Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 17:25 #1086673

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik ben wel de laatste van wie je wat moet aannemen, maar als het geld toch wat teveel is.
Probeer dan zoveel mogelijk zelf dingen te doen, en ook zoveel mogelijk zelf de onderdelen bij elkaar sprokkelen het zijn vaak die kleine dingen die optellen. En dan zou ik het echte moeilijke werk laten doen door de specialist waarin jij vertrouwen hebt.

Ik vraag mij wel af hoe de specialist kan stellen dat het blok verder helemaal top is.
Je kan wel aardig zien hoe de cilinders en de bovenkanten van de zuigers zijn.
Maar de rest kan je niet zien.

Hij zal vast wel gelijk hebben, daar niet van hoor.
Maar ik zou er even op door vragen, ook m.b.t een soort van garantie.
Het blok lijkt mij niet al te ingewikkeld, kan je er verder wel goed bij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 2GM20 24 sept 2019 17:30 #1086675

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Er komt inderdaad garantie bij een nieuwe kop, nieuwe kleppen etc. Juist het kopen van alles nieuw maakt dat je niets hoeft te vlakken of hoe het ook heten mag. Het arbeidsloon is dan juist 'gunstiger' in vergelijking met in het extreemste geval hier de kop vandaan vandaan halen en daar een klep of 2. Althans dat is het beeld wat bij mij is ontstaan.
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 17:47 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 17:46 #1086687

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Heb je haast?, jouw standpunten zijn duidelijk vraag me af of je er een 3GM 30 in kwijt kan, dat zijn hele fijne motoren en maken veel minder herrie, en hebben veel meer vermogen kan geen kwaad.

Het inbouwen van een motor valt wel mee, 3000.- voor een goede 3GM 30 is zeer redelijk, ze vinden de bestaande motor toch in prima conditie? kun je ook stellen ik ruil de huidige motor in als tegenprestatie bouwen jullie die 3gm30 in noem maar wat..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 17:49 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 17:53 #1086691

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Indien ik aan iemand vertel dat zeilen niet zo moeilijk is, valt dat in dezelfde categorie als tegen mij zeggen dat iets inbouwen makkelijk is en niet veel tijd kost. Mijn ervaring is dat ik nooit het juist gereedschap heb en pas weet hoe het moet nadat ik klaar ben met buffelen. Om vervolgens die kennis naderhand nooit meer volledig uit te nutten.

Het kost meer geld, maar ik ben erg voorstander om iedereen te laten doen wat die leuk vindt en het liefst waar die dan ook goed in is. Bekijk het op de volgende manier, ik zou 2 dagen in de week minder kunnen gaan werken en dan zelf mijn huis schilderen, keuken aanleggen, tuin opknappen, motor inbouwen, mijn eigen auto onderhouden, ketelonderhoud, gordijntjes maken en nog 30 zaken. Ik werk dan liever 5 dagen in de week en laat het een ander doen.

Dat gezegd hebbende, ik zou willen dat ik het allemaal wel kon. Ben al trots dat ik mijn kachel weer aan de praat heb, je moet wat indien je niet kan zeilen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 2GM20 24 sept 2019 18:05 #1086702

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Beauty schreef :
Er komt inderdaad garantie bij een nieuwe kop, nieuwe kleppen etc. Juist het kopen van alles nieuw maakt dat je niets hoeft te vlakken of hoe het ook heten mag. Het arbeidsloon is dan juist 'gunstiger' in vergelijking met in het extreemste geval hier de kop vandaan vandaan halen en daar een klep of 2. Althans dat is het beeld wat bij mij is ontstaan.

Een cilinderkopje vlakken kost hier 45 euro.
En een klepje of 2 monteren is incl een kopje thee, 15 minuten werk.

Maar als je het niet weet, of er geen ervaring mee hebt, begrijp ik je redenatie heel goed.
Ik denk dat je redelijk goed zit, bij de specialist waar jij nu zit.
Maar ik zou voor je eigen gemoedsrust toch even met hem/haar duidelijke afspraken maken, en vragen wat je precies mag verwachten m.b.t de garantie.

Verder zou ik het niet te ingewikkeld maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 18:36 #1086723

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Ik laat het aan de experts over, maar met vlakken ben je er niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 18:48 #1086730

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Nu ben ik wel benieuwd wat zo'n reparatie gaat kosten.
Een redelijk vergelijkbare boot zoals het type 34.
Ik heb de zelfde motor en heb deze verleden jaar ontkalkt maar dat is geen garantie.
De motor inbouw ruimte is vrij krap en ik zie een 3 cilinder er nog niet passend instaan.
Een 3YM20 is dan 21 pk en zal de schroef en as aangepast moeten worden
Deze is ook langer met reductie.
En even snel gekeken voor de prijs rond de € 8800 alleen de motor.
Ik zou ook voor de reparatie gaan.
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 18:53 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 18:50 #1086733

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
2de hands cilinderkop, die vlakken (als het al nodig is) maar meestal hoeft dat niet eens.
Zeker bij een diesel cilinderkop is vlakken vaak helemaal niet gewenst.
Kleppen opmeten, verstuivers afpersen, afpersen, dat is ook niet zoveel werk, en kost niet veel.
Afgezien van dat zie ik geen grote kosten aan een gebruikte cilinderkop hoor!

Bij een nieuwe cilinderkop hoef je natuurlijk de kleppen niet op te meten, en niet af te persen.
Maar ik neem aan dat wel je oude verstuivers etc weer worden gemonteerd.
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 18:52 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 18:53 #1086734

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Yep, de oude worden schoongemaakt en gecontroleerd / bijgesteld op compressie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 18:55 #1086737

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik ben wel benieuwd wat daaruit komt.
Succes met de keuzes en ik hoop dat je gauw weer mobiel bent!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 18:56 #1086738

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Maak me niet bang! :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 19:01 #1086741

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Sonator is het type van zijn eigen broek ophouden :lol:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 19:02 #1086742

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Ik ook, betaal al mijn rekeningen, en nog op tijd ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 20:18 #1086788

Over het prijskaartje heb ik geen mening. Wel wil ik aanhalen dat de techneut, nog zonder dat de kop gedemonteerd was in 1 keer de juiste diagnose stelde. Dat moet toch vertrouwen wekken in je huidige motor als hij zegt dat die nog goed genoeg is om te repareren. Als hij daaraan zou twijfelen dan zou hij er niet aan beginnen lijkt mij.

Als nieuw geen optie is zou ik lekker repareren. En als je dat zelf niet kan dan uitbesteden aan iemand die je vertrouwd. Nu je er toch al geld in stopt zou ik ook niet gaan klooien met gebruikte onderdelen zoals kop en kleppen. Dat is eigenlijk alleen leuk als je het helemaal zelf doet.

Als je het uitbesteed aan een 'beunhaas' dan ben je op korte termijn goedkoper uit maar heb je geen garantie en misschien ook geen gemoedsrust.
( ben zelf een echte beunhaas, dus dat is niet beledigend bedoeld)

Ik las ooit ergens "zorg dat je motor in orde is, je hebt geen monteur aan boord" en er is ook geen vluchtstrook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 20:29 #1086793

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Beauty schreef :
Het alarm voor de temperatuur deed overigens ook prima. Een te hete kop door verstopte koelleidingen of een verstopte afvoer is hiermee ook minder plausibel geworden.

Een plaatselijk te hete kop wordt niet door het temperatuuralarm gedetecteerd. Enige kalkafzetting in direct gekoelde motoren vindt altijd plaats, en wordt versneld door (lokale) hogere temperaturen boven de 60 graden. Dit vindt vooral plaats in kleinere koelwater kanalen, en kan een lokaal lawine-effect veroorzaken. De totale doorstroomhoeveelheid van het koelwater wordt niet merkbaar minder door lokale kalkafzetting, de verschillende stromen mengen zich weer in de kop. De gemiddelde koelwatertemperatuur wijzigt nauwelijks of niet, en het alarm wordt dan niet geactiveerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 24 sept 2019 20:39 #1086799

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Leerzaam draadje zo, dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 06:16 #1086856

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Als je toch bezig bent met je motor, kijk dan meteen eens naar de mixing elbow.
Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...r-2gm20-elbow#747227
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 06:45 #1086865

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Had al specifiek gevraagd deze te controleren en werd ondanks 30 jaar trouwe dienst volledig in orde bevonden. Net nog even een double check verzoek erachteraan gestuurd. Dat begrijpt hij vast wel :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 07:19 #1086885

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Beauty schreef :
Een nieuw totaal ander merk kan ook, die zijn aanmerkelijk goedkoper dan Yanmar, maar zo goed als niets past zonder extra werk. Niet dat ik alle modellen heb bekeken, maar wel van die paar die qua prijs aantrekkelijk leken.
Ik heb net mijn 3GM30 vervangen door een 3YM30AE. Ik ben weer voor Yanmar gegaan omdat oa. zowat alle andere merken een bredere fundatie nodig hebben. Zoals je zegt: wat je bespaart aan de motor zelf, geef je weer uit aan (mogelijk vergaande) aanpassingen aan de fundatie. Als dat al kan (bij mij zou zelfs de toiletwand moeten opschuiven...).
Beta Marine kan wel motor aanpassen aan smallere fundatie maar carter is weer erg diep en moet maar passen.

Overigens kostte mijn nieuwe (grotere) Yanmar een dikke 30% minder dan die 10k, een kleinere versie (3YM20?) weer minder en door de inmiddels lagere pond waarschijnlijk nog eens minder (en nu weet je meteen waar je moet zoeken).

over de grens kijken help ook tweedehands (met warmte wisselaar, geen gedoe meer met verstopte kanalen). Desnoods gebruik je alleen de kop, warmtewisselaar en andere appendages als je je huidig onderblok meer vertrouwt.

Maar ook nieuw scheelt het

Beide willekeurige voorbeelden waar ik verder niks mee te maken heb en heb mijn motor bij een andere partij gekocht dan uit de links.
Laatst bewerkt: 25 sept 2019 07:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 07:35 #1086894

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Valt inderdaad reuze mee, een oud beestje opknappen waar meestal weer het volgende aan stuk gaat of gewoon een nieuw blok, het is maar wat je wilt..
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 25 sept 2019 07:35 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 07:37 #1086895

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Goede link, hoop die nu alleen de komende jaren niet meer nodig te hebben.

Wat sommigen wellicht wel herkennen, je komt zomaar op een glijdende schaal terecht. Indien je dit en dat vervangt, waarom dan niet ook zus en zo. Of … nu je toch bezig bent, waarom dan geen 3 cilinder doen …. Ook alle adviezen (die ik allemaal ter harte neem) vullen mijn hoofd. Die gaan achter de schermen van 'nooit' dit of dat tot 'altijd' zus of zo, of 'laat je niet oplichten een andere kop heb je voor 250 €' en alles meer. To much information.....


Als consument dwaal je tussen hebberigheid en angst. Kan ik niet meer krijgen voor hetzelfde geld of wordt ik niet getild met deze prijsopgave, kan ik hem/haar wel vertrouwen? Ik zit midden in de voorbereiding van een ISO audit (extern) die mijn aandacht volledig vraagt. Dit even tussendoor allemaal uitzoeken gaf al rechte nekharen bij het idee. Er is iets kapot, ik heb besloten te vertrouwen op de reperateur, gevoelsmatig geven wij de voorkeur voor nieuw, fix this thing. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik meer betaal dan nodig, direct of indirect.

Of dat zo is ga ik dus even niet verder uitzoeken, de opdracht is gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 07:50 #1086906

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Klopt. Keuzes moet je maken en soms weet je achteraf of het een goede was, soms weet je dat nooit. Je hebt in ieder geval een keuze gemaakt, de moeilijkste stap in het proces.

Ik heb hetzelfde nu met een oudere auto die (weer) een prijzige reparatie te gaan heeft. Of toch inruilen? En een selectie traject in de schimmige wereld van de aannemers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 07:53 #1086909

Philip schreef :
Klopt. Keuzes moet je maken en soms weet je achteraf of het een goede was, soms weet je dat nooit. Je hebt in ieder geval een keuze gemaakt, de moeilijkste stap in het proces.

Ik heb hetzelfde nu met een oudere auto die (weer) een prijzige reparatie te gaan heeft. Of toch inruilen? En een selectie traject in de schimmige wereld van de aannemers.

Een hint voor jou:

VRAAG HIER NIET OM ADVIES. Want dan kom je er nooit meer uit. :evil: :evil:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 07:57 #1086912

kan je nagaan wat er gebeurt als je elektrisch gaat.. :S
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rook vanuit de luchtinlaat 20GM20 25 sept 2019 08:13 #1086915

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
roozeboos schreef :
kan je nagaan wat er gebeurt als je elektrisch gaat.. :S

gaat best lukken voor 10k als je het mij vraagt :pinch:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.249 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl