Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: retour leiding diesel

retour leiding diesel 21 feb 2019 20:41 #1023657

  • mot
  • mot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Hallo, ik ben aan het kijken om een nieuwe dieseltank te plaatsen.

Nu zit er op de oude dieseltank geen retour leiding, ik vermoed dat
deze terug in de aanvoer zit gekoppeld (zie foto). Is dit ok?

En als ik een nieuwe tank plaats, kan ik dan best een retourleiding leggen,
of de huidige situatie behouden?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 21 feb 2019 20:51 #1023660

Zijn er problemen met de huidige situatie?
Zo ja, retour naar de tank en daarin tot vlak boven de bodem.
Zijn er geen problemen dan werkt het dus goed, waarom dan veranderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 21 feb 2019 21:03 #1023663

Nadeel van deze setup lijkt me dat er minder circulatie is en de diesel in je tank dus minder vaak langs je filter gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 21 feb 2019 21:07 #1023666

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik zie hier helaas geen foto....

Als je retourleiding terug naar je tank gaat, krijgt je motor koudere diesel. Dat kan schelen op het vermogen/prestatie van je motor.
Kouder is beter.

Als je retourleiding direct terug naar je filter of brandstofpomp gaat is de diesel altijd warm(er) en verlies je daardoor vermogen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 21 feb 2019 21:08 #1023667

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ander nadeel kan zijn dat het koelende effect van het surplus aan langsstromende diesel minder is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 21 feb 2019 22:11 #1023675

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Als er geen retour aansluiting op de tank zat is er geen sprake van een "retourleiding".
Er is dus wel een "verstuiver lekleiding" die weer op de toevoerleiding naar de inspuitpomp aangesloten kan zijn.
Voorzover ik kan zien is dat de leiding waar jij "TOEVOER" bij gezet hebt.
NAAR POMP zal wel VAN OPVOERPOMP zijn.
RETOUR is NAAR inspuitpomp.

Verder met Saeftinhge eens. Geen problemen dan laten zoals het is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 21 feb 2019 22:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 08:29 #1023714

Een heel lastig gevolg van het ontbreken van een retourleidding naar de tank is dat eventuele luchtbelletjes "eeuwig" rond blijven lopen totdat ze problemen gaan geven en je moet gaan ontluchten.
Typische oorzaak van een motor die na een tijdje goed te hebben gelopen ineens gaat stotteren.
Bij een "echte" retourleiding heb je dat probleem niet . In feite hebben daarom ook zelfontluchtende systemen altijd zo'n retourleiding.

Overigens kun je een retourleiding die nu meestal terug naar de aanvoer van het fijnfilter gaat niet zondermeer naar de tank leggen omdat de retourleidiung nu een beetje tegendruk heeft van de brandstofpomp ( bijv. mij de oudere Volvo Penta's is dat zo .
Dan kun je problemen krijgen als de retour naar de tank geen tegendruk meer ziet of , bij een lager gelegen tank, zelfs onderdruk.
"Onze" dieselkokter kan je daar wel meer over vertellen.
Ad
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 08:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 08:48 #1023721

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Een heel lastig gevolg van het ontbreken van een retourleidding naar de tank is dat eventuele luchtbelletjes "eeuwig" rond blijven lopen totdat ze problemen gaan geven en je moet gaan ontluchten.



Ad

Die paar laatste luchtbelletjes worden samen met de brandstof al heel snel weggespoten via de verstuiver de motor in en circuleren dan niet meer "eeuwig " rond.
De verstuiver lekleiding, zoals ik hem altijd zal blijven benoemen, kan drukloos zijn.
Bij ouderwets motoren komt hij vaak in de open lucht uit met een lekbakje er onder.
De machinisten kunnen dan zien hoeveel lekolie een verstuiver produceert.
Indicatie om een verstuiver te reviseren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 09:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 09:04 #1023733

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Een heel lastig gevolg van het ontbreken van een retourleidding naar de tank is dat eventuele luchtbelletjes "eeuwig" rond blijven lopen totdat ze problemen gaan geven en je moet gaan ontluchten.



Ad

Die paar laatste luchtbelletjes worden samen met de brandstof al heel snel weggespoten via de verstuiver de motor in en circuleren dan niet meer "eeuwig " rond.

Als de motor ondanks het stotteren blijft draaien wel. Maar als hij erdoor afslaat moet je echt wel ontluchten.
Is overigens daarom logischerwijze hoofdzakelijk een probleem bij ééncilinders zoals de oude Volvo penta MD5A waar dit probleem heel bekend is . Overigens lag dat probleem daar niet aan een luchtbelletije in de verstuiver maar in de inspuitpomp die daardoor niet meer genoeg druk leverde. Daarom heeft men later ook o.a. nog een extra ontluchtpunt op die pomp gezet die je in de meeste handleidingen niet eens tegenkomt.
Aangezien ééncilinder diesels niet meer te koop zijn ( :unsure: ) zal het probleem tegenwoordig niet meer zo spelen. maar ja , die hebben ook (vrijwel) altijd een retourleiding terug naar de tank , en dat is niet voor niets.

Ad
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 10:38 #1023754

  • mot
  • mot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Het probleem is dat de boot ruim 2 jaar stil ligt, en de motor dus ook. De dieseltank heeft zijn
beste tijd gehad, ruim 40 jaar oud. Ik weet niet hoe de binnenkant eraan toe is, maar wil dus
voorkomen dat ik problemen ga krijgen in de toekomst. Vandaar een nieuw brandstof systeem.

Alvast bedankt voor de bedenkingen, ik heb ook een berichtje naar de dieseldokter gestuurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 10:38 #1023755

  • mot
  • mot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
douwe schreef :
Er is dus wel een "verstuiver lekleiding" die weer op de toevoerleiding naar de inspuitpomp aangesloten kan zijn.
Voorzover ik kan zien is dat de leiding waar jij "TOEVOER" bij gezet hebt.
NAAR POMP zal wel VAN OPVOERPOMP zijn.
RETOUR is NAAR inspuitpomp.

Ik heb er een ruime foto naast gezet, zie je het zo beter?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 11:12 #1023763

Als de retour nu inderdaad zo zit , dus vóór de pomp kun je hem rustig naar de tank leggen.
Maar om welke motor gaat het? dan is het in de manuals waarschijnlijk beter te zien .
Het lijkt me nl. eigenlijk een stukje huisvlijt en niet origineel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 12:49 #1023788

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
ik zou zeggen, als je toch een nieuwe tank maakt/laat maken, doe er dan een retour bij. Kun je tzt altijd nog zien wat je doet..
zijn nu de kosten niet
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 13:50 #1023810

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Yellow Boat schreef :
Als de retour nu inderdaad zo zit , dus vóór de pomp kun je hem rustig naar de tank leggen.
Maar om welke motor gaat het? dan is het in de manuals waarschijnlijk beter te zien .
Het lijkt me nl. eigenlijk een stukje huisvlijt en niet origineel.
Ad

Voor zover ik kan zien. Lijkt het mij een VP2003 of iets van die orde. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 15:13 #1023818

Je bedoelt een MD2003?
Dan zit het nu waarschijnlijk anders dan origineel want in de partscatalogue ( www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...Volvo_2003_parts.pdf ) kun je op pagina 31 en 32 zien dat leiding nr 28 oftewel de lekdieselleiding, zoals ik al vermoedde terug gaat naar de afvoerkant van het fijnfilter en dus onder druk staat.
Waarschijnlijk is de huidige opstelling dus een DHZertje .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 16:34 #1023828

  • mot
  • mot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
foutje
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 16:37 door mot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 16:36 #1023829

  • mot
  • mot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Het is een Volvo Penta 2002, zo een exploded view is inderdaad wel handig
om alles te bekijken. Deze is wel van de drie cylinder.

Nu denk ik dat het leiding 28 niet is, die loopt inderdaad terug naar het fijnfilter.
Maar deze zitten aan de andere kant van de motor en zijn dunnere leidingen.

De leiding die ik op de foto als "retour" aangeef is dus geen lekdieselleiding.

Probeer op mijn overige foto's te achterhalen waar de leiding die ik retour benoem
op mijn foto's te lokaliseren, maar kan ik niet direct zien... lijkt erop dat dit leiding 55 is.

Ik zal nog eens naar de boot moeten...

Mijn excuses voor de verwarring :unsure:
Laatst bewerkt: 22 feb 2019 16:37 door mot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 18:33 #1023850

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
heb je al een tank? Ik heb er nog een over liggen.
inhoud 45liter.
als je er interesse in hebt zal ik m opmeten.
mvg john
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 18:38 #1023851

Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Een heel lastig gevolg van het ontbreken van een retourleidding naar de tank is dat eventuele luchtbelletjes "eeuwig" rond blijven lopen totdat ze problemen gaan geven en je moet gaan ontluchten.



Ad

Die paar laatste luchtbelletjes worden samen met de brandstof al heel snel weggespoten via de verstuiver de motor in en circuleren dan niet meer "eeuwig " rond.

Als de motor ondanks het stotteren blijft draaien wel. Maar als hij erdoor afslaat moet je echt wel ontluchten.
Is overigens daarom logischerwijze hoofdzakelijk een probleem bij ééncilinders zoals de oude Volvo penta MD5A waar dit probleem heel bekend is . Overigens lag dat probleem daar niet aan een luchtbelletije in de verstuiver maar in de inspuitpomp die daardoor niet meer genoeg druk leverde. Daarom heeft men later ook o.a. nog een extra ontluchtpunt op die pomp gezet die je in de meeste handleidingen niet eens tegenkomt.
Aangezien ééncilinder diesels niet meer te koop zijn ( :unsure: ) zal het probleem tegenwoordig niet meer zo spelen. maar ja , die hebben ook (vrijwel) altijd een retourleiding terug naar de tank , en dat is niet voor niets.

Ad

Kleine kanttekening , Yanmar verkoopt nog steeds de 1gm10 nieuw, deze voldoet nog steeds aan de huidige eisen, het is raar maar waar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 19:10 #1023855

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
Martinwmd schreef :
Kleine kanttekening , Yanmar verkoopt nog steeds de 1gm10 nieuw,
ja en LP www.lister-petter.com/p/power-...ange/1/engines/6/tr1
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retour leiding diesel 22 feb 2019 20:21 #1023870

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Je kunt er vrijwel zeker van uitgaan, dat de slang die je met 'retour' hebt aangegeven, de lekolieleiding is. In een grijs verleden was het bij veel dieselmotor leveranciers normaal dat de lekolieleiding werd teruggevoerd tot op het fijnfilter. Het ontluchten vergt dan wel een speciale procedure, dat is hier meermaals aan de orde geweest. Aansluiten van de lekolieleiding op de toevoer naar de opvoerpomp is apart en brengt risico's met zich mee. Als je toch een nieuwe tank monteert, leg dan de lekolieleiding terug naar de tank. Dat geeft de kleinste kans op complicaties. Gebruik biodiesel bestendige slang, met betere slangklemmen en vermijd koperen leidingen. Succes ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl