Yellow Boat schreef :
En hoe moet ik uitleggen waarom een fabrikant 40 jaar geleden zoiets heeft geschreven?
Je zou ze eens een mailtje kunnen sturen maar waarschijnlijk weten ze dat zelfs niet eens , hoe moet ik dat dan weten?
Ik kan hooguit zeggen dat zoiets mogelijk komt omdat men vroeger( tegenwoordig af en toe nog steeds) vaak maar één accu gebruikte voor zowel starten als lichtaccu en die daarom wat groter koos, afhankelijk van de dynamo capaciteit.
Je stelt me teleur, Ad.
De fabrikant noemt geen minimum, maar een maximum. Dat het vroeger gebruikelijk was om slechts één accu te gebruiken en dat men dan maar iets koos met een flinke capaciteit, kan zo zijn, maar het verklaart niet waarom die 70 Ah als maximum wordt gesteld.
Zelf vermoed ik dat het iets is met de snelheid waarmee een alternator de verbruikte Ah's weer kan aanvullen. Mogelijk werkt dat bij een kleine accucapaciteit anders dan bij een grote. Hoewel een Ah een Ah is en het ogenschijnlijk geen verschil maakt.
Desondanks is het een opvallend fenomeen en ook iets dat de gewenstheid van een startaccu met grote capaciteit lijkt te weerspreken. ik heb ook nog niemand gezien die de analogie tussen een startaccu in een auto en één in een boot, die ik eerder opvoerde, heeft weerlegd. Ik zie er geen verschil tussen.
Blijft het feit dat veel jachtschippers met motoren van 10 - 30 pk, kennelijk op basis van een soort volksgeloof, een nogal zware startaccu aan boord hebben.