Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta geeft piepsignaal

Volvo Penta geeft piepsignaal 06 juni 2019 16:20 #1052298

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Als ik de Volvo Penta MD2030 van mijn Beneteau Oceanis 331 aanzet, geeft hij vaak (niet altijd) een piepsignaal. Een paar seconden in vrijloop het toerental opdrijven en het stopt. Anders werkt de motor prima en heb ik nooit problemen. Het oliepeil is OK. Ik heb de boot nog niet zo lang. Kan iemand me uitleggen wat de betekenis is van dit signaal ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 06 juni 2019 16:37 #1052301

Bij dat piepje hoort normaliter ook een van de lampjes op het motorpaneel.Tenminste als je de piep daar andaan komt.Een van de lampjes 5,6,7,of 8 op pagina 16 van de manual: www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo...0-2020-2030-2040.pdf
Kijk eens welk lampje er dan brand , dan wordt de oorzaak mogelijk duidelijker.
Komt de piep bij de motor zelf vandaan kan het een te onvoldoende gespannen V-snaar zijn. Die wordt nl. direct na het starten het meest belast omdat dan de startaccu weer snel bijgeladen wordt na de aanzienlijke startstroom , Dat duurt dan ook maar kort .
Ad
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 16:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 06 juni 2019 16:43 #1052304

  • gmdv
  • gmdv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
Dat is hoogstwaarschijnlijk het alarm lage oliedruk. Op stationair toerental komt de oliedrukschakelaar net niet boven de gewenste waarde. Waarschijnlijk start je de motor met de gashendel in de neutrale stand. De motor start dan normaal gesproken prima, maar de oliepomp draait net te langzaam om voldoende druk op te bouwen om de oliedrukschakelaar over zijn schakelpunt te krijgen (0,3 bar). Volgens de manual moet je volgens mij starten met een beetje gas, dan komt het alarm niet op. Het kan verder geen kwaad.

(edit: oeps, in de manual staat op pagina 6 starten in vrijloop met vol gas. Niet doen, een beetje gas is ruim voldoende.)
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 16:55 door gmdv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 06 juni 2019 16:58 #1052307

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
HCA schreef :
Als ik de Volvo Penta MD2030 van mijn Beneteau Oceanis 331 aanzet, geeft hij vaak (niet altijd) een piepsignaal. Een paar seconden in vrijloop het toerental opdrijven en het stopt. Anders werkt de motor prima en heb ik nooit problemen. Het oliepeil is OK. Ik heb de boot nog niet zo lang. Kan iemand me uitleggen wat de betekenis is van dit signaal ?

Normaal. Als je de motor start en op het laagste toerental draait laadt de dynamo nog niet bij.
Iets met bekrachtiging van het magnetisch veld. Zodra je even de toeren verhoogt vindt die bekrachtiging wel plaats en laadt de dynamo, ook als je weer terug gaat naar stationair toerental.
Dus:'Niks loos Koos en lekker onbezorgd varen" ;)
Mijn VP 2020 heeft hetzelfde. Kijk maar even of het laadt lampje brand als je stationair start.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 juni 2019 17:02 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 06 juni 2019 20:07 #1052367

Wat Douwe zegt.
Mijn md2020 heeft hetzelfde. Effe tikje in zn vrij en weg probleem.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 07 juni 2019 11:48 #1052553

Het is ook mogelijk dat het oliefilter vervuilt is en daardoor wat teveel drukverschil geeft.
Wel op tijd vervangen :whistle:
Of misschien het stationair toerental te laag?
Want normaal is het beslist niet dat er lampjes blijven branden bij stationair toerental.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 07 juni 2019 11:57 #1052555

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Wij hebben het stationair toerental een fractie verhoogd. Dat hielp tegen deze kleine ergernis :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 07 juni 2019 13:49 #1052590

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 851
Keerkoppeling vindt het ook nog fijn bij inschakelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 07 juni 2019 13:58 #1052594

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
"Een fractie" zette ik er nog speciaal bij... :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 07 juni 2019 14:21 #1052597

holtere schreef :
"Een fractie" zette ik er nog speciaal bij... :S

Een hele kleine fractie dan zeker. Zoiets als Denk, of FvD.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 14:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 07 juni 2019 14:25 #1052600

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Nah, iets groter...meer als de Partij van de Dieren :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 10 juni 2019 17:08 #1053394

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het juiste stationair toerental staat beschreven in de handleiding. Tegenwoordig koop je voor een tientje een hand toerenteller. Dan plak je een stickertje op je vliegwiel, mikt het lasertje op het vliegwiel en leest het resultaat. Kan je de motor conform specs afstellen (en meten of je piep veroorzaakt wordt door te laag stationair toerental)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 11 juni 2019 09:03 #1053578

  • FrankO
  • FrankO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Ik zet mijn 2 centen op een laadalarm. Daar heb ik ook last van met mijn MD2001 pruttel. Ik moet de motor behoorlijk op toeren brengen om het alarm te stoppen, dus ik probeer om de motor eerst een beetje warm te laten draaien voordat ik dat doe. Als ik nou niet zo ongeduldig was om te gaan ....

Het is me niet duidelijk wat de oorzaak zou kunnen zijn of hoe dit op te lossen. Zwaarder lampje wordt gesuggereerd. Wie heeft hier ervaring mee en hoe heb jij het dan opgelost?
Winner 950, Feeling 286s, Barnegat 585, X4, polyvalk, 16m2, Hobie 14, 470, centaur, zeilkano
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 11 juni 2019 09:06 #1053581

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
In mijn vorige motor was de oliedruk sensor ooit vervangen door een verkeerd type die net te vroeg aanslaat en veroorzaakte een soortgelijk probleem.

Maar als het oliedruk betreft zou je er bij een warme motor meer last van moeten hebben dan bij een koude. Brandt er geen lampje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 11 juni 2019 11:17 #1053635

  • FrankO
  • FrankO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Philip schreef :
Brandt er geen lampje?

Bij mij brand/knippert het laadlampje bij alarm. Beter nog, eerst branden alleen oliedruk en temperatuur en laadlampje zwak, vervolgens gaat het alarm af en gaan tegelijk de oliedruk/temperatuur lampjes uit.
Winner 950, Feeling 286s, Barnegat 585, X4, polyvalk, 16m2, Hobie 14, 470, centaur, zeilkano
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 11 juni 2019 17:41 #1053746

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 812
Je kan trouwens ook de tuimelschakelaar (omhoog is voorgloeien) een tikje naar beneden geven, dan is het ook weg :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta geeft piepsignaal 09 nov 2019 07:14 #1099556

1. The oil does not meet the standard or the amount of oil added is too much.
2. The amount of oil added is not in place and the engine produces severe friction.
3, the viscosity of the oil should be selected
Different grades of oil have different characteristics, and their low temperature fluidity, high temperature stability and adhesion also have different performances. The viscosity of the oil is inversely proportional to the temperature. When the engine is cold, the viscosity of the oil is high. If the oil is thicker, it will add extra loss to the starter motor and battery. However, if the oil is too thin, work under high temperature. It is difficult to form a sufficient protective film to cause insufficient lubrication and increase wear.
4. Carbon deposit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl