Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: waterinjectiebocht

waterinjectiebocht 04 sept 2019 07:03 #1079908

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
37south schreef :
Voor elk voorbeeld wel weer een tegenvoorbeeld.
In het verleden een VP MD22 gehad, altijd op zout water. Ook een doorgeroeste uitlaat water-inspuitbocht.
Motor 5 jaar oud.
De dikte van het gietijzer valt behoorlijk tegen, vooral het stuk waar de slang op klemt.
Een beetje met schroevendraaier gepeutert, die er op verschillende plekken doorheen stak alsof het koek was. Geen vervanging op korte termijn beschikbaar.Toen als noodoplossing in het rechte stuk een stukje RVS buis dat er precies inpaste ingelijmd met "plastic steel" (hoge temperatuur epoxy met wapening). Verder na goed schoonmaken met vinger een flinke coating plastic steel aangebracht in de bocht.




Vervanging steeds uitgesteld, maar na een jaar open gemaakt om te controleren. Zag er nog steeds prima uit, geen pitting in het RVS, plastic steel was overal nog aanwezig. Inmiddels heeft de boot al jaren een nieuwe eigenaar, die vaart er nog steeds zonder problemen mee rond (ik heb bij verkoop de "noodoplossing" vermeld).



Door sommigen misschien als Mickey Mouse oplossing gezien, maar blijkt te werken.

Nee hoor kijk maar hier ik deed iets soortgelijks bij mijn Perkins Prima 50 en heb dezelfde uitlaatbocht. (Groter?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 07:20 #1079910

Nog maar eens een ( tweede plaatje nog veel gedetailleerder)plaatje van de corrosie door chloride , afhankkelijk van de temperatuur.
De middelste is het meestal gebruikte rvs . Je ziet dat het bij heel weinig chloride al mis gaat.
Ook de temperatuur is daarbij van grote invloed. Een motor met genoeg of ruim overmaat koelwater zal niet zoveel corrosie geven maar als de hoeveelheid koelwater al aan de krappe kant is kan het ook op zoet water verkeerd gaan . Ook in zoet water zit soms meer dan 100 ppm chlorode , vooral in rivierwater .
Dat verklaart ook de verschillende ervaringen met rvs.
Het is heel simpel , neem duplex rvs als je zoiets laat maken , dat is nog een stuk bestendiger dan 254SMO en gaat ook op zeewater goed. Is per kg materiaal wel ongeveer 2 keer zo duur amar dat maakt voor de kosten niet veel uit gezien de uren die er aan zoiets maken zitten.
Hier nog wat meer over de verschillende rvs soorten en ook over de gevoeligheid voor chloride: www.wijbenga.nl/media/afbeeldi...n-roestvrijstaal.pdf
Ad

Laatst bewerkt: 04 sept 2019 07:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 07:21 #1079911

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
37south schreef :
In geval van TS zou ik de meeste roest verwijderen, plastic steel opsmeren en mantel maken van open gezaagde RVS buis, ook weer met plastic steel oplijmen en met slangenklemmen om de uitlaat klemmen. Blijft minstens een paar seizoenen goed. Als je om de wereld gaat zeilen misschien maar eerst vervangen.

Tja, ik denk dat er niet zoveel overblijft als je de meeste roest verwijdert :)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 07:30 #1079915

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ziet er idd niet goed uit, maar ik zie toch nog wel mogelijkheid voor een rvs patch, tenzij het rondom is weggevreten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 07:38 #1079919

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
:SWaterblok schreef :
37south schreef :

Door sommigen misschien als Mickey Mouse oplossing gezien, maar blijkt te werken.

Nee hoor kijk maar hier ik deed iets soortgelijks bij mijn Perkins Prima 50 en heb dezelfde uitlaatbocht. (Groter?)

Ja inderdaad, soms moet je een beetje inventief zijn. Waarschijnlijk is jouw bocht hetzelfde want VP MD22 = Perkins Prima 50.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 09:00 #1079937

37south schreef :
:S

Ja inderdaad, soms moet je een beetje inventief zijn. Waarschijnlijk is jouw bocht hetzelfde want VP MD22 = Perkins Prima 50.

Dat hoeft niet hoor . De basismotoren zijn weliswaar hetzelfde maar de marinisatie ( en daar hoort die uitlaat met waterinjectie uiteraard ook bij) niet en ik neem aan dat zowel Perkins als VP dat mariniseren zelf doen dus al het mariniseer spul hoeft niet hetzelfde te zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 09:22 #1079939

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Yellow Boat schreef :
37south schreef :
:S

Ja inderdaad, soms moet je een beetje inventief zijn. Waarschijnlijk is jouw bocht hetzelfde want VP MD22 = Perkins Prima 50.

Dat hoeft niet hoor . De basismotoren zijn weliswaar hetzelfde maar de marinisatie ( en daar hoort die uitlaat met waterinjectie uiteraard ook bij) niet en ik neem aan dat zowel Perkins als VP dat mariniseren zelf doen dus al het mariniseer spul hoeft niet hetzelfde te zijn.
Ad

Inderdaad, zou zomaar kunnen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 09:27 #1079940

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Bij een aantal motoren 'leverde' Volvo alleen een potje verf voor de groene kleur en werd ook de marinisatie door perkins gedaan. Bepaalde uitvoeringen (niet allemaal) van de MD22 bijvoorbeeld.

Kijk ook maar naar de plaatjes van die uitlaat bocht (en warmteisselaar etc):

Laatst bewerkt: 04 sept 2019 09:32 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 09:35 #1079942

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
Dat zei ik toch plaatjes van de bochten van mij en 37South zijn hetzelfde...
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 09:36 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 11:42 #1079976

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Met alle stelligheid van sommige blijft het een feit dat er op mijn yanmar motor van de generator een rvs bocht zit die er niet alleen al meer als 10 jaar opzit maar ook orgineel is, dus door de fabrikant erop gezet blijkbaar niet verboden, niet binnen 3 maanden weggerot en nog steeds mooi onaangetast en goed werkzaam.
40 jaar geleden waren er aftermarket rvs uitlaten voor bmw motorfietsen en die rotten ook niet door waren "betaalbaar"maar hadden wel een probleempje dat de warmteafvoer minder was als de orginele uitlaat en daardoor waren er wel eens problemen met de zittingen afhankelijk van het gebruik.Zal met die bochten hetzelfde zijn mischien niet bruikbaar bij alle motoren maar de 2 die ik heb doen ze het prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 13:00 #1080001

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Erikdejong schreef :
Philip schreef :
Ook Yanmar lijkt ze tegenwoordig van RVS te maken zag ik op mijn nieuwe motortje.
Mijn yanmar is van feb. 2017 (productie datum) die heeft nog een gietijzeren. Erg solide en erg zwaar in vergelijking met de rest van de motor. Nu na twee jaar nog geen spoortje roest te bekennen overigens.
Productie datum Mrt 2019:

Het verbaasde me een beetje.

Nu zaten op de GM's en de oudere YM's dan ook geen gietijzeren maar een plaatstalen exemplaar. Die was na een jaar of 15 op 100% zout water wel op bij mijn vorige motor. Benieuwd hoe lang deze heel blijft. Vaak checken staat utieraard op de onderhoudschema's, ongeacht materiaal. Want fan van RVS ben ik totaal niet.
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 13:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 13:59 #1080028

Het zou best kunnen dat dat geen "normaal"rvs is maar Duplex o.i.d. en dat kan wel goed tegen warm zeewater.
Aan de rvs zelf kun je dat niet zien en qua prijs zal het maar weinig uitmaken bij de hoeveelheid die er in zo'n ding zit. De flens hoeft uiteraard niet van Duplex te zijn als de pijp er doorheen steekt en afgelast is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 14:23 #1080036

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
joyce schreef :
Met alle stelligheid van sommige blijft het een feit dat er op mijn yanmar motor van de generator een rvs bocht zit die er niet alleen al meer als 10 jaar opzit maar ook orgineel is, dus door de fabrikant erop gezet blijkbaar niet verboden, niet binnen 3 maanden weggerot en nog steeds mooi onaangetast en goed werkzaam.
40 jaar geleden waren er aftermarket rvs uitlaten voor bmw motorfietsen en die rotten ook niet door waren "betaalbaar"maar hadden wel een probleempje dat de warmteafvoer minder was als de orginele uitlaat en daardoor waren er wel eens problemen met de zittingen afhankelijk van het gebruik.Zal met die bochten hetzelfde zijn mischien niet bruikbaar bij alle motoren maar de 2 die ik heb doen ze het prima.

Als ze er door de fabrikant op gezet zijn, is de kans dat hij zijn huiswerk goed gedaan heeft een stuk groter.

Een motorfiets is een totaal andere situatie: er wordt geen water bij gemengd. Overigens roesten RVS uitlaten op motorfietsen ook, maar inderdaad veel langzamer dan stalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 14:24 #1080037

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
Yellow Boat schreef :
Nog 1 plaatje en het verhaal is compleet:




20.000ppm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 14:33 #1080044

Volgens mij is er ook een economische reden om over te stappen op RVS. Gietijzer op zich is goedkoop maar er komen veel bewerkingen aan te pas om zo'n bochtje te gieten.
Vorm maken, gieten, schoonmaken, spuiten. Bij RVS: gelezen plasma snijden uit rvs plaat incusief gaten. Geheel automatisch. Voorgebogen RVS pijp lassen met lasrobot. Je bespaard enorm op arbeidsloon t.o.v. gieten dat de meerkosten van RVS erbij in het niet valt.
Vandaar dat die gegoten bochten zo duur zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 16:08 #1080097

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Joop66 schreef :
joyce schreef :
Met alle stelligheid van sommige blijft het een feit dat er op mijn yanmar motor van de generator een rvs bocht zit die er niet alleen al meer als 10 jaar opzit maar ook orgineel is, dus door de fabrikant erop gezet blijkbaar niet verboden, niet binnen 3 maanden weggerot en nog steeds mooi onaangetast en goed werkzaam.
40 jaar geleden waren er aftermarket rvs uitlaten voor bmw motorfietsen en die rotten ook niet door waren "betaalbaar"maar hadden wel een probleempje dat de warmteafvoer minder was als de orginele uitlaat en daardoor waren er wel eens problemen met de zittingen afhankelijk van het gebruik.Zal met die bochten hetzelfde zijn mischien niet bruikbaar bij alle motoren maar de 2 die ik heb doen ze het prima.

Als ze er door de fabrikant op gezet zijn, is de kans dat hij zijn huiswerk goed gedaan heeft een stuk groter.

Een motorfiets is een totaal andere situatie: er wordt geen water bij gemengd. Overigens roesten RVS uitlaten op motorfietsen ook, maar inderdaad veel langzamer dan stalen.

Dat van die motorfietsuitlaat was alleen maar bedoeld om aan te geven dat wat op het 1 goed werkt ergens anders wel eens verkeerd kan uitpakken en jij was het die zei dat 40 jaar geleden rvs onbetaalbaar was en daarom er toen geen rvs bochten werden gebruikt.
In dit draadje worden nogal absolute uitspraken gedaan die allemaal niet zo duidelijk zijn als er word gesteld mijn ervaring met zeewater en rvs is ook maar matig heb inmiddels al mijn puttingen,schroefaskoker,etc en laatst nog mijn scepters moeten vervangen maar wonderlijk genoeg blijven beide bochten heel, hopelijk nog heel lang en vervangen zal zeker goedkoper zijn dan die goudgegoten volvo riser die buiten dat die snel wegrotten ook nog om de haverklap verstopt was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 04 sept 2019 18:04 #1080151

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
diesel motor wordt uitgevoerd met roetfilter
adblue motor wordt elektrische motor
elektrisch motor wordt waterstof motor

wind , water, zonne energie een beetje ook
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 05 sept 2019 05:47 #1080256

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
joyce schreef :
Dat van die motorfietsuitlaat was alleen maar bedoeld om aan te geven dat wat op het 1 goed werkt ergens anders wel eens verkeerd kan uitpakken en jij was het die zei dat 40 jaar geleden rvs onbetaalbaar was en daarom er toen geen rvs bochten werden gebruikt.
In dit draadje worden nogal absolute uitspraken gedaan die allemaal niet zo duidelijk zijn als er word gesteld mijn ervaring met zeewater en rvs is ook maar matig heb inmiddels al mijn puttingen,schroefaskoker,etc en laatst nog mijn scepters moeten vervangen maar wonderlijk genoeg blijven beide bochten heel, hopelijk nog heel lang en vervangen zal zeker goedkoper zijn dan die goudgegoten volvo riser die buiten dat die snel wegrotten ook nog om de haverklap verstopt was.

Nou ben ik in een vorig leven biker geweest. Had 24 jaar lang alleen een motor, en geen auto, en deed ook daaraan alles zelf. De BMW's uit de jaren 70 hadden zeker geen RVS uitlaten. Dat is pas gekomen bij de K100 in 1983. De BMW's van 40 jaar terug, de R100, R80, en R65, stonden er zelfs om bekend dat de uitlaten snel blauw kleurden in bij de cilinder begonnen te roesten als de chroom er vanaf kwam. De Japanners van die tijd losten dat op door dubbelwandige buis, tot aan de collector.

Wat jij hebt meegemaakt met de VP riser, kan ik niet beoordelen. Als er in een gietijzeren deel water kan blijven staan, gaat t hard. Dat geloof ik wel. Inderdaad: Ook VP maakt fouten. En de onderdelen zijn duur.

Maar probeer maar eens een origineel af-fabriek onderdeel te krijgen van een DAF 66. Of een C-kadett, want dat is de tijd waar we het over hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 05 sept 2019 05:53 #1080259

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
johannesw schreef :
Volgens mij is er ook een economische reden om over te stappen op RVS. Gietijzer op zich is goedkoop maar er komen veel bewerkingen aan te pas om zo'n bochtje te gieten.
Vorm maken, gieten, schoonmaken, spuiten. Bij RVS: gelezen plasma snijden uit rvs plaat incusief gaten. Geheel automatisch. Voorgebogen RVS pijp lassen met lasrobot. Je bespaard enorm op arbeidsloon t.o.v. gieten dat de meerkosten van RVS erbij in het niet valt.
Vandaar dat die gegoten bochten zo duur zijn.

Met de huidige overwegingen mbt productie logistiek klopt dat. Bovendien is lassen voor een klein bedrijf redelijk goed in house te doen. Een ijzer gieterij is toch weer een ander soort bedrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 05 sept 2019 10:48 #1080357

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Joop66 schreef :
joyce schreef :
Dat van die motorfietsuitlaat was alleen maar bedoeld om aan te geven dat wat op het 1 goed werkt ergens anders wel eens verkeerd kan uitpakken en jij was het die zei dat 40 jaar geleden rvs onbetaalbaar was en daarom er toen geen rvs bochten werden gebruikt.
In dit draadje worden nogal absolute uitspraken gedaan die allemaal niet zo duidelijk zijn als er word gesteld mijn ervaring met zeewater en rvs is ook maar matig heb inmiddels al mijn puttingen,schroefaskoker,etc en laatst nog mijn scepters moeten vervangen maar wonderlijk genoeg blijven beide bochten heel, hopelijk nog heel lang en vervangen zal zeker goedkoper zijn dan die goudgegoten volvo riser die buiten dat die snel wegrotten ook nog om de haverklap verstopt was.

Nou ben ik in een vorig leven biker geweest. Had 24 jaar lang alleen een motor, en geen auto, en deed ook daaraan alles zelf. De BMW's uit de jaren 70 hadden zeker geen RVS uitlaten. Dat is pas gekomen bij de K100 in 1983. De BMW's van 40 jaar terug, de R100, R80, en R65, stonden er zelfs om bekend dat de uitlaten snel blauw kleurden in bij de cilinder begonnen te roesten als de chroom er vanaf kwam. De Japanners van die tijd losten dat op door dubbelwandige buis, tot aan de collector.

Wat jij hebt meegemaakt met de VP riser, kan ik niet beoordelen. Als er in een gietijzeren deel water kan blijven staan, gaat t hard. Dat geloof ik wel. Inderdaad: Ook VP maakt fouten. En de onderdelen zijn duur.

Maar probeer maar eens een origineel af-fabriek onderdeel te krijgen van een DAF 66. Of een C-kadett, want dat is de tijd waar we het over hebben.

Weet ook wat van motorfietsen af (beroepsmatig) en schreef aftermarket ,dus niet orgineel.Heb er niet eens aan gedacht dat orgineel er ook al bijna 40 jaar geleden de eerste op de markt kwam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 17 mrt 2021 10:12 #1263547

  • Ger11
  • Ger11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Over de elbow v/d Volvo penta. Deze moet ik binnenkort vervangen. Nu had ik het idee om een dun laagje metaalepoxy van bison in de elbow aan te brengen (bestand tegen temp 100C. en zeewater).
Ik heb een technische afdeling gesproken over dit idee en zij konden niet vertellen of dit eventueel een slecht idee zou zijn. Wel werd verteld dat de pompen op baggerschepen (ook van gietijzer) een coating krijgen; hier komt natuurlijk zeewater en zand langs. Hoe de coating heette wist hij niet, maar deze coating zou ook erg duur zijn..

Opmerkingen,suggesties e.d.? Graag ! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 17 mrt 2021 10:20 #1263552

  • Ger11
  • Ger11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Over de elbow v/d Volvo penta. Deze moet ik binnenkort vervangen. Nu had ik het idee om een dun laagje metaalepoxy van bison in de elbow aan te brengen (bestand tegen temp 100C. en zeewater).
Ik heb een technische afdeling gesproken over dit idee en zij konden niet vertellen of dit eventueel een slecht idee zou zijn. Wel werd verteld dat de pompen op baggerschepen (ook van gietijzer) een coating krijgen; hier komt natuurlijk zeewater en zand langs. Hoe de coating heette wist hij niet, maar deze coating zou ook erg duur zijn..

Opmerkingen,suggesties e.d.? Graag ! :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 17 mrt 2021 11:12 #1263580

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7522
Van mijn reserve motorblok heb ik nog zo'n VP gebruikt onderdeel liggen.

Indien interesse dan graag even een berichtje.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waterinjectiebocht 17 mrt 2021 11:29 #1263593

Ger11 schreef :
Over de elbow v/d Volvo penta. Deze moet ik binnenkort vervangen. Nu had ik het idee om een dun laagje metaalepoxy van bison in de elbow aan te brengen (bestand tegen temp 100C. en zeewater).
Ik heb een technische afdeling gesproken over dit idee en zij konden niet vertellen of dit eventueel een slecht idee zou zijn. Wel werd verteld dat de pompen op baggerschepen (ook van gietijzer) een coating krijgen; hier komt natuurlijk zeewater en zand langs. Hoe de coating heette wist hij niet, maar deze coating zou ook erg duur zijn..

Opmerkingen,suggesties e.d.? Graag ! :-)

Zo'n coating kan best helpen alleen zal die alleen goed kunnen houden op een gestraald of goed grof geschuurd oppervlak en dat heeft zo'n ding zeker niet aan de binnenkant . Lijkt me heel moeilijlk om zoiets goed schoon te krijgen .
Overigens denk ik dat die coating waar die etchnische afdeling het over had wel een Halar ( en.wikipedia.org/wiki/ECTFE ) zou kunnen zijn maar dat is een kunststof die eiegnlijk alleen in gesmolten vorm kan worden aangebracht. Inderdaad niet goedkoop .
Bel eens met www.smittechnicoat.nl/diensten/coating/ , ken ik ook van dit soort werk en hebben voor mij ook al eens een saildriveas gereviseerd door metaal op te vlamspuiten.Kostte me toen ( ca. 15 jaar geleden) iets van €65.
Ad
Laatst bewerkt: 17 mrt 2021 11:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl