Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aarden motor aluminium boot

aarden motor aluminium boot 01 sept 2019 09:00 #1078995

  • wafi
  • wafi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
ik heb hier een onderwerp waarbij ik twijfel in of deze thuis hoort in dit forum of die mbt elektriciteit maar goed, ik begin maar hier;

Ik heb een aluminum boot uit 1964 (huisman avenir). in deze boot staat een Bukh dv20.
het aluminium is nog niet van het zeewater bestendige kwaliteit van wat je tegenwoordig ziet dus het elektrische systeem heeft ook mijn aandacht. Nu is de motor geaard op de romp en wordt de romp als aarde (0) gebruikt voor mijn motor paneel.
de rest van het elektrisch systeem gebruikt de romp niet als aarde.

Nu wil ik de motor ook niet meer aarden aan de romp ivm lekstromen door de romp maar kan dit? Heeft dit gevolgen voor de schroef en schroefas mbt galvanische corrosie?
Waar moet ik verder op letten?

mvg Marijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aarden motor aluminium boot 01 sept 2019 09:54 #1079006

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Bijna alle motoren, vooral oudere, gebruiken het motorblok als massa. Het is gecompliceerd en duur om dit aan te passen maar niet onmogelijk. Het betekent dat startmotor, dynamo, alle sensoren, voorgloei installatie, etc, galvanisch gescheiden (gemaakt) moeten worden.

Een andere oplossing is om een elektrische onderbreking (schakelaar, relais) tussen de min van de accu's en de motor te plaatsen. Daarmee wordt de (hopelijk enige) elektrische verbinding naar de romp verbroken.

De onderbreking moet kortgesloten worden tijdens het starten en draaien van de motor. Het voordeel van deze constructie is, dat het vrij eenvoudig uit te voeren is. Het is doeltreffend want het elektrisch systeem is niet langer verbonden aan de scheepsromp als de motor niet loopt. Met forse massakabels is de stroom door de romp tot een minimum te reduceren als de motor wel loopt en de dynamo laadt.

De nadelen zijn, dat de motor en de romp aan het het elektrisch systeem verbonden zijn als de motor draait. Op dat moment zou dus nog wel een stroom kunnen lopen door de romp. Een ander nadeel is dat, in het geval van een eenvoudige massa schakelaar, een extra handeling verricht moet worden tijdens het starten en stoppen van de motor.
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 09:56 door standbly. Reden: taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aarden motor aluminium boot 01 sept 2019 10:18 #1079010

Is de boot opgevreten nu, of zou het de komende 50 jaar ook wel goed blijven gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aarden motor aluminium boot 01 sept 2019 10:36 #1079015

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ik heb mijn Craftsman motor massavrij laten maken door de leverancier (Drinkwaard). Weet niet precies hoe ze dat doen, maar als ik het met de multimeter controleer lijkt het goed te werken. Sommige motoren zijn standaard massavrij, zoals de Perkins Prima die vroeger in de boot zat.

Evengoed zet ik de hoofdschakelaar in de massakabel naar de motor altijd uit zodra de motor voor wat langere tijd niet hoeft te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl