Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD7a

MD7a 24 okt 2019 14:43 #1095558

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Dit is mijn eerste boot met inboord motor. Het is een MD7a dus ik ben nu aan het proberen wegwijs te worden.

Een paar onduidelijkheden. Er zit een kachel ingebouwd die het niet doet. Die wil ik tzt gaan vervangen. Klopt het dat ik hier de brandstoffilter zie met een aftakking naar zowel de motor als de kachel?







En waar dient deze grijze steun bovenop de motor voor?










Het motor is eigenlijk alleen goed bereikbaar vanaf buitenaf, met een luik dat met heel veel schroeven vast zit. Zie foto. Is daar een slimmer/sneller mechanisme voor te bedenken dat wel waterdicht is?

Ik geloof dat mijn motor geen wierpot heeft, dus dat wordt een van de eerste dingen om aan te pakken.
Verdere vragen komen nog :)

Laatst bewerkt: 24 okt 2019 14:45 door XanderB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 24 okt 2019 15:00 #1095560

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Volg de leidingen. De tweede leiding kan ook de lekleiding vanaf de verstuivers zijn.
XanderB schreef :
Dit is mijn eerste boot met inboord motor. Het is een MD7a dus ik ben nu aan het proberen wegwijs te worden.

Een paar onduidelijkheden. Er zit een kachel ingebouwd die het niet doet. Die wil ik tzt gaan vervangen. Klopt het dat ik hier de brandstoffilter zie met een aftakking naar zowel de motor als de kachel?







En waar dient deze grijze steun bovenop de motor voor?










Het motor is eigenlijk alleen goed bereikbaar vanaf buitenaf, met een luik dat met heel veel schroeven vast zit. Zie foto. Is daar een slimmer/sneller mechanisme voor te bedenken dat wel waterdicht is?

Ik geloof dat mijn motor geen wierpot heeft, dus dat wordt een van de eerste dingen om aan te pakken.
Verdere vragen komen nog :)

BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 24 okt 2019 15:05 #1095562

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Die beugel zou van een projektje 2e dynamo kunnen zijn. En als ie al 30+ jaren zonder wierfilter kan, waarom er dan nu een toevoegen, wat is de klacht?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 24 okt 2019 15:17 #1095566

De aansluitingen op dat filter lijken wel wat vreemd te zitten.
Ik zie als ik het goed heb twee slangen op de aanvoer aansluitingen zitetn en maar eentje op een van de afvoeren.
De twee aansluitingen op de voorkant zijn nl allebei aanvoeren en die aan de achterkant allebei afvoeren.
Dat hebben ze zo gedaan zodat je het fliter zowel links als rechts van de motor kunt monteren zonder dat de leidingen "het hoekje om" moeten.
Met de aansluitingen zoals jij ze hebt gaat de diesel uit een van de uitgaande slangen niet door het filter maar komt in feite rechtstreeks uit de tank. Een van de verbruikers krijgt zo dus ongefilterde diesel en dat lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.
Hier een wat duidelijker plaatje waar je de pijlen beter kunt zien.
Kun je de drie slangen eens volgen en aangeven welke precies waar naartoe gaat ?
Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2019 15:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 24 okt 2019 15:25 #1095568

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Yellow Boat schreef :
De aansluitingen op dat filter lijken wel wat vreemd te zitten.
Ik zie als ik het goed heb twee slangen op de aanvoer aansluitingen zitetn en maar eentje op een van de afvoeren.
De twee aansluitingen op de voorkant zijn nl allebei aanvoeren en die aan de achterkant allebei afvoeren.
Dat hebben ze zo gedaan zodat je het fliter zowel links als rechts van de motor kunt monteren zonder dat de leidingen "het hoekje om" moeten.
Met de aansluitingen zoals jij ze hebt gaat de diesel uit een van de uitgaande slangen niet door het filter maar komt in feite rechtstreeks uit de tank. Een van de verbruikers krijgt zo dus ongefilterde diesel en dat lijkt me eigenlijk niet de bedoeling.
Hier een wat duidelijker plaatje waar je de pijlen beter kunt zien.
Kun je de drie slangen eens volgen en aangeven welke precies waar naartoe gaat ?
Ad
De retourleiding vanaf de verstuivers is het, denk ik, niet.
Die zie je lopen en is aangesloten op het filter op de motor, net niet te zien onder de gele slang.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 24 okt 2019 15:28 #1095569

Klopt , dat zit bij alle motoren uit die oude MD serie zo .
Dat schijnt zo te zijn omdat de retourleiding bij die motoren wat tegendruk nodig heeft.

Ad
Laatst bewerkt: 24 okt 2019 15:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 24 okt 2019 15:55 #1095573

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
XanderB schreef :
Het zou honderd keer makkelijker zijn als dat een luik zou zijn met rondom een rand in een goot waarbij de goot uitkomt in de kuipafvoeren.
Is best even werk maar dan kun je het luik zelfs gewoon los laten liggen. Heb ik al 21 jaar zo.
Verder is dit natuurlijk weer het zoveelste voorbeeld van iets inbouwen zonder te denken aan onderhoud.

Ik zou kijken of het mogelijk is aan de voor- en zijkant(en) luiken te maken en, als dat kan, het bestaande groter maken (wat dat betreft zit die waterafscheider natuurlijk weer net op de verkeerde plaats).

Zet die maststrijkinrichting maar op de tweede plaats. :laugh:

Een eenvoudiger oplossing is natuurlijk een opstaande rand met het luik daar overheen maar dan wordt je kuip iets ondieper.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 okt 2019 17:59 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 25 okt 2019 13:36 #1095797

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
zeekraal schreef :
XanderB schreef :
Het zou honderd keer makkelijker zijn als dat een luik zou zijn met rondom een rand in een goot waarbij de goot uitkomt in de kuipafvoeren.
Is best even werk maar dan kun je het luik zelfs gewoon los laten liggen. Heb ik al 21 jaar zo.
Verder is dit natuurlijk weer het zoveelste voorbeeld van iets inbouwen zonder te denken aan onderhoud.

Ik zou kijken of het mogelijk is aan de voor- en zijkant(en) luiken te maken en, als dat kan, het bestaande groter maken (wat dat betreft zit die waterafscheider natuurlijk weer net op de verkeerde plaats).

Zet die maststrijkinrichting maar op de tweede plaats. :laugh:

Een eenvoudiger oplossing is natuurlijk een opstaande rand met het luik daar overheen maar dan wordt je kuip iets ondieper.

Heb je een foto van jouw oplossing? Ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 25 okt 2019 17:14 #1095847

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik zou die wierpot als laatste aanpakken. Ik heb ‘m zelfs weggehaald.

Mijn prio zou zijn om het filterhuis en de slangen aan te pakken. Slangen lijken al best oud. Voor 2 tientjes vervang je die. Filterhuis zit vol gecorrodeerde aansluitingen en bouten. Misschien eens verversen?
Kijk gelijk even naar het dekseltje van je impellorpomp. Zit met van die oenige sleufkopboutje. Zet er draadeindjes in met vleugelmoertjes. Heel makkelijk als je eens onderweg de impellor moet verwisselen. Slijp gelijk het dekseltje weer vlak op een glasplaat met siliciumkorrels.

Verder natuurlijk even de thermostaat reinigen en checken.
Als je durft: spoelen met zoutzuur om de koelkanaaltjes weer wat meer open te krijgen. Beter is de hele boel los trekken maar dat kan ook fout aflopen. Moet je ook maar kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 25 okt 2019 17:48 #1095860

inderdaad, wierpot heb je niet echt nodig. Had mijn Aquila vroeger ook niet, en nooit last mee gehad...
Laatst bewerkt: 25 okt 2019 17:50 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 27 okt 2019 08:51 #1096267

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Retour zit op het brandstof filter op de motor, boven de saildrive achterkant motor zit nog een fijnfilter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 27 okt 2019 09:15 #1096275

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Andreaquila schreef :
inderdaad, wierpot heb je niet echt nodig. Had mijn Aquila vroeger ook niet, en nooit last mee gehad...

Een wierfilter is zeker wel een vereiste. Hangt uiteraard sterk af waar je vaart. Op bepaalde wateren moet ik regelmatig het filter schoonmaken. Heb twee losse filter elementen.
Een schoon exemplaar die ik er zo in kan stoppen.

Moet er niet aan denken dat dit spul allemaal door mijn koelsysteem gaat.

Een wierfilter is beslist geen overbodig ding.
Laatst bewerkt: 27 okt 2019 09:16 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD7a 27 okt 2019 09:26 #1096276

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
XanderB schreef :
Heb je een foto van jouw oplossing?


Zoals ik al schreef is dit een wat bewerkelijke oplossing omdat je dan ook de bestaande kuipafvoer moet wijzigen.

Doe je het met een lat rondom, dan hoef je aan de rand en de bestaande afvoer niks te veranderen. Het luik moet dan wel groter gemaakt worden maar dat kan op basis van het bestaande luik.
Ik wil wel een schetsje maken maar dan graag eerst een paar foto's van de rand waar het luik in ligt en van de onderkant van het luik zelf.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 27 okt 2019 09:31 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.295 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl