Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Revisie Mariner

Revisie Mariner 18 feb 2019 22:04 #1022880

Welkom. Na heel wat te hebben gelezen ook maar eens besloten om zelf eens iets posten.
Mijn Mariner uit 2005 gaf de laatste steeds vaker een oliedrukalarm waarop de dealer zei: waarschijnlijk intern olielekkage. Oplossing: revisie, kosten €1000,- Daarommaar besloten het zelf maar eens te proberen. Motortje open en het volgende gevonden:
- Motor is waarschijnlijk al een keer gereviseerd (of de verf is losgelaten vanwege de warmte)



- Krukas lijkt erg warm te zijn geweest. (of hoort dit zo?)



- De lagerschalen zijn dof en hebben putjes (vervangen dus)



- Drijfstangen zijn wel glad en hebben geen voelbare krassen



Het is zeker niet mijn dagelijkse werk dus als je truks of tips zijn ze van harte welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie Mariner 18 feb 2019 22:15 #1022883

Zoek eens in YouTube op "Dangar Marine". Dangar Stu heeft vele filmpjes gemaakt over zijn werk met buitenboord motoren. Daar is ook al eens een complete revisie aan bod gekomen.

Hou ons op de hoogte over de voortgang aub. ☺
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Revisie Mariner 19 feb 2019 06:39 #1022900

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
heb je de oliedruksensor gecontroleerd? ze willen nog wel eens verstopt gaan zitten waardoor ze niet meer goed werken.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 19 feb 2019 07:38 #1022910

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Dat motortje ziet er niet slecht uit, daar is geen smering tekort aan geweest. Krukas ziet er normaal uit. Zoek het bij de oliedruk sensor. Gewoon weer in elkaar zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 19 feb 2019 07:43 #1022911

Dat krukwangen iets blauwig zijn is niet erg, dat kan ook bij een nieuwe al zijn.
Nu de BB uit elkaar ligt zou ik wel de lagers en tappen nameten zodat je weet wat de speling/slijtage is. Nameten natuurlijk als je de beschikking hebt over de juiste gereedschappen.
Je zou bij mij in de werkplaats de metingen zelf kunnen verrichten . Stuur maar een PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 19 feb 2019 21:09 #1023142

De druksensor heb ik al eens vervangen maar bood helaas geen oplossing. Ik heb de spullen besteld (in Spanje) en heb voor €250,- alles (denk ik) wat ik nodig ben. Ik heb nu Oliepomp+pakking, zuigerveren, koppakking, 2xoliekeerring, lagerschalen, distributieriem, impeller, voetpakking, thermostaatpakking (thermostaat misschien nog). De naaldlagers in de zuigers zit erg weinig speling op dus laat ik nog even zitten. Zodra het binnen is maak ik weer wat foto's. (Bedankt voor de tips).
Oja, Ik heb in China nog een oliedrukmeter besteld maar weet eigenlijk wat de oliedruk zou moeten zijn. Iemand?
Laatst bewerkt: 19 feb 2019 21:11 door zoetwaterzeeman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 02 mrt 2019 19:06 #1025914

Inmiddels zijn bijna alle onderdelen binnen en kan de motor weer in elkaar worden gezet.



Er zit aardig wat (nat?) kool op de kop wat er erg gemakkelijk af gaat. Gek genoeg is een klep bijna schoon.



De zuiger is schoon en heeft maar liefst 5 ringen waarvan drie olieringen



De thermostaat doet al tijdje helemaal niets meer en moet ook wroden vervangen de anode ziet er goed goed uit.

Ook direct de impeller maar vervangen maar was eigenlijk niet nodig.





De Anode op het staartstuk was al aardig opgegeten dus vervangen.



Alles is bijna klaar voor een testrun. Al met al goed zelf te doen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 02 mrt 2019 19:31 #1025925

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
een van de cilinders heeft veel meer kool aanslag.
zorg dat bij de montage van de zuigers de veren alle met de opening juist van elkaar verdraaid zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 03 mrt 2019 09:28 #1026008

john 338 schreef :
een van de cilinders heeft veel meer kool aanslag.
zorg dat bij de montage van de zuigers de veren alle met de opening juist van elkaar verdraaid zijn.

Bij die linker cilinder is er inderdaad wat mis. Zou ik maar eens verder uitzoeken.
De zuigerveren moeten inderdaad met de sluiting verdraaid zitten .
Maar check die opening vÓÓr de montage eerst eens door ze in de cilinder te duwen ( zonder de zuiger dan :whistle: ) en te kijken hoe groot de overgebleven speet is. Meer dan een paar tienden mmm , zie plaatje. Veel meer mag dat niet zijn , anders zijn de cilinders versleten en wordt het een heel stuk duurder.
Kan ook een oorzaak zijn van die zwarte cilinder want die andere is ook niet echt ideaal voor een viertakt.
Ad

Laatst bewerkt: 03 mrt 2019 09:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 03 mrt 2019 12:06 #1026070

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
klepseals vervangen, kleppen inslijpen .
mede oorzaak kan zeker ook de thermostaat zijn over verhitting veroorzaakt waterdunne olie.
en dus olie verbruik. koelkanalen goed reinigen.
krukas lagers lekker laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 04 mrt 2019 07:30 #1026266

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
Of gewoon versleten zuigerveren / olieschraapveren die de olie naar de verbrandingskamer laten doorsijpelen en wat nu wordt opgelost met een setje nieuwe veren!

Maak eens een foto van de zijkanten (de ronde kanten waar dus niet je small-end lager zit) van je zuigers, zitten daar veel slijt sporen op?

Mooie klus!

Enne, heb je een link naar die spaanse site? Ik heb laatst een zooi onderdelen voor mijn Honda uit Amerika laten komen maar daar kwam nog even een naheffing achteraan.... (Al met al gelukkig nog veel goedkoper dan hier in de Franse Alpen :lol: zonder een dealer in de buurt).
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 04 mrt 2019 08:29 #1026282

MvdLans schreef :
Of gewoon versleten zuigerveren / olieschraapveren die de olie naar de verbrandingskamer laten doorsijpelen en wat nu wordt opgelost met een setje nieuwe veren!

Ja , maar alleen als de cilinder(bussen) niet zijn uitgesleten zoals ik al eerder schreef.
Dus z.s.m. de nieuwe veren een keer in de cilinder schuiven ( zonder dat ze al op de zuiger zitten natuurlijk) en kijken of de slotopening niet te groot is. Wat nog sneller gaat is voelen of er geen stootranden in de cilinder zitten,daar waartot de veren normaliter komen . Als dat het geval is ben je in ieder geval de klos .
Want als dat wel het geval is helpen nieuwe zuigerveren niet zo veel en zul je de cilinders moeten laten opboren en voorzien van nieuwe overmaat zuigers. Alleen wordt zoiets al snel veel te duur voior een oude motor :(
Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2019 08:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie Mariner 04 mrt 2019 14:45 #1026432

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Nieuwe klepsails waarschijnlijk onderste cilinder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl