Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koppeling Volvo md6a aan andere motor.

Koppeling Volvo md6a aan andere motor. 11 jan 2019 15:38 #1011797

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Een beroep op deskundigheid.

Er komt een nieuw motortje in de Victoire 26, misschien de Timray 14di.

Daar kan een koppeling naar keuze achter.
De koppeling van de Volvo md 6a die er nu nog in staat is goed.
Weet iemand of deze demontabel is en op de nieuwe Timray kan worden geplaatst?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling Volvo md6a aan andere motor. 12 jan 2019 11:42 #1011939

Daarvoor heb je wel wat meer gegevens van de koppeling / motor nodig.
Een aantal gegevens,
1.) draairichting motor, is die hetzelfde als die van de volvo ?
2.) vermogen en koppel gegevens van de motor (zal in de buurt van de volvo moeten liggen)
3.) montage gaten, komen die overeen of moeten er adaptor platen gemaakt worden
4.) afmetingen nieuwe motor, kom je uit met je fundering en aansluiting op de schroefas ?
5.) met de nieuwe motor, kan de oude schroef nog gebruikt worden of moet deze ook vervangen worden ? Spoed, diameter zijn van belang bij vermogen/koppel en toerental van de uitgaande as van je koppeling. Uitgaande toerental van de koppeling is afhankelijk van de inkomende toerental van de koppeling (is motor toerental....)

Er zullen ongetwijfeld nog wel wat variabelen meer zijn maar bovenstaande 5 punten zijn wel de meest belangrijke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling Volvo md6a aan andere motor. 12 jan 2019 12:41 #1011949

Ik vraag me af of je voor het prijsverschil met of zonder KK van ca. €500 die timray wel kunt aanpassen voor je oude KK.( www.timray.nl/TMD%20index%20korteslag.htm ) Je zult er nl vrijwel zeker een aanpasplaat of zelfs ander vliegwielhuis voor nodig hebben, als die al te krijgen zijn voor een timray.
Bovendien heeft een oude KK uiteraard altijd al slijtageverschijnselen , ook al merk je daar nu niks van.
Erg lullig als die na een of twee jaar alsnog de geest geeft.
Bovendien kun je mogelijk een KK kiezen die samen met het hogere toerental ( 3000 i.p.v. de oude 2400 rpm) ervoor kan zorgen dat je dezelfde schroef kunt gebruiken. De verhouding die je daarvoor nodig zou hebben kun je in principe wel berekenen met www.vicprop.com/displacement_size.php doro net zolang de verhouding van de KK aan te passen tot er je huidige schroef uit komt.
En dan is een nieuwe KK zeker goedkoper.

Ik zou het wel weten. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling Volvo md6a aan andere motor. 12 jan 2019 12:49 #1011952

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
En bedenk ook nog even dat de meeste Volvo's een linkse schroef hebben en de meeste niet-Volvo's een rechtse.Bijna alle motoren zijn rechtsdraaiend (van voren gezien), het verschil zit in de keerkoppeling.
De meeste Volvo keerkoppelingen houden dezelfde draairichting, de meeste anderen keren de draairichting om omdat dit een tandwiel scheelt en dus (iets) beter rendement geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koppeling Volvo md6a aan andere motor. 12 jan 2019 13:38 #1011958

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Dank voor de info.
Dat gaat het dus niet worden.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl