douwe schreef :
fdr schreef :
beste mensen,
Cees S liet een foto zien van een delphi filter met aansluitingen...een profi plaatje! (zie boven)
ik snap de aansluitingen niet..
er komt een aanvoerslang naar een spruitstuk met een slang van boven, dan een afsluiter en weer een slang naar boven....waar dient dit toe?
vr grtn fdr
Die twee slangen naar boven zijn misschien van een extra electrishe opvoerpomp in z'n systeem.
Maar hij zal zelf het antwoord wel gaan geven.
Dit is de aansluiting op een ontluchtingspomp. Het resultaat van een jarenlange zoektocht naar een optimale oplossing, ooit begonnen met zo'n rubber knijpbal rechtstreeks in de brandstoftoevoerleiding, heb ik geen foto (meer) van.
Toen die knijpbal onderweg scheurde, en ik plotseling midden op zee helemaal geen brandstof meer naar de motor kreeg, verhuisde de knijpbal voor de veiligheid naar een bypass.(foto 1)
Weer later verhuisde de knijpbal naar een verticale installatie in een bypass vlak voor het groffilter, waardoor luchtbellen beter werden afgevoerd.(foto 2)
Daarna kwam er een originele Bosch ontluchtingspomp, vanwege de inpassing met slangen aangesloten. (foto 3). Nadeel van teveel kogelkranen was dat de diesel tussen de kogelkranen te lang bleef staan en kon bederven.
Toen bovendien koperleidingen niet langer compatibel bleken met de huidige diesel, heb ik het systeem nogmaals gewijzigd naar de huidige situatie. Alle koper vervangen door biodiesel bestendige slangen. Foto 4 is de situatie bij het passen en meten, die is uiteindelijk nu geinstalleerd, compleet met een nieuwe stijl Delphi filter waarvan ik de stromingsrichting heb omgedraaid.
Gebruik de zoekfunctie voor meer details, alles is hier uitgebreid aan de orde geweest, en heeft hier en daar tot pittige discussies geleid. Maar ik ben uitermate tevreden over het huidige eindresultaat.
hieronder een overzicht van de verschillende fases :