Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diesel V power.

Diesel V power. 14 okt 2019 15:02 #1092726

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Klopt het dat door gebruik van V-power er problemen kunnen
ontstaan.
(Vastlopen van de brandstofpomp).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 15:16 #1092735

Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat het ook probreemloos in oude auto's gebruikt kan worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 15:33 #1092739

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Vpower is een wat duurdere brandstof.

Volgens onbevestigde berichten is aan deze diesel een percentage GTL toegevoegd. Het octaan gehalte is ook wat hoger.

Deze GTL toevoeging zou een beperkt effect kunnen hebben op rubber onderdelen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 15:38 #1092743

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
brambo schreef :
Vpower is een wat duurdere brandstof.

Volgens onbevestigde berichten is aan deze diesel een percentage GTL toegevoegd. Het octaan gehalte is ook wat hoger.

Deze GTL toevoeging zou een beperkt effect kunnen hebben op rubber onderdelen.

Bram

.
Diesel heeft een "cetaan" gehalte.
Benzine een "octaan" gehalte.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 15:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 15:39 #1092744

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik heb er geen verstand van, wat mij eens verteld is, is dat onze oude pompen de nieuwe diesels niet superfijn vinden. Of ze er ook echt kapot aan gaan, laat ik in het midden.

Schraal, ook zit er steeds meer bijmenging in diesel, geen probleem voor een moderne diesel. Maar onze oude diesels vinden het denk ik niet zo fijn.

Gewoon lekker wat motorolie (minerale) bij de diesel doen, dat vind een oud pompje wel lekker.
Laatst bewerkt: 14 okt 2019 16:29 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 15:40 #1092746

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Je hebt gelijk. Het is cetaan gehalte. Sorry voor deze omissie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 16:41 #1092759

Misschien in dit geval maar eens WIKI raadplegen want daar staat e.e.a. aardig uitgelgd.
nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal
nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Heeft dus niks te maken met een gehalte aan Cetaan of Octaan in diesel of benzine .In etgendeel , dat zit er i.h.a. niet eens in .
Vandaar "getal" en geen "gehalte" in de benaming.
Cetaangehalte of Octaangehalte zijn dan ook totaal foute benamingen van mensen die er niet veel van snappen .
Goh , moet gelijk aan kilowatten en amperes denken , hoe zou dat nou komen :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 16:44 #1092760

brambo schreef :
Het is cetaan gehalte. Sorry voor deze omissie.

Dat is geen omissie....
Als je nu alleen 'taangehalte' geschreven had, dan wel! :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 20:59 #1092863

V-power diesel heeft lager bio gehalte; voordeel daarvan is minder vervuiling in je dieseltank. Gebruik dat al jaren en scheelt, zelfs met het blote oog al, zichtbaar :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 14 okt 2019 21:14 #1092870

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Misschien in dit geval maar eens WIKI raadplegen want daar staat e.e.a. aardig uitgelgd.
nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal
nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Heeft dus niks te maken met een gehalte aan Cetaan of Octaan in diesel of benzine .In etgendeel , dat zit er i.h.a. niet eens in .
Vandaar "getal" en geen "gehalte" in de benaming.
Cetaangehalte of Octaangehalte zijn dan ook totaal foute benamingen van mensen die er niet veel van snappen .
Goh , moet gelijk aan kilowatten en amperes denken , hoe zou dat nou komen :lol:
Ad

Je bent weer scherp en complimenteus ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 06:15 #1092929

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
EarlyMorningSunrise schreef :
V-power diesel heeft lager bio gehalte; voordeel daarvan is minder vervuiling in je dieseltank. Gebruik dat al jaren en scheelt, zelfs met het blote oog al, zichtbaar :)

Dat is niet wat ik uit de vakhandel heb begrepen.

ALLE diesel die in Nederland wordt verkocht heeft hetzelfde 7% gehalte aan bio diesel (fame)
Komt ook in principe allemaal uit dezelfde basis tank per leverancier.
Alleen een jerrycannetje met een geheimzinnige dope per tankwagen maakt van gewone bagger opeens V power.
Of andersoortige benamingen.
En dat er in het jerrycannetje dan ook wat GTL zit is ook een prima verkoopargument maar zal geen meetbaar positief of negatief effect hebben, verwacht ik.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de inhoud van het jerrycannetje geen positieve invloed kan hebben op de motor. Maar de bio troep blijft erin en voor problemen zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 06:25 #1092933

Die 7% klopt idd, is verplichte richtlijn (op zich al grappig: richtlijn en verplicht... maar goed dat is nu eenmaal het tijdperk waar we in leven), alleen is dat bij V-power GTL ipv de standaard bio rommel is wat ik begrepen heb. Of het daadwerkelijk GTL is of iets anders (vergelijkbaars): dat weet ik niet, ben geen brandstof expert. Weet wel dat sinds ik dat gebruik ik minder/geen last heb van bacteriën in de tank. Is mij die paar cent per liter wel waard!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 06:58 #1092938

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Dat dacht ik vroeger ook maar alle diesel schijnt uit dezelfde bron te komen incl 7% fame

Brandstofleveranciers doen er behoorlijk geheimzinnig over.
Er is er geeneen die adverteert dat er geen bio brandstof in zit maar GTL, en dat zou denkelijk een keihard verkoopargument zijn.
Laatst bewerkt: 15 okt 2019 06:58 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 07:17 #1092949

Brandstof fabrikanten behoren tot de meest winstgevende bedrijven
(bijv. : www.volkskrant.nl/nieuws-achte...80-procent~bc8709c4/ ) .
Net als andere "boeven" ......
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 10:03 #1093011

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Ik weet niet...

Op de pomp bij mij staat bij beide Diesel slangen de aanduiding "B7". Wat verder het verschil is, weet ik niet, maar volgens mij betekent dit 7% bio diesel content.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 16:47 #1093122

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Ik gebruik het niet in mijn boot heb een 4 cilinder lijn motor.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 18:55 #1093203

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Die is áf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 20:23 #1093226

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Joop66 schreef :
Ik weet niet...

Op de pomp bij mij staat bij beide Diesel slangen de aanduiding "B7". Wat verder het verschil is, weet ik niet, maar volgens mij betekent dit 7% bio diesel content.

Uit de officiële Shell info blijkt dat ook de V-Power diesel 'gewoon' 7% bio component bevat :

De Shell diesel brandstoffen in Nederland worden aangeduid met de volgende CEN labels:

Shell FuelSave Diesel - B7
Shell V-Power Diesel - B7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 20:52 #1093235

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Dit was de situatie in 2018. Intussen is de E5 vervangen door E10 ; sommige premium brandstoffen bevatten geen biocomponent. Zie ook het draadje 'GTL Diesel - ervaring en verkooppunten'

Laatst bewerkt: 15 okt 2019 20:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 15 okt 2019 21:44 #1093251

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Frans01 schreef :
Klopt het dat door gebruik van V-power er problemen kunnen ontstaan. (Vastlopen van de brandstofpomp).

Nee. Uit Shell bronnen over EN590 en GTL : 'Sommige bewegende delen van dieselpompen en -verstuivers worden tegen slijtage beschermd via smering door de brandstof. Om overmatige slijtage te voorkomen dient de brandstof een bepaald smerend vermogen te hebben. In internationale specificaties (EN 590, ASTM D975) wordt het smerend vermogen van diesel uitgedrukt als een ‘gemiddelde slijtplekdiameter', gemeten met een apparaat dat een High Frequency Reciprocating Rig (HFRR) wordt genoemd. Er is een maximale HFRR-waarde vastgesteld (460µm in EN 590, 520 µm in ASTM D975).

De smering van moderne dieselbrandstof met een laag zwavelgehalte wordt aanzienlijk verbeterd door i) het toevoegen van vetzure methylester (FAME) als biocomponent, wat een groot natuurlijk smerend vermogen heeft en ii) het gebruik van smeringsverbeterende (LI) toevoegingen.

GTL-gasolie valt in dezelfde categorie als sterk bewerkte diesel, in die zin dat het niet veel natuurlijk smerend vermogen heeft, en dientengevolge met LI-toevoegingen dient te worden behandeld.
Conventionele LI-toevoegingen blijken net zo efficiënt te zijn voor het verminderen van de HFRR-waarde van Shell GTL Fuel. Bij de levering is Shell GTL Fuel reeds behandeld met een LI-toevoeging, waardoor het ruim voldoet aan zowel ASTM D975 als de EN 590 HFRR-smeringsspecificatie.

Een van 's werelds grootste leveranciers van brandstofinspuitsystemen (FIE), Delphi Diesel Systems, onderzoekt samen met Shell Global Solutions het effect van parafinische diesel op de levensduur van moderne common-rail brandstofinspuitapparatuur.

De conclusies van het gezamenlijke programma stelden dat Shell GTL Fuel in een reeks opstellings- en motorproeven niet slechter en in sommige opzichten beter presteerde dan conventionele diesel. Vooral het smerend vermogen van Shell GTL Fuel werd verbeterd door het toevoegen van smeerbaarheidstoevoegingen, met minimale slijtage onder een groot aantal bedrijfscondities en temperaturen. Er werden geen afzettingen of vliezen geproduceerd op onderdelen van het brandstofinspuitsysteem, zelfs onder relatief zware bedrijfsomstandigheden '.


edit : hier staat met zoveel woorden, dat zowel de huidige minerale diesel als de synthetische dieselsoorten qua smering door smeringsverbeterende toevoegingen op een niveau worden gebracht, dat de motor er goed mee kan leven.

In de vroegere dieselsoorten met een veel hoger zwavelgehalte, ondersteunde de zwavel de smerende werking. Het om milieutechnische redenen vrijwel ontbreken van zwavel in de huidige diesel wordt door de oliemaatschappijen gecompenseerd door de eerder gemelde smeringsverbeterende toevoegingen.

Naast alle slechte eigenschappen die aan FAME (biodiesel) bevattende dieselsoorten voor gebruik aan boord worden toegeschreven, heeft FAME wel een positieve invloed op het smerend vermogen van de brandstof. Tegelijk ook een risico, als bij een aangegeven houdbaarheid van 6 maanden, FAME in kwaliteit kan gaan teruglopen of zelfs bederven. Een afwijkende geur en kleur van je brandstof na langere tijd in je tank kan hiervan een indicatie zijn.
Synthetische dieselsoorten hebben hier door hun betere stabiliteit een voordeel.

(LI = Lubricity Improver)
Laatst bewerkt: 16 okt 2019 05:39 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel V power. 16 okt 2019 06:57 #1093302

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Cees en allen die gereageerd hebben.
Bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.346 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl