Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Retourleiding op groffilter en retourdiesel

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 07 mrt 2019 21:01 #1027447

Ik ben sinds twee jaar de trotse bezitter van een Brasser 25 die voorzien is van een VP 2003 uit 1991.
Als volslagen leek op het gebied van dieseltechniek, had ik bij de koop niet door dat de retourleiding niet op de tank was aangesloten maar op het groffilter. Dit vorig jaar verholpen met als gevolg een motor die moeizamer startte en vervolgens steeds afsloeg. Na de retourleiding weer te hebben teruggeplaatst op het groffilter was het euvel verholpen.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Heb de retourslang ook nog even in een volle dieseltank gehangen, waarop de motor ook feilloos startte.
Bijgaand een filmpje van de retourslang (hoop dat ie opent). Vraag me ook af of de hoeveelheid teruggevoerde brandstof normaal is. Groet, Leo

Brasser 25
Laatst bewerkt: 07 mrt 2019 21:09 door Brasser 25.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 07 mrt 2019 22:10 #1027466

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Brasser 25 schreef :
Ik ben sinds twee jaar de trotse bezitter van een Brasser 25 die voorzien is van een VP 2003 uit 1991.
Als volslagen leek op het gebied van dieseltechniek, had ik bij de koop niet door dat de retourleiding niet op de tank was aangesloten maar op het groffilter. Dit vorig jaar verholpen met als gevolg een motor die moeizamer startte en vervolgens steeds afsloeg. Na de retourleiding weer te hebben teruggeplaatst op het groffilter was het euvel verholpen.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Heb de retourslang ook nog even in een volle dieseltank gehangen, waarop de motor ook feilloos startte.
Bijgaand een filmpje van de retourslang (hoop dat ie opent). Vraag me ook af of de hoeveelheid teruggevoerde brandstof normaal is. Groet, Leo


Weet je zeker dat je de retour naar de tank aangesloten had op een OPEN aansluiting van de tank?
Als dat n.l. een afgestopte aansluiting is stopt de motor inderdaad omdat de lekleiding van de verstuivers ook de opbouwende druk boven de verstuivernaald niet kan afvoeren. Daardoor gaat de verstuiver niet meer open.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 07 mrt 2019 22:14 #1027469

Een volmondig ja, de diesel kwam keurig in de tank terecht!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 07 mrt 2019 22:21 #1027474

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Fer geeft steeds aan dat de retourleiding tot onder in de tank moet doorlopen om luchtinsluiting bij stoppen van de motor te voorkomen. Kan het daar aan liggen?

Anders iets aan het groffilter. Kan dat lucht aantrekken wanneer de retourleiding niet is aangesloten? Hoe heb je die aansluiting dicht gezet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 07 mrt 2019 22:27 #1027481

De retourleiding komt boven in de tank uit en loopt niet door tot onder het brandstofniveau. Dat zou verklaren waarom de motor ook goed startte toen ik de retourleiding in een jerrycan diesel had gedouwd!
Dank voor je reactie, Pieter!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 07 mrt 2019 22:28 #1027482

En Douwe natuurlijk ook! (-:
Fijn, dit forum!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 05:53 #1027505

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Brasser 25 schreef :
De retourleiding komt boven in de tank uit en loopt niet door tot onder het brandstofniveau. Dat zou verklaren waarom de motor ook goed startte toen ik de retourleiding in een jerrycan diesel had gedouwd!
Dank voor je reactie, Pieter!

Nou... De motor start heus wel op t eerste moment dat ie de retourleiding boven in de tank laat uitkomen. De effecten van de gevreesde luchtbelletjes komt pas later.

Of die hoeveelheid diesel die er uit komt normaal is... Het lijkt me rijkelijk veel als lekstroom. Alles moet wel door de injectiepomp op hoge druk gebracht worden alsof t de motor in gaat. Weet je zeker dat de verstuivers in orde zijn?
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 05:56 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 06:12 #1027506

Klopt, de eerste tijd week ging het goed, daarna begon de motor moeilijk te starten en af te slaan bij een koude start.
De staat van de verstuivers is me onbekend,
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 07:56 #1027518

Bij mijn VP gaat de retourleiding ook gewoon bovenin de dieseltank hoor en geen leiding tot de bodem.
Geen probleem.
En de motor start bij de eerste de beste slinger.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:04 #1027520

Toch was er in mijn geval een verschil. Met tegendruk van de retourleiding (opstelling via het groffilter of de slang diep in de diesel gestoken in een jerrycan) start en loopt de motor direct. Zonder die tegendruk (dus bovenin de tank) gaat de motor na verloop van tijd slechter starten en stopt na een minuut.
Heb inmiddels begrepen dat dat kan komen door luchtbelletjes. Ben heel benieuwd naar het hoe en waarom van die luchtbellen!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:11 #1027525

Overigens hangt mijn tank (en dus ook de retourslang) behoorlijk hoog boven de motor!
Bijlagen:
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:13 #1027527

Wanneer de retourleiding bovenin de tank zit, dus boven het vloeistof niveau is dit een open verbinding naar de omgeving.
Bij stilstaande motor met een minuscuul lucht lekje op een verbinding bijvoorbeeld, of door miniscule lekkage van bijvoorbeeld een terugslagklep op de pomp oid kan dus de brandstof terug naar beneden lopen.

Fer zegt dit erover:

Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten
waardoor motorstoringen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor retourleidingen die bovenin de tank uitmonden.
De verklaring hiervoor is dat als de retourleiding boven het brandstofniveau ligt, er lucht in de leiding kan komen waardoor de brandstof uit de leiding stroomt en de motor moeilijker start.
Hetzelfde geldt voor een retourleiding op het fijnfilter, daar zou een ongewenst luchtbelletje kunnen komen waardoor er lucht in het filter komt.
Dit gaat vooral op bij oudere motoren omdat daar de terugslagklep van de inspuitpomp soms begint te lekken.
Www.dedieseldokter.nl
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 08:13 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:14 #1027529

Er zijn inderdaad motoren ( in ieder geval sommige oudere van VP) waar je de retourleiding niet zo zomaar kunt verleggen naar de tank omdat ze wat tegendruk nodig hebben.
Bij een hoger liggende tank geen probleem maar bij een laag liggende tank wel.
Standaard gaat die retourleiding , zoals bij de MD5 , nl naar de aanvoer van het fijnfilter ( en niet naar het groffilter) en heeft dus altijd tegendruk van de opvoerpomp.
Ik denk dat de Dieseldokter wel kan zeggen wanneer die tegendruk wel of niet nodig is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:18 #1027532

Bedankt, Stefan. Dan lijkt me het duidelijk: de vorige eigenaar heeft dat teruglopen blijkbaar opgelost door de retour aan te sluiten op het groffilter. Ideaal lijkt me dat echter niet, hij had misschien beter kunnen zorgen dat de retour dieper in de brandstoftank zou uitmonden. En dat is precies wat ik ga doen!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:23 #1027536

Hé Ad, wanneer er inderdaad sprake is van een lekje in de motor dat zorgt dat er brandstof via de retour terugloopt mét lucht, zal een hooggelegen tank (met een hooggelegen retourslang) er alleen maar voor zorgen dat e.e.a. nog sneller zal teruglopen ivm de zwaartekracht. Toch? (-:
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:46 #1027548

Brasser 25 schreef :
Hé Ad, wanneer er inderdaad sprake is van een lekje in de motor dat zorgt dat er brandstof via de retour terugloopt mét lucht, zal een hooggelegen tank (met een hooggelegen retourslang) er alleen maar voor zorgen dat e.e.a. nog sneller zal teruglopen ivm de zwaartekracht. Toch? (-:

Ik spreek alleen de verhalen na die ik ooit gehoord en gelezen heb over dit probleem bij de MD5A. Ik heb zelfs al eens gelezen dat er een veerbelast klepje beschikbaar zou zijn voor de retourleiding van de MD5A.
Maar dat is vaak wel al lang geleden , ik heb al 17 jaar geen MD5A meer.
Vandaar ook mijn verwijzing naar de Dieseldokter .
Ad
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 08:51 #1027551

Snap ik, maar bedankt voor het meedenken, heel fijn! (-:
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 10:24 #1027598

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Brasser 25 schreef :
Overigens hangt mijn tank (en dus ook de retourslang) behoorlijk hoog boven de motor!

Op jouw foto zie ik de retourleiding op het fijnfilter zitten ? dat zou precies volgens handboek zijn.

zie manual :


Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 10:39 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 10:41 #1027608

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
Brasser 25 schreef :
Overigens hangt mijn tank (en dus ook de retourslang) behoorlijk hoog boven de motor!

Op jouw foto zie ik de retourleiding op het fijnfilter zitten ? dat zou precies volgens handboek zijn.

zie manual :



En zoals Brasser aan geeft werkt loopt de motor goed zoals de fabrikant het systeem aangelegd heeft.
Dus: Waarom veranderen?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 10:46 #1027612

Douw, is dat niet de Fuel Pipe (23) dus de brandstofaanvoerleiding?
Enneh, de fabrikant heeft het niet zo aangelegd, maar de vorige eigenaar.
Bijlagen:
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 10:51 #1027617

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
De leiding nr 26 is de fuel return line in het laatste schema, en die zit volgens het workshop manual op het fijnfilter.

edit : De VP2003 blijkt (gezien discussies op bv het YBW forum) een meer dan voor dat type motor gebruikelijke lekoliestroom te hebben. Tegenwoordige motoren, die met 'automatische' ontluchting, en alle common rail types hebben een veel grotere retourstroom dan de 'oude' types waar alleen de lekolie van de verstuiver wordt teruggevoerd. De opvoerpomp is daar qua capaciteit ook voor ontworpen.

De verschijnselen die je beschrijft, het uitvallen van de motor na het terugvoeren van de retourleiding naar de tank, zijn niet simpel te verklaren. Het is duidelijk dat er iets met de brandstoftoevoer gebeurt, maar hoe dat kan is een raadsel. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn, dat door het ontbreken van tegendruk de retourstroom zo toeneemt, dat de opvoerpomp het niet kan bijhouden. Bij terugvoer naar het fijnfilter hoeft de opvoerpomp niet zo hard te werken.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2019 11:09 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 11:00 #1027623

Exact hetzelfde dus als bij bijv. een MD5A.
Misschien ook wel logisch want die 2003 heeft precies dezelfde injectiepomp en verstuivertype.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 13:02 #1027675

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Dat verklaart toch niet zo goed waarom hij het wel goed doet als je de retourleiding onder in de tank zet. Klein beetje tegendruk van de diesel in de tank zelf, zou dat al voldoende zijn?
Anyway, als de motor het goed doet met de retourleiding op het filter, waarom veranderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 15:25 #1027710

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 538
Even off-topic en uit "human interest"
Is dit de Brasser 25 die nu bij Kempers in Leimuiden op de kant ligt en uit Hoorn komt?
Zag 'm ineens op de Westeinder verschijnen :-)
Stoer schip!! Tot van de zomer op de poel.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 19:17 #1027798

Dat is een goeie voor het forum! (-:
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl