Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef)

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 13 sept 2019 21:49 #1083319

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
ff kort

Motor Volvo Penta 2003 met keerkoppeling MS2B reductie 3.02:1 en 7° neerwaartse hoek naar de schroefas en linksdraaiende schroef 17" voor een 7,5 ton Beneteau Oceanis 390 BJ 1988.

VP2003 en MS2B keerkoppeling zijn stuk, dus moet een nieuwe motor hebben en keerkoppeling.

Nieuwe motor gevonden: Volvo Penta D1-30F. Beschikbare keerkoppeling MS15A reductie 2.63:1 maar deze draait rechts in de vooruit.

Dat wil ik liever niet omdat ik die linksdraaiende schroef gewend ben en bij aanleggen (en zeker in sluizen) gretig gebruik maak van de wielwerking in zijn achteruit om de kont naar stuurboord te trekken. Ik ben rechtshandig, dus dan komt de wal naar de juiste hand om snel een touwtje te leggen.

Iemand een idee welke keerkoppeling toch nog linksdraaiend te maken is met een reductie zo dicht mogelijk tegen 3.02:1?

Ik had een MS25A a in de smiezen, die dezelfde reductie (2,74:1) heeft in pos A en B maar daar blijkt de "spline" as met 21 tanden te zijn en diameter 35mm , terwijl de motoraansluiting 10 tands is en 26mm.

Welke mogelijkheden heb ik? (antwoorden als: "aanvaarden dat je nu een rechtsdraaiende schroef hebt" wil ik nog even niet hebben)

Hoop doet leven :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 14 sept 2019 06:50 #1083346

Dan ga je toch gewoon wennen aan het aanleggen aan bakboord in een sluis en aan een kade ?
Net zo makkelijk hoor. ;) Als je altijd al een rechtsdraaiende schroef zou hebben gehad wist je ook niet beter .
Wat vervelender is het als je , zoals ik (met een linksdraaiende) een ligplaats hebt aan een sturuboord dwarssteiger, dan moet je even in onderhandeling met de havenmeester.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 14 sept 2019 08:22 #1083362

Is juist fijn, altijd plek in de sluis aan bakboord :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 14 sept 2019 08:30 #1083365

Je kan wss je oude demperplaat overzetten. Kan je je eigen KK gebruiken.
Heb ik ook gedaan.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 14 sept 2019 15:33 #1083431

Of een tmc koppeling erop zetten. Daar kan je de achteruit als vooruit gebruiken. Wat ik bedoel is dat deze koppeling continue in de achteruit kan draaien met b.v. een linkse schroef.
Laatst bewerkt: 14 sept 2019 15:35 door johannesw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 15 sept 2019 16:35 #1083638

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
johannesw schreef :
Of een tmc koppeling erop zetten. Daar kan je de achteruit als vooruit gebruiken. Wat ik bedoel is dat deze koppeling continue in de achteruit kan draaien met b.v. een linkse schroef.

Maar wel met een heeel beperkt vermogen! Een TMC 40 mag achteruit maar 33% van zijn vermogen draaien. Bedenk daarbij dat het al niet de meest stevige koppelingen zijn.......

Bovendien heeft de TMC40 achteruit maar 1 reductie keuze, en de tmc60 maar 2. 3:1 is daar geen keuze.

Ik zou bij Dintra gewoon even een demperplaatje bestellen voor de koppeling die je erachter wilt. Zij kunnen elke demperplaat van elk type asgat voorzien.

Zo heb ik achter mijn MD2020 een TMC koppeling.
Ga dan meteen voor een R&D demperplaat, dat loopt zoveel rustiger!

Hoewel mijn eerste keuze zou zijn om gewoon aan een rechtse schroef te wennen.
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 16:39 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 26 sept 2019 15:54 #1087479

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Ik had een MS25A gevonden, maar die bleek de verkeerde spline te hebben en dan werd het nog een heel gedoe met adapterplaten en dergelijke, dus is het een MS15A geworden, die staat in de handleiding van de D1-30F als "de" keerkoppeling.

Ik zal dus idd moeten gaan wennen aan die rechtsdraaiende schroef.

Om die wielwerking te beperken en zoveel mogelijk uit de motor te halen ben ik gevallen op een autoprop. Vanuit de leverancier werd me de H5-460 voorgesteld, die best zou passen bij de 2,63:1 reductie van de keerkoppeling.

Heeft iemand al ervaring met de autoprop van brunton?

Veel testimonials op de site en verschillende test magazines, maar hier op het forum kom ik er niet veel over tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Juiste keerkoppeling kiezen (linksdraai schroef) 26 sept 2019 20:52 #1087620

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Ik had na hermotorisering ook een schroef die de andere kant op draaide. Om toch aan de kant aan te leggen waar de motorbediening zit heb ik een dubbele motorbediening geplaatst. Kan nu aan bb gewoon zitten en aanleggen. Wel een helmstok, geen stuurstand
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.273 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl