Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vermogensverlies Yanmar 1GM10

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 05 juli 2019 21:44 #1061158

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Ik heb mijn Yanmar 1GM10 gereviseerd (cylinder gehoond, overmaat zuiger). Daarna liep die motor als een naaimachientje. Helemaal blij!
Maar nu ineens heb ik het probleem dat hij niet meer lekker op toeren komt (max 2500 rpm) en ik kom ook vermogen te kort.
Uiterlijk lijkt alles goed, geen vieze rook, geen olie-lekkage, koelwater loopt lekker door, start goed. Geluid is normaal.
Wat zou dat kunnen zijn? Wie heeft een tip?
Laatst bewerkt: 05 juli 2019 21:46 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 05 juli 2019 22:16 #1061163

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Een aantal mogelijkheden :

extern :

- er lekt vermogen weg, bijvoorbeeld door te zware belasting van de alternator als de accu bijna leeg is, of ergens kortsluiting optreedt (controle : haal de V-snaar even los)

- er is iets mis met de keerkoppeling (olie?) of vuil in de schroef

intern :

- vuil/bacteriƫn in de brandstof (tank, aanzuigleiding, filters, opvoerpomp)

- lucht in de brandstoftoevoer (gaat de retour/lekleiding terug naar de tank ?)

- lucht in het hogedruk gedeelte tussen injectiepomp en verstuiver

- brandstofleiding verstopt (is die nog van koper ?)

- brandstofslang verstopt door inwendige aantasting door biodiesel

- opvoerpomp defect (membraan, kleppen)

- verstuiver defect of geblokkeerd door koolopbouw (zie ander draadje)

- klepspeling OK ?


Hoe heb je het toerental van 2500 gemeten, varend of stilliggend aan de steiger ? Dat maakt een groot verschil.

De 1GM10 is extreem gevoelig voor lucht in het brandstofsysteem, ik zou daar beginnen.
Laatst bewerkt: 06 juli 2019 04:15 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 06 juli 2019 05:41 #1061165

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Cees zegt het al: lucht of vuil in diesel toevoer is eerste verdachte. Simpelste om eerst te checken echter is vuil (wier?) in schroef. Vergis je niet wat dat doet met een motor. Tweede simpele ding om eerst even te checken is luchtfilter. Daar ben je namelijk zo mee klaar. Dan naar dieselleidingen. Knikje in slang? Vacuum in tank? Kraantje (half) dicht? Dat soort simpel te checken dingen weer eerst, dan naar lucht in leidingen en dan vuil (omdat je voor controle op vuil altijd lucht in leidingen krijgt. Weet je nog niet wat het was).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 06 juli 2019 07:20 #1061189

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Check ook of je gashendel op de motor nog in de uiterste stand kan. Daar heb ik bij herinbouwen wel eens wat mis zien gaan (verkeerde gaatje gebruikt op de hendel buiten) waardoor dat niet meer kon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 06 juli 2019 07:45 #1061192

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12526
@zapp
belast of ook in zijn vrij?
mbt gashandle; evt, even loskoppelen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 06 juli 2019 08:29 #1061202

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Dit begrijp ik niet: Een overmaat zuiger plaatsen als je alleen maar gehoond hebt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 06 juli 2019 22:16 #1061375

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Dank voor al deze suggesties. Een korte reactie.

Ik heb vanmiddag de brandstofleidingen gecontroleerd, filters schoongemaakt, alles OK. Ook het systeem ontlucht en (bingo?) er zat nogal wat lucht in de leiding vanaf de opvoerpomp naar injectiepomp. Mijn eerste indruk is dat de motor nu beter loopt, maar nog niet er mee gevaren.
Maar ik zie geen mogelijkheid om de hogedrukleiding (vanaf injectiepomp naar verstuiver) te ontluchten. Ik kan de wartel van die leiding wel losdraaien maar hoe krijg ik de lucht er uit?

En ja: ook in zijn vrij (onbelast) komt hij niet op toeren, dus kan ik dan de v-riem eens losgooien om te kijken of de dynamo de boosdoener is.
Maar eerst zien of ik de hogedrukleiding kan ontluchten, maar hoe???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 07 juli 2019 06:31 #1061395

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Motor starten , verhoogd toeren tal draaien en tijdens draaien de verstuiver wartel wat oplossen tot er alleen diesel uitkomt en geen luchtbellen meer.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 07 juli 2019 07:31 #1061421

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
zapp schreef :
En ja: ook in zijn vrij (onbelast) komt hij niet op toeren, dus kan ik dan de v-riem eens losgooien om te kijken of de dynamo de boosdoener is.
Het stekkertje uit de achterkant dynamo trekken kost minder moeite en ook dan laadt hij niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 07 juli 2019 07:37 #1061423

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zapp schreef :
Dank voor al deze suggesties. Een korte reactie.

Ik heb vanmiddag de brandstofleidingen gecontroleerd, filters schoongemaakt, alles OK. Ook het systeem ontlucht en (bingo?) er zat nogal wat lucht in de leiding vanaf de opvoerpomp naar injectiepomp. Mijn eerste indruk is dat de motor nu beter loopt, maar nog niet er mee gevaren.
Maar ik zie geen mogelijkheid om de hogedrukleiding (vanaf injectiepomp naar verstuiver) te ontluchten. Ik kan de wartel van die leiding wel losdraaien maar hoe krijg ik de lucht er uit?

En ja: ook in zijn vrij (onbelast) komt hij niet op toeren, dus kan ik dan de v-riem eens losgooien om te kijken of de dynamo de boosdoener is.
Maar eerst zien of ik de hogedrukleiding kan ontluchten, maar hoe???

Als de motor loopt wordt de evt. lucht in de HD leiding automatisch via de verstuiver de motor ingeblazen en weg is die lucht. Loopt de motor niet dan moet je de stophandel uit trekken, de wartel van de HD leiding op de pomp los nemen en met de handopvoerpomp net zolang pompen totdat er geen lucht meer uit de wartel komt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 07:41 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 14:03 #1061816

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Nogmaals dank voor de reacties. Ik heb een aanvullende vraag:
De diesel-retourleiding gaat met een rubberslang terug naar de tank. Moet die leiding in de tank "onderwater" zitten, of mag dat gewoon boven in de tank uitkomen. In het laatste geval zou er via de retourleiding lucht in het systeem kunnen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 14:17 #1061824

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
In principe is onder 'water' beter. Maar de echte retour vanaf de hogedrukpomp gaat bij een GM terug naar het filter. De retourpeiding vanaf de verstuivers komt bijna niks uit. Dus daar verwacht ik het probleem niet direct.

Wel kan er ergens bij de banjo's tussen filter, hogedrukpomp, opvoerpomp etc. wat mis zitten want dat is allemaal los geweest neem ik aan. Toen ik dat bij mijn 3GM30 los heb gehad, kostte me het ook aardig wat moeite om het helemaal lek- en luchtdicht te krijgen, ondanks nieuwe ringetjes etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 15:18 #1061850

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
zapp schreef :
Nogmaals dank voor de reacties. Ik heb een aanvullende vraag:
De diesel-retourleiding gaat met een rubberslang terug naar de tank. Moet die leiding in de tank "onderwater" zitten, of mag dat gewoon boven in de tank uitkomen. In het laatste geval zou er via de retourleiding lucht in het systeem kunnen komen.

Het is een retourleiding, dan komt er alleen evt.lucht uit het systeem naar de tank. Dat de leiding terug gaat naar de tank is prima. Onder of boven in de tank is niet zo belangrijk.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 17:03 #1061891

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De Yanmar 1GM10, trouwens de hele GM serie heeft geen retour. Alleen een lekolie aansluiting vanaf de verstuiver(s).

De werkslag van de opvoerpomp is veerbediend. De pomp levert precies de hoeveelheid brandstof die de injectiepomp vraagt, een retour is overbodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 17:10 #1061893

Toch is het beter om de retourleiding te laten eindigen tot vlak boven de tankbodem, mijn 3GM30 heeft dat. Dit voorkomt wel een eventuele luchtaanzuiging via de retourleiding.
Is even zoeken maar daar zijn hier verschillende topic's over.

Laatst bewerkt: 08 juli 2019 17:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 18:05 #1061908

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Bij de meeste diesels wel jollenbaas maar bij de sommige yanmar gaat de echte retour terug naar het filter of is er geen retour. Jouw motor is daar een van. De 'retour' vanaf de verstuivers een lekleiding retour en die hoeft niet onder het dieselniveu uit te komen. Maar kwaad kan het natuurlijk niet.
Laatst bewerkt: 08 juli 2019 18:19 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vermogensverlies Yanmar 1GM10 08 juli 2019 19:43 #1061962

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Philip schreef :
Bij de meeste diesels wel jollenbaas maar bij de sommige yanmar gaat de echte retour terug naar het filter of is er geen retour. Jouw motor is daar een van. De 'retour' vanaf de verstuivers een lekleiding retour en die hoeft niet onder het dieselniveu uit te komen. Maar kwaad kan het natuurlijk niet.

Dit is het verhaal van de klok en de klepel. De oudere Yanmars (voor de GM serie) hebben geen echte retour, maar een lekolieleiding die op het fijnfilter is aangesloten. Nadeel : dit vergt een aangepaste ontluchtings procedure. Voordeel : bij inbouw is slechts 1 aansluiting naar de tank nodig.

Bij latere versies gaat de lekolieleiding rechtstreeks terug naar de tank. Het fijnfilter is nooit gewijzigd, bij latere motorversies werd de niet gebruikte aansluiting op het fijnfilter simpelweg met een stop afgesloten. Zo is de uitvoering van de GM serie.

Bij nieuwere versies (bv de YM serie) heeft Yanmar een automatische ontluchting gerealiseerd door de capaciteit van de opvoerpomp te vergroten en vanaf de 'oude' aansluiting op het fijnfilter via een restrictie de brandstof met luchtbellen terug te voeren naar de tank. Op die terugvoer zit ook de lekolieleiding aangesloten. Pas bij common rail motoren is bij Yanmar sprake van een 'echte' retour, direct terug naar de tank.

Het fijnfilter op een 1GM10 :



De lekolie aansluiting (aangegeven met fuel return pipe) op het zelfde type fijnfilter bij een oude 2QM15 :



Automatische ontluchting en lekolieretour gecombineerd op een 3YM20 op nog steeds hetzelfde type fijnfilter, gaat terug naar de tank.

Laatst bewerkt: 09 juli 2019 06:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vermogensverlies Yanmar 1GM10 09 juli 2019 11:45 #1062110

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
Philip schreef :
Bij de meeste diesels wel jollenbaas maar bij de sommige yanmar gaat de echte retour terug naar het filter of is er geen retour. Jouw motor is daar een van. De 'retour' vanaf de verstuivers een lekleiding retour en die hoeft niet onder het dieselniveu uit te komen. Maar kwaad kan het natuurlijk niet.

Dit is het verhaal van de klok en de klepel. De oudere Yanmars (voor de GM serie) hebben geen echte retour, maar een lekolieleiding die op het fijnfilter is aangesloten. Nadeel : dit vergt een aangepaste ontluchtings procedure. Voordeel : bij inbouw is slechts 1 aansluiting naar de tank nodig.

Bij latere versies gaat de lekolieleiding rechtstreeks terug naar de tank. Het fijnfilter is nooit gewijzigd, bij latere motorversies werd de niet gebruikte aansluiting op het fijnfilter simpelweg met een stop afgesloten. Zo is de uitvoering van de GM serie.

Bij nieuwere versies (bv de YM serie) heeft Yanmar een automatische ontluchting gerealiseerd door de capaciteit van de opvoerpomp te vergroten en vanaf de 'oude' aansluiting op het fijnfilter via een restrictie de brandstof met luchtbellen terug te voeren naar de tank. Op die terugvoer zit ook de lekolieleiding aangesloten. Pas bij common rail motoren is bij Yanmar sprake van een 'echte' retour, direct terug naar de tank.

Het fijnfilter op een 1GM10 :



De lekolie aansluiting (aangegeven met fuel return pipe) op het zelfde type fijnfilter bij een oude 2QM15 :



Automatische ontluchting en lekolieretour gecombineerd op een 3YM20 op nog steeds hetzelfde type fijnfilter, gaat terug naar de tank.


Nog beter wanneer deze gecombineerde leiding direct op de HD brandstofpomp zit. Wordt die ook automatisch ontlucht. Op de VP md 2020 standaard uitgevoerd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vermogensverlies Yanmar 1GM10 09 juli 2019 18:12 #1062248

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
douwe schreef :
Nog beter wanneer deze gecombineerde leiding direct op de HD brandstofpomp zit. Wordt die ook automatisch ontlucht. Op de VP md 2020 standaard uitgevoerd.

In feite is dat ook zo, in werkelijkheid zit het iets slimmer in elkaar dan ik in de korte omschrijving heb aangegeven. Voor de fijnproevers :




Laatst bewerkt: 09 juli 2019 18:32 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vermogensverlies Yanmar 1GM10 10 juli 2019 08:34 #1062375

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
@zapp : je schrijft dat bij controle nogal wat lucht in het systeem zat. Heb je kunnen achterhalen waar dat vandaan komt ? Als dat tijdens het varen gebeurt, zit de lekkage voor de opvoerpomp (daar heerst onderdruk). Vaak boosdoener : groffilter, slangen of aansluitpunten. Heb je last van lucht na langere stilstand tijden, dan is de grootste waarschijnlijkheid een luchtlek na de opvoerpomp. Een berucht zwak punt is het ontluchtingsboutje met kunststof ringetje op het fijnfilter. De schroefdraad in het filter huis is door veel Yanmar bezitters dolgedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl