande van onderstaande aannames en redenatie:

Aannames:
Met je huidige 9 pk haal je je rompsnelheid bij max toeren.
Aan de touwen haal je bijna je max toeren
Je schroef, motor kk zijn goed op je boot afgestemd.
Bij veel tegenwind haal je je rompsnelheid niet
Je boot kan niet planeren.

Redenatie:
ongeacht de schroef die je aan je nieuwe motor en KK hangt zal het maximale vermogen 9 pk zijn om je romp snelheid te halen. Er gaat dus nooit meer dan 9 pk uit je nieuwe motor gehaald worden. Je huidige schroef is net iets te zwaar voor je motor en daarom haal je bij veel wind tegen je max toeren en rompsnelheid niet.

Conclusie:
Ga je je schroef zwaarder maken, groter of meer spoed. Dan ga je bij een lager toerental het vermogen van 9 pk vragen. Je nieuwe motor kan dat waarschijnlijk trekken. het nadeel is dat je een veel hogere stationaire snelheid. met een klein beetje extra toeren vaar je dan al rompsnelheid. Ook deze motor trekt dan de belasting niet. Hou je de schroef hetzelfde dan heb je als voordeel met veel wind tegen vaar je nog steeds rompsnelheid. Maar heel veel meer dan 9 pk zal er niet uit je motor komen.

kijk eens op : https://bootaandrijving.nl/online-boot-calculaties/bootaandrijving-berekenen/

En vul daar je gegevens in. Daar zie je ook je toeren en snelheid toename.
Laatst bewerkt: 14 dec 2018 10:40 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze klapschroef 14 dec 2018 11:59 #1005176

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
FKZ schreef :
Ik zou eerst niks aan de schroef doen de rede:

Uitgaande van onderstaande aannames en redenatie:

Aannames:
Met je huidige 9 pk haal je je rompsnelheid bij max toeren.
Aan de touwen haal je bijna je max toeren
Je schroef, motor kk zijn goed op je boot afgestemd.
Bij veel tegenwind haal je je rompsnelheid niet
Je boot kan niet planeren.

Redenatie:
ongeacht de schroef die je aan je nieuwe motor en KK hangt zal het maximale vermogen 9 pk zijn om je romp snelheid te halen. Er gaat dus nooit meer dan 9 pk uit je nieuwe motor gehaald worden. Je huidige schroef is net iets te zwaar voor je motor en daarom haal je bij veel wind tegen je max toeren en rompsnelheid niet.

Conclusie:
Ga je je schroef zwaarder maken, groter of meer spoed. Dan ga je bij een lager toerental het vermogen van 9 pk vragen. Je nieuwe motor kan dat waarschijnlijk trekken. het nadeel is dat je een veel hogere stationaire snelheid. met een klein beetje extra toeren vaar je dan al rompsnelheid. Ook deze motor trekt dan de belasting niet. Hou je de schroef hetzelfde dan heb je als voordeel met veel wind tegen vaar je nog steeds rompsnelheid. Maar heel veel meer dan 9 pk zal er niet uit je motor komen.

kijk eens op : https://bootaandrijving.nl/online-boot-calculaties/bootaandrijving-berekenen/

En vul daar je gegevens in. Daar zie je ook je toeren en snelheid toename.

Ik denk dat de aanname van de rompsnelheid niet van toepassing is.
Het niet halen van de rompsnelheid is vermoedelijk de reden van "EBT" om voor een sterkere motor te kiezen. Voor de rest ben ik het wel aardig met je verhaaltje eens.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl