Voor elk voorbeeld wel weer een tegenvoorbeeld.
In het verleden een VP MD22 gehad, altijd op zout water. Ook een doorgeroeste uitlaat water-inspuitbocht.
Motor 5 jaar oud.
De dikte van het gietijzer valt behoorlijk tegen, vooral het stuk waar de slang op klemt.
Een beetje met schroevendraaier gepeutert, die er op verschillende plekken doorheen stak alsof het koek was. Geen vervanging op korte termijn beschikbaar.Toen als noodoplossing in het rechte stuk een stukje RVS buis dat er precies inpaste ingelijmd met "plastic steel" (hoge temperatuur epoxy met wapening). Verder na goed schoonmaken met vinger een flinke coating plastic steel aangebracht in de bocht.
Vervanging steeds uitgesteld, maar na een jaar open gemaakt om te controleren. Zag er nog steeds prima uit, geen pitting in het RVS, plastic steel was overal nog aanwezig. Inmiddels heeft de boot al jaren een nieuwe eigenaar, die vaart er nog steeds zonder problemen mee rond (ik heb bij verkoop de "noodoplossing" vermeld).
Door sommigen misschien als Mickey Mouse oplossing gezien, maar blijkt te werken.
In geval van TS zou ik de meeste roest verwijderen, plastic steel opsmeren en mantel maken van open gezaagde RVS buis, ook weer met plastic steel oplijmen en met slangenklemmen om de uitlaat klemmen. Blijft minstens een paar seizoenen goed. Als je om de wereld gaat zeilen misschien maar eerst vervangen.
Trouwens, wat RVS en zeewater betreft. Bijna elke boot heeft een uitlaat huiddoorvoer van RVS. Daar gaat dezelfde troep door als de uitlaatbocht. Toch nooit meegemaakt dat die RVS huiddoorvoer sterk gecorrodeerd was en vervangen moest worden.