Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beluchter bij Yanmar 3JH2CE motor vervangen

Beluchter bij Yanmar 3JH2CE motor vervangen 25 feb 2019 15:48 #1024500

Na het vervangen van brandstof en koppelingskabel (na breuk) leek alles goed afgesteld en te werken. Totdat er water bleek te lekken vanachter de schotten. Het bleek dat van de oude koperen beluchter de tuit, al of niet met kogelventiel, was afgebroken. Duidelijk en vervangen door een Jabsco, was het snelst te krijgen. Maar dan blijkt uit de oude koperen afvoerleiding regelmatig water te komen bij het starten van de motor en er lijkt ook lucht door te gaan. Hele leiding nagelopen van beluchter tot in de kuip waar hij onderdeks eindigt. Dan blijkt hij boven in boot in een tussenlaag met schot te verdwijnen om er volgens vlakbij weer uit te komen. Wat gebeurt er daar achter de schermen, wie het weet mag het zeggen. Inmiddels een echte Vetus-afsluiter gekocht met 4 meter afvoerslang die door de scheepswand moet worden geleid. Weinig zin in, kan dit niet ook gewoon naar de kuip worden geleid zoals de oude afvoerleiding? Vetus-beluchter nog even erin gezet en het oude buisje wat op de leiding aansluit geprobeerd, verschillende maten helaas. Bij starten weer een waterballet in de boot. Ik ben ongetwijfeld dom en mis wat, tips zijn welkom.

Bijvoorbaat dank, Martijn de Jonge
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beluchter bij Yanmar 3JH2CE motor vervangen 09 mrt 2019 11:58 #1027999

Zoals gemeld en verteld liepen er vanaf de beluchter midscheeps 2 dunne koperen leidingen naar achteren. Aangezien ze met wat andere doorvoeren ingelamineerd waren was niet direct duidelijk wat waar ergens in et schip gebeurde. Wel duidelijk was at er bij draaiende motor lucht werd verplaatst en er af en toe water door liep. Nader inspectie in de kachelruimte achter de achterkooi leverde uitkomst. Daar bleek dat de koperen leidingen aan één kant hoog op de uitlaat van de motor waren aan gesloten en dat de ander eindigde in een ventiel. Zo te zien zit er dus een extra beluchter op de afvoer van de koelwaterleiding van de boot die weer is doorverbonden met de beluchter op het binnenkomende water uit de saildrive. Dat je bij het binnenkomende water geen water in je motor wil hebben omdat die onder de waterlijn zit kan ik begrijpen vanwege het hevelrisico wat op de loer ligt. Maar is een 2e beluchter op de koelwaterafvoer hoog in de achterkant niet wat veel van het goede? Vond er bij de motorschema's niets over, benieuwd of dit een standaardvoorziening bij Yanmar is(motor 3JH2CE uit 1989).
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl