Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startmotor Yanmar 2YM15

Startmotor Yanmar 2YM15 08 sept 2019 19:57 #1081346

Vandaag ontdekt dat de v-snaar tbv de dynamo en koelvloeistof pomp iets slipte. Dus de dynamo iets verder gekanteld, waardoor de v-snaar meer gespannen werd. Echter bij het starten werden de tanden gepoetst door de startmotor en werd de motor niet getornd.
Dat is toch heel merkwaardig? Omdat de startmotor wel ging draaien, betekent het dat de contacten van de startstroom gesloten werden. En dus de aandrijfas voldoende ver ingestoken was. Maar de motor heeft weinig draaiuren achter de kiezen en kan het geen kwestie zijn van versleten tanden. Maar hoe kan het dat toch de tanden gepoetst werden, terwijl de combinatie startmotor en motor een starre verbinding heeft. Daar kan toch niet bij zwaardere belasting zomaar speling ontstaan?
Dus toch maar weer wat meer ruimte toegelaten in de v-snaar. Naar mijn smaak te slap. Het zit tegen de rand van piepen, dus slippen aan. Maar de motor kon nu wel gestart worden zonder dat de tanden gepoetst werden.
Wie geeft raad, hoe dit kan gebeuren?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 08 sept 2019 21:53 #1081377

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Esperance schreef :
Vandaag ontdekt dat de v-snaar tbv de dynamo en koelvloeistof pomp iets slipte. Dus de dynamo iets verder gekanteld, waardoor de v-snaar meer gespannen werd. Echter bij het starten werden de tanden gepoetst door de startmotor en werd de motor niet getornd.
Dat is toch heel merkwaardig? Omdat de startmotor wel ging draaien, betekent het dat de contacten van de startstroom gesloten werden. En dus de aandrijfas voldoende ver ingestoken was. Maar de motor heeft weinig draaiuren achter de kiezen en kan het geen kwestie zijn van versleten tanden. Maar hoe kan het dat toch de tanden gepoetst werden, terwijl de combinatie startmotor en motor een starre verbinding heeft. Daar kan toch niet bij zwaardere belasting zomaar speling ontstaan?
Dus toch maar weer wat meer ruimte toegelaten in de v-snaar. Naar mijn smaak te slap. Het zit tegen de rand van piepen, dus slippen aan. Maar de motor kon nu wel gestart worden zonder dat de tanden gepoetst werden.
Wie geeft raad, hoe dit kan gebeuren?

Arjen
Het is ver gezocht, maar als de snaar te strak staat trek je de krukas naar een kant. Vliegwiel komt dan ook iets scheef te staan waardoor de tanden van de startmotor niet goed zouden kunnen ingrijpen op die van het vliegwiel. Maar het gaat om tienden van millimeters.
Maar ik kan niets anders bedenken :unsure:
Oplossing misschien: Dynamo snaar wel iets strakker , maar niet heel strak. Met een nieuwe snaar is het slippen misschien ook opgelost.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 sept 2019 22:27 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 08 sept 2019 23:36 #1081391

Juiste spanning v snaar is dat je na spannen de riem nog 90 graden kan draaien.
ALs je de krukas zover weet om te zetten met de V snaar dat je startmotor problemen geeft is wel heel merkwaardig. Dan zou je krukas lager versleten moeten zijn (krukas kering gaat dan overigens ook lekken). Speling op krukas lager is maar een paar honderdsten van een millimeter (ca 0,04 tot max 0,06mm) dus die tienden die eerder genoemd zijn kunnen alleen als het lager versleten is. Ik denk zelf dat je de bendix van je startmotor eens na moet kijken en de hoofd stroom contacten. Als er een secundaire relais in de solenoïde zit die ook eens bekijken of dat die wel is aangesloten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 04:58 #1081393

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Ik heb ook een 2ym15, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het een met het ander te maken heeft.
Wat ik wel weet, is dat bij een (te) strakke v-snaar de keerkringen van je interne koelwater pomp kunnen gaan lekken.
Dan moet je deze pomp compleet vervangen.
Dit is een erg kostbare reperatie.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 05:29 #1081398

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
ik vermoed dat jouw dynamo te vroeg bekrachtigd wordt, je kunt dit testen door de snaar los te halen en de motor op contact te zetten. probeer dan eens de dynamo met de hand te draaien.
ben ook wel benieuwd hoeveel accu,s er op aangesloten zijn en hoever deze geladen zijn, als de dynamo vanaf de start gelijk vol aan de bak moet krijg ie het zwaar .
eventuele lichtaccu,s afkoppelen en weer starten en zien wat er gebeurd.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 06:40 #1081411

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Al met al worden er "tanden gepoetst" als de snaar te strak staat. M.i. alleen te maken dat de tandwielkrans niet goed voor de bendix komt te staan. Als de krukas terplaatse van de ashals van de krukas o,1 mm scheefgetrokken wordt zal dit bij tandkrans van het vliegwiel een veelvoud zijn.
d
De diameter van het vliegwiel is minstens 20 maal die van de diameter van de ashals. In dat geval zal de positie van de tandkrans al 2 mm veranderd zijn t.o.v.de bendix.
Te hoge spanning van de snaar af en nieuwe snaar, geen probleem.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 06:52 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 06:50 #1081416

Loopt de bekabeling naar de startmotor via terminals op de dynamo? Kan daar een slecht contact zitten die beinvloed wordt door de stand van de dynamo? Ver gezocht, maar dit probleem is ook niet standaard ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 08:18 #1081439

Ook al zou de dynamo veel belasting vragen, dan nog mag er niet tanden gepoetst worden. Hoogstens dat de motor zwaar tornt.
Slijtage van de krukaslager is eigenlijk niet voor te stellen. De motor is zo'n 5 jaar oud en relatief weinig mee gevaren. De motor zit in een sloepje. Helaas is de omgeving van de startmotor moeilijk zichtbaar en bereikbaar. Ik kan niet goed zien hoe de startmotor vast zit aan de motor. Want zou dat een optie kunnen zijn dat de verbinding startmotor met motor iets los zit? Weet iemand, liefst met plaatje/foto, hoe die verbinding is?

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 08:51 #1081457

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Esperance schreef :
Ook al zou de dynamo veel belasting vragen, dan nog mag er niet tanden gepoetst worden. Hoogstens dat de motor zwaar tornt.
Slijtage van de krukaslager is eigenlijk niet voor te stellen. De motor is zo'n 5 jaar oud en relatief weinig mee gevaren. De motor zit in een sloepje. Helaas is de omgeving van de startmotor moeilijk zichtbaar en bereikbaar. Ik kan niet goed zien hoe de startmotor vast zit aan de motor. Want zou dat een optie kunnen zijn dat de verbinding startmotor met motor iets los zit? Weet iemand, liefst met plaatje/foto, hoe die verbinding is?

Arjen

De startmotor zit met twee bouten/moeren vast op her motorblok of vliegwielhuis. Kan dus in principe niet bewegen t.o.v. het motorblok. Het vliegwiel heeft samen met de krukas wel enige radiale beweging.
Zoek het allemaal niet te moeilijk en begin met een nieuwe V snaar en iets minder spanning . Denk dat er verder niets loos is met je motor.
Ik heb net even de normale lagerspeling opgezocht. Deze is 0,12 mm.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 09:36 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 09:53 #1081485

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De V-snaar staat volgens het handboek goed op spanning als je met je duim in het midden tussen krukas en alternator de snaar met niet te veel kracht 8-10 mm kunt indrukken.

Een doorsnede van een Yanmar startmotor staat hieronder. Het startrelais heeft meerdere functies : als je het startrelais bekrachtigt met de startknop, verschuift het anker van het startrelais via een hefboom het rondsel op de as van de startmotor in de richting van de startkrans op het vliegwiel. Pas als het rondsel volledig in de tandkrans is ingeschoven, wordt een contact in het startrelais gesloten, en gaat de startmotor draaien. Er gebeurt nog meer in het startrelais (aantrekwinding wordt uitgeschakeld , en houdwinding blijft bekrachtigd), maar dat is voor het probleem van TS niet van belang.
De tanden van het rondsel zijn aan de voorzijde afgeschuind, waardoor het soepel in de vliegwieltandkrans kan inschuiven. Daarbij verdraait de as van de startmotor licht. En dat is hier waarschijnlijk het probleem : een te strakke snaar verhindert het soepel inschuiven.
Eigenlijk mag de startmotor dan niet worden bekrachtigd en gaan draaien. De mechanische toleranties zijn in dit geval kennelijk zo ruim, dat startrelais toch de stroomkring sluit en de startmotor gaat draaien zonder dat het rondsel volledig is ingeschoven.

De simpelste oplossing is de V-snaar niet strakker te zetten dan nodig. Verder zou je een blik kunnen werpen op de staat van vliegwieltandkrans. De meeste Yanmars hebben een gat in het vliegwielhuis waar de toerentalopnemer in gemonteerd wordt, daar kijk je direct op de tandkrans.

Blijft het probleem zich voordoen, zit er weinig anders op dan de startmotor te demonteren en op de juiste werking te (laten) controleren.

Laatst bewerkt: 09 sept 2019 09:55 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 17:01 #1081638

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
douwe schreef :
Al met al worden er "tanden gepoetst" als de snaar te strak staat. M.i. alleen te maken dat de tandwielkrans niet goed voor de bendix komt te staan. Als de krukas terplaatse van de ashals van de krukas o,1 mm scheefgetrokken wordt zal dit bij tandkrans van het vliegwiel een veelvoud zijn.
d
De diameter van het vliegwiel is minstens 20 maal die van de diameter van de ashals. In dat geval zal de positie van de tandkrans al 2 mm veranderd zijn t.o.v.de bendix.
Te hoge spanning van de snaar af en nieuwe snaar, geen probleem.
even terug naar het begin, je merkt dat jouw v snaar slipt? dat heeft een oorzaak toch. waarschijnlijk krijgt de dynamo te veel te verduren.
na het spannen van de snaar krijgt de startmotor vreselijk op zn donder , achter de rondsel van de startmotor zit meestal nog een veer die het tandwiel naar voren drukt maar als de krukas geblokkeerd staat dan gaat ie poetsen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 18:33 #1081694

De v-snaar staat nu redelijk slap. Ik denk (nu thuis) dat ik de v-snaar zo'n 3 cm kan indrukken. Als de dynamo veel zou vragen, zou de snaar zeker bij deze slapte slippen. Mijn conclusie is dat de dynamo niet veel belasting vraagt.
Graag nog informatie hoe de startmotor aan de motor bevestigd is. Kan het zijn dat deze bevestiging los is. Het is helaas moeilijk te zien.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 21:03 #1081806

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Esperance schreef :
Graag nog informatie hoe de startmotor aan de motor bevestigd is. Kan het zijn dat deze bevestiging los is. Het is helaas moeilijk te zien.

Arjen

De startmotor heeft een ovale flens die met twee M12 zeskantbouten aan het vliegwielhuis is bevestigd (grootste gat), zie bijgaande plaatjes. De zeskantbout in het vliegwielhuis vlak bij de startmotor dekt het gat af waar de toerenteller opnemer in bevestigd kan worden. Via dit gat kun je de vliegwiel starterkrans inspecteren (zie mijn eerdere reactie)







Laatst bewerkt: 09 sept 2019 22:15 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 09 sept 2019 21:57 #1081833

Mijn eerste gedachte is dat mogelijk de hoofdcontacten net even te vroeg contact maken, de tanden van de startmotor nog niet vergenoeg in de tandkrans op het vliegwiel zijn geschoven voor dat de startmotor gaat draaien.
De afschuining drukt de tanden iets terug.

Mogelijk met een ring onder de contacten deze iets later laten sluiten, wanneer de tanden al iets verder in elkaar geschoven zijn.

Te hoge stroom opwekking do0r de generator lijkt me geen oorzaak te kunnen zijn, die moet eerst draaien vóór er stroom geleverd wordt, de motor draait dan wel rond, maar te langzaam om te starten.
Dit is simpel te proberen door het bekrachtigingscontact van de generator los te nemen (het lampje er uit) dan starten en wanneer de motor dan wel wil starten, het bekracchtigingscontact herstellen(lampje er weer in).
Wanneer de motor dan zwaarder gaat draaien is er iets mis met d egenerator
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 13 sept 2019 17:06 #1083265

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Is het duidelijk geworden wat de oorzaak was ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor Yanmar 2YM15 05 juni 2021 09:49 #1292426

Omdat het verschijnsel nog maar heel zelden nog voorkwam, was dit onderwerp bij weggezakt. Vermoedelijk weet ik achteraf wat het probleem geweest moet zijn.
Er was een heel incidenteel verschijnsel dat de motor niet wilde starten. Na een paar keer de sleutel weer op starten gezet, lukte het wel. Een geluk bij een ongeluk was dat een keer het helemaal niet wilde. Toen kon ik door meten er achter komen dat de verbinding accupool met accuklem geen goed contact maakte. Dat was heel merkwaardig, want de klem zat goed vast. Door de accupool en de accuklem van binnen goed te schuren, was er weer goed contact. Vermoedelijk zat er een coating binnen op de accuklem, waardoor incidenteel weer geen goed contact gemaakt werd. Op zich merkwaardige storing want wanneer de motor wel wilde starten, moet er toch wel een behoorlijke stroom lopen. En dat zal niet lukken met een slecht contact. Maar hoe dan ook ik heb gewoon gemeten dat de verbinding accupool en accuklem vrijwel open was.
Nu mijn verklaring van het tandenpoetsen:
Met de voorgaande storing in het achterhoofd; kan het zijn dat door de slechte verbinding de startmotor wel inkomt en draait maar dat na het maken van het startmotorcontact door spanningsval de startmotor zich iets terugtrekt met het verschijnsel van tandenpoetsen als gevolg? In ieder geval komt tandenpoetsen gelukkig niet meer voor.

Arjen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl