Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 05 mrt 2019 12:53 #1026710

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Spijtig genoeg heb ik de bbm workshop gemist maar ik wil voor het komende vaarseizoen toch mijn bbm's zelf een onderhoud geven...
Mercury F15EL 4-takt (2005)
Mercury 7.5 sailpower 2-takt (jaartal onbekend)

Waar bestellen jullie de nodige onderdelen?
Ik heb geen werkplaatshandleiding voor deze motoren, is dit noodzakelijk voor een gewoon onderhoud?

Kwestie reserveonderdelen aan boord, houden jullie naast bougies en brandstoffilters nog andere zaken aan boord?
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 05 mrt 2019 18:50 #1026783

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hallo Djeeke, welk onderhoud wil je allemaal uitvoeren?

Als je alles zelf wilt doen, en er niet gek veel ervaring mee hebt.
Dan zou ik eerst een werkplaatshandboek aanschaffen, of downloaden.
Meestal worden de normale onderhoudsprocedures erin uitgelegd.

Onderdelen voor Mercury's zijn overal wel te krijgen.
Kwestie van weten wat je nodig hebt, en dan gaan zoeken.

Qua reserveonderdelen, is een trekkoord, een bougie, wat brandtofslang, eventueel een extra brandstof connector wel handig.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2019 19:04 door Sonador. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 05 mrt 2019 19:53 #1026800

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hoi Sonado,

Bebankt voor de terugkoppeling. Ik noteer extra trekkoord en brandstofconnector voor de reserveonderdelenlijst, bougies, slang en losse filters heb ik al aan boord ;-)

Technisch heb ik wel genoeg kennis om standaard onderhoudstaken uit te voeren, wat ik nu gewoon wil doen is filters, olie, impeller, bougies... Eventueel de carburators ultrasoon reinigen, verder haal ik de motor niet uit elkaar zonder handboek, ik zal even kijken wat ik kan downloaden, een referentie kan handig zijn...
Van de 15pk heb ik alle mercury refenties qua filters, dichtingen enz op een vorige onderhoudsbon.
Van de 7.5pk tweetakt heb ik niets, ik ken zelfs het jaartal niet dus dat zal via het serienummer waarschijnlijk opgezocht moeten worden zodat de juiste spullen besteld kunnen worden.
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 05 mrt 2019 19:55 #1026801

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Heb je een plaatje van de 7.5?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 05 mrt 2019 21:22 #1026829

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
die is op de boot, ik zal er volgend weekend een plaatje van maken, bedankt alvast!
serienummer is 9448154 (indien ik het correct genoteerd heb ;-) )
1979 Catalac 8M 8-84
Laatst bewerkt: 05 mrt 2019 21:23 door Djeeke. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 06:22 #1026866

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
je hoeft voor normaal onderhoud geen werkplaats handboek te hebben, je gaat toch niks repareren

kijk bij oudere motoren ook naar het benzine slangetje, die kunnen verharden en valse lucht trekken, heb ik al meerder keren meegemaakt op mij heen.

voor de rest is het allemaal niet te moeilijk.


ik onderhoud om de 2 jaar de hele motor met een revisiesetje, dat is voor mijn motor 50 euro in UK.

het ziet er iedere keer nog perfect uit wat ik demonteer en vervang, maar nieuw is komende twee jaar weinig tot geen kans op problemen, en ik moet zeggen dat mijn zoefsuzki nog nooit is afgeslagen en nog nooit heeft geweigerd, absoluut 100% betrouwbaar.



ik gebruik kroonolie voor het carter en ook kroon olie voor het staarstuk wat ik vul met een grote injectiespuit.



is allemaal niet moeilijk.

en wat ik doe is hem einde seizoen op apsen benzine laten lopen voor hij de schuur in gaat, wat bij mij altijd standaard in de reserve tank zit, dat is lang houd baar en vergumd niet, hoef je ook niet alles ultrasoon te reinigen
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 06:24 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 11:28 #1026989

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
peter1 schreef :
je hoeft voor normaal onderhoud geen werkplaats handboek te hebben, je gaat toch niks repareren
Dat dacht ik eigenlijk ook al ;-)
Als ik dit artikel van pbo lees lijkt het best wel makkelijk allemaal B)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 11:56 #1026999

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Het is een werkplaatshandboek, geen reparatiehandboek toch?
En, je weet alle aanhaalmomenten uit je hoofd?
En waar je exact op moet letten?

Het stelt niet veel voor, maar het is wel fijn om zoiets bij de hand te hebben.
Zeker als je niet veel ervaring ermee hebt.

B.v een impeller vervangen, het is best lastig om de staart er weer terug aan te zetten.
Maar ook om precies te weten wat je moet loshalen.

Het scheelt gewoon tijd, en stress als je weet wat je doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 12:07 #1027008

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
aanhaalmomenten is leuk met cilinderkoppen e.d maar een staartstukje of impellorhuis doe ik gewoon op gevoel wat prima kan.


ik heb genoeg technische inzicht om dat te doen, en zie het als vrij simpel..maar dat is persoonlijk, mijn vrouw zal daar heel anders over nadenken zeg maar.


de weg wijst zich zelf vind ik.

Op you tube staan filmpjes hoe dat te doen, dat scheelt alles, staartstukken zit vaak vast met twee moeren, en ook met de schakelstang die achter een rubber zit op de staart, daar zit een moertje met klemmetjes die je ook gebruikt voor je vrij stand af te stellen.

you tube is best makkelijk omdat je het dan kan zien
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 13:52 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 16:49 #1027089

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Als die 7.5 een 2 cylinder is dan is
Bougies. Even opletten, daar is door mercury een update over geschreven
Staartolie
2 keerringetjes staartstuk aftappluggen
Impeller, eventueel met nylon ringen en spi
Na lang gebruik grondplaat waterpomp
Ik koop alles bij beens motoren kampen, mercury dealer

Staartstuk onder de carburateur ontkoppelen met ingewikkeld ogemd clipje
Blokeer blokje schakelstang verwijderen
3 bouten staartstuk los en staartstuk verwijderen
Pomphuis losmaken, 4 boutjes, onderdelen vervangen
Bougies en staartolie vervangen
Klaar

Afgelopen weekend nog gedaan bij een 6 pk. Zonder boek of momentsleutel

Gr Rob
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 16:51 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 17:00 #1027093

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
Rob snapt het ! vergeet niet je anodes te checken !
roblisto schreef :
Als die 7.5 een 2 cylinder is dan is
Bougies. Even opletten, daar is door mercury een update over geschreven
Staartolie
2 keerringetjes staartstuk aftappluggen
Impeller, eventueel met nylon ringen en spi
Na lang gebruik grondplaat waterpomp
Ik koop alles bij beens motoren kampen, mercury dealer

Staartstuk onder de carburateur ontkoppelen met ingewikkeld ogemd clipje
Blokeer blokje schakelstang verwijderen
3 bouten staartstuk los en staartstuk verwijderen
Pomphuis losmaken, 4 boutjes, onderdelen vervangen
Bougies en staartolie vervangen
Klaar

Afgelopen weekend nog gedaan bij een 6 pk. Zonder boek of momentsleutel

Gr Rob
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 17:02 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 20:44 #1027151

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
roblisto schreef :
Als die 7.5 een 2 cylinder is dan is
Bougies. Even opletten, daar is door mercury een update over geschreven
Staartolie
2 keerringetjes staartstuk aftappluggen
Impeller, eventueel met nylon ringen en spi
Na lang gebruik grondplaat waterpomp
Ik koop alles bij beens motoren kampen, mercury dealer

Staartstuk onder de carburateur ontkoppelen met ingewikkeld ogemd clipje
Blokeer blokje schakelstang verwijderen
3 bouten staartstuk los en staartstuk verwijderen
Pomphuis losmaken, 4 boutjes, onderdelen vervangen
Bougies en staartolie vervangen
Klaar

Afgelopen weekend nog gedaan bij een 6 pk. Zonder boek of momentsleutel

Gr Rob

Mooie beschrijving, kan zo in een werkplaatshandboek :P

Het wijst zich allemaal vanzelf, momentsleutel is wel wat overdreven, excuses als ik iemand op het verkeerde been heb gezet met mijn advies. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 06 mrt 2019 23:24 #1027183

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
IJzerdraadje om de controle straal door te prikken voor de 7.5 die zal de eerste keer lopen regelmatig verstopt raken door losse kalk restjes, zelf trok hem altijd los van het knietje de eerste keer en het slangetje tussen de kap

Impellor vervangen bij de 7.5 is een vervelend klusje, het staartstuk eraf is makkelijk, alleen niet mopperen bij terug plaatsen, gewoon weer opnieuw beginnen bij terug plaatsen en extra handjes om het vliegwiel te bewegen, eens valt het allemaal op z'n plaats.

Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 23:26 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 07 mrt 2019 00:52 #1027191

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Yes, Henk dat is em, nu hoef ik niet per direct een foto te maken :lol:

Allen, bedankt voor de info vrij duidelijk en zeker doenbaar!

Inderdaad die anodes, bijna vergeten die dingen en niet onbelangrijk!

Ik weet niet hoeveel hij gedraaid heeft dus de gronpdlaat waterpomp vervang ik wel mee, beter voorkomen dan genezen...

Ik ben in elk geval verwittigd dat het staartstuk terugplaatsen wat knoeien gaat worden, gelukkig is een verwittigd man er twee waard, zo heb ik direct extra handjes ter beschikking om het vliegwiel te bewegen :silly: (maar dat zal zo niet lukken, zal wel aan de admiraal vragen om even te helpen :whistle: )

Iemand trouwens een idee waarom deze de benaming "sailpower" heeft?
1979 Catalac 8M 8-84
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 00:59 door Djeeke. Reden: extra info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 07 mrt 2019 09:05 #1027234

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
vermoedelijk en zelfs met aangrenzende waarschijnlijkheid is sailpower een motor met werkschroef, meer power met achteruit, en speciaal voor langzaam varende boten
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 09:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 07 mrt 2019 12:50 #1027294

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
het lijkt sterk een werkschroef.
ik heb beide schroeven; werk en hoge-snelheid. zal eens een foto maken van de twee naast elkaar.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 07 mrt 2019 13:59 #1027309

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik weet niet of het voor de oudere modellen ook zo is.

Maar de sailpower uitvoeringen, hebben een werkschroef, en leiden de uitlaatgassen naar een gunstigere plek voor beter kunnen remmen op de motor.

Of het qua lengte ook nog uitmaakt weet ik niet, is denk ik model afhankelijk
Veel hebben er ook een laadspoel op zitten, kan je de accu bijladen tijdens motoren.

Voordat mijn Mercury (4tact) werd gestolen, zat ik ook te denken om hem in te ruilen voor een Mercury sailpower, juist vanwege die voordelen.
Na de diefstal ging dat plan niet door helaas, en heb ik een oude niet lopende Yamaha (4tact) gekocht, en die volledig opgeknapt.
Loopt een stuk prettiger vind ik t.o.v. mijn ode Mercury, remt prima, wel een werkschroef erop gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 08 mrt 2019 08:52 #1027553

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Bedankt voor de terugkoppeling, ik kan maar weinig informatie terugvinden over deze 'sailpower'... Werkschroef zou goed zijn, het is immers een 'noodmotor (indien er problemen zouden zijn met de 15pk) voor mijn zeilcatamaran, snel gaan is niet aan de orde...

Ik plan hem wel ergens vast achteraan de boot te hangen want in een noodsitutatie de 15pk afhangen en de dan de 7.5 in de plaats hangen lijkt me geen optie (die 15 pk weegt al heel wat, daar wil je in een noodsituatie niet aan liggen sleuren...)

Plaats achteraan heb ik wel op de catalac, in theorie zou ik er zelfs 2 kunnen plaatsen... (indien ik er eentje bijkoop :silly: ) Maar dat is allemaal stof voor een ander topic...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 08 mrt 2019 13:16 #1027679

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 681
Sonador schreef :
Het is een werkplaatshandboek, geen reparatiehandboek toch?
...
Het stelt niet veel voor, maar het is wel fijn om zoiets bij de hand te hebben.
Zeker als je niet veel ervaring ermee hebt.

B.v een impeller vervangen, het is best lastig om de staart er weer terug aan te zetten.
...

En ook met een werkplaatshandboek is het nog lastig om te staart terug te plaatsen.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 09 mrt 2019 16:59 #1028074

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Voor de 7.5 het enige wat sail is aan deze uitvoering de 2 uitlaat gaatjes bovenop de anti cavitatie plaat in het staartstuk, dan kunnen de gassen wat makkelijker weg, voor de rest 0 verschil met een gewone 7.5 en de sticker op de kap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 11 mrt 2019 09:20 #1028585

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Bedankt Henk,

Dus enige verschil uitlaat is de uitlaat.
Dat heeft waarschijnlijk het grootste effect in achteruit...

Goed om weten dat er verder geen verschil is, zelfde overbrenging en zelfde schroef... Moest ik ooit zo gek zijn een tweede te willen plaatsen kan daar dus ook een niet-sailpower voor gebruikt worden (mits rekening houdend dat dan de boot niet helemaal rechtdoor gaat remmen/achteruit varen...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 11 mrt 2019 17:52 #1028781

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
De gaatjes prik je er zo bij met een boortje, het enige waar je op moet letten is of je dezelfde schroeven hebt, daar zijn 3 verschillende soorten origineel van leverbaar.


Dan nog even een stukje beschrijving van staart terug plaatsen
Wat is het probleem, als het gaat zo als het bijna altijd gaat krijg je op een paar centimeter voor dat je denkt alles valt op z'n plaats met een probleempje te maken, waarom wil hij nu niet verder.

Werkwijze, zet het staartstuk in z'n neutraal, de schroef kan beide kanten op vrij draaien zonder klikjes, door de schakelstang in de juiste positie te zetten, dan ook nog even op de motor het hendeltje in de midden dan staat dan allemaal goed.

staart inbrengen, even opletten dat de koelwaterpijp recht boven de pomp zit en je zou het staartstuk verder naar binnen kunnen drukken, nu wordt het vogelen, de as moet in het motorblok vallen, beetje freubelen, het lukt niet, dat is ook de reden dat je een kier houdt, de as wil niet in het blok vallen, hij zit simpelweg niet voorgaats.

Ietsje terug en weer proberen, alles lijkt parallel te staan en het lijkt of we ietsje verder komen, we hebben geluk, de as staat voorgaats, maar de vertanding valt niet in elkaar, door nu met extra handje het vliegwiel te verdraaien ( verwijder de bougies, kan hij niet aanslaan ook ) beetje heen en weer, valt de vertanding ook goed, snel vast zetten en schakelen controleren, want door als dat geklier zou dit nog een probleem kunnen zijn, de schakel hendel en het staartstuk staan niet synchroon en we missen bv de voorruit.

Staart weer een stuk er uittrekken, kijken in welke stand het staartstuk staat en dan hendel op de motor in de zelfde stand zetten en weer proberen om de boel in elkaar te krijgen.


Zal je net zien dat het hele verhaal niet nodig is en je een geluksvogel bent waarbij het allemaal in een keer goed gaat, prijs je de volgende gaat het gegarandeerd stroever.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 18:16 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 12 mrt 2019 07:10 #1028908

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
de as moet in het motorblok vallen,

vergeet niet er een dotje watervast vet op te doen, trouwens bij mijn motor zit de as vrij stevig en gaat recht omhoog en zit als ware vrijwel vanzelf voor het gat, wel altijd even aan de prop draaien zodat de tandjes in elkaar vallen...waar ik wel op moet letten is het pijpje voor het koelwater, dat bungelt voor het gat van de waterpomp en valt er de laatste 2 cm pas in .


monteren is kwestie van technische inzicht en gevoel zeg maar, niet zo heel spannend.

ik zag laatst een filmpje van een firma die het hele pomphuis met impellor volpropte met wit vet.

ik doe alleen het onderste deel van de as voorzien van een beetje vet en in het pomphuis met dunne olie even een veegje.


snap ook werkelijk niet dat ze dat helemaal volproppen met vet, ik zie naar 2 jaar geen enkele slijtage aan de buitenkanten van impellor, alleen de impellor zelf is wat soepeler geworden op de schoepjes.

dus na mijn inziens en ervaring volkomen overbodig om in te vetten
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2019 07:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 12 mrt 2019 10:50 #1028974

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Heren,

Alsnog bedankt voor alle hints, ik heb begrepen dat het allemaal niet zo moelijk is, alleen het terugplaatsen van het staartstuk is dus een werk van geduld...

OK 3 verschillende schroeven voor deze motor, zijn ze makkelijk van elkaar te onderscheiden? De 'werkschroef' is natuurlijk de beste voor mij...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mercury 15 en 7.5 bbm onderhoud 12 mrt 2019 17:52 #1029124

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5941
dan hoef je ze niet te onderscheiden als de werkschroef voor jou de beste is, dan zet je die er onder
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl