Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 15:24 #1024245

  • Neneko
  • Neneko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Beste leden,

Recentelijk heb ik een Victoire 26 aangeschaft met een Volvo Penta MD5C. Voor de aankoop oppervlakkig laten nakijken door een expert die tot de conclusie kwam dat de motor in redelijk conditie is. Na genoten van te hebben van de heerlijke nazomer en de motor winterklaar heb gemaakt was het nu tijd voor het onderhoud. Een cursusje dieselmotoren en de nodige handleidingen later heb ik mij als eerst gericht op het verversen van de olie en vervolgens het brandstofsysteem.

Na het schoonmaken van de brandstoftank (die was erg vies), vervangen van het grof- en fijnfilter. Heb ik getracht het systeem te ontluchten zoals dat beschreven is in de verschillende Volvo handleidingen. Vervolgens de motor gestart en merkte dat hij niet helemaal lekker liep zodra ik gas verminderde, bij het stationair lopen sloeg hij zelfs af. Ik heb toen het hele systeem weer even nagelopen om te zien of ik niks was vergeten. Alles zag er goed uit dus wederom geprobeerd te motor te starten met de intentie hem wat langer te laten draaien. Ik kreeg de motor echter niet meer gestart, hij sloeg ook niet meer aan. Ik heb toen wat rondgezocht en gelezen dat er wellicht lucht na de HD brandstof zit, dus heb ik het brandstof pijpje na de injector losgehaald, en de motor op de startmotor een aantal keer laten draaien tot ik brandstof uit de leiding zag komen. De boel weer aangesloten en weer geprobeerd de motor te starten. Ik merkte dat hij dit keer wel aan wilde slaan, maar na 5s even gestopt om te kijken of er niks lekte en of er rook uit de uitlaat kwam.

Ik zag wat blauw grijze rook die vrij snel verdween, maar ook een wat dikke witte rook waar ik nogal van schrok. Ik heb daar een filmpje van gemaakt (hier te vinden). De rook hield ook best lang aan na het proberen te starten, zeker wel een aantal minuten. Het leek alsof er iets aan het smeulen was.

Ik durf nu niet zo goed meer verder omdat ik niet de boel kapot wil maken, mijn vraag is of iemand een verklaring heeft voor die rook en mij wellicht kan adviseren het beste te doen.

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 15:52 #1024251

Probeer deze methode van ontluchten eens.
Die vind je niet in de handleiding maar werkt wel beter.
Een keer uitgelegd gekregen van een kennelijk zee ervaren monteur toen ik in Hornum op Sylt mijn MD5A ( zelfde brandstofsysteem) met geen mogelijkheid meer aan het lopen kreeg . Hij was binnen een paar minuten klaar en de rest van de 6 weken vakantie naar Noorwegen geen centje pijn meer gehad.
Baat het niet , het schaadt ook niet.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: Ontluchten...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:245 KB
Laatst bewerkt: 24 feb 2019 15:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 16:25 #1024255

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ad, in de laatste regel van het pdf-je staat een storende fout : mocht bij het wisselen van het fijnfilter de lekolieleiding geheel of gedeeltelijk zijn leeggelopen, is de enige mogelijkheid deze te ontluchten op punt 8, en niet op punt 9.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 16:30 #1024258

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Die rook is inderdaad raar en niet normaal. Had je goed koelwater, zodat ook de uitlaat goed gekoeld werd? Qua aanslaan en stationair problemen; ontluchten is bij de MD serie kritisch. Check goed of er niet ergens valse lucht aangezogen kan worden en ontluchten zelf kun je de procedures volgen en als laatste even de brandstofleiding bovenop de verstuiver een beetje losnemen en flink doorstarten tot daar egaal diesel uitkomt. Dat werkt erg fijn bij de Penta's.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 17:06 #1024270

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Pas op met (te) lang doorstarten. Als je motor niet aanslaat, wordt koelwater in je uitlaatsysteem gepompt, zonder dat het door uitlaatgassen wordt weggeblazen. Als het via het injectiepunt terugloopt de motor in, kan waterslag in de cilinder optreden, en ernstige motorschade ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 17:48 #1024277

CeesS schreef :
Ad, in de laatste regel van het pdf-je staat een storende fout : mocht bij het wisselen van het fijnfilter de lekolieleiding geheel of gedeeltelijk zijn leeggelopen, is de enige mogelijkheid deze te ontluchten op punt 8, en niet op punt 9.

Ik begrijp even niet welke regel je precies bedoelt. bedoel je regel 6?
Geef anders eens de Engelse tekst die je bedoelt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 18:59 #1024295

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Ad, in de laatste regel van het pdf-je staat een storende fout : mocht bij het wisselen van het fijnfilter de lekolieleiding geheel of gedeeltelijk zijn leeggelopen, is de enige mogelijkheid deze te ontluchten op punt 8, en niet op punt 9.

Ik begrijp even niet welke regel je precies bedoelt. bedoel je regel 6?
Geef anders eens de Engelse tekst die je bedoelt.
Ad

Sorry, punt 9 wordt in de laatste alinea genoemd, maar ik bedoel eigenlijk het ontluchten van de lekolieleiding (genoemd in regel 4). De enige optie die je hebt om lucht kwijt te raken is vanaf de opvoerpomp in de richting van de aansluiting op de verstuivers (8). Bij andere merken die dezelfde lekolieaansluiting hanteren, staat dit goed beschreven, helaas niet bij Volvo. In een ander draadje hebben we dit al eens besproken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 24 feb 2019 19:33 #1024304

  • Neneko
  • Neneko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Yellow Boat schreef :
Probeer deze methode van ontluchten eens...

Bedankt voor het delen van die kennis Ad! Ik ga die methode als leidraad gebruiken de volgende keer.

mystudio schreef :
Die rook is inderdaad raar en niet normaal. Had je goed koelwater, zodat ook de uitlaat goed gekoeld werd?

Ja, het koelsysteem werkt prima. Ik heb de motor ook maar zo'n 5s proberen te starten. Ik zit een beetje in dubio of ik er beter iemand met meer verstand hiervan naar moet laten kijken voordat ik zelf verder ga met een nieuwe poging alles te ontluchten.

CeesS schreef :
Pas op met (te) lang doorstarten. Als je motor niet aanslaat, wordt koelwater in je uitlaatsysteem gepompt, zonder dat het door uitlaatgassen wordt weggeblazen. Als het via het injectiepunt terugloopt de motor in, kan waterslag in de cilinder optreden, en ernstige motorschade ontstaan.

Goed punt inderdaad, daar had ik niet bij stilgestaan. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 25 feb 2019 09:49 #1024425

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Ad, in de laatste regel van het pdf-je staat een storende fout : mocht bij het wisselen van het fijnfilter de lekolieleiding geheel of gedeeltelijk zijn leeggelopen, is de enige mogelijkheid deze te ontluchten op punt 8, en niet op punt 9.

Ik begrijp even niet welke regel je precies bedoelt. bedoel je regel 6?
Geef anders eens de Engelse tekst die je bedoelt.
Ad

Sorry, punt 9 wordt in de laatste alinea genoemd, maar ik bedoel eigenlijk het ontluchten van de lekolieleiding (genoemd in regel 4). De enige optie die je hebt om lucht kwijt te raken is vanaf de opvoerpomp in de richting van de aansluiting op de verstuivers (8). Bij andere merken die dezelfde lekolieaansluiting hanteren, staat dit goed beschreven, helaas niet bij Volvo. In een ander draadje hebben we dit al eens besproken.
Dat laatste is in inderdaad juist maar geldt eigenlijk alleen als je de lekleiding ontlucht met de hand , dus met de opvoerpomp.Dan gaat die lucht uiteraard via filter en lekleiding naar de aansluiting van de lekleiding op de verstuiver.
Dat voorschrift is nou meer bedoeld voor ontluchten door te starten c.q. als de motor al loopt om eventuele laatste luchtbelletjes te verwijderen die bij een lekleiding naar de tank natuurlijk daar naartoe verdwijnen .In feite staat dat ook letterlijk onder punt 6:
6. Alternetely turn over the engine a few seconds followed by opening the fuel return
line connection on the feed pump a bit (9) and repeat until only fuel comes out
without air bubbles.

Turn over betekent ook dat te de motor met de startmotor laat draaien en niet dat je met de hand de opvoerpomp bedient. Overigesn staat er ook niet voro niets "alternately" wat "als een alternatief" betekent. Er staat ook dat je dat een aantal keren moet herhalen tot er absoluut geen luchtbelletjes meer komen uit punt 9.
Dan ontlucht ik in zo'n geval dus gelijktijdig zowel aangevoerde diesel vanaf de opvoerpomp als de eventuele belletjes die met de lekdiesel uit de verstuiver komen ( voor zover die niet richting cilinder gaan).
Zo heeft die monteur die ik noemde dat ook gedaan en dat werkte uitstekend i.t.t. mijn vele pogingen daarvoor. Maar ja , toen had ik ook pas twee jaar een boot met dieselmotor :whistle: .
Maar ik zal eens kijken hoe ik e.e.a. wat aan kan passen zodat het wat duidelijker is dat het oor beide methoden geldt.
Ad
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 09:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 25 feb 2019 12:06 #1024462

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De interpretatie die je weergeeft klopt niet. De lekolie stroom is uiterst gering, normaal gesproken hooguit druppels per minuut. De lekolieleiding kun je zowel met de hand (met handpomp) als met draaiende motor (met de druk van de opvoerpomp) uitsluitend ontluchten op de verstuiveraansluiting (nr 8 in je schema).
Ik zou hier niet zo pertinent in zijn als ik het niet zelf met bloed zweet en tranen in de praktijk had ondervonden !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startproblemen Volvo Penta MD5 na onderhoud 03 mrt 2019 10:50 #1026037

  • Neneko
  • Neneko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Ik ben nog geven met de motor bezig geweest en hij loopt weer als een zonnetje! Ik was een beetje afgeschrikt door die vreemde rook uit de uitlaat, maar paar dagen geleden weer gewoon proberen te starten en hij sloeg al vrij snel aan. Tijdje laten lopen en vervolgens weer opnieuw gestart met de gashendel in stationair en sloeg direct aan en loopt regelmatig.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! De ontluchtingsprocedure van Ad ligt nu netjes uitgeprint op de boot, bedankt! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl