Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 05 juli 2019 10:37 #1060967

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
In ons bootje staat sinds 1986 een Volvo Penta 2002, de 18 pk tweepitter. De motor is gezond, start altijd, ook na een winter, in een paar seconden en doet het altijd. Ca. 3000 bedrijfsuren. Zorg is al langer: wat weinig koelwater, niet te weinig, maar toch. Ook geeft hij bij wat meer toeren (2500) een forse pluim witte rook. Te heet worden (alarm) doet hij een heel enkele keer, (juist als mijn vriendin er mee weg is - moet toeval zijn...) en het verdwijnt ook weer.
Aan de voorkant van het koelsysteem is alles gecheckt en vernieuwd: impeller, groter nokje in impellerhuis, zodat hij meer water pompt, wiervat nieuw. Borrelt lekker als de motor loopt en luchtdicht.

Het probleem kan zitten in verkalking koelkanalen in de motor, maar dan zou hij altijd te heet moeten worden. En het verklaart niet de wat mindere koelwaterstroom bij de uitlaat. Een monteur in Denemarken heeft eens gewezen op de bocht bij het uitaatspruitstuk,voor de flexibele uitlaatslang, waar water vermengd wordt met uitlaatgas. Daar zou na jaren wat dicht kunnen gaan zitten, waardoor het water er niet goed uit kan.

Ik wil naar die bocht kijken, (laten) schoonmaken of vernieuwen. Mijn vragen:
- kan dit de oorzaak zijn van wat minder koelwater?
- iemand ervaring met dit euvel?
- is zelf demonteren / schoonmaken goed te doen of kan je dat beter overlaten aan een VP monteur?
- tips bij het demonteren / schoonmaken / vernieuwen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 05 juli 2019 10:49 #1060974

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Zo'n bocht na een aantal decenia eens goed bekijken kan sowieso geen kwaad. Er komt (zout) water en hete uitlaatgassen bij elkaar. Een hemel voor corrossie. Als daar het injectie punt van het koelwater dicht geroet of geroest zit, kan daardoor wel een koeling probleem onstaan. In ieder geval bij andere motoren die ik beter ken. Dus ja, zeker het onderzoeken waard denk ik.

Meestal is demonteren vrij eenvoudig en zou je prima zelf kunnen doen. Bij veel motoren is het los halen van de uitlaat slang nog het lastigs maar ook vastgeroeste bouten kunnen lastig zijn.
Ik ken deze motor niet speciefiek en jouw klus vaardigheden al helemaal niet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 08 juli 2019 10:23 #1061724

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
Iemand met een Volvo Penta 2002 nog tips?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 08 juli 2019 11:22 #1061756

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
als je zeker weet dat de pomp impeller langs voor en achterzijde goed aansluit op het huis en deksel dan zou de pomp het goed moeten doen.
De uitlaatbocht is simpel te verwijderen, wel even een nieuwe pakking regelen.
Ikzelf heb m alleen moeten vervangen omdat ie doorgerot was en nooit ervaren dat ie verstopt raakte, maar het zou zomaar kunnen.
Na een jaar of 25 loopt ie wel op zijn eind en vervanging ligt op de loer. Zijn waarschijnlijk nog gewoon te leveren. zal wel ergens rond de 250 euro kosten tegenwoordig.
Je kunt m proberen te reinigen of te zuren. Zou ik zeker doen.

Ik verwacht echter niet dat daarmee de problemen zijn opgelost. Een buitenwater motor neemt toch allerlei rommel mee naar binnen en afzetting van materiaal zou een reinigingsbeurt (of zuren) weleens nodig kunnen maken. Daar is in het verleden op dit forum wel e.e.a. over geschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 08 juli 2019 11:40 #1061764

HPV schreef :
Na een jaar of 25 loopt ie wel op zijn eind en vervanging ligt op de loer. Zijn waarschijnlijk nog gewoon te leveren. zal wel ergens rond de 250 euro kosten tegenwoordig.
Je kunt m proberen te reinigen of te zuren. Zou ik zeker doen.

Bij VP kost hij officieel €296,45 ( www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-26-11620.aspx ) .
Bij Keypart €100 minder ( keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/2002/19831991 onder cooling system ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 08 juli 2019 13:00 #1061791

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Ja dat was'm..
Ik heb geen Volvo meer dus deze site was wat weggezakt.
Prijsje hoor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 08 juli 2019 13:08 #1061794

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Je hebt ze ook aftermarket van RVS 316. Of dat beter is, zijn de meningen nog over verdeeld maar goedkoper wordt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 08 juli 2019 19:05 #1061928

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ik zie twee water injectie aansluitingen, volgens mij is er 1 voor water dat direct van de pomp komt en de andere voor water dat via de thermostaat door het blok gaat. kan me niet voorstellen dat beide systemen te kampen hebben met verstopping...
dus als er weinig water uit de uitlaat komt zou het probleem dan niet eerder in het circuit en op een gemeenschappelijk punt moeten zitten? dan kom je toch in pomp of thermostaathuis uit...
stel dat een afgescheurde flap van een impeller ergens vast zit?

geeft de pomp wel druk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 09 juli 2019 10:59 #1062100

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
Oke, ik begrijp dat de kans dat de bocht de veroorzaker is, niet zo groot is. Reinigen / ontkalken lijkt meer voor de hand te liggen.

De pomp geeft voldoende druk. Ik heb eerder een impeller gehad met twee afgebroken lipjes. Toen gaf de motor uiteraard nog nauwelijks water en liep direct te heet. Een van de twee lipjes is teruggevonden voorbij de impeller. De andere.... is hopelijk eruit gespoeld. Of zijn er meer plekken waar zo'n lipje kan blijven hangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 09 juli 2019 13:13 #1062131

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Afhankelijk van de maat van het afgebroken stuk zou die natuurlijk ergens de boel goed kunnen blokkeren...

De leiding van pomp naar thermostaathuis en vandaar de doorgang naar de uitlaatbocht en het injectiepunt
zijn dan -denk ik- de meest voor de hand liggende plekken.
Vooral in scherpe bochten en op de plek waar een leiding ergens op is aangesloten.

De thermostaat zie ik niet zo gauw geblokkeerd worden.
Als het stuk de thermostaat is gepasseerd dan zou het in het blok kunnen liggen, maar dat zal geen kwaad kunnen verwacht ik.

Maar omdat je aangeeft dat er weinig water komt en er ook temperatuur alarm meldingen zijn zou ik het toch in het eerste deel zoeken, tussen pomp en thermostaathuis.
Een blokkering daar zou de effecten die je beschrijft kunnen opleveren.

Als je dat spul loshaalt moet je wel nieuwe pakkingringetjes regelen voor de buizen, en een pakking voor het thermostaathuis. Is niet het meest handige systeem van Volvo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 09 juli 2019 14:11 #1062141

HPV schreef :
Als het stuk de thermostaat is gepasseerd dan zou het in het blok kunnen liggen,

:huh: Zit bij die motor dan de thermostaat in de koelwatertoevoer naar de motor toe?
Hoe moet dat ding dan warm worden door het in de motor opgewarmde koelwater om zo de temperatuur te kunnen regelen?
Een thermostaat zit bij de motoren die ik ooit gezien heb altijd in de koelwaterafvoer uit de motor en dat is bij een directe koeling net zo als bij een indirecte koeling alleen gaat dan het buitenwater natuurlijk niet door de motor zelf heen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 09 juli 2019 20:29 #1062297

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Nee, je hebt denk ik gelijk. Van de pomp komt ie net onder het thermostaathuis het blok in. Hoe dat verder qua stroming gaat had ik me eerlijk gezegd niet afgevraagd. Alweer paar jaar geleden weg gedaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 22 juli 2019 10:51 #1065454

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
Met dank aan Gandela, ik heb zijn recept:

2 flesjes zoutzuur a 500ml <10% en 2 flesjes harthout ontgrijzer a 500ml(oxaalzuur 5%) van de gamma gemengd, waardoor het 2 liter zuur wordt met een <5% en < 2,5% concentratie.

toegepast. Kraan dicht, motor even droog draaien, thermostaat eruit (die zit inderdaad op het blok op de plek waar het koelwater de motor in gaat), 2 liter van het recept in de wierpot, wat er direct uit de uitlaat kwam opgevangen, 3 kwartier laten staan, opnieuw starten,wat eruit kwam (schuim, vloeistof en smurrie: kleine zwarte roestdeeltjes en veel kalk (mintgroen) opvangen, kraan open en doorspoelen.
En hoera: véél meer koelwater.

Uit enthousiasme heb ik het opgevangen spul (dus wat meer verdund), na filtering weer via de wierpot laten opslurpen en nu een nacht laten staan. Volgende morgen weer wit schuim (kalk?), geen troep erbij. Voorlopig lijkt het oude dieseltje ongestoord weer door te pruttelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 23 juli 2019 18:04 #1065866

  • SteefK
  • SteefK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
ah super! Ook ik heb een 2002 en sinds kort krijg ik een temp alarm na een 10/15 minuten motoren. ik heb de waterpomp al helemaal gereviseerd, want hij lekte een beetje olie langs de keringen, het asje en keringen allemaal vervangen. Maar het temperatuur probleem is nog niet opgelost. ik ga eerst eens kijken of de thermostaat open gaat in warm water. Als die gewoon lijkt te werken ga ik dat goedje van de gamma eens laten opslurpen door de wierpot. :P Water lijkt er genoeg uit te komen maar het mag van mij wel ietsje meer zijn. Ook kan ik eens in het water springen en de aanzuigmond eens schoonmaken.
~Beneteau First 30e
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2002 onduidelijk koelprobleem 19 nov 2022 15:29 #1438900

  • Luutz
  • Luutz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Dat is een mooie tip, maar ik vraag me af hoe je het koelwater opvangt? Ik heb ook een VP 2002 en zat net te worstelen met aftappen..
pionier..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl